Nissan Leaf Acenta (2018)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Leaf Acenta |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2018 |
Jaar van aanschaf | 2024 |
KM-stand bij aanschaf | 90.000 km |
KM-stand laatst | 92.000 km |
Eerste ervaring met Nissan
- 90.000 km
Nadat we de Tesla model y uitgebreid hebben kunnen testen gedurende een jaar, zowel op de rit naar zuid-Frankrijk als de uitjes naar de wintersport, hebben we besloten de familietaxi (Ford S-max) te verruilen voor een Nissan Leaf.
De ruimte van de S-max was niet meer nodig, de Model Y heeft meer dan genoeg, en mijn vrouw gebruikt de auto alleen voor het woon-werk verkeer, ikzelf rijd in de Model Y.
Tijd voor een andere auto dus en wij waren er al meteen uit dat de vervanger ook een EV moest gaan worden.
Een oriënterende ronde leverde de volgende kandidaten:
-e-golf na 2017 ivm accupakket
-hyundai Ioniq, viel al direct af ivm niet mooi.
-Nissan Leaf 2018 en ouder.
Vervolgens dus lezen van diverse reviews; en had meteen wat bedenkingen bij de Leaf ivm de suboptimale zitpositie en Chademo "snel"laadmogelijkheid ipv CCS.
Dan de proefritten;
Eerst wilde ik de Golf proberen omdat daar mijn voorkeur naar uitging, die van mijn vrouw lag bij de Leaf.
De proefrit was prima, moest uiteraard wel wennen aan het duidelijke verschil tussen de Model Y en de Golf, maar dat wist ik op voorhand al.
Daarna in de Leaf; qua looks ook prima, volgens mijn vrouw lijkt hij erg op de Lancia Delta die zij eerst had.
De zitpositie is inderdaad minder goed in te stellen dan in de Golf maar er zit verder alles op en aan mbt opties.
Wat wel een pluspunt is; met mijn lengte zat ik niet tegen het dak en dat was in de Golf wel zo.
Vervolgens bij beide garages een vraag om inruilvoorstel gedaan; het bod van van Mossel in Weert was letterlijk om te huilen; een derde van wat de andere lokale garage mij bood voor de S-max.
Het was duidelijk; mijn vrouw wilde de Leaf.
Het betreft een model uit 2018 met net geen 90.000 km op de teller en ziet eruit als nieuw.
Hij wordt gebruikt voor het woon-werk verkeer van 20 km enkele reis per dag, snelladen is niet nodig want kan thuis gewoon aan de lader 's nachts.
Looks: beauty is in the eye of the beholder, maar ik vind het prima.
Interieur: redelijk stil, voor- en achterbank verwarming. Achterin ruim genoeg voor de kids. Minpunt is wel de middentunnel. Ik snap werkelijk niet waarom zo'n beetje alle EV's dat hebben, zelfs de nieuwere, het scheelt namelijk veel ruimte.
Kofferbak is prima voor de boodschappen.
Jammer dat er geen frunk is.
Techniek; hij is ingesteld op one-pedal drive; zijn we gewend in de Tesla dus prima. Zo'n beetje alles zit erop en aan; 360 gr camera, dode hoek waarschuwing, lane departure, ACC, apple CarPlay. Werkt prima. Hij is niet zo snel als de Model Y maar hoeft ook niet.
Het zitcomfort is prima, comfortabeler geveerd.
De app is redelijk beperkt maar je kunt de auto er wel mee voorverwarmen, dat was wel fijn de laatste weken met de kou.
Range: voor woonwerkverkeer hier goed te doen met een range nu van ongeveer 200 km en kan thuis 's nachts aan de lader en op het werk van mijn vrouw. Geen stress dus.
Verbruik nu gedurende twee weken met lage temperaturen: 150Wh/km.
De rest van de review wordt tot aangepast als er meer km mee gereden is.
Update na 1500 km
- 92.000 km
De eerste 1500 km zitten erop.
Zoals eerder aangegeven wordt de Leaf vooral gebruikt voor woon-werkverkeer met een enkele reisafstand tussen de 18 en 25 km, daarnaast soms voor stukken van 100 km.
Comfort:
Prima, zit heerlijk; iets minder bij een lengte van 1.94 maar dat wist ik tevoren.
De one pedal drive is prima, werkt net als bij MY naar behoren.
Voorverwarmen bij koude duurt nog 15 min; is dus goed te doen.
Stoelverwarming voor en achter; de kids vinden het heerlijk (is in Tesla ook zo).
Technische snufjes:
Volgens mij zit zo'n beetje alles erop behalve propilot.
360 graden camera is prima en helder, ACC is goed te reguleren, lane departure is oké.
Nadeel is dat het grote blok met camera'/sensoren in de achteruitkijkspiegel wel veel zicht weg neemt.
De app is langzaam en weinig functioneel vergeleken met de Tesla; ik gebruik die alleen om de auto voor te verwarmen en te kijken hoe het staat met laden. Navigeren via de app is echt heel omslachtig; hiervoor is beter googlemaps via CarPlay te gebruiken.
Sowieso werkt de CarPlay uitstekend.
Laden:
Snelladen gebruiken we niet aangezien wij met name thuis en op werk laden bij deze afstanden.
Het gewone laden duurt wel lang, vooral als de accu ver leeg is.
Ook dit laatste is prima; het laden gebeurt op het werk of gedurende de nacht/dag; afhankelijk van vrije dag en of de zon veel schijnt (laden via PV installatie).
Range/verbruik:
Bij volledig vol geeft de auto 240 km aan, het verbruik is 150Wh over de 1500 km en nu lage temperaturen; is wat mij betreft prima en verwacht met warmer weer dat dit nog iets kan dalen.
Het verbruik van mijn MYP is hoger deze periode maar de snelheid waarmee gereden wordt is ook anders.
Overig:
Na wat verder kijken op internet heb ik de kapjes besteld en geïnstalleerd om de voorste veerpoten te beschermen tegen roest.
Verder viel mij op dat bij onze Leaf er ook een knakkend geluid zit in de aandrijving.
Hiervoor is een afspraak gemaakt bij de garage en ik neem aan dat dit nog onder de garantie valt.
Update:
Het betreft een bekend euvel; even aandraaien van de assen en alles was verholpen.
Vooralsnog zijn wij zeer tevreden met onze nieuwe aanwinst.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Nissan Leaf

Had je deze auto's al gezien?

Nissan Leaf e+ Tekna 62 kWh | Leder | Stoelverwarming | 360 camera | Adaptive cruise | Full LED | Carplay | Navigatie | BOSE Sound
- 2019
- 205.227 km

Nissan Leaf Tekna 40 kWh | Bluetooth | Navigatiesysteem | Cruise Control | Stuurwielverwarming
- 2019
- 105.049 km

Nissan Leaf Tekna 40 kWh
- 2019
- 81.616 km