Nissan Leaf 30kWh Tekna (2016)
autoreview
Signalement
| Uitvoering | Leaf 30kWh Tekna |
|---|---|
| Versnellingen | 1, Sequentiële Automaat |
| Bouwjaar | 2016 |
| Jaar van aanschaf | 2016 |
| KM-stand bij aanschaf | 10 km |
| KM-stand laatst | 10.000 km |
Eerste indruk van de Leaf
- 260 km
Onlangs heb ik besloten om elektrisch te gaan rijden en mijn keuze laten vallen op de Nissan Leaf Tekna 30 KW. Bij het schrijven van dit eerste verslag heb ik de auto een kleine week. Ik deel in het kort mijn eerste ervaringen, om over enkele weken terug te komen met meer nieuws.
De auto rijdt zeer prettig. De wegligging is goed, de auto is enorm stil, de afwerking is zeer professioneel en compleet. Ook de ruimte in de auto is prima, ruimer dan de Focus die ik hiervoor had.
Natuurlijk ben ik erg bezig met actieradius. Want hoeveel kilometer kan ik maximaal nou echt rijden? Wat opvalt is, dat na opladen de actieradius op 189 km staat. Dat is heel wat minder dan de 250 km die beloofd wordt, maar meer dan de 160 die Nissan als praktijkcijfer afgeeft. De komende weken zal ik dus vooral hierop letten.
Voor het overige ben ik lekker aan het ontdekken. Ik geniet er van. Abonnementje op FastNed genomen, de laadpalen in de buurt/regio aan het verkennen en komend weekend een eerste lange trip. Ik hou jullie op de hoogte.
Leaf is een prima auto
- 10.000 km
Nu ik de 10.000 km bereik is het tijd voor een korte update. De Leaf is een fantastische auto om in te rijden. Ruime auto, goede wegligging, uitstekend stuurgedrag, rustig op de weg en geruisloos.
Er is wat mij betreft maar 1 kanttekening en dat is de actieradius. Nu het winter is kom ik effectief niet verder dan 140 km op een volle batterij bij gebruik van de snelweg. In stadsverkeer is dat ongeveer 170 km. Bij warmere temperatuur is de actieradius groter. Op 10% batterij rij ik bij normale temperatuur 15 kilometers op de snelweg. In stadsverkeer ongeveer 20 km per 10% batterij.
Van de beloofde 250 km haal ik dus effectief maximaal maar 200 km. Ik ben 20% actieradius standaard dus al kwijt. Bij rijden op de snelweg is dat 40%. Bij grote kou kan je daar dan nog eens 10% vanaf trekken. Dit zijn mijn ervaringscijfers na bijna een jaar de Leaf.
Hoewel de actieradius dus tegenvalt blijft de Leaf wel een auto om verliefd op te blijven.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.



