Nissan Leaf 24kWh Tekna (2015) #2
autoreview
Signalement
Uitvoering | Leaf 24kWh Tekna |
---|---|
Versnellingen | 1, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2015 |
Jaar van aanschaf | 2017 |
KM-stand bij aanschaf | 7.000 km |
KM-stand laatst | 73.000 km |
De leaf 24 kW als enige auto
- 73.000 km
In 2017 stonden er twee 1:10 slurpende Volvo's op de oprit toen we besloten om ons aan te sluiten in de vaart der volkeren en elektrisch te gaan rijden in een Leaf met een 24 kW accu.. Echte pioniers! Zo voelde dat.
Inmiddels ben ik helemaal om: benzine verstoken is nergens voor nodig... behalve om een beetje leuk op je vakantiebestemming te komen. Maar met het bereik van de nieuwe EV's is zelfs dat niet meer een groot issue volgens mij.
Inmiddels is de Leaf mijn enige auto. Ik gebruik hem met name voor ' woon-werk' verkeer wat ongeveer 7x/week 25 km heen en 25 km terug betekent. Het coronavirus heeft mijn lange ritten een beetje beperkt dit jaat. Volgens mijn dashboard heeft de accu zijn volledige capaciteit nog.
Als het lekker weer is, dan rij ik 2x 50 km met gemak op één accu.... nachtje aan de lader (in mijn oude huis in het stopcontact, via het kattenluikje, in mijn nieuwe huis aan de laadpaal op straat, altijd plek genoeg) en de volgende dag weer lekker door.
Als het niet zo'n lekker weer is (beneden 5 graden zeg maar) dan is het bereik wat minder. Ook wel genoeg voor 2x50 km, maar dan zit je wel een stuk minder relaxed achter je stuur. Het aanzetten van stoel- en stuurverwarming in plaats van de hele verwarming scheelt wel flink in het verbruik, dus dat doe ik vaak. Ik heb ook een rustige rijstijl, het wordt op een gegeven moment ook een beetje een sport om zuinig te rijden (en boompjes te verdienen op je dashboard, mijn record staat op 4)
Ik ben 1 keer met mijn Leaf op kampeervakantie geweest, naar een Waddeneiland. Op zich prima te doen, want alle kinderen en spullen pasten er in. Alleen lagen in Noord Holland en Friesland de snelladers zo ongunstig ten opzichte van elkaar gelegen dat ik 3x moest laden op de heenweg en 3x op de terugweg. Het buitenland heb ik dus nog maar niet geprobeerd (ook omdat ik tot voor kort ook een benzine auto er naast had)
Nu het mijn enige auto is denk ik wel na over inruilen, want ik ben dol op autovakanties naar de sneeuw en de Provence en dan is 24 kW wel een probleem.
Ik heb nagedacht over een upgrade door Muxsan, wat natuurlijk ook reuze interessant is.
Terug naar alleen benzine is geen optie meer wat mij betreft, hooguit hybride, maar liefst elektrisch. Ik heb laatst een nieuwe Leaf meegekregen toen ik een reparatie had aan mijn auto (de eerste reparatie in 5 jaar), wat een briljante auto! Alles wat je in de 24 kW mist zit in de nieuwe. En wat leuk om een bereik van 300 km in je scherm te zien staan! Vergeleken met wat er verder aan EV's op de markt is, is het een goede deal lijkt me.
Conclusie: een Leaf 24 kW is een geweldige auto! Zeker als je hem als tweede auto voor korte ritjes gebruikt. En een auto als de mijne (5 jaar oud en 73000 km) kan denk ik nog een flinke tijd mee. En een EV met een wat grotere accu is absoluut geschikt als enige auto!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Nissan Leaf

Had je deze auto's al gezien?

Nissan Leaf Acenta 30 kWh 5-Drs Automaat ECC Audio-Navigatie ESP TCS LMV 16" ABS EBD Cruisecontrol Deraleronderhoud Nieuwe Apk!
- 2016
- 134.636 km

Nissan Leaf Business Edition 30 kWh / Cruise control / Navigatie
- 2017
- 75.700 km

Nissan Leaf Visia 24 kWh, Automaat, Airco, Bluetooth, Cruise, PDC, NAP
- 2014
- 99.333 km