Nissan Juke 1.6 DIG-T Tekna (2010)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Juke 1.6 DIG-T Tekna |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2010 |
Jaar van aanschaf | 2010 |
KM-stand laatst | 40.000 km |
Mijn eerste rij-ervaring
- 5.500 km
Het is alweer bijna 2 maanden geleden dat ik mijn nieuwe Nissan Juke mocht ophalen. Ik heb gekozen voor een 1.6 DIG-T Tekna 2wd met handgeschakelde 6-bak in de kleur Zwart (z11). De eerste indruk van deze wagen is uitzonderlijk goed. Kwaliteit van de materialen is prima op orde, niks kraakt of rammelt (ook niet met die vrieskou, -14 heb ik voorbij zien komen). Kunstoffen zien er erg mooi uit al is het materiaal wel wat hard. De leren stoelen zijn heerlijk en icm het rode stiksel en het geperforeerde rode zitvlak ziet het er heerlijk uit. Kwaliteit van het leer is ook erg mooi, iets dat mij bij vroegere Nissan's nogal tegenviel! Wat me opvalt is dat het kunstof in de kofferbak wel wat gevoelig is voor krassen, beetje oppassen dus met wat je meeneemt en vooral hoe je het meeneemt. Ruimte voorin is zeer goed te noemen, achterin zit je ook goed alleen de hoofdruimte is wat krap. ben zelf 1.87 en zit net niet tegen het dak aan. Ook de portieren achter zijn vrij klein waardoor je jezelf erin moet frummelen. Kofferbak is niet heel ruim maar groot genoeg om veel mee te nemen, mede door het grote opbergvak onder de bagageruimte.
Het rijden is in deze auto een groot feest. De 1.6 turbo trekt er als een malle aan en de auto vliegt door de versnellingen heen. Schakelen gebeurt met een lekker kort pookje en is uiterst precies, echt een klik-klak systeem. Nadeel is het verbruik, de auto is uiterst zuinig als je rustig aan doet maar als je de 190 paardjes wat meer aanspreekt rij je al snel een stuk duurder. Het verschil tussen 120 op de cruise en 140 op de cruise is bijvoorbeeld vrij groot te noemen. Als je de auto echter uit zijn werk-gebied houdt (onder de 2500tpm) rij je haast als een hybride zo zuinig. Afgelopen week in Duitsland geweest en bij de rit naar huis constant rond de 80 gereden ivm hevige sneeuwval en dat gaf een gemiddeld verbruik van 1 op 22! In de dagelijkse praktijk ligt het verbruik echter rond de 1 op 14,5 waarbij ik eerlijk toegeef dat dit voornamelijk snelwegkilometers zijn.
De auto ligt bijzonder vlak in bochten, mede door de stugge wielophanging. Het stuur is zeer communicatief en je kan de wagen met hoge snelheid door bochten jagen. Een nadeel is dat de auto soms moeite heeft om al het vermogen op de weg te brengen. Op droog weer speelt dit probleem eigenlijk nooit dus ik verdenk voornamelijk de banden hiervan. Na de winter maar eens inkopen doen bij de firma Goodyear voor een stel sportieve banden, hopen dat het gripprobleem bij nat weer dan ook weg is.
Ondertussen heb ik wel gebruik moeten maken van de garantie. Het navigatiesysteem (met achteruitrijcamera, die je ook wel nodig hebt!) gaf bij Rotterdam aan dat ik nergens reed, foutje in het systeem. Na plaatsen van een nieuwe SD-kaart is dit probleem verholpen. Voor de rest tot nu toe een fantastische auto waar ik elke keer weer met een enorme glimlach in rij.
Nog steeds naar alle tevredenheid
- 40.000 km
Ondertussen 40.000km gereden met mijn Juke en nog steeds naar volle tevredenheid echter niet geheel probleemloos. Om maar meteen met de deur in huis te vallen is onder garantie de koppelingsgroep vervangen. Op een avond in de lente van 2012 kon ik opeens niet meer schakelen na het voltanken van de auto. met wat geweld toch rijdend gekregen door te starten in een versnelling er vervolgens te schakelen naar 6 en opeens deed hij het weer. Hierna uiteraard dit euvel niet meer gehad maar toen ik bij de dealer kwam ter controle van dit voorval ontkoppelde de Juke "gelukkig" weer niet. Onder garantie een nieuwe koppeling + hydraulisch systeem gekregen. Na onderzoek bleek er een pinnetje uit de koppelingsplaat te zijn gesprongen en die kwam af en toe vast te zitten in de drukgroep. In ieder geval alles keurig opgelost en wel en de auto rijdt weer heerlijk.
Verder is de auto redelijk zuinig bij rustig gebruik, 1 op 16 is goed te doen. Bij hard doorrijden loopt het verbruik helaas snel op. Op de autobahn nog eens 238 op de teller gezet en daarbij bleef de auto mooi stabiel.
Onderhoud is tamelijk goedkoop, de Primera koste meer voor regulier onderhoud. De onderhoudsinterval heb ik wel verkleind van 20.000 naar 15.000. Een kleine sportieve motor met turbo moet je niet 20.000km laten draaien op dezelfde olie is mijn mening hierachter.
Al met al nog steeds heel erg tevreden. Ondanks dat zo'n Juke Nismo heel erg aantrekkelijk is heb ik eigenlijk geen enkele reden om deze auto in te ruilen.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Nissan Juke
