Nissan Almera 2.2 dCi 136pk Tekna (2004)

autoreview

Nissan Almera 2.2 dCi 136pk Tekna (2004)

Signalement

UitvoeringAlmera 2.2 dCi 136pk Tekna
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2004
Jaar van aanschaf2007
KM-stand bij aanschaf71.000 km
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Net in mijn bezit, een eerste indruk van de Nissan.

Motorisch:
In vergelijking met mijn laatste auto (S40 uit 2002) is de Nissan motor aanzienlijk vlotter: meer vermogen en is erg soepel. Duidelijk merkbaar is het surplus aan motorvermogen en souplesse. Een variabele turbo geeft op een mooie en prettige manier haar vermogen af. Dit type motor heeft verder de beschikking over een distributieketting in plaats van een - snaar, positief voor de onderhoudskosten.
De handgeschakelde zes-bak laat zich erg prettig bedienen en schakelt direct.
De zesde versnelling is toch iets meer als een overdrive.

Het stuurgedrag is enigzins vergelijkbaar met wat ik gewend ben (ca. 40 verschillende auto’s in bezit gehad), niet al te nerveus en ook weer niet te wazig.

Interieur:
De zitpositie is prima, goede stoelen die goed te verstellen zijn: zitdeel apart en kantelbaar, rugleuning apart, lendesteun etc.. Het zicht rondom is prima, alleen de C- stijl rechts zorgt voor een kleine dode hoek.
De ’N-form’ boardcomputer vraagt duidelijk wat gewenning, het duurt even voordat je alle functies blindelings kunt vinden. Airco, radio, CD-speler, interieurverwarming etc. gaan allemaal via de boardcomputer. Wennen dus. Positief punt is dat deze benadering een rustig en overzichtelijk beeld van het interieur oplevert.
Erg jammer dat een af-fabriek cruisecontrol niet mogelijk is.

Achterin voldoende zitruimte voor de passagiers, aangezien ik een driedeurs model heb is het opmerkelijk dat de instap best redelijk is.

Rijgeluiden worden in beperkte mate doorgegeven, al heb ik het idee dat deze vooral door de (195/16) Pirelli banden afkomstig zijn. Met een kruissnelheid van ca. 120 km/u draait het dieseltje nog maar 2.000 toeren, dus hoeft deze nog niet echt hard te werken.

Veiligheid:
Meerdere airbags (4 stuks), ABS, ESP, actieve hoofdsteunen en nog meer features maken dat de auto qua veiligheid goed mee kan. ESP is overigens wel optioneel.
Ook kunnen diverse functies van de boardcomputer vanaf het stuurwiel worden bediend, in mijn ogen eveneens een goed punt in het licht van veiligheid.

Exterieur:
De Almera biedt achterin de bagageruimte die je van een hatchback van dit formaat mag verwachten. Zowel tilhoogte als bergvolume is akkoord.
De Almera staat op mooie af-fabriek lichtmetalen velgen, 16 inch maar liefst. Een stoere uitstraling wordt hierdoor bereikt.

De lak van de Nissan lijkt bijzonder gevoelig voor de uitwerpselen van onze gevederde vrienden. De lak bijt redelijk snel uit (deze Almera heeft een metallic lak). Mogelijk ligt dat meer aan de in de branche gewijzigde (op waterbasis)laksamenstelling ? Vervuilingen in elk geval snel wegwassen dus.

Verbruik:
Ik heb de auto uiteraard nog te kort om een betrouwbaar beeld te kunnen opbouwen, maar momenteel hangt het op 1:16/ 17. Ik ben van mijn S 40 iets zuiniger gewend, maar mogelijk dat de Almera door het grotere motorvermogen al snel uitnodigt tot wat meer doorijden, met de consequenties van dien.

Algemeen:
De Almera heeft qua uiterlijk duidelijk het imago tegen: weinig spannend zelfs saai, dertien in een dozijn, etc.. De verkopen vielen (ook) in ons land erg tegen en wel dusdanig dat Nissan Japan de Almera helemaal uit het assortiment heeft gehaald.
De recente Nissan Note en Quasquai (uit te spreken als ’kaskai’) zullen beide een deel van de oorspronkelijke C-segment rijders meer moeten aanspreken.
Toch heb ik het gevoel dat de Almera meer krediet verdient als hem/ haar is toegekomen: de auto vindt ik persoonlijk zeker niet saai, maar dat kan komen door de uitvoering die ik heb aangeschaft. Ik zou deze Almera niet zonder meer inruilen voor zomaar elke Astra en (persoonlijke mening) al helemaal niet voor een Focus.

Erg degelijk, over het algemeen goed materiaalgebruik - hooguit met uitzondering van het lakwerk. Deze Nissan is boven alles erg betrouwbaar, als ik alle reviews van dit en andere Nissanmodellen zo eens bekijk.
Nissan is vooral momenteel niet erg ’hot’ en dat betekent al snel dat dit aan de verkoopcijfers is te merken. Dat maakt dit model (er zijn nog overjarige modellen op de markt uit 2006 en soms zelfs 2007) tot een zeer goede koop als je kijkt naar de prijs-kwaliteitverhouding.

PROBLEMEN

Omdat de Almera een achterstallige onderhoudsbeurt moest ondergaan, is deze direct uitgevoerd door de Nissan dealer. Dit leverde het vervangen van één ruitenwisserblad en de remblokken vóór op.
Verder nog niets, maar dat is niet meer dan logisch.

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (2)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.