Nissan Almera 1.8 Sport (2001)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Almera 1.8 Sport |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2001 |
Jaar van aanschaf | 2011 |
KM-stand bij aanschaf | 105.286 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN (na 100.000 km)
Aankoop:
Na 7,5 jaar heb ik afscheid moeten nemen van mijn trouwe Nissan Sunny. De carosserie was dusdanig rot dat er teveel laswerk nodig was voor een nieuwe apk. En dus werd het tijd voor wat anders. Eigenlijk stond al min of meer vast dat het weer een Nissan moest worden. Ik heb de Sunny altijd een fijne en betrouwbare auto gevonden. Een Micra vind ik niks, en een Primera P11 is toch te 'groot' voor mij alleen. Dus kom ik uit bij een Almera. Ik wilde graag het latere model (N16) vanaf 2000. Standaard is het een vrij saaie auto, dus ik was opzoek naar een Sport Plus uitvoering: achterspoilertje, stootstrips en side-skirts (in kleur) en 15" licht metaal. Maakt hem toch een stuk leuker. Na 2 eerdere mislukte pogingen bij autobedrijven (de eerste Almera die ik ging bezichtigen was gewoon veel te duur en de 2e reed echt niet goed, beide 1.5 versies) kwam ik begin juli 2011 een leuke zilvergrijze tegen bij een particulier. De auto zag er aardig uit (had wel hier en daar wat plekjes) maar reed bovenal erg goed. Vervolgens heb ik de auto laten keuren bij de ANWB in Den Haag. Daar kwamen geen schokkende dingen uit (alleen blokken en schijven voor moeten vervangen worden) en dus op 7 juli 2011 de auto gekocht. Hieronder mijn bevindingen.
Standaarduitusting:
Vergeleken met m'n oude Sunny ga ik er in luxe wel heel erg op vooruit! De Sunny had niet eens stuurbekrachtiging en een toerenteller. Deze Almera heeft zo'n beetje alles: Centrale vergrendeling met a.b. en anti-hijack, ABS, EBD, brake assist, 4 airbags, actieve hoofdsteunen, airco, elektr. ramen en spiegels, fabrieksradio (helaas zonder CD, dus ben nog opzoek naar een wisselaar) met bediening aan het stuur, diverse (verborgen) opbergvakjes. En...een appart haakje om je zakje van de chinees aan op te hangen!
Rijeigenschappen:
De Almera is lekker comfortabel, zeker in vergelijking met de Sunny die toch beduidend stugger was. Lange stukken zijn prima te doen in deze Almera, ook dankzij goede stoelen. Drempels, beroerd gelegde klinkers en hobbels op de snelweg neemt ie comfortabel. Desondanks helt ie gelukkig niet veel over in de bochten. Het is geen auto voor het snelle bochtenwerk, maar de besturing is licht en precies. De 114 pk, 1800 is een prima motor voor de Almera (de 1.5 is echt te licht!). Hij reageert lekker fel op het gas en trekt goed door. Schakellui rijden kan prima met deze auto. Accelereren van 0-100 km/u kost 11,1 seconden zegt Nissan. Voor mijn gevoel (nog niet getest) kan daar nog best wat vanaf. De Almera 1.8 heeft voldoende pit. Wel mis ik de fijne 5-bak uit m'n Sunny. Die schakelde precies en met korte slagen. De Almera schakelt goed, maar het is beduidend met minder gevoel en langere slagen. Al met al is de Almera een fijne rijdersauto.
Verbruik:
Na 2 tankbeurten kan ik zeggen dat het verbruik van de Almera vrij netjes is. Gemiddeld 1 op 14. Dit zijn merendeels snelweg en provinciale weg kilometers. De meter van brandstofhoeveelheid is gelukkig nauwkeurig (in tegenstelling tot de Sunny). Als de meter halverwege het rode gebied staat moet er ook echt getankt gaan worden (ca. 5 ltr over), terwijl er bij de Sunny vaak nog 12 ltr inzat, terwijl de meter al ver over 'empty' heen was. Voor verdere verbruiksgegevens, zie de verbruikspagina.
Conclusie:
Na 2,5 week en een kleine 2000 km kan ik zeggen dat ik een tevreden eigenaar ben over deze aankoop. Ik kan weer een aantal jaren vooruit. Hopelijk weer minimaal 7,5 jaar...
--UPDATE: 16-09-2011 / 110.594 km--
Na een kleine 5.500 km ben ik nog steeds zeer tevreden over de Almera. Vandaag de auto naar de garage gebracht voor een kleine beurt en apk. De beurt bedroeg alleen olie en oliefilter, de rest is nog prima in orde. De remschijven en blokken voor zijn vervangen, deze zaten onder de wettelijke minimum marge (wist ik bij de aankoop al). Verder de auto op diverse plekken laten tectyleren (puur uit voorzorg, roest voorkomen is immers beter dan genezen). Frontbalk (zwak punt van de Almera), kokerbalken, remleidingen en andere plekjes. Totale kosten: €430. Ze is klaar voor de winter...
--UPDATE: 29-01-2012 / 118.300 km--
Het gaat best hard met de kilometers van de Almera, veelal woon-werk verkeer. Ik heb de Almera nu ruim een half jaar en 13.000 km gereden. Nog steeds naar volle tevredenheid. De Almera rijdt nog steeds fijn en comfortabel. Eind van vorig jaar een weekje naar de Ardennen geweest. Ook een langere afstand rijden is kwa comfort geen probleem met de Almera. Mede ook omdat de 1.8-16v motor prima overweg kan met de 1160 kg zware Almera. Ook in de bergen van de Belgische Ardennen is het niet nodig veel terug te schakelen. Overigens is me opgevallen dat de Almera bij 120 km/u stiller is dan bij 100 km/u in de 5e versnelling.
Na deze ca. 13.000 km (veel snelweg en provinciale weg) ligt het gemiddelde verbruik rond de 7,5L / 100km gecombineerd, hetzelfde als de fabrieksopgave. Met de koudere temperaturen van de laatste weken vebruikt de Almera wel wat meer euro 95. Bij de laatste 2 tankbeurten meer dan 8,0L op 100 km, in dat geval haal ik (net) geen 700 km op een tank, normaal vrij makkelijk. We zullen zien wat februari ons brengt...
Deze week voor de eerste keer de motorkap open gehad, buiten normaal onderhoud en controle van de vloeistofjes. Schokkend was het echter niet. Er was slechts een dimlichtje kapot, dus deze moest ik even vervangen. Overigens is het al een stuk lastiger om daarbij te kunnen komen dan bij de Sunny. Bij de Sunny heb je na een paar minuutjes en nieuw lampje erin zitten, bij de Almera is het allemaal wat krapper en vergt het meer gepriegel. Om er echt goed bij de te kunnen moet je eigenlijk de accu losmaken (of verwijderen) en aan de andere kant het ruitensproeierreservoir loshalen. Maar met een beetje geduld lukt het ook zonder. Je hoeft voor zoiets onnozels gelukkig nog niet langs de dealer omdat de halve auto moet worden gedemonteerd...
Inmiddels heb ik ook een USB-media-interface gekocht en aangesloten op de fabrieksradio (wisselaaruitgang) om weer mp3's te kunnen draaien (de fabrieksradio heet alleen cassette). Kan ik tevens ook via de stuurwielbediening bedienen.
Kortom: Nog steeds een waardige opvolger van de good-old Sunny.
--UPDATE: 26-09-2012 / 131.602 km--
De Almera is net terug van de apk keuring. Er zit weer een nieuwe apk op, maar van harte ging dat niet. Ik heb helaas toch meer kosten moeten maken dan me lief is. Te beginnen met 'nieuwe' voorbandjes (op de sloop gehaald), deze zaten voor op minimale profiel diepte. Voorschokdempers waren versleten (auto "dweilde" dus behoorlijk) dus nieuwe besteld. Helaas is er ook een veer afgebroken (schijnt ook een N16 kwaaltje te zijn) als gevolg van de kapotte schokdemper. Ik kon in korte tijd geen gebruikte veren vinden dus ook deze heb ik nieuw moeten bestellen. Verder begon zo'n 2 dagen voor het verstrijken van de oude apk de uitlaat wat herrie te maken. Bleek net voor de einddemper rot te zijn. Deze heb ik laten lassen zodat die ermee door de apk kwam. Houd het waarschijnlijk nu nog max. een half jaar uit. Nu nog even een kleine beurt laten uitvoeren. De apk móest even eerst gebeuren, gezien die al een paar dagen verlopen was.
--UPDATE: 20-10-2012 / 133.750 km--
Gisteren en vandaag de Almera maar eens aan een grondige poetsbeurt onderworpen. Ze word op dat gebied teveel verwaarloosd omdat de Porsche teveel aandacht krijgt. Een schoonmaakbeurt kon ze ook wel weer gebruiken. Sjonge wat was dat vuil aangekoekt! Alleen al na het wassen (met Meguiars shampoo en washandschoen) van het dak kon ik het water al vernieuwen omdat het zwart was! Na 2,5 uur flink boenen glimde de zilveren koets weer. Vandaag de Almera nog even grondig gestofzuigd en het dashboard gecleand met die handige doekjes (aanrader!) die ze regelmatig bij de Lidl/Aldi in de aanbieding hebben. Het dashboard glimt nu ook weer mooi. Lang schoon blijft ze vast niet, maar tot na de winter kunnen we er weer mee door.
--UPDATE: 01-11-2012 / 135.041 km--
Groot beurtje uitgevoerd. 3 ltr 10w40 olie, oliefilter, luchtfilter, carterstopring en 4 nieuwe bougies.
--UPDATE: 23-01-2013 / 140.450 km--
Vandaag met Almera langs de Nissan dealer in Amersfoort gereden. Het motormanagement lampje ging gisteren branden (ca. 5000 km geleden ook gehad, toen ging het lampje de volgende dag spontaan weer uit). Door een monteur de storing laten uitlezen (P0171). Zoals ik al vermoedde moet de lambda-sensor (dure krengen) vervangen worden. Bij de Nissan dealer kost me dat ca. €250-300 euro. Dat laat ik dus even elders doen.
--UPDATE: 02-02-2013 / 141.090 km--
Verbruiksmonitor update. Nog 11 tankbeurten toegevoegd vanaf oktober 2012. Het gemiddelde verbruik ligt iets boven de 7,6L/100 km (1 op 13) over de afgelopen 35.000 km. Daarmee zit ik iets boven de fabrieksopgave. In de koude wintermaanden gaat het verbruik snel naar de 8.0L (logisch).
Owja...ik ontving gisteren ook nog even een rekeningetje van de Nissan dealer t.w.v. €30 voor het uitlezen van de storing. Beetje jammer hoor! Vroeger deden ze dat gewoon gratis als service. Het gaat dus echt (nog steeds) slecht in de autobranche...
--UPDATE: 10-03-2013 / 143.525 km--
Vandaag heb ik een ander setje velgen gekocht. Ik ben altijd al gecharmeerd geweest van de 16" Primera P11 Sport Plus velgen (foto volgt). De Almera N16 heeft dezelfde steek, dus dat komt mooi uit. Op marktplaats kwam ik pas geleden een mooie set met nog goeie banden tegen voor €250 en vandaag in Noord Limburg opgehaald en meteen eronder gezet. Oogt een stuk beter dan de originele 15"velgen (op te smalle 185/65 banden) en bovendien iets breder rubber (205/50). Ik vind de Almera ook wat fijner rijder nu. Binnenkort nog even laten uitlijnen.
--UPDATE: 18-03-2013 / 144.162 km--
Vandaag bij Profile tyrecenter de Almera even laten uitlijnen. Trok iets naar rechts. Nu gaat ze weer normaal rechtdoor en slijten de "nieuwe" banden ook gelijkmatig :).
Onbegrijpelijk eigenlijk dat Nissan onder de Almera Sport niet standaard 205/50 16" legt. Wegligging verbeterd en met name in de bochten ligt de auto echt veel strakker!.
-UPDATE: 08-10-2013 / 155.587 km--
Nieuwe APK op de Almera. Deze keer zonder problemen :). Beurtje volgt snel.
-UPDATE: 12-11-2013 / 157.839 km--
Tijd voor een klein onderhoudsbeurtje. Vanwege tijdsgebrek heb ik deze beurt laten uitvoeren bij de (dure) Nissan dealer. Maar voordeel is wel dat ze de Almera aan de hand van een checklist helemaal hebben nagelopen. We kunnen weer 15.000 km vooruit.
--UPDATE: 13-02-2014 / 164.600 km--
Op weg naar huis vanuit m'n werk begon opnieuw het motorman. lampje te branden. Sinds het uitlezen lang geen last meer van gehad. Binnenkort maar eens tijd vrij maken om de lambdasensor te laten vervangen.
-UPDATE: 28-02-2014--
Ik heb bij Van Deijne Japanse autoonderdelen in Volkel en gebruikte achterklep gevonden in zilvergrijs, zónder roest erop! Vandaag op de Almera gemonteerd. Er zat geen dakspoiler op, dus die is overgezet van de oude klep. Net als bij de oude klep ook bij deze achterklep weer even de typeaanduiding eraf gehaald. De Almera is nu weer voorzien van een mooi klepje zonder roest :).
-UPDATE: 29-05-2014 / 170.215 km--
Sinds een week of 2 doet de airco niks meer. Even op onderzoek uit, of het een relais/zekering is of dat de aircopomp kapot is. Ik gebruik de airco eigenlijk ook maar heel weinig (rijd altijd met de raampjes open) dus t.z.t. even kijken of ik die laat repareren.
Owja...even 2 nieuwe foto's toegevoegd (foto 1 & 2).
--UPDATE: 10-06-2014 / 170.350 km--
Vanochtend vroeg op de snelweg stilgevallen. De Almera viel spontaan uit en startte ook niet meer. Conclusie van de anwb man: kapotte krukaspositiesensor. Auto weggesleept en naar de dichtsbijzijnde bovag garage gedropt. Auto word nu gemaakt (meteen ook de goeie lmm). Vrijdag weer ophalen. Flinke tegenvaller dit!
--UPDATE: 25-09-2014 / 176.325 km--
Nieuwe APK op de Nissan. De CO2 waarde was te hoog, dus er moest wel een nieuwe Lambdasonde onder. Achterop zijn nieuwe remschijven -en blokken gemonteerd. Schijven waren matig, blokken redelijk op. Dus geen overbodige luxe.
--UPDATE: 08-12-2014 / 178.728 km--
Het was wel weer eens tijd voor een grote beurt aan de Almera en een airco check. Dus nieuwe bougies, verse olie en de nodige filters (lucht-,olie- en interieurfilter). Er is ook nog een half litertje koelvloeistof bijgevuld. Verder geen problemen of extra werkzaamheden, wel komen de banden en uitlaat eraan. Ook de airco is weer bijgevuld (die was gewoon leeg en werkte daarom niet meer) en gecontroleerd op lekkages. Dus ook die werkt weer. De Almera kan er weer een jaar tegenaan.
--UPDATE: 30-10-2015 / 190.137 km--
Tijd voor de APK. Zoals ik vorig jaar al meldde kwam de uitlaat eraan. De midden -en einddemper zijn vervangen. Het achteruitrijlicht deed het schijnbaar ook niet. De schakelaar daavan was kapot. Verder 2 nieuwe ruitenwisserbladen erop.
De remmen voor zijn gangbaar gemaakt, deze liepen wat vast. Uiteindelijk is het meer een grote beurt geworden dan APK gezien de prijs (500€). Maarja shit happens sometime.
--UPDATE: 08-03-2016 / 192.870 km--
Kleine onderhoudsbeurt. En de remvloeistof ververst, dat was hoog nodig. We kunnen weer!
--UPDATE: 13-08-2016 / 195. 817 km--
Toch weer last van aanlopende remmen. Remklauw linksachter is vervangen. En dus ook nieuw vloeistof. Remklauw LV doe ik volgend jaar, anders word het wel prijzig.
--UPDATE: 26-10-2016 / 196.551 km --
APK is bijna verlopen, dus paar dagen geleden dan toch maar eens nieuwe banden besteld. Na wat speurwerk op internet (ik wil wel fatsoenlijke banden onder m'n auto, geen Chinese rommel) Hankook Ventus Prime 2 besteld bij Popgom in 205/50 R16 V. Komen uitstekend uit de bandentesten. Deze zijn vandaag onder de Almera gelegd bij de bandenboer om de hoek. Totale kosten incl. montage en balanceren €366. Op 1 november word de Almera weer gekeurd. Een paar dagen te laat (Sttt....niet doorvertellen ;))
--UPDATE: 24-02-2017 / 199.086 km--
Remklauw Linksvoor laten vervangen. Nu geen last meer van aanlopende remmen.
--UPDATE: 22-04-2017 / 200.000 km--
Vandaag een mooie mijlpaal bereikt. De magische grens van 200.000 km gepasseerd. Bijna 95.000 km gereden sinds de aankoop in 2011.
--UPDATE: 10-10-2017 / 202.898 km--
Kleine beurt laten uitvoeren + de APK. Geen bijzonderheden deze keer gelukkig. Inmiddels al ruim 6 jaar rijdend in deze Almera. De auto rijd nog steeds prima. Wel begint de multieriem wat geluidjes te maken en zit er beginnende roest op de carrosseriebalk bij het achterwiel. Nog niet schokkend allemaal. De Airco lekt bij de O-ringen en doet daardoor al een hele tijd niks meer (is alweer leeg natuurlijk). Ik gebruik de airco toch vrijwel nooit, dus die laat ik niet maken. Hopelijk houd de Almera het nog vol tot begin 2019. Tegen die tijd verwacht ik wel dat de Almera vervangen gaat worden, door een Juke 1.6 DIG-T van de 2e generatie. We zullen zien...
--UPDATE: 27-10-2018--
Ik heb besloten om, na ruim 7 jaar met tevredenheid rondgereden te hebben, afscheid te gaan nemen van de Almera. Er komen het komende jaar verwacht ik wel wat kosten, getuigde de apk pas geleden. Als ik blijf rijden moet de airco gemaakt worden (althans dat wil ik dan), de roest op de carosseriebalk gelast worden, nieuw onderhoud en nog wat kleine dingen. Vind ik het geld niet meer waard. Vandaag de koop van de Almera vervanger al rondgemaakt: een knal gele Juke 1.6 DiG-T full option van 2015 uit Duitsland. Z.s.m importeren.
--UPDATE: 09-11-2018 / 211.035 km--
De Juke inmiddels in de garage thuis, maar moet nog langs de RDW. Dus even een paar weken autoloos. De Almera blijft toch nog even in de familie. Mijn broertje en een goeie vriend van hem willen de auto wel overnemen om nog een jaartje in rond te toeren. Dus voor een familieprijsje verkocht. Het ga je goed Almeraatje....
PROBLEMEN (100.000 km)
Aankoop: Auto heeft last van een beetje roest op de achterklep onder de achterruit. Bekend kwaaltje van de Almera. Niet zorgelijk, dus dat laten we nog wel een keer herstellen. (Update: verholpen)
--UPDATE: 26-09-2012--
Voor zover je het problemen kan noemen (slijtage is misschien een beter woord). Maar als het tegelijk gebeurd is het niet fijn:
*nieuwe (sloop)voorbandjes €50
*schokdempers voor €150
*veren voor vervangen €150
*uitlaat lassen
*arbeid voor bovenstaande én apk €200
--UPDATE: 23-01-2013--
Storing motormanagement: Lamda-sensor moet vervangen worden (update: opgelost, luchtmassameter vernieuwd)
-UPDATE: 29-05-2014--
Airco werkt niet meer (update: opgelost, gevuld en gecontroleerd)
-UPDATE: 10-06-2014--
Kapotte krukaspositiesensor (update: opgelost)
--UPDATE: --2016--
Remklauwen LV en RA laten vervangen vanwege constant aanlopende remmen.
--UPDATE: 01-04-2017--
Auto wilde gisteren niet starten. Zelfs met behulp van een dikke 2.5 4 cilinder en startkabels niet. Accu bleek dood te zijn. Nieuwe accu erin en gaan. Kleinigheidje dus.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.