Nissan Almera 1.6 SLX (1996)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Almera 1.6 SLX |
---|---|
Versnellingen | 4, Automaat |
Bouwjaar | 1996 |
Jaar van aanschaf | 2005 |
KM-stand bij aanschaf | 120.000 km |
KM-stand laatst | 120.000 km |
- 120.000 km
Even een kleine review achteraf.
We hebben deze auto gekocht omdat we de voorganger te klein en luidruchtig vonden. Ook wilden we wel iets meer veiligheid.
En in de randstad veel files, verkeerslichten en hobbels dus een automaat vonden we ook wel relaxed. Daar we een automaat wilden moest het ook een 1.6 motor worden. Ook een airco was een vereiste. We hadden een Daihatsu Charade in te ruilen en wilden er wel 3 a 4 duizend euro bijleggen.
Zo kwamen we al snel uit bij een Nissan Almera.
Dit was de 2e Almera die we bekeken en hij beviel ons gelijk.
2 keer een profrit gemaakt en na wat onderhandelen was het rond.
We waren de 2e eigenaar en de 1e was waarschijnlijk echt een senioren-stel geweest. De auto was in topstaat en altijd dealer onderhouden. Er zaten extra stootstrips op de deuren een veiligheidshamer bij voetencompartiment en de sigarettenaansteker was afgebroken zodat deze niet gebruikt kon worden... Ook was er een trekhaak gemonteerd. Het was een SLX uitvoering dus alles electrisch en luxer uitgevoerd. Ook wel lekker dat alles al die 4 jaar heeft gewerkt.
Vlak na aankoop wel even laten uitlijnen en olie laten vervangen voor de zekerheid. Daarna 2 jaar 11.000km per jaar probleemloos gereden en erg relaxed op vakantie naar Frankrijk geweest.
Elk jaar een kleine beurt + APK bij Nissan dealer en nooit bijzonderheden. Na 1 jaar wel de (originele) accu vervangen.
Na 2 jaar moesten echter de homokineten + hoezen + voorbanden worden vervangen. Dit kost bij nissan dealer ca. 900 euro maar bij een universele garage 400 euro.
Daarna weer 2 jaar probleemloos gereden, enkel 1 keer de airco laten bijvullen.
Het verbuik in de randstad lag in de zomer tussen de 1 op 11 en 1 op 12. In de winter tussen 1 op 9 en 1 op 11.
We rijden echter veel korte stukjes binnen bebouwde kom en de airco zal ook veel energie vragen.
Op langere snelwegritten en vakantie haalden we altijd 1 op 13 tot 1 op 14 maar ook met airco aan.
De auto is comfortabel geveerd maar vrij hard gedempt en ik heb dit nooit een lekkere combi gevonden.
De automaat is een 3 traps met overdrive dus eigenlijk een soort 4 traps automaar. Je ging door de automaat (en het verbuik) vanzelf relaxed rijden. Op de snelweg maakt ie lekker weinig toeren en is ie erg stil.
Bij een inhaalactie als je al 120 rijdt schakelt de automaat terug en begint de motor behoorlijk te loeien, dit vond ik erg onprettig. Maar dit kan ook door mijn pittige rijstijl komen.
Ook heeft de auto een aardige draaicirkel die niet erg overzichtelijk is.
De auto ging weg omdat we inmiddels een kleine hadden gekregen.
We wilden meer (koffer)ruimte en veiligheid en hoopten nog iets voor de Almera terug te krijgen. De almera ging dus op marktplaats. Helaas bleken de dorpels (onder de lak) verrot dus het is een snelle inruilactie geworden.
Nissan Almera 1.6i SLX
Kenteken: PR-DX-47
Bouwjaar: sept 1996
Kleur: Bordeaux Rood
Aantal deuren: 5
Opties / opmerkingen:
airbag bestuurder,
airco,
stuurbekrachtiging,
buitenspiegels elektrisch verstelbaar,
elektrische ramen voor en achter,
centrale deurvergrendeling,
startblokkering,
getint glas,
metallic lak,
trekhaak,
in hoogte verstelbare bestuurdersstoel,
in hoogte verstelbaar stuur,
achterbank in delen neerklapbaar
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.