Nissan Almera 1.6 SLX (1996)

autoreview

Nissan Almera 1.6 SLX (1996)

Signalement

UitvoeringAlmera 1.6 SLX
Versnellingen4, Automaat
Bouwjaar1996
Jaar van aanschaf2007
KM-stand bij aanschaf96.914 km
KM-stand laatst107.500 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

  • 107.500 km

In 2007 veranderde het een en het ander in mijn leven: een nieuwe werkgever, de aankoop van een eigen wagen (jammer genoeg kwam de nieuwe job zonder die lease auto) en toen de zomer naar het einde toeliep, een lang geplande verhuis van het klein appartementje naar een groter appartement. Jammer genoeg liep niet alles zoals gehoopt: om een mooie nazomeravond kreeg ik jammer genoeg een ongeval met mijn autotje, net zes maanden in mijn bezit - en alhoewel het beestje de klap schitterend had opgevangen was het verdict: total loss. (Gelukkig genoeg had de andere partij - zover ik weet - alleen maar blikschade aan het voertuig).

En toen moest ik ineens weer op zoek naar een voertuig, voor de tweede keer in een jaar: een tweedehands voertuig dat nog goed genoeg was er om een aantal jaren mee rond te rijden. De critera waren: goedkoop in aanschaf, goedkoop in onderhoud en als het even kan goedkoop aan de pomp. Aangezien ik toen al speelde met het idee om met het openbaar vervoer naar het werk te gaan moest het ook niet noodzakelijk een diesel zijn. (Voor de prijs van een ietwat deftige dieselwagen kan je soms toch al een goedkopere benzinewagen vinden en een aantal jaren rijden voor het verschil in brandstofprijs).

Deze wagen vond ik gewoon in de zoekertjes op mijn werk: een groene Nissan Almera uit 1996, 1.6 benzine en een automatische versnellingsbak. Airco is er niet, electrisch bediende spiegels en ruiten echter wel. De wagen behoorde toe aan de vader van een collega die een tijdje voordien was overleden.
Ik moet toegeven dat groen niet echt mijn kleur is voor een wagen, en ik had ook nog nooit met een automatische bak gereden - maar na wat heen-en-weer gemail, de aanwezigheid van een volledige onderhoudshistoriek en een geslaagde testrit was ik genoeg overtuigd over de staat van de auto om tot de aankoop over te gaan. De staat van de carroserie kwam overeen met een wagen van 11 jaar oud, die enkele blutsjes in het paneel rechts vooraan storen me dan ook hoegenaamd niet.
De enige voorwaarde die ik stelde was dat de wagen zou verkocht worden in gekeurde staat en dat eventuele gebreken voor verkoop bij een dealer werden opgelost. De verkoper had hier geen problemen mee en na de nodige keuring - en een kleine reparatie waar een plastic hoes voor de versnellingsbak werd vervangen - kon ik de wagen met een 1 jaar geldig keuringsbewijs afhalen.

Ik moet toegeven: het is best wel aangenaam rijden met die automatische bak, geen gedoe meer met die pook, gewoon in \"D\" zetten en rijden maar! Het feit dat de wagen ook een pak groter is dan mijn vorige wagen heeft ook zo zijn voordelen: een bezoekje aan ikea vereist minder planning. Parkeren vereist natuurlijk dan weer iets meer aandacht :)

De 1.6 motor is met 73KW/101PK zeker krachtig genoeg om mee te kunnen in het dagelijkse verkeer. Het verbruik ligt tussen 8l (zomer) en 9l (winter) per 100km. Dit is niet weinig, maar het lag wel in lijn van de verwachtingen toen ik toch besloot om deze \"automatic\" te nemen - en met nog 10.000km per jaar op de baan is het ook best te doen.

In oktober 2007 is de wagen in een vakgarage geweest voor een klein onderhoud en het uitschakelen van de immobilizer: een van de twee bijgeleverde afstandsbedieningen werkte niet meer, en het vervangen zou een dikke 100 euro kosten. Ook leek het mij beter als de wagen gewoon zou starten bij het omdraaien van de sleutel zonder altijd eerst op dat knopje te moeten duwen ... De garagist heeft naast deze interventie gewoon olie en filters vervangen en had geen bijkomende opmerkingen, remblokken, schokdempers en banden waren volgens hem perfect in orde.

Eind augustus 2008 maakte de wagen echter plots een \"sportief\" geluid. Een groot onderhoud (en autokeuring) stond echter toch al op het programma, maar jammer genoeg moest de hele uitlaat lijn worden vervangen. Best prijzig, maar het zijn dan ook typische slijtage delen. De garagist merkte ook op dat door het feit dat ik nu minder kilometers maak met de wagen er meer vocht kan blijven \"hangen\" in de uitlaat, wat voor corrosie kan zorgen ...

Met de nieuwe uitlaat, olie, filters, bougies en nog een paar kleine dingetjes rijdt de wagen dan ook weer als nieuw. En op het keuringsbewijs stonden verder geen opmerkingen!

Het enige probleem dat deze Japanner heeft is dat sinds eind 2007 de toerenteller zijn eigen leventje lijdt. Met de kabels is er op het eerste zicht niets mis dus het probleem zou zich in de teller zelf kunnen bevinden. Het gebrek aan een werkende toerenteller is echter geen gemis dus momenteel laat ik het ook maar zo.

PROBLEMEN

  • 107.500 km

- Slijtage afstandsbediening Immobilizer (laten uitschakelen)
- Toerenteller \"flipt\"
- Uitlaat vervangen

7,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.