Nissan Almera 1.4 GX (1996)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Almera 1.4 GX |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1996 |
Jaar van aanschaf | 2008 |
KM-stand bij aanschaf | 164.500 km |
KM-stand laatst | 212.000 km |
ERVARINGEN
- 171.000 km
Allereerst; ik heb deze auto gekozen om de volgende redenen: de betrouwbaarheid, postieve reviews op Autoweek, de eisen die ik stel aan een auto en het feit dat er een betaalbaar mooi model bij een Bovag-garage in de buurt stond. Eigenlijk heb ik helemaal niks met Japanse modellen maar misschien brengt deze auto er wel verandering in.
Deze auto is pas kort in mijn bezit dus ik kan nog niet goed beoordelen wat op de lange duur goed en niet goed is, dat zal ik later aanvullen/verbeteren. Maar op het eerste gezicht vallen de volgende positieve dingen (bij mijn exemplaar) op:
-Zuinigheid
-Rijcomfort, weinig geluid of trillingen rond de 80-100 km/h (harder maakt wel wat meer geluid)
-Stuurbekrachtiging
-Alle standaard opties zoals airbag en airco
-Uiterlijk van de auto, niet sensationeel oid. maar toch leuk
-Schakelt erg goed
Wat bij mijn auto minder bevalt:
-Stuur is wel verstelbaar maar zit alsnog wat aan de lage kant
-Stroeve/zware koppeling
PROBLEMEN
- 171.000 km
Vanaf de aankoop is er een aanlopend geluidje te horen, met name in de 1e en 2e versnelling. Dit is volgens de dealer niet gevaarlijk of schadelijk en hij heeft hierop 3 maanden garantie gegeven. Ook was de radio kapot maar de dealer zorgt keurig voor een nieuwe gratis radio.
Update ca. 171.000 km; Een kleine 8 maanden na aanschaf is de uitlaat kapot en moet er een nieuwe onder komen te liggen. Kosten ca 450 euro. Relatief weinig km gereden, zo rond de 6000 sinds aanschaf, maar dat zijn wel bijna allemaal (slijtagegevoeligere) stadskilometers.
- 181.000 km
Heb de auto nu een klein anderhalf jaar en ben er nog steeds dik tevreden mee. Buiten standaardonderhoud om geen noemenswaardige problemen, en zelfs dat standaardonderhoud valt enorm mee. Zodanig dat de meeste uitgaven gaan naar dingen als het wegwerken van kleine deukjes en krasjes, nieuwe mattenset etc. Heel goedkoop in het onderhoud nog steeds, dus.
Rij inmiddels regelmatig in allerlei soorten auto's en ik kan concluderen dat de Almera de meeste beenruimte (in lengte) biedt van alle hatchbacks die ik ken. Alleen zit het stuur wel nogal laag. Prestaties moet ik ook misschien op terugkomen want een 1.4 uit '96 is niet het snelste op de weg, maar hij kan uitstekend meekomen met het verkeer, meer dan de gemiddelde 1.4 uit die tijd, denk ik. Laatst op een rustig moment de 180 aangetikt (zal wel bijna de topsnelheid zijn) en dat ging naar omstandigheden zonder veel herrie of trillingen. Had ik niet verwacht.
update
- 188.000 km
Ik heb de auto inmiddels een kleine 2,5 jaar en rij er nog naar volle tevredenheid mee. Echt technische problemen niet gehad sinds de laatste update, maar wel roest gecontstateerd bij de dorpels en bij een balk onder het dashboard. Offerte van een schadebedrijf 1200 euro, bij de lasser om de hoek voor een paar honderd euro. Voor dat laatste gekozen, en zelfs de garage waar ik de APK-keuring deed was over het resultaat te spreken, hoewel ze liever hadden gezien dat ik er een andere auto had uitgezocht. Maar de Almera gaat voorlopig nog niet weg.
De auto heeft in de winter van 2009-2010 (zware winter met veel vorst en heel veel sneeuw) geen krimp gegeven en startte altijd, ook voor de vele korte stadsritjes. Haalt ook met gemak regelmatig 180 op de teller. Wel had ik veel last van condens met dat weer, maar wie niet. Binnenkort maar eens voor nieuwe rubbers kijken.
Twee jaar later
- 212.000 km
Twee jaar later tijd voor een update. Een kleine twee jaar geleden heb ik de duurste ingreep gehad: Versnelligngsbak was 'op' (vandaar dat rare geluid wat al langer speelde) en de koppeling was ook behoorlijk versleten. Vriend en vijand verklaarden me voor gek bij zo'n oude auto, maar er is een nieuwe koppeling en donor-versnellingsbak in gekomen. Daar rij ik, bijna twee jaar later, tot volle tevredenheid mee. Verder bij de beunhaas nog wat nieuwe roestplekjes laten wegwerken (dorpels) en ongeveer een jaar geleden is aan beide kanten de vering vervangen. Daarna helemaal geen enkel probleem gehad, probleemloos door d APK. Ondertussen heeft die versnelling + koppeling zich dus wel weer terugverdiend. Immers, wanneer je voor 2000 euro een nieuwe auto koopt kun je ook binnen een paar maanden tegen dat soort problemen aanlopen. Nog steeds tevreden dus, ondanks de flinke kosten die ik heb gehad. Maar dan verkeert hij wel praktisch in nieuwstaat, en dat voor een auto van 16 jaar oud met 212.000 km. Wow :-)
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.