Nissan 350Z (2006) #4

autoreview

Nissan 350Z (2006)
Nissan 350Z (2006)Nissan 350Z (2006)Nissan 350Z (2006)Nissan 350Z (2006)Nissan 350Z (2006)Nissan 350Z (2006)Nissan 350Z (2006)

Signalement

Uitvoering350Z
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2006
Jaar van aanschaf2018
KM-stand bij aanschaf150.826 km
KM-stand laatst161.600 km
Lezerswaardering: 82%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eerste review

  • 157.000 km

In september 2014 startte ik als 17 jarige met mijn opleiding en eerste baan. Ik had mijzelf voorgenomen om bij het behalen van mijn diploma een sportieve auto te kopen. Na ruim 4 jaar was het zover en heb ik mijn vaste garage opdracht gegeven om te gaan zoeken naar een Nissan 350Z.

Waarom deze auto? Als kind heb ik (te) veel NFS Underground 2 gespeeld, waarin de 350Z één van de laatste auto's was die vrijgespeeld kon worden en dus een soort einddoel was. Jeugdsentiment dus. Daarnaast ontwikkelde ik door de jaren heen nog een paar voorwaarden: Japans (en dus betrouwbaar), coupé, achterwielaandrijving, atmosferische motor, handgeschakeld en geen alledaagse verschijning. Zo was de keuze voor de 350Z snel gemaakt.

De garage vond na 2 maanden een technisch en optisch goed en volledig origineel exemplaar, van de eerste eigenaar. De 350Z is van mei 2006 en dus een 'mid-cycle-facelift' model, welke 1 jaar geleverd is. Optisch gefacelift en met de 300 pk sterke DE Rev-Up motor. Helaas niet de karakteristieke kleur sunset-orange, maar zwart zonder krassen, dus geen probleem.

Proefrit gemaakt, ik gelijk verkocht, 350Z direct gekocht. Bij aankoop een grote onderhoudsbeurt uit laten voeren, nieuwe banden, etc. Op 15 december 2018 de auto opgehaald en mijn Swift Sport 1.6 achter gelaten.

Inmiddels ruim 7.000 km gereden met zeer veel plezier. De 'Zed' ligt als een blok op de weg en brengt iedere keer weer een lach op mijn gezicht.
De 3,5 Liter V6 maakt een machtig (mooi) geluid. Vanaf ca. 4.800 toeren komt het beest pas echt tot leven. Rustig en relaxed toeren kan ook heel goed. Tot 2.800 toeren is de 6 cilinder slechts op de achtergrond aanwezig. Dat is ook de reden dat het 'gewoon' mijn daily driver is. De Nissan is wel straf geveerd, maar het is geen stuiterbak.

In de Zed is het ook prima uit te houden: Leren sportstoelen incl. verwarming, airco, Cruise Control, boordcomputers, navigatie (uit 2006 en kan niet geüpdatet worden) en een een radio + CD-speler. Alles werkt en is optisch ook in prima staat. Geluid en cruise control zijn via de knoppen op het stuur te bedienen. Achter de voorstoelen zitten nog wat opbergvakjes, het navigatiesysteem en het Bose audiosysteem. Geen achterbank, maar direct de kofferbak, die wat onpraktisch is door de beugel met Z logo (die weerspiegelt in de achteruit als je in de binnenspiegel kijkt), maar dat mag geen naam hebben.

Bij goede condities verrast de 350Z je niet snel, tenzij je heel gek doet. De ESP grijpt tijdig in. Zet je de ESP uit, dan zet je deze woeste beer ook gemakkelijk achterstevoren (ja, ik heb al wel eens een 'oeps-momentje' gehad). Bij regen kun je (vooral op rotondes) ook makkelijk een drift maken, je drukt dan zo door de ESP heen. In de sneeuw kun je ESP beter uitzetten, anders kom je niet heel ver. Daarna heb je voortdurend wielspin en veel plezier.

'Wat zuipt dat nou?' is een vraag die je vaak om je oren krijgt. In mijn optiek een onethische vraag bij zo'n auto. Maar de eerlijkheid gebied te zeggen dat de kosten wel relatief fors zijn:
Brandstof (EUR98): €0,20 (zie verbruiksmonitor)
Onderhoud: €0,10
MRB: €0,07
Verzekering: €0,07
Overig: €0,01
Totaal: €0,45 bij 12.000 km/j
Afschrijving niet meegenomen. Dit is een klassieker in wording, die stijgen juist in prijs :)

Kortom: Iedere dag plezier maken met deze Nissan 350Z en dat hoop ik nog lang te doen. Ik zal proberen af en toe updates te posten.

Groet, Sietze

1 jaar rij-ervaring

  • 161.600 km

Time flies when you're having fun is wel van toepassing hier. Inmiddels is de Zed al weer meer dan een jaar in mijn bezit en dat bevalt nog altijd uitstekend. Hij doet het gewoon altijd, zowel eind januari 2019 bij -15 ℃ als in augustus 2019 bij 35 ℃.
Inmiddels helemaal gewend aan de Zed als daily driver en voor mij is alles 'normaal'. Als iemand anders wat opmerkingen maakt besef je weer dat je iets bijzonders hebt. Bij woon-werk verkeer laat ik de motor niet boven de 3.000rpm komen gezien de afstand. Bij een lange rit wordt de V6 af en toe gebruikt waar 'ie voor bedoeld is en dat blijft wel iedere keer bijzonder (gaaf)! Een keertje trappen in juni 2019 leidde er echter wel toe dat de uitlaat, vlak voor de einddemper, kats overmidden scheurde en daarna 2 keer zo luid was. 75 meter voor mij draaiden mensen hun hoofd al om om te kijken wat er aankomt. Oeps, gauw langs de garage geweest. De uitlaat is nog hard, dus een uurtje lassen en de boel zat weer goed. Daarna bleef een raar, ratelend geluid aanwezig: De flexibele delen bleken lek. Vervangen en nu weer alleen een mooie diepe roffel te horen.
Kosten: €75

In de zomer eerst maar eens één van de zwakke punten van de 350Z aangepakt: Enkele interieurstukken los gehaald, geschuurd en opnieuw gespoten. Best een klus voor iemand met 2 linkerhanden... Voorlopig alleen de handgrepen gedaan, deze waren erg beschadigd / bekrast. Inmiddels weer mooi licht glimmend zwart. De rest van het interieur ziet er nog goed uit; de vorige eigenaar is er zuinig op geweest!

Eind december voor de APK en onderhoudsbeurt bij de garage geweest:
- Olie motor, bak en diff vervangen
- Ruitenwissers vervangen
- Stadslicht + leeslamp vervangen
- Koppelingsmechaniek check + smeren
- Koplampglazen opgeknapt
- Kabelboom bestuurdersstoel geheel vervangen
Kosten: €800

Olie was bij aankoop gevuld tot max. Bij onderhoud (exact een jaar later) stond deze op minimum. Totaal verbruik derhalve 1,3 liter op ca. 11.000km. Geen probleem dus; wel een aandachtspuntje. Na het starten gaat de Zed ook wat nukkig in z'n 1e en 2e versnelling. Na circa 3km geen probleem meer.

Toekomst:
Lekker blijven rijden en de roverheid blijven sponsoren met deze 350Z. Daarnaast de volgende punten aanpakken:
Januari 2020: Kunststof gedeelte van de voorbumper opnieuw spuiten in zwart; dit begint namelijk te verweren.
Februari 2020: 350Z badge laten plaatsen op dit kunststof.
Zomer 2020: Wielnaaf zwart verven met Hammerite
Najaar 2020 / voorjaar 2021: Nieuwe velgen en/of oude velgen opnieuw laten coaten. De velgen beginnen te oxideren (met name achter) en de toplaag bladdert van de velgen af.

Daarnaast is het plan om op 5 juli 2020 mee te doen aan Japan Classic Sunday. Wie weet tot dan!

Groet, Sietze

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (11)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.