Mitsubishi Space Star 1.0 Cool+ (2016)

autoreview

Mitsubishi Space Star 1.0 Cool+ (2016)

Signalement

UitvoeringSpace Star 1.0 Cool+
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2016
Jaar van aanschaf2016
KM-stand laatst4.000 km
Lezerswaardering: 71%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Het keuzeproces en mijn eerste kilometers

  • 200 km

Na een uitgebreide speurtocht, heb ik een aantal weken geleden besloten een nieuwe Mitsubishi Space Star Cool+ te bestellen. Aangezien ik veel heb geleerd van andere autoreviews, wil ik bij dezen mijn overwegingen van deze keuze (deel 1), alsmede mijn eerste ervaringen met de auto (deel 2), delen.

Waarom de Mitsubishi Space Star Cool+?

Eerst even mijn achtergrond: aangezien ik samen met mijn vriendin in een relatief klein dorp woon, zijn we vrijwel genoodzaakt om twee auto’s te hebben (ivm woon-werk verkeer). Voor de lange termijn is het idee: één kleine, zuinige, no-nonsense auto om simpelweg van A naar B te kunnen, en één ruimere, luxere auto mochten we wat meer spullen mee moeten nemen. Vóór het kopen van de nieuwe auto, waren dit een 23 jarige oude Toyota Corrola, en een erg ruime 13 jaar oude Renault Kangoo. Ivm de leeftijd van de Toyota, en het ontbreken van erg fundamentele dingen als stuurbekrachtiging + centrale deurvergrendeling, uiteindelijk besloten hiervoor een passende vervanger te zoeken (een relatief simpele, no-nonsense auto uit het A/B segment). Verder houden we er allebei niet van om aan een auto te sleutelen of over een paar jaar de auto weer voor een andere in te ruilen: oftewel de auto moet betrouwbaar zijn.

De volgende punten waren voor ons belangrijk in de nieuwe auto: relatief nieuw (hooguit 4 jaar oud, met als idee vele zorgeloze km’s nog in het verschiet), zuinig, veilig, veel auto voor relatief weinig, 5-deurs (ivm het gemak), airco, centrale deurvergrendeling met afstandsbediening, stuurbekrachtiging (duh...), bagageruimte groot genoeg voor boodschappenkrat, en een hoge mate van betrouwbaarheid.

Met dit in het achterhoofd, ben ik alle A & B segment auto’s met elkaar gaan vergelijken, waarbij er op het gebied van ‘daadwerkelijke’ zuinigheid, veiligheid, aantal deuren, prijs, en wel/geen krat in bagageruimte stiekem toch al een hoop auto’s afvielen. Vele vergelijkingen en reviews lezende later, bleef de Mitsubishi Space Star, alsmede het trio Seat Mii / Volkswagen UP / Skoda Citigo, nog over.

Uiteindelijk proefritten gemaakt in de Mitsubishi Space Star (nieuw 2016 model, alsmede occasion van ouder model), in de VW UP, en in de Skoda Citigo. Uiteindelijk is het een nieuwe Mitsubishi Space Star Cool+ geworden, omdat: 1) op de achterbank meer ruimte, en ook bagageruimte nog groot genoeg 2) o.a. door inruilvoordeel ruim 1500 euro(!) goedkoper dan de rest 3) verbetering comfort t.o.v. oud model Space Star, 4) Japanse betrouwbaarheid (geen euvels bekend) 5) net wat handigere opbergvakjes + schapjes 6) sterk gevoel van veel auto, voor (relatief) weinig geld 7) ziet er mijns inziens mooier en sportiever uit 8) 5 jaar fabrieksgarantie ipv 2! De enige minpunten t.o.v. de VW up / Skoda Citigo waren mijns inziens (maar kan per persoon verschillen) 1) Schakelt misschien net wat minder direct 2) net wat minder pit in lagere toeren. Echter, het schakelmechanisme + de motor van de Mitsubishi zijn alsnog ruimschoots voldoende, en mijns inziens de 1500 euro meerprijs en de nadelen van de VW up / Skoda Citigo absoluut niet waard.

Tot slot viel het me bij mijn speurtocht op dat de Mitsubishi Space Star relatief weinig wordt vergeleken met andere auto’s. Volgens velen valt deze net tussen het A en B segment in, waardoor deze niet altijd in A-segment vergelijkingen wordt meegenomen, en minder sterk uit de bus komt bij vergelijkingen in het B-segment (die zijn nu eenmaal duurder / luxer). Echter, dat is nu precies de kracht van deze auto: het is een (bijna) B-segmenter voor zelfs een lage A-segmenter prijs!

Mijn eerste kilometers

Gisteren was het dan zover, de nieuwe auto kon opgehaald worden. De eerste dag meteen redelijk wat mee gereden (200 km), en vooralsnog erg tevreden met de auto. Hij voldoet precies aan mijn verwachtingen (na uitgebreide speurtocht) en rijdt heerlijk (wat een verademing t.o.v. 23 jaar oude toyota corrola zonder stuurbekrachting). Het ‘wollige’ geluid van de ingebouwde Radio/CD/MP3 speler wat door sommigen als negatief wordt ervaren, heb ik niet kunnen ontdekken. De kwaliteit van het geluid is prima, al moet ik hierbij wel zeggen dat de dealer bij het rijklaar maken de treble & bass alvast voor mij wat beter had ingesteld. Dit helpt natuurlijk enorm, en kan dus altijd zelf nog gedaan worden.

Al met al ben ik momenteel een tevreden Mitsubishi Space Star rijder, met hopelijk vele zorgeloze en zuinige kilometers in het verschiet. Hier houd ik jullie na wat meer kilometers te hebben gereden, graag van op de hoogte!

De eerste echte kilometers

  • 4.000 km

Inmiddels alweer 2 maanden de Mitsubishi Space Star Cool+ in het bezig, en ca. 4000 km verder. Hoog tijd voor een update. Kort samengevat: de auto bevalt tot nog toe super!

Een van de sterke kanten van de auto is het erg lage verbruik. Tijdens koude dagen/weken met temperaturen rond het vriespunt, is het over buitenwegen alsnog goed mogelijk de 1 op 20 te halen. Is het warmer, dan wordt dit alleen nog maar zuiniger. Één keer met temperaturen rond de 10 graden zelfs daadwerkelijk verbruik van 1 op 22,5 weten te halen, gemeten over een hele tank (buitenwegen). Om deze reden dan ook 5 sterren voor gebruikskosten. Benieuwd wat dit in de zomer gaat brengen!

Verder ook in het algemeen geen vervelende problemen of irritaties met de auto gehad, alles werkt naar verwachting. Tijdens de afgelopen 2 koude maanden heeft de auto niet gehaperd. Ook is de auto achterin meer dan ruim genoeg om af en toe met 4 man erin te zitten, in tegenstelling tot andere A-segment auto's. En ook de achterbak is voor het dagelijks gebruik prima.

Toch nog twee enigszins kritische punten:
- Het is één dag voorgekomen dat het waarschuwingslampje van het start-stop systeem ging knipperen. De volgende dag was dit echter alweer weg. Dit systeem gebruik ik overigens niet i.v.m. het geringe aantal stoplichten richting mijn werk (wel een keer getest en werkt verder prima).
- In het begin had ik soms moeite om de auto in de eerste versnelling te zetten. De laatste tijd komt dit echter bijna niet meer voor. Mogelijk een stuk gewenning aan mijn kant, en wellicht het inrijden van de auto? Deze ervaring sluit wel aan bij andere reviews van deze auto, waarbij men aangeeft dat het comfort van de versnellingsbak niet één van de sterke kanten van deze auto is. Maar, zoals gezegd, de laatste tijd weinig tot geen last meer van.

Kortom: na zo'n 4000 km nog steeds een tevreden Mitsubishi rijder. En met nog een kleine 5 jaar fabrieksgarantie hoop ik er nog vele zorgeloze kilometers mee te kunnen rijden!

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (1)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.