Mitsubishi Space Star 1.0 Intense (2017)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Space Star 1.0 Intense |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2017 |
Jaar van aanschaf | 2021 |
KM-stand bij aanschaf | 7.751 km |
KM-stand laatst | 17.445 km |
Eerste ervaring: topauto!
- 7.751 km
Anderhalve week geleden na ongeveer 10 jaar afscheid genomen van onze Seat Ibiza station (een sjoemeldiesel). De laatste jaren reden we daar weinig kilometers mee terwijl de kosten (MRB maar ook onderhoud) relatief hoog waren.
Dus op zoek naar een betaalbare vervanger. Elektrisch? Dan komt de Dacia Spring als eerste in beeld. Op naar de Daciadealer. Maar de Spring blijk toch wel erg krap van binnen. Weinig beenruimte voorin, weinig ruimte in de breedte. De verkoper was eerlijk over de actieradius: op papier 230 km, maar in de praktijk zou 150 km een uitdaging zijn. Daarmee nam de praktische waarde voor ons toch wel erg af.
Dan toch maar op zoek naar een zuinige benzineauto. Bij het plaatselijke garagebedrijf stond een paarsrode Mitsubishi Spacestar Intens. Leuk model, leuke prijs voor een auto uit 2017 met 23.000 km op de teller. Afspraak voor een proefrit gemaakt voor de volgende dag. 's Avonds nog even wat huiswerk gedaan. Reviews gelezen. En kosten vergeleken met onze huidige auto. MRB van € 92/maand naar nog geen € 20/maand. Verzekering ook goedkoper (scheelt € 13/maand). En uiteraard minder te verwachten onderhoudskosten. Brandstof uiteraard wel duurder.
En ook nog even zoeken of er in de buurt nog ergens een Spacestar te koop staat. We vonden er nog één, een oranje, ook uit 2017, met nog geen 8.000 km op de teller. Zo goed als nieuw.
In beide auto's een proefrit gemaakt, allebei naar tevredenheid.
Omdat we na inruil uiteindelijk voor beide Spacestars op hetzelfde bij te betalen bedrag uitkwamen (€ 5500) hebben we uiteraard gekozen voor de oranje. M.i. ook de mooist kleur van de twee.
Redelijk complete auto, met o.a. airco, vier elektrisch bedienbare ramen, elektrisch bedienbare en verwarmbare spiegels, middenarmsteun, regensensor, achteruitrijsensor, metalen sierlijsten, windgeleiders langs de ramen, (deels) met leer bekleed stuur en versnellingspook etc. Enige dat ontbreekt en dat we mogelijk gaan missen is de cruiscontrol.
Officieel is het een A-segmenter, maar hij is en voelt groter dan bijv. de Kia Picanto en de Suzuki Celerio, waar we ook in hebben gezeten. Voldoende beenruimte, zowel voorin als achterin. Later nog even opgezocht, en de binnenmaten voor de bestuurder en passagiers zijn hetzelfde als bij onze oude Ibiza station. In totaal is de Spacestar wel een stuk korter, m.n. door een kortere motorkap en een stuk kleinere bagageruimte (290 liter i.p.v. 430).
In vergelijking met andere A-segmenters is de auto ook netjes afgewerkt: portieren volledig bekleed, achterklep aan de binnenzijde bekleed etc.
De auto rijdt prima, goede vering, remt goed. Maar snel optrekken/inhalen gaat niet. Dat is wel even wennen. Auto maakt weinig lawaai.
Brandstofverbruik ga ik weer bijhouden, net als bij onze Seat (1:21, diesel). Een verbruik van 1:20 zou met de Spacestar haalbaar moeten zijn.
Al met al een redelijk complete auto, die prettig rijdt en met lage maandelijkse kosten.
Over 1.000 km volgt een update, ook over het brandstofverbruik en over de vraag of we de cruiscontrol erg missen.
Na 1000 km nog steeds tevreden!
- 8.684 km
Inmiddels ongeveer 1000 km gereden in de Space Star en 2x getankt. Al met al nog steeds tevreden met deze aankoop.
Wat valt er op, al dan niet in positieve of negatieve zin? In alfabetische volgorde:
*Acceleratie: tot 60 a 70 km/u accelereert de auto prima. Daarboven heeft de Space Star ruim de tijd nodig om te versnellen. Wel iets om rekening mee te houden, vooral bij het invoegen op de snelweg.
*Airco: gisteren met drie ademende personen in de auto, koude buitentemperatuur en mist/vochtige buitenlucht, had de airco de nodige moeite om de auto droog te krijgen. Eenmaal droog in de auto, werkt de airco prima.
*Bagageruimte: we deden een stap terug in bagageruimte ten opzichte van ons vorige auto (Seat Ibiza station), maar ons eerste weekend weg bleek het alleszins mee te vallen. Met de bodem van de kofferbak in de laagste stand, bleken er drie zgn. 'cabine-koffers', een rugzak en een opvouwbare krat achterin te passen onder de hoedenplank.
*Binnenruimte: uit de maten bleek al dat de binnenruimte voor bestuurder, bijrijder en passagiers achterin vergelijkbaar zou zijn met onze vorige auto. In de praktijk voelt dat voorin ook zo. Achterin is er zelfs iets meer beenruimte.
*Brandstofverbruik: na 500 km lijkt de tank al aardig leeg te raken. Bij het tankstation blijkt er dan ca. 25 liter in te passen, dus zou er nog 10 liter in moeten zitten. De eerste keer tanken leverde na vooral kortere ritten een verbruik op van 1:19.2. De tweede keer met langere ritten maar ook een flinke tijd file een verbruik van 1:19,7. Al met al moet een verbruik van 1:20 goed haalbaar zijn. Dat sluit aan bij de andere reviews die ik heb gelezen.
*Cruise control: nog te weinig lange ritten gemaakt om vast te stellen of ik het ontbreken van cruise control mis.
*Fietsen: fietsen? Tsja, op onze vorige auto hadden we een fietsendrager die op de achterklep kon worden gemonteerd. Deze past niet op de Space Star. Dat wisten we al bij aankoop. Mocht er nog iemand een tip hebben voor vervoer van fietsen (zonder trekhaak), dan horen we het graag.
*Geluid: in stadsverkeer en tot ca. 80 km/u op buitenwegen is de auto verrassend stil. Vanaf 100 km/u wordt het wel wat luidruchtig, maar in de praktijk zijn er weinig momenten waarop we harder dan 100 km/u kunnen en mogen rijden.
*Regensensor: bevalt goed. Op het juiste moment veegt ie automatisch en met de juiste interval de voorruit schoon.
*Sleutel: jammer dat het geen inklapbare sleutel is, dat zit toch net wat handiger in broekzak/jas/tas.
*Start-stop-systeem: blijkt in het geheel niet te werken, ook niet met airco, radio, verlichting etc. uit. Volgende week gaat de auto terug naar de garage om te kijken wat de oorzaak is. Als het start-stop-systeem weer werkt, levert dan wellicht ook nog een iets lager brandstofverbruik op.
*Stuurhoogte: bij de eerste rit viel op dat het bovenste deel van de snelheidsmeter niet goed zichtbaar was door de bovenrand van het stuur. Gelukkig is het stuur in hoogte verstelbaar, dus dat probleem is snel verholpen.
Al met al nog erg tevreden met onze aankoop. Na ca. 5000 km (een half jaar ongeveer) volgt een update. Ondertussen zullen we de verbruiksmeter bijhouden.
Inmiddels ruim 8000 km gereden
- 16.136 km
Waar de vorige (eerste) eigenaar in vier en een half jaar slechts ruim 7.500 km had gereden, hebben wij sinds november vorig jaar daar inmiddels meer dan 8.000 km aan toegevoegd. Algemene conclusie na die 8.000 km: de Space Star bevalt nog prima.
Dat de motor inmiddels wat meer is 'ingereden' zien we ook terug in het brandstofverbruik. Waar dat in het begin ongeveer 1:19,5 was, ligt dat in Nederland nu steeds rond de 1:22. De afgelopen twee weken op vakantie geweest in Duitsland en ondanks de serieuze heuvels bleven we ook daar zuinig rijden, met ca. 1:21.
Bergop had onze 1.0 liter zonder turbo het wel zwaar. Waar de maximumsnelheid 100 km per uur was, haalden we bergop regelmatig maar 80, soms nog iets minder. Dat we met drie personen, drie volle koffers en twee klapkratten in de auto zaten, heeft daar ongetwijfeld in meegespeeld.
We vreesden dat we de cruise control op de langere afstanden zouden missen, maar dat bleek niet zo te zijn. De Space Star is redelijk makkelijk op snelheid te houden (behalve dus bergop).
Voor wat betreft het niet functionerende start-stop-systeem waar ik de vorige keer over schreef: dat werk prima, alleen niet als de ventilator volledig op de voorruit staat gericht. Je moet het maar net weten.
Enige minpuntje dat steeds opvalt, is dat de richtingsaanwijzer regelmatig niet naar 'neutraal' gaat na het uitkomen van een bocht. Vooral bij de iets flauwere bochten blijft ie knipperen en moet je handmatig de richtingaanwijzer weer naar neutraal zetten. Maar dat is dan ook het enige echte minpunt.
Kortom: nog steeds tevreden met onze aankoop (zeker ook nu we zien dat het verschil tussen de diesel- en benzineprijs een stuk kleiner is geworden dan de ruim 30 cent die het altijd was).
Eén jaar na aankoop nog steeds blij met onze 'gou
- 17.445 km
Op een paar dagen na hebben we onze Space Star nu een jaar. Waar de eerste eigenaar ruim 7.500 km in viereneenhalf jaar had gereden, hebben wij er in ons eerste jaar 10.000 km aan toegevoegd. Daarmee is de auto inmiddels goed ingereden. Brandstofverbruik bij de laatste tankbeurten was 1:22 á 1:23. Vooral op de snelweg met constant 100 km/u is het verbruik laag.
Geen mankementen gehad, geen reden om terug te gaan naar de garage.
Als ik de prijzen van de huidige occasions zie, hebben we op het juiste moment gekocht en onze Sjoemeldiesel op tijd verkocht :-). Vergelijkbare Spacestars qua motor, leeftijd en kilometerstand staan nu voor € 1.500,- meer te koop.
Dat is voor ons echter niet relevant, want we blijven er vrolijk mee doorrijden.
- Betrouwbaarheid5
- Prestaties4
- Comfort4
- Kosten5
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Mitsubishi Space Star

Uitgelicht aanbod
Lees ook

Mitsubishi Space Star - Occasion aankoopadvies

Test: Mitsubishi Space Star (2016)

Praktijkervaring Honda Jazz: eigenaren over hun hybride mini-MPV

Designreview Volvo C40: ‘voldoet aan alle verwachtingen, en dat is een probleem’

De Citroën Méhari is 55: op pad met de leukste badeend
