Mitsubishi Pajero 3.2 DiD GLS (2001)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Pajero 3.2 DiD GLS |
---|---|
Versnellingen | 5, Automaat |
Bouwjaar | 2001 |
Jaar van aanschaf | 2016 |
KM-stand bij aanschaf | 216.500 km |
KM-stand laatst | 212.000 km |
Tijd voor een terreinwagen
- 212.000 km
Na een tijdelijke periode terug in België te verblijven, werd het de hoogste tijd om terug naar Tsjechië te trekken. Aangezien we hier een huisje aan het verbouwen zijn, zou een grote auto wel handig zijn. Ook is het hier best wel heuvelachtig en ligt hier in de winter wel 30 tot 40cm sneeuw. Dus de keuze voor een 4x4 was snel gemaakt. Maar ik wilde wel een echt werkbeest en geen SUV zoals ze dat tegenwoordig willen noemen. Het moest een echte 4x4 zijn, enkele jaartjes oud en binnen budget vallen. Dan maar even gaan rondkijken en rond zoeken wat we juist willen. Ik ben van kinds af groot gebracht met Toyota's. Daarom viel mijn oog eerst op een Landcruiser. Het liefst had ik een Landcruiser HDJ 80 gehad. Maar die zijn hier in Tsjechië heel moeilijk te vinden en in België en Nederland vragen ze er goud voor. Dan maar gaan kijken naar de rechtstreekse concurrent, en we kwamen uit op de Mitsubishi Pajero. In prijs zijn ze veel beter dan de LandCruisers en kwalitatief zouden ze hetzelfde moeten zijn. Na wat research op diverse Pajero forums, hebben we onze eerste Pajero aan gekocht. Hij had al wel wat kilometers gelopen (210000km) maar dat zou geen enkel probleem mogen geven voor deze blokken. Hij beviel ons ook omdat hij ook een comfortabele reiswagen is en we er dus ook gerust mee op vakantie kunnen gaan.
Ondertussen staan er al 218660km op de klok, en we zijn er nog altijd heel tevreden over! We hebben er wel wat kosten aan gehad. Net toen we hem kochten heb ik al het achterstallig onderhoud weggewerkt. Alle filters zijn vervangen en er zitten. Al dit zou ons ongeveer een 600€ gekost hebben aan materiaal en olie. Ook is de bovenste kettinggeleider preventief vervangen (blijkt een ziekte te zijn bij de V60).
De prestaties zijn zeker verre van slecht! Hij gaat goed mee met het gewone verkeer en op de snelweg kan je ook gewoon vlot 120km/u halen zonder overdreven verbruik. Wij kunnen hem nog altijd netjes onder de 10L/100km houden in een mix van gewoon verkeer en snelweg. Natuurlijk is het geen sportwagen maar voor een deftige 4x4 zijn zijn prestaties op de weg heel goed te noemen.
We zijn er ook al enkele keren offroad mee gegaan. En ook dat doet hij zonder problemen. De 4x4 doet wat hij moet doen. Dus ik kijk er ook wel naar uit naar de eerste sneeuw!
Op comfort kan ik ook niets aanmerken. Dit is een GLS dus een full option. Voor een wagen van 15 jaar oud, is hij echt deftig uitgerust. Je stapt in en 1000km verder stap je rustig en onvermoeid uit. Aangezien hij hoger is dan de gemiddelde wagen, is het heel aangenaam rijden. Je kunt als het ware over de andere auto's heen kijken, en dat geeft je een fijn gevoel. De leren stoelen zitten ook fantastisch. Zowel vooraan als achteraan. Wel moet ik zeggen dat er achtereen niet te veel been ruimte is. En dan bedoel ik in de hoogte. In de lengte is er plaats genoeg, maar achteraan heb ik het gevoel dat mijn knieën toch vrij hoog komen. De derde zitrij is best wel knap en makkelijk op te bergen. Maar daar kan je niet op als volwassene. Dit is echt gemaakt voor kleine Japanners of voor de kinderen.
Tot hiertoe is hij nog altijd zeer betrouwbaar, maar dat mag je wel verwachten van een Japanner. Er rijden al Pajero's rond met 500000km en meer. En dit wil ik echt wel geloven als je hem op tijd zijn onderhoudsbeurten geeft en niet op de wagen gaat bezuinigen. Het is niet de goedkoopste, en ook de onderdelen zijn relatief prijzig. Maar daar moet je rekening mee houden als je een Pajero koopt!
28/12/2016
Zo ondertussen staan er bijna 240.000km op. En nog altijd super tevreden over deze Jap! Ook geen extra kosten meer aangehad, In September hebben we wel de remmen vervangen. Hij remde nog wel goed, maar er was links vooraan een vervelend geluid. Telkens na een paar kilometer en wanneer je remde was het geluid weg. Dus besloten om eens naar de remmerij te kijken, Toen we de klauw links voor los mieken, vielen de remblokken er in stukken tussen uit. Deze waren verre van op, maar blijkbaar had de vorige eigenaar de remmen vervangen met de goedkoopste troep die je maar kan vinden. Gelijk rondom nieuwe blokken en schijven gestoken. Rechts achter bleef de rem ook hangen blijkbaar. Niets van gemerkt tijdens het rijden. Even de remklauw schoon gemaakt, en die doet het nu ook weer.
Verder hebben we de olie ook nog eens keertje vervangen.
Voor de volgende onderhoudsbeurt staat ook de rest van de vloeistoffen op het programma. Dus de versnellingsbak olie, water, rem en stuur bekrachtiging. Ik weet niet of deze ooit vervangen zijn, dus het kan zeker geen kwaad om dit eens een keertje te verversen.
Nu er hier sneeuw ligt, is het eens zo leuk om met de Pajero op pad te gaan!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.