Mitsubishi Outlander PHEV Instyle (2015) #9

Mitsubishi Outlander
Mitsubishi OutlanderMitsubishi OutlanderMitsubishi OutlanderMitsubishi OutlanderMitsubishi OutlanderMitsubishi OutlanderMitsubishi OutlanderMitsubishi OutlanderMitsubishi OutlanderMitsubishi OutlanderMitsubishi Outlander PHEVMitsubishi Outlander PHEVMitsubishi Outlander PHEVMitsubishi Outlander PHEVMitsubishi Outlander PHEVMitsubishi Outlander PHEVMitsubishi Outlander PHEVMitsubishi Outlander PHEV

UitvoeringOutlander PHEV Instyle
Bouwjaar2015
Jaar van aanschaf2019

De praktijk van PHEV

Als vervanger voor mijn Avensis was ik op zoek naar een gebruikte hybride auto. Eerste eis was dat ik mijn caravan kon trekken. Voor de prijsklasse waarin ik zocht (<30 mille) was er niet zo heel veel keuze. Mijn oog viel daarbij vrij snel op een Mitsubishi Outlander, in eerste instantie de eerste uitvoering. Deze kwamen in groten getale uit de lease. Probleem is (en blijft bij dit soort auto's) de accu. Voor de eerste Outlanders liep deze uit de garantie. De dealers wisten mij niet te vertellen wat een accu kost maar ook dat ze er nog geen vervangen hebben. Dus besloten naar de nieuwe 2015 uitvoering te gaan kijken. Daarbij is de garantie 8 jaar. Waarschijnlijk dezelfde accu maar toch een aantal jaren backup zekerheid voor dit dure onderdeel.

Al snel een geïmporteerde auto gevonden bij een Mitsubishi dealer. 50k op de teller en in perfecte staat (alhoewel algehele kwaliteit bij Toyota op een hoger pijl staat). Proefrit gemaakt met een half volle accu. Onervaren valt je meteen op dat de accu snel leeg is maar deze indruk zal later anders worden. Het is een grote, ruime auto die voor zijn 1900 kilo nog snel is ook. Fijne stoelen en alles netjes afgewerkt. Kan altijd mooier en beter maar wat wil je.
Het is wennen met zo'n auto. Elektrisch rijden hadden ze veel eerder moeten uitvinden. Werkelijk geweldig. Het is stil en je rijdt met een voet (remmen door het gas los te laten). Ik ben een rustige rijder dus dit was makkelijk om te leren. Je gebruikt werkelijk bijna de rem niet meer.

Zo'n auto moet je niet voor autoweg kilometers kopen. De ritten voor mij zijn voor 80% binnenweg routes door de heuvels, maximaal zo'n 40 km per dag.

Er wordt veel gesproken over verbruikscijfers. Hiermee wordt altijd "benzineverbruik bedoeld". Samengevat kan ik zeggen: verbruikscijfers zijn dusdanig afhankelijk van de inzet dat deze per definitie fictief zijn. Zoals gezegd autoweg kilometers hebben meer benzine nodig dan de hierboven beschreven binnendoor routes.

In de praktijk rij ik 1000-1200 kilometer op een tank benzine (ongeveer 32 liter per beurt). Daarnaast rij ik ongeveer 80% elektrisch. Ik laadt thuis meestal op. Op een lading kan ik net de ritten maken die ik moet doen. Daarbij gebruik ik alleen benzine als ik het net niet haal of als ik flink gas geef om in te halen. Zuinig zijn met airco en verwarming (beiden elektrisch) helpen hierbij. Hierover is nagedacht want er is stoelverwarming voor de winter (zuiniger dan verwarmen), een standkachel om voor te verwarmen en een gereduceerde airco stand.
Voor mij is het een sport geworden geheel op elektriciteit te sturen. Benzine kost immers minimaal 10 cent per kilometer (bij €1.50 per liter) terwijl electra 3.5 cent per liter kost. Nogal een verschil.

Als je verder buitenshuis moet laden wordt het lastiger. In de praktijk is de laadpaaldekking nog lang niet voldoende en niet alle laadpalen zijn bereikbaar. Je zult er maar van afhankelijk zijn. Daarnaast is de prijs aan een paal meestal minimaal 50% duurder dan thuis en dat kan nog flink oplopen. Waar blijft het voordeel dan? Laadpalen hebben hun eigen verdienmodel.
Ook laadpalen vinden is een apart verhaal. Je hebt apps (en veel passen) met de locatie, maar je moet altijd zoeken om hem te vinden. Dan moeten ze ook nog toegankelijk zijn en een redelijk tarief. Palen met een starttarief, een kWh tarief en een uurtarief gebruik ik niet.

Ik ben al-met-al erg tevreden over de auto. Minpunten zijn de dealer (die erg moeilijk deed over een paar ontbrekende zaken in het onderhoudsboekje) en de wegenbelasting. In 2020 gaan de voordelen voor hybride vervallen. Toch blijft hybride rijden aantrekkelijk, niet in de minste plaats door de rustige sfeer in de auto.