Mitsubishi Outlander 2.4 4WD Instyle (2008)

autoreview

Mitsubishi Outlander 2.4 4WD Instyle (2008)

Signalement

UitvoeringOutlander 2.4 4WD Instyle
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2008
Jaar van aanschaf2008
KM-stand laatst55.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

  • 55.000 km

Inmiddels rij ik al weer sinds november 2008 in een Mitsubishi Outlander 2.4 cvt Instyle.

Destijds had ik de keuze uit een aantal modellen en de definitieve keuze is op de Mits gevallen om zijn geteste betrouwbaarheid en stoere karakter.

Motor/Transmissie

De auto is uitgerust met een 2,4 liter 4 cylinder motor, gekoppeld aan een CVT (Continue Variabele Transmissie). Deze transmissie schakelt volkomen traploos en daardoor heb je soms het idee aan een lang touw voorgetrokken te worden. De combi motor/transmissie werkt zeer comfortabel, alleen bij volgas acceleren wordt de rust wel erg verstoord met gegier van motor en bak. Voor 99% van de tijd zorgt de transmissie echter vooral voor lage toeren.
De motor maakt daarbij weinig overbodig lawaai, maar draait mooi rustig rond.

Prestaties/verbruik

Uiteraard moet je van dit type auto geen sprankelende prestaties verwachten, maar met een 0-100 in 10,3 seconden en top van 190 km/u valt prima mee te komen met het overig verkeer. Die sprintcijfers gaan zoals gezegd wel met het nodige gegier en dat laat je dus wel uit je hoofd. Echter cruisen doet de auto als de beste en dat is uren vol te houden.
Diverse lange ritten naar wintersport en middelandse zee hebben uitgewezen dat deze auto daar prima geschikt voor is, met zo'n 140km/u op de cruise control over de autosnelwegen heuvel,heuvel af is geen enkel punt.
Een groot nadeel van dit type auto is natuurlijk het verbruik. Een getest gemiddelde (door Autoweek) van 11,8ltr/100km is puur realiteit, maar er is één manier om dit omlaag te brengen en dat is door hoogwaardige benzine te tanken en de banden iets harder op tte pompen (2,7 bar). Ik ben er mee gestart voor de wintersport in maart en heb hetzelfde traject als vorig jaar op dezelfde rijdagen (zondag/donderdag) met hetzelfde verkeersaanbod afgelegd met een gemiddelde van 10,3 ltr/100km tegen 11,7 ltr/100km vorig jaar! Sinds maart dit jaar dus in overleg met de wagenparkbeheerder afgesproken om deze brandstof te blijven tanken (Vpower,Excellium etc) en dat werpt op de snelweg zijn vruchten af. Het verbruik in de stad blijft altijd droevig (ca 12,7-13,5 ltr/100km).

Rijgedrag

Het onderstel en de aandrijving zijn grotendeels in overeenstemming met de Lancer Evo en dat is te merken. Ondanks zijn hoge bouw is deze auto verrassend makkelijk door de bochten te krijgen. Zeker in tegenstelling tot zijn concurrenten (Santa Fe, Sorrento, CRV) komt hij hier prima uit de verf.
De auto is uitgerust met een systeem waarmee je kunt kiezen tussen 2WD,4WD auto en 4wd lock. De eerste stand is om brandstof te besparen, maar je voelt duidelijk meer onderstuur tijdens het rijden. De tweede is de meest gangbare want daar schakelt de auto zelf de achterwielen bij voor maximaal 30% bij gripverlies en de laatste stand is slechts voor modder en sneeuw (volgens Mitsubishi) en dan is de verdeling 50/50 voor/achter.

Het veercomfort is prima te noemen, drempels strijkt hij makkelijk glad en ook op de snelweg deint hij niet al teveel.

De remmen zijn niet echt een sterk punt van de auto, maar zelfs met volle belading afremmen op de snelweg voor plots inhalende vrachtwagen gaat prima.

Comfort/ruimte

Eén van de sterke punten van deze auto is wel het enorme ruimteaanbod. Voorin is voor mijn 1,93mtr voldoende ruimte en dankzij de Instyle uitvoering is de bestuurderstoel electrisch te verstellen en te kantelen, daardoor heb je voldoende steun aan de bovenbenen.
Achterin is een kwestie van keuzes maken, want de bank is in lengte en qua hellingshoek te verstellen, maar zelfs in de achterste stand blijft er een enorme bagageruimte over om je vakantiespullen in kwijt te raken.
Het geluidscomfort is zeker niet het sterkste punt van de auto, veel bandenrumoer en ook de wind laat zich horen. Niet erg storend, wel door andere merken beter onder controle.

Uitrusting

De uitrusting van de Instyle versie is prima, zo is er standaard aan boord :

Leren bekleding

Xenon licht

Schuif/kanteldak

CD wisselaar met 650W (Rockford) versterker

Electrisch verstelbare bestuurderstoel

18"LM velgen

Parkdistance achter

Inklapbare/verwarmbare buitenspiegels.



Samenvatting

Plus

Comfort,rijgedrag (rust), ruimte, uiterlijk

Min

Slechts beperkte opties mogelijk, Interieur ondergeschikt aan prijsniveau, geen standaard navigatie, gegier bij vollast, verbruik en de daardoor te kleine benzinetank.

4,0
  • Betrouwbaarheid
    5
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    4
  • Kosten
    3
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (2)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens