Mitsubishi Outlander 2.2 Di-D 177pk 2WD ClearTec Edition One (2011)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Outlander 2.2 Di-D 177pk 2WD ClearTec Edition One |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2011 |
Jaar van aanschaf | 2012 |
KM-stand bij aanschaf | 32.000 km |
KM-stand laatst | 0 km |
1e ervaring
eerste indruk na 900km op een tank te hebben gereden (1/16,7km). het is natuurlijk geen Avensis D-cat maar hij rijdt erg lekker. eigenlijk laat hij zich veel makkelijker en lchter rijden dan de toyota die ik hiervoor had. koppeling, stuur (toyota leek wel vrachtwagen !), en ook rem pakken zeer licht. Tja hij maakt wel aanmerkelijk meer geluid dan de toyota, maar dat is vooral boven de 100km/u daaronder is het goed te doen. Net even gecheckd of de topsnelheid klopte met die uit het boekje, en dan merk je dat zo'n carroserie even meer tijd nodig heeft dan de toyota station die ik hiervoor had. maar je voelt je veilig, en met 1.95mtr lengte is dit effe beter voor het rugje als je instapt kan ik stellen. bij het acceleren hoor je zachtjes de turbo beetje fluiten. die komt overigens veel rustiger (bijna niet merkbaar)inzetten als bij de even sterke (177pk)Avensis, alleen kan de diesel van mitsubishi niet zoveel toeren aan als die van de toyota. verder vind de hond het afstappen/springen uit de achterbak niet erg. ik til hem er echter wel in als hij meegaat. de bediening va nde knoppen op het dashboard spreken eigenlijk voor zich dus geen commentaar daarover. de muziek installatie is ook lang niet slecht. en na even pielen met de afneembare trekhaak blijkt dat het eigenlijk veel makkelijker en zonder enige krachtinspanning gaat als ik had verwacht. duurde wel even voor (mijn tweelingbroer) dit was uitgevonden. en ik vind de kleur silky white hem mooi staan. sjieke auto die je niet ontgaat als hij in je spiegel opduikt. de vorige eigenaar had op zijn blog staan dat de 1:22 te halen was. en dat kan denk ik wel als je rustig rijd en slechts op 80km/u wegen. ik ga rapporteren wat de score is als ik een keer een tank alleen B-wegen heb gereden. verbruik houd ik overigens gewoon bij op de verbruiksmonitor. kortom ik had enige twijfel bij de aanschaf, want de toyota was er stil en onwijs krachtig, maar heb nog geen moment spijt en mis de toyota ook geen moment nog. wellicht in D'land, want 200+km/u dat zit er niet in. ook he t verbruik gaat dan echt dramatisch worden vrees ik.
korte update
weer wat km-ers verder. voordat ik tot de aanschaf overging twijfelde ik nog ivm de hoeveelheid lawaai (zeker vergeleken met mijn vorige toyota avensis). maar nog steeds denk ik HOE KWAM IK DAAR NU TOCH OP. geen spijt. wel merk ik dat bij het optrekken de banden (ook in 2e versnelling !) op droog wegdek wat tractie tekort komen, bv als je even snel van een invoegstrook de weg op wilt rijden. de traction ctrl staat toch echt aan, toch !!1, misschien even extra checken. anyhow, de stoelen zitten zeker voor grotere leden als ik (1.95m, >100kg) erg lekker, en je hebt dan tenminste nog ruimte genoeg voor familie. ook als die 1.90m zijn. moet nog steeds wel wennen aan de afmetingen bij inparkeren en smalle weggetjes, en moet eens beter kijken/luisteren naar de parkeersensoren achter. want die geven soms al alarm als ik de achteruit versnelling inzet.
update
weer paar duizend km verder. net de winterbanden er onder gezet. deze zitten op exact dezelfde lm-velgen als de normale banden. hoorde wel gelijk meer rijgeluid maar goed dat hoort erbij. ben benieuwd of deze ook redelijk snel grip te kort komen als je even iets te enthousiast wilt optrekken. verder lijkt het verbruik (zie mijn verbruiksmonitor op autoweek) rond de 16,1km/ltr te blijven, niet slecht voor zo'n grote neus van een outlander.
verder niet veel spannends te melden. tot volgende keer
update
nog immer erg blij met deze auto. verbruik is nog immer netjes voor zo'n grote maar relatief lichte (1515kg) auto.
toch paar aandachtspunten:
- de achteruitrijsensoren zijn storingsgevoelig. schoon of niet schoon ze geven nog wel eens 'false alarms'
- de grip van zowel zomer/winterbanden. bij iets te snel op het gas stappen gaan mijn inziens de banden toch iets te snel een eigen leven starten
- inmiddels een keer of 6 bij het starten van de motor een metaal achtig geluid gedurende zo'n 5-15 sec gehoord. hoop dat de aankomende beurt hier de oorzaak en een oplossing voor vind.
- overigens over beurt gesproken, de dealer meldde net vrolijk dat een std beurtje (niks bijzonders) op 575 euro !!!! dat gaat natuurlijk nergens over. ik kom hier nog op terug.
update
allereerst moet ik zeggen dat de eerder gemelde metalen ratel niet meer van zich heeft laten horen. en de beurt viel na het niet stellen van de kleppen een kleine 200 euro goedkoper uit. de monteur zei immers zelf dat ze dat eigenlijk nooit uitvoerden. toch voor een kleine beurt teveel vind ik.
verder rijd de machine als een dolle, alles laat zich lekker licht bedienen. en het verbruik voor zo'n bak(zie mijn verbruiksmonitor) blijft ruim acceptabel (vergelijk maar eens met de Mazda CX5 die claimt erg zuinig te zijn maar in praktijk niks klaar speelt). ook bevalt de hoge instap nog immer uitstekend (ben 1.95m) en mijn rug vind dit ook.
ofschoon ik nog vaak met weemoed terugdenk aan het koppel van mijn d-cat moet ik zeggen dat de mitsu voor zo'n grote bak best vooruit wil komen. zeker als je reeds 80 of 100km/u rijd. inhalen is dan geen enkel probleem. acceleren vanaf stilstand moet wel met enig beleid geschieden anders trekt de traction control dit niet.
omdat ik zo tevreden ben heb ik net toch mijn zeer negatieve ervaringen met mijn Espace ook maar toegevoegd. want Renault die nog steeds blijft adverteren met 'kies voor de kwaliteit van Renault' en dan draait mijn maag om. zie mijn review hiervan.
nee geef mij maar iets uit het verre oosten
de winter in
net even beetje wit (net als de kleur van de Outlander) weggetrokken na het ophalen van de auto bij de dealer na zijn beurt. 474 euro, en dan is er niets bijzonders gebeurd, geen 'echt' onderhoud maar enkele olie en filters. vind ik ronduit VEEL te duur. nog een half jaartje en dan ga ik echt shoppen bij een ander garage bedrijf want dit is geld wegdragen naar mijn mening.
overigens hoor ik ook telkens verschillende verhalen over het interval waarop de beurten dienen plaats te vinden, 15.000 of toch 20.000 km. de volgende beurt gaat dus pas over 20.000km plaatsvinden.
verder slechts positieve ervaringen met de voiture. ondertussen heeft hij een lang weekend tussen (lees 'in de buurt van') echte oldtimers mogen verkeren bij het Goodwood revival festival in Engeland afgelopen September. een zeer grote aanrader voor de autofanaat.
het verbruik blijft rond de 1:16.4 (zie verbruiksmonitor autoweek)schommelen en dat vind ik voor deze bak niet slecht. en het is en blijft een lekker ruime auto met hoge instap welke de rug voor lange mensen ontziet. binnenkort de winterbanden er maar weer onder. ik moet er minimaal 2 nieuwe omleggen en dat gaan hoogstwaarschijnlijk weer Continental CrossContact Winter worden. deze heb ik reeds om een set originele lm velgen en die bevallen uitstekend. overigens nog wel af en toe bij wat sneller optrekken merk je dat de banden voor doorslaan, enige remedie is wat rustiger optrekken en pas in zij 3e versnelling het gas beroeren.
Ik nog steeds wennen aan de nieuwe outlander, maar mijn carpool collega heeft er binnenkort een PHEV bij dus dan kom ik in de lucht met een impressie daarover.
het jaar 2015 in
i.t.t. hierboven gemeld heb ik slechts enkele keren met de PHEV mee mogen rijden dus geen uitgebreide impressie daarover. mooie bak (Afh kleur lak), trekt pittig op maar rijd een km of 40 puur op de batterij en dat is wel wat weinig tenzij je he mop werk kan opladen. verder net & moderner interieur en veel elektrische snufjes. maar goed, nu over de eigen bak. eigenlijk weinig te melden. nog immer verbaast me het verbruik (in positieve zin) en vind ik de meer dan ruime interieur ruimte erg lekker, zeker als je 2 zoons van 192 / 195mtr moet mee nemen en de 4-voeter achterin ook tevreden is. ik zie trouwens verdacht weinig andere diesels van zelfde merk/type rondrijden. inmiddels al een 2 maanden op de winterbanden en dat bevalt goed, ook niet veel meer geluid dan bij de zomerbanden. af en toe verbaas ik me nog over het feit dat ik ooit van de aanschaf wilde afzien ivm de rijwind/geluid productie. Dat kwam duidelijk door de zeer stille koets van mijn vorige auto (Toyota Avensis). maar bij de outlander is het niet slecht vertoeven, niet qua geluid, trekkracht ,verbruik en zeker niet qua ruimte die hij bestuurder en passagiers bied.
ready 4 winter
Zo weer even een update. sinds vorige review eigenlijk weinig bijzonderheden. onlangs bij kwikfit een merkbeurt laten uitvoeren en 4 x nieuwe zomerbanden er onder laten zetten. Michelins Latitude HP, schijnen cf label zuinig en redelijk weinig geluid te maken. over dat geluid kan ik zeggen dat dat lijkt te klopppen ivm de vorige continentals. voor het verbruik moet ik even afwachten. overigens is gemiddeld verbruik nu ietsjes beter geworden en is nu 1:16,6. En dat is inclusief retourtje IAA Frankfurt enkele weken geleden. wat een beurs, met veel primeurs maar helaas nog (te)veel meer mede auto liefhebbers. De Outlander gedraagt ook op de autobahn zich netjes en kan zeker goed meekomen. grootste deel 160 km/u op de cruise ctrl gereden en af en toe even gecheckd of de opgegeven snelheid (200km/u) ook daadwerkelijk klopt. en dat inderdaad nog steeds het geval, opvallend is ook het gemak waarmee je 160 en daarboven op de klok tovert terwijl je toch niet in de meest gestroomlijnde voiture uit de catalogus rond rijd. Verder net voor ik de banden liet wisselen voor nieuwe exemplaren eens gekeken wat de invloed is van de (TRACS) electronica van vandaag de dag. ik wist dat dit aardig was maar zo veel had ik niet verwacht. van enigszins normaal wegrijden zonder wielspin is er bij uitgeschakelde traction control (duurde even voor ik empirisch had vastgesteld dat je hiervoor het knopje 5sec ingedrukt moest houden) echt niet bij. sterker nog je moet aardig je best doen om dit te voorkomen. toch knap dat de electronica dat allemaal kan tegenwoordig. over electronica gesproken, paar dagen geleden deed zich het eerste 'defect'voor !, batterijtje van de sleutel was leeg ;-). ik moet nog wel terug naar de dealer voor het inlezen van de sleutel want de ctrl lock op afstand doet t nog niet. sterker nog ik kwam er zo even achter dat ik de afgelopen dagen mijn auto met het sleuteltje slechts alleen de bestuurdersdeur had afgesloten. Per ongeluk had ik de deadlock knop in de deur waarschijnlijk aangeraakt en dan gaat ipv alle deuren alleen nog de bestuurderportier op slot. dus heb ik voor niks de zekering (waar zat die ook al weer ?) gecontroleerd.
any how ready 4 the winter , en zodra de ijsberen zich in de straat melden gaan de winterbanden er weer onder.
- Betrouwbaarheid4
- Prestaties4
- Comfort4
- Kosten3
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Uitgelicht aanbod

Mitsubishi Outlander 2.0 PHEV Instyle/2E EIG/PANO-DAK/LEDER/NAVI/CAMERA/NAP!!
- 2013
- 184.557 km

Mitsubishi Outlander 2.0 Edition Two Automaat Navi Cruise Airco Schuifdak Leder Lm.velgen Elec.pakket
- 2012
- 321.812 km

Mitsubishi Outlander 2.0 Edition Two (2de eig./LEER/DLR onderh./Open dak/Xenon/T.haak)
- 2013
- 180.259 km
Lees ook

Toyota RAV4 – Mitsubishi Outlander - Occasiondubbeltest

Hyundai ix35 vs. Mitsubishi Outlander vs. Jeep Compass - Op zoek naar

Test: Mitsubishi Outlander - Hyundai Santa Fe - Opel Antara

Test: Mitsubishi Outlander 2.2 Di-D 4WD (2010)

Test: Honda CR-V 2.2 i-CTDi - Mitsubishi Outlander 2.2 Di-D 4WD
