Mitsubishi Lancer Evolution IX (2006)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Lancer Evolution IX |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2006 |
Jaar van aanschaf | 2006 |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
In 2006 was ik een beetje uitgekeken op mijn Renault Avantime 2.0 turbo. Op zich een aparte auto maar zonder sportieve prestaties. Omdat mijn vrouw was geinteresseerd in een Mitubishi Outlander kwam ik bij een Mitsubishi-dealer terecht. Mijn oog viel daarbij op een folder van de Evo 8. Verschrikt vroeg de dealer of ik daar echt in geinteresseerd was. Mijn antwoord was: Ja! Twee maanden later kon ik een proefrit maken (de evo 9 was inmiddels al besteld) en drie maanden later kon ik sturen in de snelste auto die ik ooit heb gehad. Het is echt een kanon waarin ook dummy’s als ondergetekende snel en veilig kunnen knallen. Het is wel even wennen aan de hakerige bak en de zware koppeling. Als je weer eens in een gewone auto rijdt valt op dat je wel moet werken in de Evo.
De Evo rijdt als een kart en je kunt vooral idioot snel over een rotonde of door een haakse bocht. Voor je gevoel kan het daarbij nooit mis gaan. Dat is echter op een nat wegdek als eens gebeurt. Een erg bochtige omgeving is de natuurlijke habitat van de Evo.
Met een lengte van 1.89 en een gewicht 106 kilogram is de zit achter het stuur heel goed maar zijn de recaro’s iets te smal.
Nadelen van de auto zijn de herrie en het verbruik; bij stevig doorrijden moet je om de haverklap tanken. Ook werkt de airco niet goed; in vergelijking met het Duitse product van mijn ega is de werking ronduit slecht. Verder moet je flink toeren maken om echt hard vooruit te komen. Bij een stoplicht moet je stevig je best doen om een dikke zescilinder diesel met automaat op de eerste meters voor te blijven! Daarna zie je alleen een stipje in je spiegel.
Qua uiterlijk valt natuurlijk de gigantische achterspoiler op. Hoewel mijn auto stemmig zwart is kunnen veel mensen dan ook niet geloven dat een brave jurist in zo’n ding rijdt.
Voor wat betreft de kosten kan ik alleen maar wijzen op de relatief lage aanschafkosten van € 45.500. Dan heb je wel een echte auto met kwalitatief zeer goede onderdelen (recaro’s in leer, BBS-wielen, dempers en remmen). In vergelijking met een BMW of Audi met vergelijkbare uitrusting en en prestaties is de Evo een koopje. Mede hierdoor zal de afschrijving ook meevallen.
Ik neem aan dat de onderhouds- en brandstofkosten niet beduidend hoger liggen dan bij vergelijkbare auto’s. Als je dit soort auto’s tweedehands aanschaft kom je bijna altijd voor vervelende verrasssingen te staan (banden, turbo, koppeling, remmen).
De Evo blijft door zijn relatieve onbekendheid, onterecht, een ondergewaardeerde auto. Dit deert de berijders echter niet. Zij hebben een topauto die nog eens exclusief is ook!
PROBLEMEN
Bij 1.500 kilometer ging een klem van de luchttoevoer los. Het was mij nog nooit overkomen dat ik met pech stilstond (ook niet met mijn Alfa 156’s). Kennelijk was de klem in de fabriek niet goed aangedraaid.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.