Mitsubishi Galant 2.5 V6 Elegance (2002)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Galant 2.5 V6 Elegance |
---|---|
Versnellingen | 4, Automaat |
Bouwjaar | 2002 |
Jaar van aanschaf | 2006 |
KM-stand bij aanschaf | 82.000 km |
KM-stand laatst | 112.000 km |
Rijervaringen met een Japanse topper
- 110.000 km
Update: 4 april 2009
Na zeer positieve ervaringen met de Mitsubishi Space Wagon (zie review) was het tijd voor wat anders. Voor de afwisseling en omdat de enorme ruimte van de Space Wagon overbodig begon te worden.
Wel weer een Japanner. Honda Accords van het laatste model waren nog te prijzig. De via internet opgespoorde Galant V6 Elegance leek een aardig alternatief. Niet zo modern als de Honda, maar het fraaie model van de Galant en de luxe uitvoering zorgden voor compensatie. En Mitsubishi had bewezen goede automobielen te kunnen maken.
Hoe bevalt dat nou in de praktijk, een Galant V6?
Niet verkeerd. De uitrusting is zeer compleet: Climate control, lederen bekleding, een Nardi stuurtje en nog veel meer. Dat geeft een goed gevoel.
De V6? Qua inhoud en vermogen scheelt het niet veel met de 4-cilinder GDi 2.4. In het gebruik merk je echter een groot verschil. Bij lage toeren geeft zo’n V6 wat minder trekkracht. Maar eenmaal op stoom boven de 4000 rpm wordt het genieten. En dat geluid.... Hoe meer toeren, hoe mooier. Het is bijna jammer dat je het alleen hoort bij fel optrekken. Stiekem zet ik zo af en toe de automaat op handbediening om een paar kilometer op toeren te rijden. Heerlijk. De kolk die dan in de brandstoftank ontstaat is wellicht wat minder voor de portemonnee en het milieu. Maar ach, wat moet ik met al dat geld en zo’n lekker tropische winter is goed voor de reumatiek, zullen we maar denken.
Overigens, bij constant tempo is de V6, net als de 2.4 GDi, volstrekt onhoorbaar.
Dat laatste geldt helaas niet voor het onderstel. Mitsubishi besteedt stelselmatig te weinig aandacht aan de isolatie van bandengeluiden. Daar hebben meer Japanse auto's last van. Zouden ze in Japan uitsluitend over biljartlakens rijden? De consequentie is dat je goed moet nadenken over de bandenkeuze. Met de huidige Michelin Primacy sloffen is het goed te doen, zolang je niet over Belgische beton-beton-betonwegen rijdt. Continentals zijn daarentegen absolute afraders.
M.b.t. het weggedrag van mijn Galant herken ik weinig van de commentaren uit andere reviews en de testverslagen van Autoweek. Daar hebben ze het over veel onderstuur en overhellen in bochten. Mijn Galant heeft daar echter totaal geen last van. In tegendeel, deze Mits gaat opvallend neutraal de bocht om. Bovendien vind ik de vering zeker niet overdreven soepel. Je kunt niet anders dan concluderen dat de Elegance-uitvoering een sportiever afgesteld onderstel heeft met zwaardere stabilisatoren en straffere dempers, al staat dat nergens vermeld. Zo mooi uitgebalanceerd als bijvoorbeeld een BMW of een Alfa is mijn Galant misschien niet, maar het rijdt prima en er is onmiskenbaar een vleugje sportiviteit aanwezig.
Het comfort:
Het geluidsniveau is nogal afhankelijk van de omstandigheden. Met glad asfalt en weinig wind is de auto erg stil. Staat er veel wind en rij je over ruw wegdek dan is de Galant te rumoerig voor zijn prijsklasse. Voor alle duidelijkheid: het windgeruis is normaliter nauwelijks hoorbaar, maar bij harde wind neemt het lawaai onevenredig toe. De vering is doorgaans behoorlijk comfortabel. Grote oneffenheden worden goed verwerkt en ook met klinkerbestrating weet het onderstel opvallend goed raad. Alleen dwarsrichels worden te hard doorgegeven.
Met de fijne, elektrisch verstelbare en verwarmbare, stoelen en de luxe ambiance is het doorgaans prettig toeven/zoeven in de Galant.
De climate control werkt niet optimaal, doordat de temperatuursensor van het interieur wordt opgewarmd door de radio/CD-speler. Het gevolg is dat er, na ongeveer een half uur rijden, uit de middelste ventilatieroosters koele lucht stroomt, want het systeem denkt dat het te warm wordt in de auto. Je blijft er wakker bij, maar echt prettig vind ik het niet. De remedie is het verhogen van de ingestelde temperatuur naar 27 graden.
De motor en de 4-trapsautomaat vormen een goede combinatie, al was een vijfbak nog beter op zijn plek geweest omdat de trekkracht bij lage toerentallen een beetje tegenvalt. Niettemin is de automaat best alert en schakelt meestal op die momenten dat ik het zelf ook gedaan zou hebben. De handmatige stand van de versnellingpook bewijst vooral bij het rijden met de sleurhut zijn nut, doordat je de motor bij hellingen beter op toeren kunt houden door zelf alvast terug te schakelen.
Als caravantrekker viel de stabiliteit alleszins mee. De grote overhang achter zou anders doen vermoeden. Bij inhaalmanoeuvres op de Franse tolwegen liep de snelheid soms ongemerkt op tot 130 km/u, zonder dat er enig gekwispel merkbaar werd.
De V6, mits op toeren, trekt prima en wordt nooit rumoerig. Ook niet op steile hellingen. Wel dient er rekening mee te worden gehouden dat de koelcapaciteit van de motor wat krap bemeten is. Bij lange, zeer steile hellingen loopt de motortemperatuur snel op tot aan het rode gedeelte. Problemen heeft dat nog niet echt gegeven, maar het idee is minder prettig. Mijn Space Wagon had daar totaal geen last van.
Nu ik de auto ruim twee jaar in het bezit heb, kan ik wat meer schrijven over de kwaliteit. Met de betrouwbaarheid zit het goed. Er is niets stuk gegaan. Toch is de Galant niet zo degelijk als bijvoorbeeld de Space Wagon. Dat hoor je aan een incidenteel kraakje, je voelt het aan het sluiten van de deuren en als je tegen de deurpanelen aandrukt, geven ze mee. Qua afwerking kan de auto het niveau van een merk als Audi zeker nog niet benaderen.
Bij garagisten staat de Galant goed aangeschreven. Bij het afrekenen van de APK verzuchtte de monteur: Ach meneer, ik had al meteen gezien dat er aan u niets te verdienen viel. Aan die dingen mankeert nooit wat.
Bij het maken van een afspraak voor APK aan de Punto van mijn vrouw, merkte de garageman (ander bedrijf dan de eerste) bij het zien van de Galant op: Ah, u rijdt een Galant. Die zijn nog in Japan gemaakt. Onverslijtbaar!!
Ik hoop het. Het was fijn om te horen.
De plussen van de Galant V6:
+ Fijne V6 met acceptabel drankgebruik (1 : 10)
+ Prettige automaat
+ Zeer complete en luxe uitrusting
+ Heerlijke stoelen met ingebouwd kacheltje
+ Ruim interieur
+ Fijne bediening, je bent zo gewend.
+ Goed weggedrag
+ Zeer betrouwbaar
Min:
- Onder minder gunstige omstandigheden te rumoerig
- Remmen voelen niet top aan.
- Krappe capaciteit motorkoeling bij caravantrekken
Update 4 april 2009:
Onderhoud: flexibel deel van de uitlaat vervangen + 4 nieuwe banden. Kosten € 700. Verder helemaal niets.
Daar zal ook wel niets bijkomen. Ik heb inmiddels een klassieker voor alledag aangeschaft, die op de termijn de Galant zal vervangen. Niet verstandig natuurlijk, de Galant gaat probleemloos nog minstens 10 jaar mee. Waarmee ik eigenlijk een beetje jaloers ben op de volgende eigenaar die de Mits voor een veel te laag bedrag van Marktplaats af zal pikken. Maar drie auto's in het gezin is te veel van het goede.
PROBLEMEN
- 110.000 km
Auto is uitermate betrouwbaar. Alleen de remschijven willen nog wel eens kromtrekken. Volgens de garage is dit een kwaal bij alle automaten, omdat je na het afremmen je voet op het rempedaal blijft houden tegen het kruipen. De hete remblokken blijven zodoende tegen de schijf aangedrukt en veroorzaken het kromtrekken.
Verkocht
- 112.000 km
De Galant is verkocht. Ik rij nu verder in één van mijn twee oude Benzen.
Terugkijkend op de Galant zal me vooral de verrassend goede wegligging bij blijven. Dankzij het aangepaste onderstel. Veel grip, goed stuurgevoel, neutraal stuurkarakter en tóch voldoende comfort. De nieuwe eigenaar zal ongetwijfeld veel plezier van zijn Mitsubishi hebben.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.