Mitsubishi Eclipse Cross PHEV First Edition (2022)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Eclipse Cross PHEV First Edition |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2022 |
Jaar van aanschaf | 2023 |
KM-stand bij aanschaf | 1.760 km |
KM-stand laatst | 13.370 km |
Gebruik rondom huis en na vakantie
- 13.370 km
Na 12 jaar en bijna 200K km in een Skoda Yeti was het tijd voor wat anders. Mijn wensen waren een automaat, een wat zuinigere auto, grote betrouwbaarheid, er moest wat achter de auto gehangen kunnen worden, de dealer liefst niet te ver van huis. Na heel lang twijfelen besloot ik dat het nog geen tijd was voor full electric maar leek mij een PHEV een goed compromis. Na het zien van talloze tests op YouTube en het lezen van heel veel reviews viel de ene na de andere auto af. In een recent betrouwbaarheidsonderzoek van de Consumentenbond kwam Mitsubishi heel sterk naar voren (ik reed ooit ook naar grote tevredenheid een Colt) en ontdekte ik de Eclipse waarvan ik ook vele goede testresultaten en reviews las.
Het was geen liefde op het eerste gezicht moet ik bekennen. Nog steeds heb ik moeite met bepaalde delen van het design, hij staat ook wat te hoog op zijn poten, hoewel ik bewust koos voor een SUV. Maar een proefrit overtuigde mij direct. Wat rijdt dat ontzettend smooth! En ook na 12.000 km en een vakantiereis van ruim 4.000 km lang voelt dat nog steeds zo. Na elke rit in mijn vakantie stapte ik superfit weer uit. Voor het eerst in mijn autocarriere werd de muziek onderweg ook niet overstemt door het motorlawaai, al neemt windgeruis (van de grote spiegels?) bij hogere snelheden wel flink toe.
Na acht maanden met deze auto ben ik niet teleurgesteld in de meeste van mijn verwachtingen. Het is totaal geen sportieve auto, maar die zocht ik ook niet. Ik praktiseer ‘het nieuwe rijden’, ik ben blij en al helemaal vertrouwd met de regeneratie-flippers en ik denk dat ik ze zou missen als ze niet ook in mijn volgende auto zouden zitten.
In tegenstelling tot wat ik in een enkele andere revue tegenkwam merk je nauwelijks iets van het aanslaan van de motor als de accu leeg raakt. Ik hoor alleen een lichte brom en dan moet je nog goed luisteren, want de geluidsisolatie is prima. Meestal laadt de motor dan de accu weer op maar zeker niet altijd. In sommige gevallen kiest het motor management systeem voor een combinatie van accu bijladen en tegelijkertijd aandrijven van de voorwielen. Ik geniet enorm van het comfort om niet meer te hoeven schakelen.
Qua zuinigheid van de auto ben ik wel wat minder tevreden. Voor ik op vakantie ging kwam het verbruik op circa 1:32. Na de vakantie is dat gezakt tot circa 1:23. Met een lege accu hebben de motoren een hele hijs aan de bijna 1900 kilogrammen en gaat het verbruik naar circa 1:16,5. Kom je veel hellingen tegen onderweg dan loopt het verbruik nog wat verder op.
Omdat ik thuis zoveel mogelijk stekker houd ik het verbruik op een aanvaardbaar niveau, maar rijdt je de auto in de vakantie als een full hybrid dan valt hij me wat tegen.
Conclusie bij deze eerste review: afgezien van de verbruikscijfers ben ik zeer tevreden, over het gebruik ben ik redelijk content. Ik heb nul technische klachten over deze eerste 12.000 km. Het voelt allemaal als zeer gedegen en betrouwbaar en zie de komende duizenden km vol vertrouwen tegemoet. Dat ik toch niet onvoorwaardelijk weer voor deze auto zou gaan als ik nu weer voor de keuze stond is het gevolg van het sterk groeiende aantal alternatieven. Het zou opnieuw lang wikken en wegen worden, waarbij ik toch ook weer de esthetica lager op de wensenlijst zou zetten dan de andere specs, meer op het gewicht van de auto zou letten en nog steeds ‘de dealer om de hoek’ niet als eis zou willen laten vallen.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Mitsubishi Eclipse Cross 2.4 PHEV Executive All seizoenbanden|Trekhaak|1500 kg trekgewicht
- 2022
- 43.046 km

Mitsubishi Eclipse Cross 2.4 PHEV Executive | Trekhaak | Navigatie | Keyless | ACC | 360-camera | Apple CarPlay | Android Auto
- 2024
- 16.508 km

Mitsubishi Eclipse Cross 2.4 PHEV Intense+ | Trekhaak | Camera | Cruise | Stl. verw. | 18" | Apple/Android | Metallic |
- 2022
- 45.777 km