Mitsubishi Eclipse Cross (2022)
autoreview

Signalement
Bouwjaar | 2022 |
---|---|
Jaar van aanschaf | 2022 |
KM-stand bij aanschaf | 45.000 km |
KM-stand laatst | 56.000 km |
Mistroostig geheel
- 56.000 km
Als voorloopauto heeft de leasemaatschappij een Eclipse Cross voor de deur gezet. De vorige voorloopauto, een Lync&Co, heeft een zeer positieve indruk achtergelaten.
Ondanks de specificaties bleek de Eclipse Cross een flinke stap terug. Zowel ten opzichte van mijn vorige wagen, Seat Taraco als de Lync&co, helaas op alle fronten...
Prestaties:
Als de accu opgeladen is rijdt de Ecplipse Cross soepel door het stadsverkeer. Echter als de accu leeg is gaat de benzine motor aan welke niet direct de wielen aandrijft, maar stroom opwekt voor de elektromotoren. Dit geeft een zeer onnatuurlijk gevoel.
Daarnaast is de wagen ondanks de indrukwekkende specificaties (2,4 liter motor & 2 elektromotoren) alles behalve snel en niet eens in staat om 160 km/h vast te houden. Na enkele minuten wordt de snelheid verlaagd naar 145 km/h. Hoe krijg je dit voor elkaar met een 2,4 liter motor?
Ondanks dat de motor in een Atkinsoncyclus draait is het verbruik met lege accu aan de hoge kant. Ongeveer 1:12, opladen dus! Opgeladen kan je ongeveer 40-45 km rijden, wat in veel gevallen voldoet. Snelladen is overigens wel mogelijk als het lukt om een exotische Chademo lader te vinden.
Comfort
De stoelen zijn zacht en goed in te stellen. De stoelverwarming is krachtig en er is zelfs stuurverwarming aanwezig.
Het scherm en navigatiesysteem lijkt 10 jaar oud, is klein en ouderwets. Ondersteund wel Android en Apple, zolang je dit gebruikt is het acceptabel.
Daarnaast is er het onderwerp van piepjes, deze zijn bij Aziatische auto's meer aanwezig zijn, maar Mitsubishi is hiermee zeer royaal. Het is helaas alleen niet duidelijk waarvoor ze waarschuwen.
Het onderstel is duidelijk afgesteld op comfort en op dit vlak is de wagen geschikt voor langere ritten. Sportief door de bocht kan je absoluut vergeten en resulteert in angstige momenten.
Uiterlijk
Over smaak valt niet te twisten, maar zowel van binnen als buiten doet het geheel bijzonder droevig aan. Het lijkt erop alsof de ontwerpers iedere vorm van levensvreugde probeerden te voorkomen. Hier slagen ze heel aardig in behalve bij het zien van sommige knoppen, die ik herken uit mijn eerste wagen, een Peugeot 309 uit 1990.
Betrouwbaarheid
Het afgelopen half jaar is de Eclipse Cross zeer betrouwbaar gebleken. Er zijn wel wat terugkerende problemen waarmee te leven is:
- Bij een vulling van 25 liter slaat de pomp al af, met veel geduld kan je nog 25 liter meer tanken. Volgende de dealer hoort dit. De brandstofmeter moet je ook "leren lezen"
- Na een korte stop (laten uitstappen passagier) openen de spiegels niet meer
- Soms geven de parkeersensoren en adaptive cruisecontrol een foutmelding, niet erg storend
Samengevat
Zolang de Mitsubishi Eclipse Cross opgeladen is, rijdt de wagen soepel en probleemloos, maar het blijft een droevig geheel. Voor dit bedrag zijn er veel alternatieven beschikbaar welke zuiniger, vlotter en plezieriger zijn.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Mitsubishi Eclipse Cross 2.4 PHEV Black Edition Met veel extra's!
- 2023
- 12.815 km

Mitsubishi Eclipse Cross 2.4 PHEV First Edition + HEAD-UP / 360 CAMERA /
- 2021
- 106.438 km

Mitsubishi Eclipse Cross 2.4 PHEV Intense+ | Navigatie | Camera | Stoelverwarming | Apple Carplay/Android Auto | Keyless Entry | LED Koplampen | Rijklaarprijs!
- 2024
- 48.348 km