Mitsubishi Colt CZ5 1.3 Intro Edition (2009)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Colt CZ5 1.3 Intro Edition |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2009 |
Jaar van aanschaf | 2009 |
KM-stand laatst | 0 km |
Mitsubishi Colt 1.3 Intro Edition
Mitsubishi Colt CZ5 1.3 ClearTec Intro Edition. (4.000 km)
Sinds mei 2009 rij ik in deze auto en ik heb er nu genoeg km's mee gereden om mijn eerste indruk te geven.
Ik was op zoek naar een nieuwe, kleine, economische auto met een A of B-label. Het liefst met 5 deuren en ruim genoeg voor mijn lengte van 1.95 m. en het liefst met een wat hoge instap ivm af en toe rugproblemen.
Tenslotte ging het tussen de Colt en de Honda Jazz. De Jazz viel uiteindelijk af. Reden: toch minder binnenruimte en de prijs lag een stuk hoger en de inruil lager.
De Colt moet het niet van zijn looks hebben, het oude model had een in mijn ogen veel mooier front. Daarentegen is het interieur er wel op vooruit gegaan en oogt wat volwassener. De Intro Edition is lekker compleet met airco, lederen stuur, cruisecontrol, radiobediening op het stuur, precies de zaken die ik graag wil hebben. Verder nog bluetooth ( die slecht werkt maar mij verder niets interesseert) en automatisch aangaan van de verlichting/ruitewisser. En de auto is standaard voorzien van achterspoiler, LM-velgen en donkere achterramen.
Op veiligheidsgebied heb je ABS, 2 airbags voor en 2 opzij. Dit doet de concurrentie beter met vaak wat meer airbags en EPS standaard.
Ruimte is er voorin in overvloed en de stoel hoeft niet eens in de achterste stand voor mij. De kofferruimte is niet groot en de achterbank kan bij dit nieuwe model niet meer verschuiven. Aangezien ik vaak alleen of met zijn tweeën rijd vind ik het ruimteaanbod OK.
Een minpuntje is het feit dat soms hele auto's verdwijnen achter de A-stijl. Eventjes je hoofd een beetje naar voren en achteren bewegen is mijn advies vooral bij rotondes.
De auto rijdt verder goed en minder brommerig dan het vorige Colt model. Er zit een betere isolatie op. Op wat slechter wegdek rijdt de auto wat stoterig. Ik rij de ClearTec uitvoering en die heeft wat langere versnellingsbakverhoudingen. Bij 100 kmh draait de auto ongeveer 2500 toeren en bij 120 kmh ongeveer 3100. Dit zorgt voor rust in het interieur.Nadeel is dat de auto wat minder vlot op het gaspedaal reageert in de vijfde versnelling,even terug naar vier voor de vlottere rijder.
Het Stop en Go-systeem werkt verder goed. Als ik als eerste bij een stoplicht sta maak ik er geen gebruik van, het kost toch even tijd om te starten en ik heb geen zin in een haastige achterligger in mijn kofferbak.
Het systeem is denk ik meer ontwikkeld om de Colt aan het A-label te helpen. Ik verwacht er geen wonderen van op het gebied van verbruik en als je het zat bent zet je het gewoon uit. Nog een klein nadeel is dat de ClearTec uitvoering op banden wordt geleverd in de maat 185/55/15.
Deze maat is niet zo courant en dus duurder dan de vroegere maat 195/50/15. Wat je eventueel aan brandstof bespaard ben je kwijt aan extra geld bij nieuwe banden. Je kunt dus ook gewoon teruggaan naar de maat 195/50/15 als je nieuw rubber nodig hebt.
Attentie: als je met winterbanden en sneeuwkettingen wilt rijden dan kan alleen de maat 185/55/15.
Het benzineverbruik ligt op een mooie 5,8/100 km. Dit is ongeveer gehaald met als verdeling: 1/3 stad, 1/3 buiten en 1/3 snelweg. Ik hou me verder netjes aan de max.snelheden en rij gewoon normaal met het verkeer mee. Af en toe trek ik de auto lekker door in de toeren en dan zit er vanaf 4000 toeren best wel pit in.
Ik schrok even van het olieverbruik maar dit lijkt zich nu te stabiliseren. Er is nog geen reden om olie bij te vullen en misschien was de auto niet tot aan het max-streepje afgevuld. Is toch een leuke besparing voor de fabrikant.
Problemen: geen. Alleen het koppelingspedaal maakt wat lichte bijgeluiden bij het intrappen. Als ik in de buurt van de dealer ben zal ik er wel eens naar laten kijken.
Conclusie: De Colt is voor mij een ruime, zuinige, betrouwbare auto tot nu toe. Niet echt spraakmakend maar gewoon een no-nonsense auto voor een redelijke prijs.
Update 42000 KM
Ik was mijn inloggegevens kwijt maar ben nu toch weer kunnen inloggen en ik ga verder met mijn review alleen heb ik mijn eerdere review gekopieerd en staat er een andere naam bij.
Alles wat ik hierboven heb vermeld sta ik nog steeds volledig achter. De wagen voldoet nog prima en heeft inmiddels 3 servicebeurten gehad voor het normale onderhoud en verder geen gekke zaken. Tussentijds ben ik niet naar de dealer geweest en zelfs heb ik nog geen lamp hoeven te vervangen.
Het benzineverbruik is nu gemiddeld 5.9 lt/100km. Ik hou dit zelf bij en lees niet de bordcomputer af.
Ik ben inmiddels wel aan mijn derde Mitsubishi dealer bezig. De eerste 2 zijn inmiddels van het toneel verdwenen. Wat ik wel vreemd vind is dat ik vanuit de Mitsubishi organisatie bij het verdwijnen van de 2e dealer hierover niets heb mogen vernemen. Vind ik een slechte zaak in het kader van klantenbinding.
Of ik weer een Mitsubishi neem weet ik niet, ben super tevreden met de Colt maar de opvolger lijkt me een stuk kleiner en spreekt me niet zo aan.
Misschien komt Mitsubishi als afscheid van de Colt met een leuk actiemodel.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.