Mitsubishi Colt CZ5 1.3 ClearTec Intro Edition (2009)

autoreview

Mitsubishi Colt
Mitsubishi ColtMitsubishi Colt RalliartMitsubishi Colt RalliartMitsubishi Colt 1.5 RalliartMitsubishi ColtMitsubishi ColtMitsubishi ColtMitsubishi ColtMitsubishi ColtMitsubishi ColtMitsubishi ColtMitsubishi ColtMitsubishi ColtMitsubishi Colt Clear-Tec

Signalement

UitvoeringColt CZ5 1.3 ClearTec Intro Edition
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2009
Jaar van aanschaf2013
KM-stand bij aanschaf82.000 km
KM-stand laatst82.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Mitsubishi Colt 2009

  • 82.000 km

Bij mijn laatste twee auto's heb ik iedere keer mijn keus laten afhangen van de reviews die ik op autoweek las, vandaar hierbij mijn eigen review.

Na anderhalf jaar rondgereden te hebben in een Toyota Aygo, leek het me toch wel weer prettig om een meer 'mannelijke' auto te rijden zonder veel hogere onderhoudskosten. De Mitsubishi Colt 1.3 cleartec stak met kop en schouders boven de concurrentie uit. Mijn eisen waren:
- gunstig verbruik
- acceleratie 0 tot 100 (11 sec)
- wegenbelasting (dus gewicht vd auto)
- uiterlijk
- Ruimte
- full options (airco, centr vergr. etc)

Mijn eerste ervaringen:
Nette auto, goede stoelen, veel ruimte voorin en achterin. Ik heb het gevoel in een veel grotere auto te rijden, het wordt ook een mini-spacewagon genoemd. Dashboard is hard plastic, ook al zie je dat niet vanwege het reliëf. En voor mij het belangrijkste...het verbruik! Ik behaalde met mijn Aygo ca 1 op 20. En ook al ben ik een sportieve man van 34, ik doe er alles aan om zo'n laag mogelijk verbruik te halen. Langzaam optrekken, snel doorschakelen, op de snelweg niet harder dan 100 a 110, ver vooruit kijken en bij de stoplicht of afslag de auto in zn vrij zetten en uit laten rollen.(soms tot irritatie van medeweggebruikers). De Colt is veel moderner dan de Aygo met zn extra technieken zoals start-stop systeem, extra lange overbrengingen, speciale (dunne) olie, remenergie opslaan en nog wat dingen.. Ik verwachtte dus wel wat van het verbruik.. De eerste keer behaalde ik 1 op 16.8.. Dit viel me een beetje (boel) tegen. De 2e keer was dit 1 op 17.8 en had toen alles uit de kast gehaald qua rijgedrag. Ik denk dat het maximum 1 op 18 a 18.5 haalbaar is op 95% snelweg met 100km per uur. Op zich zeer zuinig, maar met de Aygo haalde ik dit makkelijk en reed toen een stuk vlotter.. Maar ach..ik rij nu wel een stuk luxer en extra veiligheid voor mn kindje is ook erg fijn.

De Colt rijdt erg soepel, je kan m zelfs in zn 5 zetten als je 50 rijdt! Dit doet ie zonder schokken, ook al gaat er dan wel zo'n pijltje knipperen in het dashboard dat ik terug moet schakelen.

Wat mij ietwat tegenvalt is het feit dat als ik mn ramen omhoog wil doen het knopje ingedrukt moet houden. Ik heb daar niet zo'n geduld voor.. Naar beneden gaat trouwens wel met één druk op de knop. De radio is trouwens ook niet iets waar ik blij van wordt. Het geluid is niet zo heel fijn, heb daarom een versterker+boxen gekocht om dit te verbeteren. De stuurbediening van de radio vind ik ook redelijk nutteloos. Je hebt een + en een - knop van de volume, helaas geen 'mute' knop en daarnaast ^ en v knopje. Dit is niet om tussen de vooraf ingestelde zenders te wisselen, maar je blijft dan in de huidige zender en dan gaat hij de hele bandbreedte af. (alsof ik daar geduld voor heb) Misschien kan dit anders, maar dit heb ik nog niet kunnen instellen. Bij CD en MP3 wissel je dan overigens wel tussen de liedjes. Tenslotte merk ik dat de versnellingsbak wel een eigen 'karakter' heeft. Bij de 1 en 2e versnelling merk ik een heel korte hapering. Op zich niet heel storend en las dat dit 'normaal' is bij de Colt. Verder weet ik niet zoveel te verzinnen.. Ik ben erg tevreden en hoop dat het verbruik nog een stukje omlaag gaat.. Gegroet!

Mijn ervaringen 1 jaar later:

Nog steeds erg tevreden, ik heb mn auto goed leren kennen en het is mij absoluut meegevallen. Ik heb deze zomer een keer een verbruik behaald van 1 op 19! Wel heb ik me aan het (saaie) rijgedrag gehouden zoals hierboven te lezen is. Ik vind het nog steeds een erg stoer model die je niet te vaak ziet. De airco is na een jaar ook nog prima! Ben er ook sinds kort achter dat je een blikje in een houder in je dashboardkastje kan zetten en dat deze dus ook gekoeld wordt op de warme dagen. Ook kan je de lichten op een automatische stand zetten. Ga je een tunnel in, dan gaan ze aan, kom je er uit gaan ze weer uit. Ook de ruitenwissers passen zich automatisch aan aan de hoeveelheid regen. Het motorblokje vind ik nog steeds erg prettig, er zit in hoge toeren veel kracht in en in de lage toeren loopt het ook erg soepel. Ook heeft deze auto een ketting ipv een distributiesnaar wat het onderhoud verminderd. Aan het 'startstop' systeem moest ik toch wel wennen. Helaas kwam het me een aantal keer voor dat de motor echt 'dood viel' op het moment dat ik stopte voor een stoplicht, het startstop systeem in werking trad en ik juist net weer verder wilde rijden. Ik raad dan ook aan als je vooraan een bij een stoplicht komt met auto's achter je gewoon je koppeling ingedrukt te houden, dan blijft de motor lopen. Als het verder rustig is of je bent de 2e bij een stoplicht dan kan je je voeten van de pedalen halen zodat de motor even uitgaat. Dan heb je iig 1 of 2 seconden reactietijd om de motor af te laten slaan en weer opnieuw op te laten starten. Verder zijn er wel wat 'nadelen' te noemen. Ik vind de vering slap, de auto helt redelijk in de bochten en als je met 3 mannen in de auto zit moet je bobbels voorzichtig nemen. Anders is het 'KGGGG' en dan raken de draaiende achterwielen soms de spatborden. Dan zijn de veren gewoon te slap. Met 4 man(4x85kg) in de auto is het binnen de bebouwde kom al helemaal geen pretje met bobbels.. Ook kan je de voorstoelen niet heel ver naar achter doen als je eens lekker languit wil liggen.. De raamstijl die tussen het voorraam en de zijramen zitten is ook wel redelijk dik..je moet dus echt wel met je hoofd naar voren en achter bewegen om goed te zien of er niet toevallig een auto van rechts aankomt. Hier vergiste ik me in het begin een paar keer mee en moest toen onverwachts vol op de remmen. De binnenruimte is erg fijn en je kan er met meerdere mensen heel comfortabel zitten, helaas houdt de achterbak niet te over..2 kratjes bier naast elkaar, wat boodschappen en dan houdt het wel op. Desondanks blijf ik de komende paar jaar nog wel met héél veel plezier in deze auto rijden en ben er ook achter dat de Colt bij NedCar is gemaakt. Een nederlands product dus! Dat vind ik ook wel een leuke bijkomstigheid :-D

4,0
  • Betrouwbaarheid
    4
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    4
  • Kosten
    4
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (1)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens