Mitsubishi Colt CZ5 1.3 Invite (2009)

autoreview

Mitsubishi Colt CZ5 1.3 Invite (2009)

Signalement

UitvoeringColt CZ5 1.3 Invite
Versnellingen6, Semi Automaat
Bouwjaar2009
Jaar van aanschaf2020
KM-stand bij aanschaf156.000 km
KM-stand laatst217.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Van diesel naar benzine

  • 159.000 km

Afscheid genomen van een fijn reisgezinsverhuiswagen een vw touran 2.0tdi en begonnen aan een nieuwe ervaring. Een auto die op benzine rijd. Nou allereerst is de auto verassend ruim. Wij hebben 3 kinderen 12,11,6 maar die zitten prima achterin. Verbruik schommelt tot dusver tussen de 14,5 en 16,2 (wwv 45 per dag) waarin ik nog geen verschil merk tussen E5 of E10. Zitpositie voor mij (1.96) is prima. Geluidsniveau binnen de auto scheelt wat db met de Touran maar je mag tegenwoordig toch niet boven de 100 uitkomen. De auto laat zich goed sturen en ligt prima op de weg. Als de auto koud is zit ie hoog in de toeren maar dat herken ik ook bij de Mazda Demio van mijn vrouw. Nog maar 3000 km ervaring maar toch al genoeg voor een eerste indruk. Ik lees eigenlijk geen ervaringen van andere Colt-rijders dat ze wat krakende geluiden horen bij langzaam rijden en drempels in de weg maar dit zal erbij horen.

Nu zoeken naar een 7 zits voor mijn vrouw. We neigen naar een Corolla Verso maar ik weet nog niet welke motor en automaat of handgeschakeld (heb nog even de tijd maar adviezen/tips/ervaringen zijn welkom)

Grote beurt en apk

  • 167.500 km

Beste lezers,

Gisteren moest de apk keuring plaatsvinden gelijk maar een grote beurt erbij. Keuring was geen probleem en de airo ook gelijk een service beurt. 350 euro armer maar we kunnen nu weer een jaar door. Via ALi een middenarmsteun besteld om het comfort wat te verhogen en dat bevalt tot dusver goed en is zelfs een aanrader. Gebruik schommelt tussen de 1:15 en 1:18 met e10. Met e5 verneem ik geen verschil qua verbruik of gedrag van de motor. Geen problemen dus vooralsnog maar we zijn nog maar een klein jaartje bezig.

Wordt vervolgd

Saai maar waar

  • 183.000 km

Even een update van de Mits. Afgelopen anderhalf jaar niet schrikbarend veel gereden vanwege de pandemie. Afgezien van de jaarlijkse keuring waarbij de uitlaat vervangen moest worden heb ik de remschijven voor laten vervangen. Deze waren qua dikte nog prima maar bij het remmen had je trillingen aan het stuur wat natuurlijk super irritant is. Gelukkig zijn dit de kosten niet en samen met de uitlaat kwam dit op een 500 euro. Ik houd rekening met 800 euro aan onderhoud per jaar maar daar blijf ik tot dusver ruim onder. Verbruik is gemiddeld 1:15. Uitschieter hierbij was 1:19 hartje zomer met 600km op 1 dag. De stoelen geven weinig steun helaas dus als je meer dan een uur in de auto rijd dan voel je het wel in de rug. Nog een minpunt is de raamstijlen die toch aan de dikke kant zijn. Het is mij al een paar keer overkomen dat ik een fietser of bromfiets niet opgemerkt heb bij een rotonde. Misschien dat dit herkenbaar is bij Colt rijders. Verder dus een probleemloze auto.

Zielloos

  • 195.000 km

De Mits is saai zielloos en brengt je van A naar B. Ik mag eigenlijk niet mopperen maar het rijdt gewoon niet heel bijzonder en ik heb gewoon niks met deze auto. Afgelopen jaar 600 euro aan kosten gehad bij de apk. 2 nieuwe banden en aandrijfhoes moest vervangen worden. Verder is het starten en lopen. Verbruik is 1:15a16. Auto is licht en mooi compact. Toch passen we goed met 3 kinderen in de auto. Een vriend heeft een v40 maar daar klagen de kinderen (2) terecht over weinig beenruimte bij de Mits geen probleem. We gaan gewoon ermee verder rijden want na een verhuizing en verbouwing is het spaarvarken leeg.

Verder rijden of kijken naar iets nieuws

  • 203.000 km

Beste lezers, misschien herkennen jullie het wel... stiekem toch wekelijks aan het kijken wat er verder te koop staat in Nederland. Ik mag niet mopperen hoor ik kom van A naar B en HET heeft me tot op heden niet laten staan maar ik wordt er niet warm of koud van. Ik had meer met de Demio die mijn vrouw had dan deze Mits. Wat mij opvalt is dat auto's zo vreselijk duur geworden is. Wij hebben in 2008 een Ford Focus van 2004 aangeschaft voor 5950 euro. Deze auto (diesel) had 150k op de teller en was toen 4 jaar oud. Met een beetje geluk krijg je nu een auto van 10 jaar oud. Modellen van toen waren ook simpeler te onderzoeken. Over de Mits eigenlijk niks te melden. Hij doet het goed en laatste tijd tank ik over de grens en gaat er super in (E5) ik kan eerlijk gezegd het niet vernemen qua verbruik. 1:14/15 meer haal ik er niet uit met af en toe een uitschieter naar boven of naar beneden. Bij warm weer hoor ik gekraak bij het onderstel en met een bocht naar rechts hoor ik afgelopen weken een lager. Dat zien we dan wel weer bij de APK. Nou veel spannender kan ik het niet maken. Misschien komt hier nog een vervolg op.

Investeren of ???

  • 217.000 km

Afgelopen jaren geen moppers gehad qua onderhoud dus wat doe je dan als je weet dat er een grote beurt aan zit te komen met eventuele nieuwe onverwachte kosten.
Wat moest er gebeuren?

Olie wissel inc nieuwe filter
Bougie(set) vervangen
Brandstof filter vervangen
Airco service
Koelvloeistof vervangen
Interieurfilter vervangen
Luchtfilter vervangen
Uitlijnen
Dit alles zou een kleine 600 euro kosten maar toen kwam er het onverwachte ze konden de auto niet uitlijnen ivm teveel speling op de kruiskoppeling.

Dingen die erbij kwamen
Kruiskoppeling
Aandrijfas keerring bakzijde
versnellingsbakolie vervangen
Stuurkogel/spoorstageind spoorstag
Uitlijnen
8 uur werkplaats uurtarief

Alles bij elkaar een kleine 1200 euro. Dat was even slikken :(
We gaan dus verplicht nog een tijdje doorrijden. Voor 1200 euro had ik ook geen andere auto kunnen kopen die vrij van piepjes en kraakjes is maar het is uiteraard nooit leuk om je geld kwijt te zijn aan zaken die je eigenlijk niet veel interesseert.
Metsubsidie zoals hij vaak door collega's genoemd wordt doet het voor de rest prima. Afgezien van dit jaar relatief goedkoop rijden. Onderhoud gemiddeld 700 euro per jaar.
Op naar de 230k

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Mitsubishi Colt

Lease'm
Mitsubishi Colt 1.0T Intense
€ 409
 

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (7)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.