Mitsubishi Colt CZ3 1.5 Instyle (2006)

autoreview

Mitsubishi Colt CZ3 1.5 Instyle (2006)

Signalement

UitvoeringColt CZ3 1.5 Instyle
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2006
Jaar van aanschaf2011
KM-stand bij aanschaf60.000 km
KM-stand laatst82.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eerste indruk

  • 60.250 km

Betreft 1.5 QS (geen Instyle zoals Autoweek beweerd)

De Swift was toe aan vervanging, naderende (voornamelijk roest) reparaties had ik eigenlijk geen zin in, en na 3,5 jaar de 1 liter 3 pitter op ruim 2 ton te hebben gekregen was het toch tijd voor iets nieuwers. Deze moest sneller, beter uitgerust en vooral een heel stuk jonger zijn (max. 5 jaar oud). Na een lange zoektocht bleef ik steken bij een aantal modellen te weten: Suzuki Swift 1.5/1.6 Sport, het model heeft me nooit aangetrokken, ondanks dat het de meest logische opvolger zou zijn geweest. Mazda 2 GT-M, lag boven budget mede doordat deze pas in 2008 zijn ingevoerd. Fiat Grande Punto 1.4 T-Jet, mooie auto, zeker in het blauw, maar 2e hands de gewenste opties krijgen (zijn er véél bij Fiat) en het gewicht bleek het toch een afvaller. Ford Fiesta ST, lekker snel, goed uitgerust maar het deed me niks. Na dagenlang zoeken op alle mogelijke filters op occasion-sites kwam telkens weer de Colt naar voren toe, zowel bij vermogen (CZT!) als prijs/bouwjaar (CZ3).

Qua budget ging een CZT helaas niet lukken dus maar een model omlaag gekeken, een 1.5 zonder turbo. Geen indrukwekkende cijfers, maar wel binnen de wensen en het budget. Toen ik op een gegeven moment alleen nog maar als zoekterm Colt gebruikte werd het toch wel eens tijd om een proefrit te maken om te kijken of ik me niet stond blind te staren op de (meestal) optimistische fabriekscijfers. Dus afgelopen zaterdag (22-01) besloot ik toch maar eens een proefrit te wagen. De eerste Colt die ik bezocht zou mijn uitgangspunt worden, het betrof een blauwe 1.5 QS niet zo heel erg ver weg (Van Wijngaarden Papendrecht). Na een korte uitleg over de auto kreeg ik de sleutels mee voor een proefrit. De eerste paar kilometer was ik niet echt onder de indruk van de motor die zich bij lage toerentallen (onder de 3500) vrij rustig houdt. Maar op een leeg stuk asfalt besloot de auto boven de 4000 toeren om eens even helemaal los te gaan. Oke het is geen turbo die even je rug in de stoel schopt, maar een lekker gevoel was het wel. Terug bij de garage heb ik met moeite de grijns van mijn gezicht af proberen te krijgen (zonder succes helaas) en was eigenlijk meteen verkocht.

En dan is het opeens vrijdag, heel de week naar deze dag uitgekeken. Zowel vol choas en stress aangezien mijn examen die dag moest worden ingeleverd, alsmede de ongeduldigheid tot het moment dat ik mijn auto mocht gaan ophalen. De Colt kon 's avonds worden opgehaald, na het pijnlijke afscheid van mijn trouwe Swift stond ik toch behoorlijk vrolijk te kijken toen ik mijn nieuwe auto klaar zag staan. Ontdaan van de afgrijselijke racevlag stickers (persoonlijk) en lekker opgepoetst. Zaterdag gelijk flink wat kilometers ermee gereden en verbaasde me eigenlijk wel over hoe soepel de motor richting rijbewijsbedreigende snelheden ging en de stabiliteit bij die snelheden. Dat het ideaal weer was (ijskoud met zon) zal ook wel hebben meegeholpen aan het genot dat ik het beleefd op die dag.

Is het dan allemaal positief? Nee, niet helemaal. Ondanks dat deze uitvoering beschikt over 6 speakers is het geluid wat eruit komt tamelijk beroerd. Vrij selectief bij welke tracks die wel iets van lage tonen laat doorkomen en voornamelijk een blikkerig geluid. Hoewel ik me heb voorgenomen zo weinig mogelijk aanpassingen aan de auto te doen is het vervangen van deze speakers toch wel cruciaal om een beetje normaal geluid te krijgen.

Tot zover de eerste ervaring, de waarderingen wil ik nog even mee wachten tot ik wat meer kilometers heb gemaakt vandaar de misschien wat lage scores.

Vakantiepret

  • 76.768 km

Wat heb ik de afgelopen maand van mijn Colt kunnen genieten. Ik heb er namelijk een lange rondreis mee gemaakt en ben door (Belgie) Frankrijk, Andorra, Spanje, Corsice, Italië, Zwitserland en Duitsland gereden. En ik kan niets meer dan lof uitspreken voor de auto. Ik heb ik 26 dagen ruim 8600 km gereden, wat neerkomt op ongeveer 330 km per dag. En geen enkel probleem gehad, op 1 kapotte koplamp na wat niet erg was aangezien ik toch vrijwel alleen overdag heb gereden.

Waar ik echt het meeste lof voor heb zijn de remmen, ik heb veel verhalen gehoord dat ze vrij hard aangrijpen. Dit is ook zo, en eigenlijk vrij overbodig in een vlak land als Nederland. Maar wat was ik er blij mee op de zeer steile, smalle en slechte bergweggetjes in de Pyreneeën en op Corsica. Ook de motor heeft erg zijn best gedaan, al had ie soms wel wat luchttekort bergop wat je goed kon horen aan het aanzuiggeluid.

Het grootste minpunt vond ik het verbruik, in de bergen was het vrij stabiel met over het algemeen tussen de 6,0 en 7,0 l/100km. Het waren voornamelijk de autoroutes waar het verbruik in een nogal hoog tempo steeg en vaak rond de 8,0/8,2 terecht kwam.

Verder is de ruimte en het comfort me heel erg goed meegevallen. De op het oog nogal kleine achterbak was zo ruim dat ik de achterbank niet eens naar voren heb hoeven schuiven en er slechts een minimaal aantal spullen achter de voorstoelen hoefde. En qua rijcomfort heb ik eigenlijk vrij weinig te klagen gehad. Er zijn dagen geweest dat ik ruim 12 uur achter elkaar heb gereden (met korte pauzes) zonder dat ik eigenlijk lichamelijk vermoeid was.

Al met al heeft de Colt mij veel plezier gebracht en een onbezorgde vakantie geleverd.

Grote beurt

  • 82.000 km

Vandaag is het exact een jaar dat ik voor de eerste keer in mijn Colt reed, daarom een korte terugblik op het afgelopen jaar.

Ik begin maar gelijk met de grote beurt die al in begin december heeft plaatsgevonden. Er zaten inmiddels al weer 20.000 kilometers op dus was het tijd voor verse olie en filters. Zoals verwacht geen problemen op een stadslichtlampje dat vervangen moest worden. En ja, dit is hetzelfde lampje dat al vanaf de zomer kapot is, maar aangezien mijn dimlicht wel gewoon werkte heb ik mezelf de moeite bespaart om het lampje te vervangen. Samen met het advies dat ik binnenkort nieuwe voorbanden kan gaan uitkiezen was alles in orde.

Naast het zorgeloze rijden heb ik ook erg veel plezier gehad van de Colt afgelopen jaar. Vooral de vakantie met een zeer grote variëteit aan wegen hebben het beste in de auto naar boven gehaald. En blijft het een ondeugend ding zodra de toeren over de 4000rpm grens gaan. Buiten dat is het comfort mij erg goed bevallen al zijn de dunne bandjes wel wat gevoelig bij drempels. De verbaasde blik als passagiers voor het eerst in de auto stappen (zeker achterin) als ze de ruimte zien. Dat blijft gewoon leuk omdat je vanaf de buitenkant zoveel binnenruimte gewoon niet verwacht.

Of ik na een jaar rijden nog steeds zo tevreden ben met de Colt? Volmondig ja, het is voor mij onmogelijk spijt te hebben van deze aankoop. De betrouwbaarheid en het plezier maken dit tot een geweldige auto!

PRIVATE LEASE Mitsubishi Colt

Lease'm
Mitsubishi Colt 1.0T Intense
€ 409
 

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (3)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.