Mitsubishi Colt CZ3 1.5 Instyle (2006)

autoreview

Mitsubishi Colt CZ3 1.5 Instyle (2006)

Signalement

UitvoeringColt CZ3 1.5 Instyle
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2006
Jaar van aanschaf2006
KM-stand bij aanschaf30 km
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Sinds medio december 2006 ben ik in het bezit van een Mitsubishi Colt in QS uitvoering in de kleur Atlantis Blue Metallic.

De auto bevalt mij goed. De prestaties van de 1.5 (80Kw.) motor zijn ruim voldoende. Van 0-100 binnen 10 sec. Ook het inhalen gaat vlot. De motor reageert snel op het gaspedaal. De motor pakt ook vanaf lage toeren goed op en is dus lekker soepel. Wat ik wel als minder aangenaam ervaar, is het motorgeluid, maar dat is in andere reviews en in tests ook al vermeld. (zie update september 2007) Met name bij vol acceleren en bij snelheden rond 130, maakt de motor te veel lawaai. Het verbruik ligt rond de 1:14 en dat vind ik goed.

Het schakelen gaat soms wat stroef, maar zonder bijgeluiden. De versnellingspook maakt korte slagen. Tussen de 2 en 3 zit een beetje een gat, doordat de 2 vrij kort is. De koppeling is licht, maar niet gevoelloos en is goed te doseren.

De besturing is direct, maar is wel wat gevoelloos, met name rond de middenstand. Dit geeft op de snelweg een beetje een onrustig gevoel.

De auto is rondom voorzien van remschijven en de auto remt dan ook erg goed. De remmen zijn goed doseerbaar. Iets wat ik persoonlijk fijn vind, is dat de remmen niet bij de geringste aanraking van het rempedaal "bijten", zodat je niet direct met je hoofd tegen de voorruit zit. De auto duikt wel wat bij stevig remmen.

De wegligging is prima. De auto ligt stabiel op de weg en heeft weinig last van zijwind. Je kunt hard door de bochten en de auto helt, ondanks dat de auto relatief hoog is, weinig over. De veren zijn wat soepel, maar de demping is vrij stug, maar dat past wel bij deze uitvoering. Sommige richels worden wel hard doorgegeven. De auto heeft soms last van kraakgeluiden als je over een slecht wegdek rijdt.

Het zicht door de grote voorruit is goed. Hoewel je de voorkant niet kunt zien, kun je die wel goed inschatten bij inparkeren. Het zicht door de achterruit is ook goed. Bij inparkeren kun je echter de achterkant niet zo goed inschatten. Het zicht schuin naar voren en naar achteren is minder goed. Dit komt door de dikke A-stijl en de brede C-stijl. Door goed te anticiperen, kun je wel om de A-stijl heen kijken. Een kwestie van wennen dus. Een dikke plus verdient wat mij betreft de koplampverlichting en de ventilatie van de verwarming, die ook bij slecht weer de ramen schoon houdt. Helaas spiegelt het dashboard bij fel zonlicht wat te veel in de voorruit. De auto is voorzien van grote spiegels, die een goed zicht geven.

De vormgeving van zowel het exterieur als het interieur vind ik mooi. Het exterieur is opgeleukt met een bodykit (o.a. dakspoiler, wielkastverbreders, zijskirts), stickers en QS badges en dat staat de auto mooi. Het dashboard is door de kleurstelling origineel en is in het donker mooi verlicht. De vierkantjes van het zacht aanvoelend plastic op het dashboard en de deuren doen wat hightechachtig aan. Het materiaalgebruik van het dashboard oogt goed. Het dahboard zit ergonomisch goed in elkaar en alle bedieninsknopjes zijn goed bereikbaar. Wat ik wel vreemd vind, is dat de bediening van de mistlampen links op het dashboard zit, terwijl de bediening en de verstelling van de koplampen op de linker stengel zit. De verstelling van de koplampen zou wat mij betreft wel links op het dashboard mogen zitten, zodat de bediening van de mistlampen op de linker stengel zit. De meters zijn geplaatst in kokers en zijn goed afleesbaar. Ik mis wel een koelvloeistoftemperatuurmeter, maar tegenwoordig hebben meer auto's geen koelvloeistoftemperatuurmeter meer. De auto is voorzien van een RDS-tijdklok. Hierdoor schakelt de tijd automatisch om naar winter- of zomertijd en is de weergegeven tijd altijd correct. Erg handig. De dashboardkast heeft een klep die met een veer open gaat en valt dus niet pardoes op de knieën van de passagier. Tevens is de dashboardkast voldoende groot en voorzien van een gekoeld vak, waarin een 1,5 liter fles past. Het interieur is sowieso goed voorzien van diverse opbergvakken. Het interieur in de QS uitvoering is voorzien van gedeeltelijke blauwe stoelbekleding met blauwe stiksels. De stoelen zitten goed, maar de zittingen zouden wat meer zijdelingse steun mogen geven. Ik vind het jammer dat op de voorstoelen geen memorystand zit. Je moet hierdoor elke keer als er iemand achterin gaat zitten de voorstoelen weer opnieuw instellen. Het stuur en de versnellingspook zijn voorzien van blauw geperforeerd leer. Ook het stuur is voorzien van blauwe stiksels. De blauwe kleur van het interieur kleurt mooi bij de blauwe kleur van het exterieur. Het interieur is ruim en door de verschuifbare en in delen neerklapbare achterbank, ook flexibel. Staat wel tegenover dat de achterbak niet zo groot is als de achterbank in de normale (achterste) stand staat. De QS uitvoering is aantrekkelijk uitgerust met o.a. een radio met CD wisselaar, 16inch LM-velgen met 205/45 banden, airco, regen- en lichtsensor.
De auto is voorzien van de volgende extra's:
* Mistlampen voor,
* Sportieve grille,
* Sportieve metalen pedalen,
* Zilveren ringen om de speakers en de meters in het dashboard,
* Aluminium instaplijsten
* Lederen pookhoes.

Update september 2007
Ik heb een extra (originele) geluidsisolatiedeken onder de motorkap gezet. Het scheelt iets.
Update november 2007
Ik heb de ruiten van de auto extra laten tinten. Dit staat de auto erg mooi.
Update december 2007
De eerste onderhoudsbeurt aan de auto laten verrichten. Naast onder problemen genoemde zaken geen bijzonderheden.
Update december 2008
De auto heeft een onderhoudsbeurt gehad. (zie problemen)
Update december 2009
De auto heeft een onderhoudsbeurt gehad. Er is een ruitenwisser vervangen en drie dashboardlampjes.
Update juli 2010
Ik heb mijn Mitsubishi Colt QS ingeruild. Toch met een beetje pijn in het hart. Hoewel de auto niet perfect is (Welke auto is dat wel?) is de auto mij wel goed bevallen en heeft me nooit in de steek gelaten.

PROBLEMEN

Ik heb gelukkig nog geen echte problemen gehad met deze auto. Wel is er een rammelend derde remlicht vastgezet.
In november/december 2007 een paar keer naar de garage geweest. Bij bepaalde snelheden trilde de auto. Dit is kosteloos verholpen door het monteren van 2 nieuwe banden. Tevens zijn onder garantie de mistlampen voor vervangen. Er zat vocht/condens in.
Ik heb onder de motorkap, bij de voet van de haak die in het slot valt, roest ontdekt. Dat mag wat mij betreft bij zo'n jonge auto niet voorkomen. Ik ben trouwens benieuwd of andere Colt rijders ook last hebben van roestvorming aan hun auto. Bij de onderhoudsbeurt van december 2008 is de roest verwijderd en is de plek behandeld met anti-roest.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

PRIVATE LEASE Mitsubishi Colt

Lease'm
Mitsubishi Colt 1.0T Intense
€ 409
 

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (12)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.