Mitsubishi Carisma 1.8 GDI Comfort (1999)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Carisma 1.8 GDI Comfort |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1999 |
Jaar van aanschaf | 2003 |
KM-stand bij aanschaf | 27.000 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Wij hebben een deze auto gekocht na de geboorte van onze eerste kleine, hiervoor reden we een Daewoo Matiz. Nou probeer in die laatste maar eens een kinderwagen te proppen... Dus vervolgens na wat omzwervingen bij deze Carisma uitgekomen. Een ex-company car van de importeur. Op zich een heel betrouwbare auto, die zijn werk prima doet. Hij start altijd en je kunt er zowel easy going alswel sportief mee rijden. De 1.8 GDI motor past ’m prima en is op toeren voldoende fel. Hij is lekker comfortabel, en stuurt voldoende communicatief. Alleen in snel genomen bochten heeft de auto vrij snel last van wegschuiven over de voorwielen. De remmen zijn prima op hun taak berekend.
Het GDI-systeem werkt op zich wel, maar wil je echt de beloofde 1:18 halen dan moet je a) 60 rijden in z’n 5, b) bergaf rijden, c) wind mee hebben en een zijden rechtervoet. Gemiddeld 1:13 a 1:14 is wel goed haalbaar.
UPDATE FEBRUARI 2008
Na ruim vijf jaar trouwe dienst en een kilometerstand van ruim 190.000 hebben we onze Carisma ingeruild (snif) voor een Ford Mondeo Station van 2006. Er waren de laatste tijd steeds meer problemen mee, denk aan een steeds hoger bezineverbruik, hoog olieverbruik en steeds meer gekraak en rammels. Ook was bijvoorbeeld de bestuurdersstoel helemaal doorgezeten, het dashboardkastje ging niet meer dicht en was de achtergrondverlichting in het dashboard kapot. Hij had duidelijk z'n beste tijd gehad.....
PROBLEMEN
Bij zo’n 65000 km begonnen de klepstoters steeds harder te tikken. Volgens de dealer moesten deze dan ook vervangen worden, inclusief een grondige reiniging van het motorblok (een zogenaamde carbon-blast). Totale kosten voor deze ingreep: 1000 euro! Na veel gestechel dit uiteindelijk als coulance vergoed gekregen van de importeur. Verder weinig bijzonders, er moeten volgens het boekje om de 90000 kilometer nieuwe platina-bougies in, deze zijn vrij prijzig!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.