Mitsubishi Carisma 1.8 GDI Classic (2000)

autoreview

Mitsubishi Carisma 1.8 GDI Classic (2000)

Signalement

UitvoeringCarisma 1.8 GDI Classic
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2000
Jaar van aanschaf2009
KM-stand bij aanschaf137.500 km
KM-stand laatst234.500 km
Lezerswaardering: 87%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

eerste half jaar

  • 144.000 km

deze auto aangeschaft aangezien de automaat die ik hiervoor had toch wel erg dorstig bleek. in de winter op het traject naar mijn werk niet onder de 10 l/100 km te krijgen!!

na een beetje rond kijken eens een proefrit gemaakt in de 1.8 GDI welke ik nu rijdt. wat een trekkracht!! de motor is erg soepel en in welke versnelling je ook rijdt er is altijd voldoende power over.

van de zomer naar Limburg met aanhanger en twee fietsen op het dak de versnelling expres niet in zijn "5", dit was aangeraden door de dealer in verband met snel vervuilen / roeten van de motor. gemiddeld toch 1:12,5! natuurlijk even uitgeprobeerd bij -onze Oosterburen, de 200 km/u kwam toch wel erg makkelijk tot stand.

nu na ruim een half jaar en bijna 7000 km erg tevreden over de aankoop. alleen jammer dat de parkeervakken hier in NL wat aan de krappe kant blijken te zijn. al wat parkeerschade opgelopen,maar ach, doe je het zelf niet dan rijdt een ander er wel tegen aan. het belangrijkste is dat de auto fantastisch rijdt en heerlijk ruim is met 2 kleine kinderen en de daarmee samenhangende volksverhuizing elke keer, het past er allemaal makkelijk in.

APK

  • 155.000 km

APK en grote beurt gehad: alles piekfijn in orde. alleen het olieverbruik is hoger als bij mijn vorige auto's waardoor ik er in april achter kwam dat het oliepeil behoorlijk was gezakt, er moest bijna 2 liter Castrol 5W30 bij! maar wat vaker checken dus.

in juli weer op vakantie geweest en nog steeds ontzettend blij met het laadvermogen en de power van de motor. een inhaalmanoeuvre op de snelweg geeft geen enkel probleem.

afgelopen jaar

  • 167.500 km

In het afgelopen jaar is er 1 maal een flinke niet ingecalculeerde kostenpost naar voren gekomen m.b.t. mijn Carisma, namelijk het gasklephuis, deze hield er halverwege februari mee op. Dit schijnt een meer voorkomend probleem te zijn van de Carisma en er zijn gereviseerde exemplaren op de markt. Alles bij elkaar kostte dit geintje me toch ruim 500 euro.

In mei heeft de auto weer een kleine beurt + APK ondergaan waar geen rare dingen bij naar boven zijn gekomen.

Nu is het sparen voor de komende beurt want daarin zit naast een reguliere grote beurt en APK ook het vervangen van de distributieriem + waterpomp, Kassa dus!

De auto rijdt nog steeds als de brandweer, ook dit jaar weer totaal geen problemen tijdens de vakantie, zie foto

Al met al kan ik nog steeds zeggen dat ik de auto voor dit formaat (1200kg) en aantal paardenkrachten erg zuinig vind: er zijn veel kleinere auto's te vinden die dezelfde hoeveelheid benzine slurpen. ik rijd nu gemiddeld 1:16-17 op de snelweg en 1:12 op de korte stukjes. en dan toch 125 pk en genoeg trekkracht om een paardentrailer( max. 1450kg) te kunnen trekken. hoe veelzijdig wil je een auto hebben!?!
ik ben nog steeds zeer tevreden.

Au! APK

  • 178.500 km

Vandaag weer een APK, nu inclusief grote beurt en het verwisselen van de distributieriem. Daarbij kwamen nog wat extra kosten:
2 nieuwe banden, remblokken voor, aandrijfhoezen, V-snaren, airco reiniging. Totaal plaatje bijna 1600,=
dat was toch wel schrikken, maar ja de auto is het nog steeds waard en waar vind je iets voor die prijs/kwaliteit.
afgelopen jaar namelijk geen enkel probleem gehad, buiten 1 litertje 5W30. Kortom hopen dat het komende jaar minder kosten met zich mee brengt want dit is wel erg enthousiast!
Achteraf blijkt de airco het ook nog eens niet te doen, volgens de dealer een dure reparatie, wat wij nu even niet doen...

update

  • 191.500 km

In het afgelopen jaar na de dure apk niet al teveel kosten gemaakt, alleen beide homokineten aan de vooras vervangen ( bij een sloopbedrijf in Vijfhuizen) en 1 liter 5W30 bijgevoegd. De Carisma rijdt nog steeds als de brandweer en dat met een alleszins redelijk brandstofverbruik. Nog 7 weken en dan weer een APK, nu met kleine beurt. Aangezien de mobiliteitsgarantie van Mitsubishi loopt tot 200.000 overweeg ik een universele garage aan te doen. Wordt vervolgd eind mei...

APK 2013- 4 jaar Carisma

  • 196.000 km

Zoals beloofd de belevenissen van de laatste APK; wat een verschil met het jaar ervoor: APK vlekkeloos, mijn Carisma kwam er met vlag en wimpel doorheen. Aangezien de auto nu bijna 2 ton op de teller heeft is de mogelijkheid van mobiliteitsgarantie ook afgelopen, dit betekent dus het aanvragen van een pechhulp én in ons geval ook de mogelijkheid van het zoeken naar een andere plek om onze auto een beurt te laten geven, want alles goed en wel: je kunt je centen maar één keer uitgeven. uiteindelijk heeft de auto de APK en een heel klein beurtje gehad, totale kosten 114 euro. Da's andere koek als de 1600 van vorig jaar.

vakantie met een verrassing

  • 198.500 km

Wederom een vakantie met de Carisma achter de rug, het verbruik ten opzichte van vorig jaar is zelfs gedaald, nu bijna 1 op 14 met aanhanger en flinke heuvels / bergen in Duitsland. de Verrassing was dat ik bij de Duitse Mitsu-dealer mijn airco heb kunnen fixen, er bleek alleen dat de aansluitingen van de compressor niet goed meer waren waardoor de zekering eruit geklapt was. Kortom, we kunnen er weer een tijdje tegen. Indien de kosten de komende jaren binnen de perken blijven ( < 750 Euro per jaar totaal voor het onderhoud), dan rijden wij de komende jaren nog vrolijk voort

Kostenoverweging

  • 206.000 km

Na uitvoerig onderzoek op internet en navraag bij de dealer wat betreft motorolie overgestapt op 5W40, de afgelopen winter was niet een hele strenge maar desondanks blijft het blok olie verbruiken (5W30). nu sinds een kleine maand de andere samenstelling, er is iets gebruik maar veel minder als bij de dunnere versie. Nu op naar een APK en grote beurt. Voor die tijd laat ik hem nog even nakijken om te horen of er nog grote kosten aankomen. Afwachten dus...

APK + grote beurt 2014

  • 211.000 km

Dit jaar weer een grote beurt op de rol. Aangezien ik al het idee had dat de auto mogelijk op punten zou kunnen worden afgekeurd, heb ik hem 2 weken voor de uiteindelijke beurt technisch laten keuren; dit viel mee: 2 banden, verlichting te hoog en een ruitenwisserblad aan vervanging toe. Ik had in de afgelopen periode al gekeken naar vervangende banden en heb gekozen voor 4 nieuwe 4seizoenenbanden. Dit ook vanwege een aanstaande trip naar Frankrijk in de winter. Via Tirendo.nl heb ik 4 banden kunnen laten monteren bij mijn eigen Mitsu-garage voor 350, = in totaal.

De grote beurt zelf bleek naast de gewone kosten 25 euro extra te kosten aan onderdelen.

Kortom, mijn Carisma is weer glansrijk door de beurt gekomen!

zekeringen

  • 217.700 km

laatst weer een nieuw probleempje: de sigarettenaansteker en klok/verbruiksmeter/thermometer werkten niet meer. aangezien dit tegelijkertijd gebeurde moest dit wel met elkaar samenhangen. uiteindelijk er achter gekomen dat er een 2e zekeringenkastje is, aan de bestuurderskant onder het dashboard ( daar waar de linkervoet rust tijdens het rijden). een onmogelijke plek, waar bijna niet bij te komen is, maar het euvel was snel verholpen met het vervangen van de zekeringen.

verder: een geweldige auto, onderdelen zijn ook nog goed te vinden. ik begin het steeds meer te waarderen.

Geluiden + electra

  • 224.000 km

april 2015, weer gaan we naar een nieuwe APK toe met dit jaar een paar kleine, maar aanwezige probleempjes. De CDV werkt niet naar behoren nog steeds, ik heb er nog niets mee gedaan aangezien ik nog steeds de auto zonder al teveel problemen in kom.
Een ander probleem is dat de auto de laatste tijd erg sportief klinkt; de uitlaat is lek en waarschijnlijk aan een van de voorste delen. Dit heeft naast het sportieve geluid tot gevolg dat ik bij stilstaan met de motor aan ( bijvoorbeeld bij een verkeerslicht) bijkans vergiftigd wordt door de gassen die mijn auto in willen. Hier gaat mijn Carisma zeker niet mee door de APK komen, dus zal ik binnenkort een afspraak moeten maken om dit te fixen.

Verder het afgelopen jaar geen enkel probleem gekend, de Carisma blijft me verbazen; op de lange afstand een fijne reispartner en ruim voor de dagelijkse boodschappen.

Nog een klein jaar en ik heb er een ton bijgezet sinds de aankoop in 2009, dat had ik toen absoluut niet verwacht.

APK + beurt

  • 225.750 km

Dit keer heb ik het eens anders aangepakt en ben met mijn auto bij een kennis langs gegaan, zodat hij mijn auto kon nazien en de uitlaat kon vervangen voordat ik hem ter APK zou aanbieden. Uiteindelijk zijn nu voor de APK - naast de voorpijp van mijn uitlaat ( 250,- ex arbeid!)- en de fuseekogelhoes ( mag ook wel na 15 jaar) wat kleine dingetjes vervangen.

Alles bij elkaar was ik nu nog geen 600,- kwijt, de auto rijdt weer als een zonnetje en we kunnen met een goed gevoel de zomer tegemoet!

ingeruild

  • 234.500 km

Na 6 1/2 jaar trouwe dienst en bijna 100.000 km heb ik mijn Carisma ingeruild voor een (uiteraard Mitsubishi) Space Wagon 2.0MPI Live uit 2002. Vanwege het werk van mijn vrouw is een 7zitter meer als wenselijk.

over de jaren heen genomen een auto waar weinig kosten aan zaten. Ik heb laatst een globale berekening gemaakt en kwam tot nog geen 25 ct per kilometer alles incluis, voorwaar niet gek.

4,3
  • Betrouwbaarheid
    4
  • Prestaties
    5
  • Comfort
    4
  • Kosten
    4
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (11)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens