Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Reviews
  • Mitsubishi
  • Carisma

Mitsubishi Carisma 1.6 GLi (1997)

autoreview

6
Mitsubishi Carisma 1.6 GLi (1997)
Anoniem
  • Gebruikersreview
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook

Signalement

UitvoeringCarisma 1.6 GLi
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1997
Jaar van aanschaf2007
KM-stand bij aanschaf102.000 km
KM-stand laatst162.836 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media kan niet verantwoordelijk worden gesteld voor de inhoud of eventuele gevolgen ervan. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

  • 21 augustus 2007

Deze 10 jaar oude Mitsubishi heb ik in 2007 gekocht. Hij is al die tijd door de dealer onderhouden, getuige het onderhoudsboekje.

Rijgedrag:
Het is een auto die vooral is gemaakt om lange afstanden mee te reizen. Op de autosnelweg en provinciale wegen voelt hij zich dan ook het meest thuis. Hij rijdt prima en het Prins Clausplein kun je best met 120 km/u nemen, de vraag is alleen waarom je dat zou willen. De besturing is vrij gevoelloos, waardoor je niet precies weet waar de grens ligt van wat de auto aankan. Voor het betere gooi- en smijtwerk kun je mijn inziens beter een andere auto kopen.

Rare luchtstroom:
Wat wel raar is dat er wat rare luchtstromen langs de auto lopen. Eentje loopt tussen de auto en de buitenspiegel over de bevestiging van de buitenspiegel. Op zich geen probleem alleen met een flinke regenbui, rijdend op de snelweg, verandert die luchtstroom in een waterstroom, waardoor je niet meer goed je buitenspiegels kan zien. Erg apart.

Motor:
Naar de Jura geweest met de auto. Daar voldeed de auto prima. Je mist alleen wat trekkracht als je de bergen op rijdt, maar dat doen we eigenlijk alleen maar tijdens de vakantie. Belangrijk is om de motor op toeren te houden, dan kom je zonder problemen boven. De motor begint sowieso pas te leven boven de 3000 toeren. Hetzelfde geldt voor inhaalacties. Ook daarbij moet je soms wel versnellingen terugschakelen (van de 5 naar de 3) om voldoende vermogen te hebben snel te kunnen accelereren.
Door het gebrek aan voldoende trekkracht zal ik er voorlopig geen caravan achter hangen.

Verbruik:
Het verbruik in de stad is wel heftig vergeleken bij mijn vorige auto. 1 op 12 i.p.v. 1 op 14. Maar de auto is ook groter, zwaarder en heeft een grotere motor, dus dat is niet raar. Op de snelweg haalt ie zonder moeite 1 op 14,5. In Frankrijk op enkel snelweg is 1 op 16 gehaald. In theorie moet op een volle tank dan 1000 km haalbaar zijn.
Vreemd is de benzinemeter. Tot 200 km lijkt het alsof de tank nog vol zit waarna de meter in een rap tempo terug loopt. Het waarschuwingslampje voor de brandstof begint bij 58 liter te branden. Dan kun je nog ongeveer 30 km rijden (tank: 60 liter) Dat had van mij wel iets eerder gemogen.

Interieur:
Het eerste wat opvalt aan de Carisma zijn de redelijk compacte buitenmaten en de zee van ruimte die je van binnen hebt. De voor- en achterpassagiers van gemiddeld 1,80 meter kunnen goed uit de voeten. Verder is de kofferbak gigantisch. Misschien wel de grootste in zijn klasse (Alleen de Vento schijnt een nog grotere te hebben). Nadeel is alleen het gebruik van ouderwetse kofferbakbeugels, waardoor je een groot stuk loze ruimte hebt in de kofferbak. Mooier waren gasbeugels geweest die inklappen en daardoor minder ruimte in beslag nemen. De hoedenplank is wat krap bemeten. Daar kan je niets mee. Dat geldt ook voor de minieme opbergvakken in de voorportieren. Die zijn niet erg praktis. Een krabber kun je er amper in kwijt. Dashboardkastje is ruim bemeten. Nadeel is dat er zaken achter kunnen vallen. Fijn is wel het opbergvak tussen de voorstoelen.
Het interieur is misschien wat saai, maar alle knoppen zitten op een goede en logische plek. Daarnaast laat alles zich makkelijk bedienen.

Onderhoud:
De auto bij 112.500 volgens onderhoudsplanning naar de garage gebracht voor een grote beurt. Niet bij een officiële dealer. De garage heeft de beurt maar niet gedaan en er een grote inspectie met APK van gemaakt. De Carisma bleek in een uitstekende staat te verkeren voor wat betreft onderhoud. Dat is dan wel weer het voordeel van een door de dealer onderhouden wagen. Olie was ververst en een luchtfilter vervangen en dat was het. Bougies en oliefilter nog lang niet aan vervanging toe. De distibutieriem pas over 60.000 km. Was voor € 160,- klaar.
Inmiddels heeft de auto jaarlijks zijn onderhoudsbeurten bij dezelde garage. Tot nog toe komen de kosten niet boven de 250 euro per jaar en dat is enkel omdat hij voor de grote vakantie een vakantiebeurtje krijgt van ongeveer 70 euro.
In 2009 ben ik wat meer geld aan onderhoud kwijt geweest omdat de voorbanden vervangen moesten worden. Voor de rest hebben ze de grote beurt maar weer omgezet in een onderhoudsbeurt. De Carisma verkeert nog steeds in puike conditie.

Tikje linker voorwiel:
Bij lage snelheden (tot ong 50 km/u) had ik een raar tikje bij het linkervoorwiel. Niet vervelend, maar het zat er wel. Vier jaar mee doorgereden. Nu de remschijven zijn vervangen is het tikje ook weer weg. Dus voor alle Carisma-rijders die ook een dergelijk tikje waarnemen, het kan aan de remschijven liggen (die van mij waren namelijk echt versleten, mag ook wel na 150.000 km's)

PROBLEMEN

  • 21 augustus 2007

110.500 km:
Problemen gekregen met de koppeling. De koppelingsplaten gingen niet meer van elkaar af, wat inhoudt dat de pook niet meer in of uit de versnelling gehaald kan worden. Bleek een lekke cilinder te zijn. Volgens de man van de ANWB was dit een Carisma-kwaaltje (ik was voor hem de zesde dit jaar). Bij de dealer de cilinder laten vervangen (238 euro). Was in anderhalf uur gepiept met dank aan Mitsubishi-dealer Wilmink uit Almelo, die nog geregeld heeft dat het cilindertje vanuit Enschede zsm werd langsgebracht. Als extraatje had mijn Carisma ook nog even een wasbeurt gekregen. Dat is service!!

Eind maart 2008:
Een of andere onverlaat heeft het nodig geacht, met inparkeren of wegrijden, zijn/haar trekhaak met een flinke vaart in mijn voorbumper en nummerplaat te rammen. De nummerplaat had van de achterzijde bezien, een flinke buil. Met een hamer en een plankje was dat op te lossen. De bumper is een ander verhaal. Deze heeft geen barsten, ondanks het plastic, maar loopt nu wat minder spits. Vind het niet de moeite om te laten repareren. Waarschijnlijk zien alleen autokenners de iets afwijkende lijn van de voorbumper. Al met al redelijk stevig en flexibel materiaal dus, voor kleine botsinkjes.

Medio 2009:
Klein probleempje met een bougie, waardoor de motor wat sputterde en inhield rondom de 2000 tpm. Met de apk-keuring is dat meteen even verholpen

150.000 km:
Grote beurt... Nieuwe remschijven en -blokken voor de voorbanden. Nieuwe bougies en een achterband die rare slijtagesporen vertoonde (waarschijnlijk fabrieksfout in de band). Al met al kon ik 690 euro aftikken. Bij inruil is de auto waarschijnlijk net 1000 euro waard, dus moet ik er weer twee jaar mee doorrijden. Geen straf hoor, want de auto heeft me nog nooit laten staan en rijdt mede door het vervangen van de bougies weer als een zonnetje!

Inruilen...

  • 162.836 km
  • 1 september 2011

Na ruim vijf jaar heb ik dit jaar afscheid genomen van mijn betrouwbare Carisma. En ik moet toegeven het voelt een beetje als het laten afmaken van een trouwe hond. De Carisma is nog steeds technisch helemaal in orde. Maar er moet weer groot onderhoud gepleegd worden en dan is het verstandiger om in te ruilen (vorig jaar ook al 800 euro kwijt, en dat is hij voor verzekeringen en dealers al lang niet meer waard...)

Voor geintereseerden, hij staat bij Auto2000 in Ermelo. Kenteken RR-HT-32. Goede auto, waarbij alles nog steeds werkt, zoals de airco en cruisecontrol!

Zijn opvolger is overigens een Carisma 1.8 GDI uit 2002. Iets meer power en wat moderner.

4,8
  • Betrouwbaarheid
    5
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    5
  • Kosten
    5
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
  • Rijd je zelf met een Mitsubishi Carisma? Start je eigen gebruikersreview en deel je ervaringen
 
  • Houd me op de hoogte over de Mitsubishi Carisma
  • Rapporteer deze review

Beoordeel deze review

Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.

  • slecht
  • onvoldoende
  • voldoende
  • goed
  • uitstekend

Uitgelicht aanbod

    Mitsubishi Carisma 1.6i Comfort Aut. Airco Trekhaak

    Mitsubishi Carisma 1.6i Comfort Aut. Airco Trekhaak

    • 1998
    • 217.416 km

    € 1.150

    Mitsubishi Carisma 1.8 GDI L

    Mitsubishi Carisma 1.8 GDI L

    • 1998
    • 201.000 km

    € 550

    Mitsubishi Carisma 1.6 GLX Match

    Mitsubishi Carisma 1.6 GLX Match

    • 1997
    • 66.000 km

    Op aanvraag

Meer Mitsubishi Carisma occasions

Lezersreacties (6)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Mitsubishi Carisma specificaties
  • Mitsubishi Carisma occasions
  • Mitsubishi Carisma video's
Advies en informatie
  • Mitsubishi Carisma tests
  • Mitsubishi Carisma gebruikersreviews
  • Mitsubishi Carisma index
PREMIUM
Toyota RAV4 – Mitsubishi Outlander - Occasiondubbeltest

Toyota RAV4 – Mitsubishi Outlander - Occasiondubbeltest

Ook al denk je met de huidige brandstofprijzen misschien niet meteen aan een SUV, voor velen...

Lees meer
 

Mitsubishi Carisma reviews

  • Gebruikersreview
    Mitsubishi Carisma 1.8 GLXi (1997)

    Mitsubishi Carisma 1.8 GLXi (1997)

    2
    • 11 maart 2018
  • Gebruikersreview
    Mitsubishi Carisma 1.8 GDI L (1998)

    Mitsubishi Carisma 1.8 GDI L (1998)

    2
    • 28 november 2017
  • Gebruikersreview
    Mitsubishi Carisma 1.6 GLi (1997)

    Mitsubishi Carisma 1.6 GLi (1997)

    • 21 juni 2017
  • Gebruikersreview
    Mitsubishi Carisma 1.8 GDI LX (1998)

    Mitsubishi Carisma 1.8 GDI LX (1998)

    3
    • 10 januari 2011
  • Gebruikersreview
    Mitsubishi Carisma 1.6 GLXi (1998)

    Mitsubishi Carisma 1.6 GLXi (1998)

    1
    • 26 november 2010
  • Gebruikersreview
    Mitsubishi Carisma 1.6 GLXi (1997)

    Mitsubishi Carisma 1.6 GLXi (1997)

    2
    • 27 juni 2010
  • Gebruikersreview
    Mitsubishi Carisma 1.8 GDI LX (1998)

    Mitsubishi Carisma 1.8 GDI LX (1998)

    • 13 augustus 2009
meer reviews
Mitsubishi Outlander PHEV – 2014 – 306.802 km - Klokje Rond

Mitsubishi Outlander PHEV – 2014 – 306.802 km - Klokje Rond

We hebben er eventjes op moeten wachten, maar eindelijk is het gelukt om een Mitsubishi Outlander...

Lees meer

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Mitsubishi Carisma 1.6 - 2001 – 558.139 km - Klokje Rond

    Mitsubishi Carisma 1.6 - 2001 – 558.139...

    73
    • 4 januari 2021
  • Nieuws
    Facelift Friday: Mitsubishi Carisma

    Facelift Friday: Mitsubishi Carisma

    39
    • 29 maart 2019
  • Gebruikersreview
    Mitsubishi Carisma 1.8 GLXi (1997)

    Mitsubishi Carisma 1.8 GLXi (1997)

    2
    • 11 maart 2018
  • Gebruikersreview
    Mitsubishi Carisma 1.8 GDI L (1998)

    Mitsubishi Carisma 1.8 GDI L (1998)

    2
    • 28 november 2017
  • Gebruikersreview
    Mitsubishi Carisma 1.6 GLi (1997)

    Mitsubishi Carisma 1.6 GLi (1997)

    • 21 juni 2017
  • Gebruikersreview
    Mitsubishi Carisma 1.8 GDI Elegance (2000)

    Mitsubishi Carisma 1.8 GDI Elegance (2000)

    • 8 mei 2017
  • Klokje Rond - Mitsubishi Carisma MSX 1997 / 366.896 km

    Klokje Rond - Mitsubishi Carisma MSX 1997...

    69
    • 26 september 2016
Merk
Merk
  • Nieuws
    Deze auto's hadden in de jaren 80 al vierwielbesturing

    Deze auto's hadden in de jaren 80 al vierwielbesturing

    62
    • 25 juni 2022
  • Nieuws
    Nieuwe Mitsubishi ASX: ook als plug-in hybride

    Nieuwe Mitsubishi ASX: ook als plug-in...

    16
    • 7 juni 2022
  • Gebruikersreview
    Mitsubishi Colt CZ3 1.1 Incharge (2008)

    Mitsubishi Colt CZ3 1.1 Incharge (2008)

    2
    • 23 mei 2022
  • Nieuws
    Nissan Sakura: elektrische stadsauto met 180 kilometer actieradius

    Nissan Sakura: elektrische stadsauto met...

    • 20 mei 2022
  • Gebruikersreview
    Mitsubishi Eclipse Cross PHEV Prestige (2022)

    Mitsubishi Eclipse Cross PHEV Prestige...

    4
    • 20 mei 2022
  • Gebruikersreview
    Mitsubishi Eclipse Cross PHEV Instyle (2021)

    Mitsubishi Eclipse Cross PHEV Instyle (2021)

    3
    • 8 mei 2022
  • Gebruikersreview
    Mitsubishi Colt CZ3 1.3 Instyle (2005)

    Mitsubishi Colt CZ3 1.3 Instyle (2005)

    • 6 mei 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden