Mitsubishi Carisma 1.6 GLi (1997)

autoreview

Mitsubishi Carisma 1.6 GLi (1997)

Signalement

UitvoeringCarisma 1.6 GLi
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1997
Jaar van aanschaf2007
KM-stand bij aanschaf102.000 km
KM-stand laatst162.836 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Deze 10 jaar oude Mitsubishi heb ik in 2007 gekocht. Hij is al die tijd door de dealer onderhouden, getuige het onderhoudsboekje.

Rijgedrag:
Het is een auto die vooral is gemaakt om lange afstanden mee te reizen. Op de autosnelweg en provinciale wegen voelt hij zich dan ook het meest thuis. Hij rijdt prima en het Prins Clausplein kun je best met 120 km/u nemen, de vraag is alleen waarom je dat zou willen. De besturing is vrij gevoelloos, waardoor je niet precies weet waar de grens ligt van wat de auto aankan. Voor het betere gooi- en smijtwerk kun je mijn inziens beter een andere auto kopen.

Rare luchtstroom:
Wat wel raar is dat er wat rare luchtstromen langs de auto lopen. Eentje loopt tussen de auto en de buitenspiegel over de bevestiging van de buitenspiegel. Op zich geen probleem alleen met een flinke regenbui, rijdend op de snelweg, verandert die luchtstroom in een waterstroom, waardoor je niet meer goed je buitenspiegels kan zien. Erg apart.

Motor:
Naar de Jura geweest met de auto. Daar voldeed de auto prima. Je mist alleen wat trekkracht als je de bergen op rijdt, maar dat doen we eigenlijk alleen maar tijdens de vakantie. Belangrijk is om de motor op toeren te houden, dan kom je zonder problemen boven. De motor begint sowieso pas te leven boven de 3000 toeren. Hetzelfde geldt voor inhaalacties. Ook daarbij moet je soms wel versnellingen terugschakelen (van de 5 naar de 3) om voldoende vermogen te hebben snel te kunnen accelereren.
Door het gebrek aan voldoende trekkracht zal ik er voorlopig geen caravan achter hangen.

Verbruik:
Het verbruik in de stad is wel heftig vergeleken bij mijn vorige auto. 1 op 12 i.p.v. 1 op 14. Maar de auto is ook groter, zwaarder en heeft een grotere motor, dus dat is niet raar. Op de snelweg haalt ie zonder moeite 1 op 14,5. In Frankrijk op enkel snelweg is 1 op 16 gehaald. In theorie moet op een volle tank dan 1000 km haalbaar zijn.
Vreemd is de benzinemeter. Tot 200 km lijkt het alsof de tank nog vol zit waarna de meter in een rap tempo terug loopt. Het waarschuwingslampje voor de brandstof begint bij 58 liter te branden. Dan kun je nog ongeveer 30 km rijden (tank: 60 liter) Dat had van mij wel iets eerder gemogen.

Interieur:
Het eerste wat opvalt aan de Carisma zijn de redelijk compacte buitenmaten en de zee van ruimte die je van binnen hebt. De voor- en achterpassagiers van gemiddeld 1,80 meter kunnen goed uit de voeten. Verder is de kofferbak gigantisch. Misschien wel de grootste in zijn klasse (Alleen de Vento schijnt een nog grotere te hebben). Nadeel is alleen het gebruik van ouderwetse kofferbakbeugels, waardoor je een groot stuk loze ruimte hebt in de kofferbak. Mooier waren gasbeugels geweest die inklappen en daardoor minder ruimte in beslag nemen. De hoedenplank is wat krap bemeten. Daar kan je niets mee. Dat geldt ook voor de minieme opbergvakken in de voorportieren. Die zijn niet erg praktis. Een krabber kun je er amper in kwijt. Dashboardkastje is ruim bemeten. Nadeel is dat er zaken achter kunnen vallen. Fijn is wel het opbergvak tussen de voorstoelen.
Het interieur is misschien wat saai, maar alle knoppen zitten op een goede en logische plek. Daarnaast laat alles zich makkelijk bedienen.

Onderhoud:
De auto bij 112.500 volgens onderhoudsplanning naar de garage gebracht voor een grote beurt. Niet bij een officiële dealer. De garage heeft de beurt maar niet gedaan en er een grote inspectie met APK van gemaakt. De Carisma bleek in een uitstekende staat te verkeren voor wat betreft onderhoud. Dat is dan wel weer het voordeel van een door de dealer onderhouden wagen. Olie was ververst en een luchtfilter vervangen en dat was het. Bougies en oliefilter nog lang niet aan vervanging toe. De distibutieriem pas over 60.000 km. Was voor € 160,- klaar.
Inmiddels heeft de auto jaarlijks zijn onderhoudsbeurten bij dezelde garage. Tot nog toe komen de kosten niet boven de 250 euro per jaar en dat is enkel omdat hij voor de grote vakantie een vakantiebeurtje krijgt van ongeveer 70 euro.
In 2009 ben ik wat meer geld aan onderhoud kwijt geweest omdat de voorbanden vervangen moesten worden. Voor de rest hebben ze de grote beurt maar weer omgezet in een onderhoudsbeurt. De Carisma verkeert nog steeds in puike conditie.

Tikje linker voorwiel:
Bij lage snelheden (tot ong 50 km/u) had ik een raar tikje bij het linkervoorwiel. Niet vervelend, maar het zat er wel. Vier jaar mee doorgereden. Nu de remschijven zijn vervangen is het tikje ook weer weg. Dus voor alle Carisma-rijders die ook een dergelijk tikje waarnemen, het kan aan de remschijven liggen (die van mij waren namelijk echt versleten, mag ook wel na 150.000 km's)

PROBLEMEN

110.500 km:
Problemen gekregen met de koppeling. De koppelingsplaten gingen niet meer van elkaar af, wat inhoudt dat de pook niet meer in of uit de versnelling gehaald kan worden. Bleek een lekke cilinder te zijn. Volgens de man van de ANWB was dit een Carisma-kwaaltje (ik was voor hem de zesde dit jaar). Bij de dealer de cilinder laten vervangen (238 euro). Was in anderhalf uur gepiept met dank aan Mitsubishi-dealer Wilmink uit Almelo, die nog geregeld heeft dat het cilindertje vanuit Enschede zsm werd langsgebracht. Als extraatje had mijn Carisma ook nog even een wasbeurt gekregen. Dat is service!!

Eind maart 2008:
Een of andere onverlaat heeft het nodig geacht, met inparkeren of wegrijden, zijn/haar trekhaak met een flinke vaart in mijn voorbumper en nummerplaat te rammen. De nummerplaat had van de achterzijde bezien, een flinke buil. Met een hamer en een plankje was dat op te lossen. De bumper is een ander verhaal. Deze heeft geen barsten, ondanks het plastic, maar loopt nu wat minder spits. Vind het niet de moeite om te laten repareren. Waarschijnlijk zien alleen autokenners de iets afwijkende lijn van de voorbumper. Al met al redelijk stevig en flexibel materiaal dus, voor kleine botsinkjes.

Medio 2009:
Klein probleempje met een bougie, waardoor de motor wat sputterde en inhield rondom de 2000 tpm. Met de apk-keuring is dat meteen even verholpen

150.000 km:
Grote beurt... Nieuwe remschijven en -blokken voor de voorbanden. Nieuwe bougies en een achterband die rare slijtagesporen vertoonde (waarschijnlijk fabrieksfout in de band). Al met al kon ik 690 euro aftikken. Bij inruil is de auto waarschijnlijk net 1000 euro waard, dus moet ik er weer twee jaar mee doorrijden. Geen straf hoor, want de auto heeft me nog nooit laten staan en rijdt mede door het vervangen van de bougies weer als een zonnetje!

Inruilen...

  • 162.836 km

Na ruim vijf jaar heb ik dit jaar afscheid genomen van mijn betrouwbare Carisma. En ik moet toegeven het voelt een beetje als het laten afmaken van een trouwe hond. De Carisma is nog steeds technisch helemaal in orde. Maar er moet weer groot onderhoud gepleegd worden en dan is het verstandiger om in te ruilen (vorig jaar ook al 800 euro kwijt, en dat is hij voor verzekeringen en dealers al lang niet meer waard...)

Voor geintereseerden, hij staat bij Auto2000 in Ermelo. Kenteken RR-HT-32. Goede auto, waarbij alles nog steeds werkt, zoals de airco en cruisecontrol!

Zijn opvolger is overigens een Carisma 1.8 GDI uit 2002. Iets meer power en wat moderner.

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (6)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.