Mitsubishi ASX 1.6 ClearTec Intense (2011)

autoreview

Mitsubishi ASX 1.6 ClearTec Intense (2011)

Signalement

UitvoeringASX 1.6 ClearTec Intense
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2011
Jaar van aanschaf2011
KM-stand bij aanschaf7 km
KM-stand laatst90.000 km
Lezerswaardering: 86%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ASX

  • 6.890 km

Mijn eerst korte verslag tot nu toe van mijn ASX, auto bevalt prima, eindelijk weer een hoge zit, auto rijdt soepel, heel erg goed licht uit koplampen,erg brede bundel (wide beam xenon), leuke snufjes (o.a. glazen dak met sfeerverlichting), een keer bij dealer terug geweest, om handrem te laten (bij) stellen, netjes en snel opgelost, is mijn eerste nieuwe auto, voorheen altijd 2e hands gereden, auto lijkt motorisch steeds soepeler te lopen, verbruik redelijk stabiel rond 1 op 14.2 bij woon werk verkeer, vorige maand op vakantie in zuid frankrijk geweest, daar tot 1 op 16,3 gehaald!!!, draait bij 120 km/h 3200 toeren in 5, is bijna net zoveel als A3 in 6e versnelling (3000/120) die ik hiervoor had, was ff bang voor gemis van 6e versnelling, maar dat was in de proefrit al opgelost, snelheidsmeter wijkt wel af ten opzichte van tom tom, 120 op klok is 112 op tt). Hopenlijk haalt Mitsubishi de 2.0 en 4wd versies wel nog naar NL, motortje (1,6-117 pk/150 nm) doet het niet slecht, maar is geen beest. Als je volgens schakelindicator rijdt, zeer net verbruik, geef je gas, dan merk je de invloed van het Mivec sijsteem, blokje wil bij hoge toeren wel!! Is er trouwens al iemand die er een caravan mee getrokken heeft, hoe beviel dat?? Ben zeer tevreden met kleur, wilde voor donkerblauw gaan, maar deze kleur stond bij dealer ook in voorraad ( had er 8 staan!) dus mooi kunnen vergelijken!

20.000beurt

  • 20.000 km

Zoals beloofd, een update, nog steeds razend tevreden over deze auto, vooral brandstofrekening blijft goed (woon/werk gem. 1 op 14 tot 14,5, op lange stukken zelfs tot 1 op 16!).
ASX staat volgens mij voor Airco Super Xtra!!, koelt uitstekend dus!, 20.000 beurt netjes en snel uitgevoerd, kosten 217,00 euro, volgens mij zit er een software update in, want sinds beurt is de neiging tot afslaan bij aangrijpen koppeling verdwenen( klacht die vaker voorkomt bij huidige moderne zuinige, lichte vliegwiel motoren) medewerker verkoop die ik vroeg naar de update, wist niet of er een update was geplaatst, maar hij zei, als er een update is dan is ie zeker in de auto gezet. Verder nog met caravan op pad geweest, verbruik bij 80 km/h ongeveer 1 op 10, bij 90 km/h 1 op 8, wil je prestaties op vlakke snelweg, moet je de 5e versnelling niet gebruiken, 4e versnelling en cruise control gaat wel goed, mits bergen niet te stijl, om snel in te kunnen halen, moet je ff terug naar 3e versnelling, versnelling is dan prima, maximaal 100km/h gereden ( met caravan 1050 kg en slechte stroomlijn) combinatie blijft ( gelukkig) stabiel. Tijdens afgelopen koude periode (febr), enkele keren in de ochtend, last gehad van een motortemperatuur die niet verder dan een kwart kwam, was volgens dealer een gevolg van aangepaste koeling ivm stop en go( werkt overigens niet bij lage temp.) voor warmte in binnenzijde had dit overigens geen gevolgen. Trekgewicht 2012 modellen is overigens met 100 kilo verhoogd naar 1200kg, is al beter, maar eigenlijk nog te laag, heb geprobeerd mijn papieren te laten aanpassen, maar dit kan alleen met proef bij rdw, zie ik maar vanaf. Binnenkort naar Italie met sleurhut, tot volgende update.

italie rit

  • 27.300 km

Zoals beloofd, enkele aanvullingen, terug van vakantie"ritje" (ong. 4500km), via Oostenrijk naar Italie, daar rondgetrokken, en toen via Zwitserland, Frankrijk en Duitsland naar huis, met caravan erachter. Auto controleert caravan goed, rijdt mooi stabiel en wekt vertrouwen. Beetje geexperimenteerd met cruise control/ toerentallen en versnellingen, al met al tevreden ( 1.6 is toch een stapje terug t.o.v. 2.0 FSI of 2.0 HDI), maar als je het blokje (bergop) rond de 4000 t/m houdt, moet je zelfs af en toe gas loslaten (berg op dus!) anders wordt je nog geflitst, temperatuur meter blijft precies in midden staan, uitstekende koeling dus! Zoveel mogelijk tussen 90 en 100 per uur proberen te rijden, verbruik gemiddeld 1 op 9.5 (met sleurhut dus!), alleen op de aller steilste alpen hellingen was de snelheid er uit,terugval tot 65km/h. Stoelen zijn super, 4 uur achter elkaar zitten, geen probleem (voor ons beiden) lukte me in Grand Vitara niet, had dan al na een uur kramp in bovenbeen. Airco koelt nog steeds (te) goed!, zelfs bij dik 35 graden. Ben nog steeds super tevreden met deze auto.

40.000 beurt

  • 40.404 km

Ne een vakantie rit op en neer naar Zwitserland een afspraak gemaakt voor 40000km beurt, wordt een saaie review, alles gaat goed, en nog zeer tevreden over auto. Remmen hadden veel pekel "gevangen" op terugreis door Duitsland (was erg slecht weer), laten schoonmaken door dealer, remkracht gelukkig nooit verloren gegaan, je hoorde alleen schuurgeluiden bij het remmen. standaard beurtje voor 394,61 euro, incl. 2 nieuwe ruitewisserrubbers op voorruit, 1L bijvulolie (voor geval dat) filters, olie en arbeid.

terugroepactie

  • 42.400 km

Afgelopen donderdag met ASX naar dealer geweest voor een soort van terugroepactie, verstelbaar tandwiel van nokkenas is vervangen door een nieuw exemplaar, i.v.m soms slecht starten bij warme motor, alles netjes volgens afspraak uitgevoerd, met gesloten beurs, lang leve de garantie!
Als leenauto een outlander sport uit 2007 met 70.000 km op klok meegekregen, viel een beetje tegen voor een 2.0 L, is wel iets pittiger, maar had op meer gehoopt, ik zou niet ruilen i.i.g.

60.000 beurt en tuning !!

  • 64.000 km

zo weer alles up to date maken, begin Feb. de 60.000 km beurt laten uitvoeren bij dealer, bijna geen bijzonderheden, ruitenwisser blad achter ingescheurd, en naar verwarmingsklacht laten kijken, vanaf dag 1 hadden we "ruzie" in deze auto, bijrijders kant klaagt, tis koud, bestuurderskant klaagt, tis warm, vreemde klacht, want auto heeft GEEN gescheiden zone's, tijdens een rit naar Zwitserland stopte ik bij tankstation, na tanken stapte ik aan bijrijderskant, en tijdens invoegen merkte ik dat het echt frisser was aan die kant, ik stak mijn beide handen L en R onder dashboard, waar uitstroomopening zit voor voeten, en tata!! er was idd verschil voelbaar, dealer heeft gezocht, en ze hebben een klep vervangen die luchtstroom regelt (klep zou wat stroef gaan) probleem is idd verholpen!!, deze klacht was onbekend, er waren wel problemen bekend met andere klep, die luchtstroom naar midden moet regelen, verder n.a.v gesprek met dealer de auto laten voorzien van een powerbox, deze zorgt voor stukken betere gaspedaal reacties, en een motor die iets pittiger is, vooral onder 2000 rpm, en op Duitse autobahn (rond 3500 tot 4000 rpm), je kunt eerder schakelen (soms kom je zelfs te laag in toeren na schakelen!) omdat auto beter " trekt", verbruik is zelfs gezakt woon - werk van 1 op 14.3 naar 1 op 14.99 (berekend aan hand van gereden km en getankte liters, tijdens laatste vakantie rit naar Oostenrijk, via autobahn, alle geldende snelheden aangehouden, zoveel mogelijk cruise control gereden, en een stuk rond 150 km/h, verbruik lag op 1 op 14.2, erg netjes voor de gereden snelheden!!, moet wel zeggen, geen files gehad, dus altijd lekker door kunnen rollen, maar toch erg tevreden over deze powerbox, auto knapt ervan op (heeft het nodig, staat erg "zuinig" afgesteld ivm co2 uitstoot denk ik)

terugroep actie glazen dak

  • 52.000 km

oeps bijna vergeten, dit moet eigenlijk rond de 50.000 km staan, tijd geleden brief van importeur gehad, betrof terugroepactie voor glazen dak, er zouden enkele wagens zijn die daar een productie foutje in zouden hebben, afspraak gemaakt, en mijn auto was de sigaar, 2e afspraak gemaakt, dealer heeft een stapeltje onderdelen vervangen en kon auto s' avonds weer ophalen, ik heb zelf nooit wat gemerkt van lekkages of windgeruis ofzo, was denk ik meer een uit voorzorg actie, had schijnbaar iets te maken met kit of primer waar glas mee gelijmd wordt, deze actie is ook terug te vinden op site RDW, daar kun je alle officieel gemelde terugroep acties vinden, transparante service van RDW.

tuning en caravan trekken

  • 69.000 km

Zoals beloofd, verslagje van hemelvaart reis met tuning en caravan aan trekhaak, caravan betreft een oude Dethleff van 1050 kg, kogeldruk was 62 kg, reis is goed verlopen, lekker kunnen doorrijden, tot aan 1e stop in Duitsland, gem. snelheid 95 per uur, daarna veel baustelle en bergen in Oostenrijk, remt dus af, maar gem. toch nog wel tussen 80 en 85 kunnen cruisen, om na 2 dagen in Istrie aan te komen.
Als je veel schakelt (3 t/m5) komt de ASX goed mee met verkeer, een keer terug naar 2 moeten gaan, ergens op een " bergje" in Oostenrijk, veel op koppel rijden (rond 4000rpm), en er is weinig aan de hand.
NU het " slechte" nieuws, ik kan eerlijk gezegd niet aangeven of ASX beter "trekt" met caravan dan voor tuning, wel soepel (door) gereden, is misschien gevolg van tuning, maar ik schuw ook toeren maken niet (bij warme motor uiteraard, maar 4500 is zo een beetje max, maar dat deed ik voor tuning ook al), solo merk je verschil van tuning wel, reageert beter op gas, en kan op hoge snelheid beter meekomen (handig in Duitsland!) brandstofverbruik is (solo) WEL verbeterd door tuning, zit gemiddeld 5 tot 8 procent zuiniger dan voorheen, met caravan rond 1 op 9, kortom, of jouw dit 400 euro waard is moet je natuurlijk zelf weten, ik zou het wel weer doen, al was het maar voor zuiniger rijden en betere gaspedaal respons, je moet overigens niet verwachten dat inbouw van een toverkastje ervoor zorgt dat je de klinkers uit de straat trekt, tuning heeft wat dat betreft natuurlijk een veelbelovende naam, maar deze oplossing moet je zoeken in de marge,

afscheid ASX

  • 90.000 km

Bij deze laatste verslag van "mijn" ASX, na lang wikken en wegen besloten voor een andere auto te gaan, ASX beviel nog steeds uitstekend na 4 trouwe jaren, maar als caravan trekker, en zeker na aanschaf van een nieuwe (zwaardere 1200 kg en bredere 2.30 m) caravan voldeed de ASX niet meer voldoende,moest te hard werken (zowel ik, als auto) om combinatie snel vooruit te krijgen. IN 2e versnelling is er kracht over, in 3 kom je meteen te kort, dus dat reed niet zo fijn door de bergen, heel jammer dat er geen 6 bak inzit, dan was verdeling misschien beter geweest

Weinig klachten of problemen met auto gehad, Recent een van de weinige, last gehad ven een resonerend geluid bij 3500 rpm onder vollast, is tijdens 1e APK gratis opgelost door dealer, bleek een losse aanzuigbuis te zijn, is vastgezet op luchtfilterhuis, en daarmee keerde de stilte in de wagen weer terug,

Opvolger word een Nissan Qasqai 1.6 dig-t, in connect uitvoering, zodra ik deze wagen heb, zal ik een nieuwe review beginnen, Xenon van ASX zal ik gaan missen, voor rest gelijkwaardig of beter, vooral motorisch, wat me wel opviel tijden proefrit is dat Nissan NOG stiller is van binnen dan ASX, beloofd dus veel goeds.

Kort samengevat, ASX is een fijne auto, jammer dat er geen zwaardere motor en of automaat verkrijgbaar is, zou er namelijk zo weer eentje gekocht hebben.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Mitsubishi ASX

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (3)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.