Mitsubishi ASX 1.6 ClearTec Intense (2011)

autoreview

Mitsubishi ASX
Mitsubishi ASXMitsubishi ASXMitsubishi ASXMitsubishi ASXMitsubishi ASXMitsubishi ASXMitsubishi ASXMitsubishi ASXMitsubishi ASXMitsubishi ASXMitsubishi ASXMitsubishi ASXMitsubishi ASXMitsubishi ASXMitsubishi ASXMitsubishi ASXMitsubishi ASXMitsubishi ASXMitsubishi ASXMitsubishi ASXMitsubishi ASXMitsubishi ASXMitsubishi ASXMitsubishi ASX

Signalement

UitvoeringASX 1.6 ClearTec Intense
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2011
Jaar van aanschaf2021
KM-stand bij aanschaf88.889 km
KM-stand laatst114.400 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Aanschaf

  • 88.889 km

Na diverse MPV's van de eerste generatie te hebben gereden ben ik op zoek gegaan naar iets anders. Ik ben niet merkvast en heb in mijn leven al van alles gereden.
VW, Citroen, Opel, Suzuki, Nissan en ga zo maar door.
We hebben 2 opgroeiende tieners dus enige binnenruimte is wel vereist, evenals een hoge instap, eenmaal daar aan gewend wilden ik en mijn vrouw niets anders meer. Dus binnenruimte, met voldoende ruimte op de achterbank en hoge instap waren vereiste. Evenals betrouwbaarheid. Dat laatste weet je natuurlijk nooit, maar vooral met de eerste generatie turbo motoren waren toch ook wel wat problemen, evenals dat sommige merken bekend staan om oprekkende distibutiekettingen. Dit zijn onkosten waar je als gebruiker niet op zit te wachten. Na een zoektocht van enkele maanden kwam ik opeens uit bij de Mitsubishi ASX. Een auto die in dit segment wat later op de markt kwam en daardoor een bepaald publiek gemist heeft. Geen spraakmakende auto waarvan er 13 in een dozijn gaan, maar naar mijn mening toch een leuk ogende auto. Ik zocht geen auto die al een heel leven achter de rug heeft en de 2 ton op de teller al gepasseerd was, of dat binnen enkele maanden zou doen. Zodoende kwam ik uit bij dit exemplaar, stond te koop bij een merkdealer in het midden van land. In coronatijd, moet je helaas eerst een afspraak maken om een auto te komen bezichtigen. Dat doe ik liever niet omdat ik een auto puur natuur wil zien, dit geeft ook meteen een indruk van de aanbieder. Maar goed, na de proefrit was ik toch wel enthousiast geworden. De dealer had een offerte opgemaakt en eenmaal thuis alles nog eens doorgenomen. Hier kwam uit de dealer een afleverpakket a € 435 geoffreerd had, terwijl de prijs via de bovag all in was, en hij conform de bovag ook een onderhoudsbeurt bij aflevering diende te leveren, dit moest er dus af. Na een tegenbod van mijn kant ging hij akkoord. De auto kreeg ook nog 2 nieuwe banden, deze waren APK afgekeurd. Na het ophalen kreeg de auto meteen een rit van 100 km voor de boeg, genoeg om hem even heerlijk aan te voelen. Wat als eerste opviel was het aanwezige motorgeluid. De motor maakt een typisch Japans geluid (beetje rauw) maar loopt mooi soepel er reageerd goed op het gas. Na een tijdje raak je gewend aan het geluid en is het voor het idee minder aanwezig. Wat verder opvalt is dat de besturing niet direct aanvoelt, maar de auto wel doet wat je van hem vraagt. De wegligging is goed en ook de vering is direct, confortabel en deint niet onnodig na. Het zicht rondom en naar achteren via de zijspiegels is goed, overigens zijn de zijspiegels van een flink formaat, waardoor het zicht goed is. De grootte van de spiegels valt van buiten niet op.
Binnen is het typisch Japans, veel hard plastic, maar wel stevig. De middenconsole dient als armleuning en tevens is hier een opbergvak met aux, 12v en usb aansluiting in gecreeerd, De ruimte binnen zowel voorin als op de achterbank is voldoende, ik ben 1,84m en kan goed op de achterbank zitten. Kofferbakruimte is voldoende en onder de layment is in deze versie geen ruimte voor een reservewiel, maar voor een compressor en een bandenreparatieset. Dat laatste vind ik zelf een voordeel, omdat je een reservewiel+band niet veel gebruikt, en deze daardoor uitdroogt en alleen maar ruimte in beslag neemt.
Over het verbruik kan ik nog niets zeggen, maar op de reis naar huis zag het er goed uit.
Volgende week mag de ASX mee op vakantie en weet ik meer.

1e maand

  • 91.670 km

De auto nu ruim een maand in bezit. Ongeveer 1800 km mee weggereden.
Met de vakantie met een flinke aanhanger erachter en 4 fietsen erop moest hij er wel flink voor werken. Wat inhoud dat de 1.6 minder geschikt is als trekauto.
Overigens heeft hij zijn taak goed volbracht, maar ik zou met deze combi niet naar Frankrijk of Zuid Duitsland rijden. Ik denk dat de 2.0 dan beter tot zijn recht komt.
De auto wordt bij ons niet dagelijks gebruikt, maar als hij wel gebruikt wordt, voor verschillende doeleinden, is het voornamelijk snelwegverkeer. Op de snelweg zet ik de cruise control op 110 km/h op de teller, gps snelheid ca. 105 km. Hierbij verbruikt hij gemiddeld 5,5 ltr/100 km. Inclusief de km's door de stad kom ik op een gemiddelde van 6,5 ltr/ 100 km. Absoluut niet verkeerd. Wat wel wennen en soms vervelend is, is het AS&G (Automatisch Stop & Go) systeem. Je moet hiervoor de auto in de N stand zetten (vrij) en de koppeling op laten komen en tegelijk de rem ingedrukt houden. Terwijl je net stilstaat en de motor afslaat, gaat het verkeerslicht weer op groen, en moet je dus de koppeling intrappen, de versnelling in de 1 zetten en de koppeling weer op laten komen, optrekken en vervolgens weer doorschakelen naar de 2e versnelling. Het blijkt dus in de praktijk wat omslachtiger en per saldo denk ik zeker niet zuiniger. Als je langer voor een verkeerslicht staat (in het dorp waar wij wonen zijn geen verkeerslichten) kan het wel handig zijn, al moet je dus wel bij groen goed opletten welke handelingen je moet doen. Verder is het een heerlijke reisauto, door de hoge zit stap je makkelijk in en uit, en heb je goed overzicht. Ook de hoog opgetrokken neus geeft je goed zicht bij het inparkeren. Sturen gaat iet wat gevoelloos maar de auto doet wel wat je van hem verlangt, hij stelt je niet voor verrassingen. De ruimte binnenin is echt voldoende en ook op de achterbank is het niet slecht zitten. Kofferruimte is zeker voldoende. Kortom ik ben eigenlijk heel erg tevreden en het enige minpuntje is dus de wat gevoelloze besturing, maar daar valt mee te leven.

Ruim 3 maanden

  • 93.123 km

Intussen ruim 4200 km gereden in 3 maanden, niet overdreven veel, en daarmee streef ik af op mijn jaargemiddelde tussen 12-15k.
Meeste km's worden op de snelweg afgelegd. Afgelopen week een ritje Rotterdam-Zwolle-Apeldoorn-Rotterdam. Heerlijke auto op de snelweg, komt goed mee met het overige verkeer en daarmee scoor ik een verbruik van ca. 1 op 18. Ligt heerlijk op de weg, en ook de passagiers op achterbank klagen niet vwb de ruimte. Kofferuimte is voldoende voor deze klasse. Automatische airco en ruitenwissers werken naar behoren, wat het comfort ten goede komt. Wat onlangs wel is opgevallen is de matige kwaliteit van de luidsprekers en het hoge afrolgeluid van de 4 Vredestein banden. Banden worden opgereden en dan sowieso een ander merk eronder. Vwb de luidsprekers, hier ga ik over nadenken hoe e.e.a. aan te pakken. Over het algemeen houden de standaard fabrieksradio's ook niet over. Dus wellicht een bezoekje aan een lokale car audio specialist, iets met ingebouwde navigatie. Maar dat komt wel.

Eind 2021

  • 96.700 km

Waar moet ik beginnen.....
Het is wel de beste aankoop van het jaar geweest,en de beste auto die ik ooit gehad heb. Een paar kleine euveltjes zijn afgelopen maanden netjes door de dealer verholpen. Verder is het een heerlijke auto met rondom voldoende zicht, en ook het zicht naar achteren via de buitenspiegels of de binnenspiegel is gewoon goed. 3 personen op de achterbank zitten gewoon goed, al kan ik me voorstellen dat je in het midden geen 300 km mee wilt rijden als volwassene. Maar 3 kinderen (pubers) is goed te doen. Binnenruimte en kofferruimte ruim voldoende. Trekkracht zonder zware aanhanger ruim voldoende. Met een zware aanhanger heeft de 1.6 wat meer moeite. Brandstofverbruik onder de huidige brandstofprijzen is toch zeker een belangrijk punt. In dat opzicht kan ik de ASX met 1.6 aanbevelen. Onder normaal gebruik is 1:18 op snelweg goed haalbaar. Ik vind dit een nette score voor een auto van dit formaat. Het kiezen van een auto is altijd een persoonlijke keuze. Ik kan wel stellen dat deze auto voldoet aan mijn verwachtingen en de eisen die ik aan een auto stelt. Het enige wat ik mis zijn wat extra opties als parkeersensoren. Achteruitrij camera is aangeschaft en wordt in januari ingebouwd. Ik denk nog na over een radio/navigatie met 2 din scherm, nadeel is dat je ook het paneel van de bestaande radio moet vervangen incl. printplaat voor de aansturing van de alarmlichten en het airbaglampje.

APK

  • 100.193 km

Het is tijd voor de jaarlijkse APK. Ik laat mijn auto door mijn garage altijd even helemaal nalopen. Meteen even olie en diverse filters vervangen, en hij kan er weer een jaar tegen. Tijdens de APK geen bijzonderheden en ook tijdens de inspectie geen bijzonderheden of aandachtspuntjes. Nog steeds een zeer fijne auto. Het brandstof verbruik is zeer acceptabel, en dat is met de huidige prijzen toch wel een zeer belangrijk issue. Het comfort is gewoon goed, evenals het weggedrag. De ietwat vage/gevoelloze besturing went wel naarmate je de auto langer gebruikt. Kortom een fijne betrouwbare auto die nog wel een paar jaar in ons bezit blijft.

Vakantie 2022

  • 104.292 km

Augustus 2022, we gaan op vakantie naar Duitsland, daar het een korte vakantie is, besloten om geen aanhanger mee te nemen. 2 kids van 15 op de achterbank, kofferbak vol en gaan. Nederland is nooit een probleem geweest voor de Mitsubishi, dus ik verwacht eigenlijk ook geen problemen.
Problemen onderweg zijn er niet geweest, uiterst betrouwbare auto, die zelfs met temperaturen ruim boven de 30C probleemloos zijn werk doet. Airco moest ook flink aan de bak dus die krijgt voor de winter nog een beurtje. Wat ik wel merk als je vol beladen vanuit 90km gas bij wilt geven, heeft de 1.6 echt wel even tijd nodig, terugschakelen naar 4 helpt hem zeker. Met zijn 117 pk zonder turbo is hij voor dagelijks gebruik zeer goed geschikt, met een aanhanger of vol beladen komt hij eigenlijk net iets te kort. Cruisen op 120 km/h doet hij dan wel zonder problemen en dan blijft het verbruik met 6.4 l/100 km vol beladen en airco aan toch nog redelijk binnen de perken. Het blijft een fijne auto met voldoende ruimte en bagageruimte. Nog steeds erg tevreden met zicht rondom, waardoor je als bestuurder precies weet wat er rondom je gebeurt, en hiermee makkelijk rekening kan houden met inhalen.

APK

  • 114.400 km

We hebben de auto nu bijna 2 jaar in ons bezit en het was weer tijd voor de jaarlijkse APK. Eerst zelf even een checkup gedaan en ik kwam geen bijzonderheden tegen. Voor de APK wel de ruitenwissers vervangen, die lieten strepen achter en waren gewoon versleten. Ik ben echter geen APK keurmeester, dus je weet het nooit helemaal zeker. Tijdens de APK kwamen er geen bijzonderheden en geen aandachtspunten naar voren. Het is een probleemloze auto. Het brandstofverbruik is redelijk stabiel, maar door de wintermaanden icm E10 brandstof zie je dat het verbruik iets gestegen is. gemiddeld kom ik op 1:15 wat op zich helemaal niet slecht is. Verder blijven alle al eerder genoemde pluspunten van kracht en is het een heerlijke en fijne gebruiksauto.

4,3
  • Betrouwbaarheid
    5
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    4
  • Kosten
    4
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

PRIVATE LEASE Mitsubishi ASX

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (2)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens