Mini Electric (2021)

autoreview

MINI Electric (2021)
MINI Electric (2021)MINI Electric (2021)MINI Electric (2021)MINI Electric (2021)MINI Electric (2021)

Signalement

UitvoeringElectric
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2021
Jaar van aanschaf2023
KM-stand bij aanschaf11.104 km
KM-stand laatst33.333 km
Lezerswaardering: 68%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Een nieuwe daily

  • 12.173 km

En nu is de tijd gekomen om een andere dagelijkse auto te gaan rijden en wel een elektrische. De afgelopen zeven jaar heb ik het genot gehad mijn kilometers in een Golf 7 R te maken (zie ook mijn andere review), deze gaat nu als familie/weekend auto ingezet worden. Een paar redenen voor de switch:
- De Golf wordt wat ouder (224k op teller) en deze is relatief duur als dagelijkse auto (€ 0,40 per km);
- Ik kan op eigen terein en werk de auto laden, wat al snel behoorlijke besparingen oplevert in brandstof. Daarnaast is er nog het voordeel van minder/geen onderhoud;
- Er is momenteel een subsidie en geen wegenbelasting van toepassing.
Door al deze factoren verdien ik de aanschaf ongeveer in 4 jaar terug.

Waarom dan gekozen voor een MINI: dat is uiteraard niet puur rationeel. Ik ben altijd al fan geweest van MINI en heb vorig jaar op vakantie al eens rondgecrost in een Cooper 5-deurs. Dat beviel, ondanks het lage vermogen, zo goed dat ik mezelf wel eens in zo'n auto zag rijden. De elektrische versie bleek perfect in ons plaatje te passen, gekeken naar het enigzins betaalbare elektrische aanbod. In eerste instantie keek ik wat naar een e-UP!, dat bleek echter niet echt een volwaardige auto. De MINI verzet natuurlijk ook geen bakens op het gebied van ruimte en range, daar staat echter wel veel tegenover.

Na wat speuren kwam ik er snel achter dat ik de facelift-versie wilde hebben (i.v.m. het mooiere front), gecombineerd met een zwart-optiek pakket. Een schuifdak was helemaal mooi geweest, de auto's die hiermee uitgerust zijn bleken echter vaak een stuk duurder. De auto die we hebben aangeschaft bleek verder wel helemaal in het plaatje te passen.

Ik hou je op de hoogte van mijn ervaringen!

De eerste 2000 km

  • 13.289 km

We hebben inmiddels de auto twee maanden in gebruik, een mooi moment voor wat eerste bespiegelingen. Als eerste kan ik zeggen dat ik erg happy ben met de eerste ervaringen; de auto voldoet precies aan mijn verwachting. Het is een auto die qua dagelijks plezier een goede vervanger is van de Golf R - en dat zegt wat. De auto rijdt zeer degelijk en voornaam, je merkt echt dat het een kleine BMW is. Door de elektrische aandrijving heb je het idee dat je een grotere auto rijdt, zonder verlies van het kart-achtige gevoel. Dat laatste is wel de grootste kracht van de MINI SE, wat komt door het onderstel, acceleren en sturen maar waarvoor het regeneratief remmen ook een duit in het zakje doet. Dat is echt supercomfortabel rijden; het rempedaal hoeft amper beroerd te worden. De auto lijkt trouwens sneller dan hij is, de eerste reactie op het stroompedaal is vooral giftig. Een sprintje tegen een Golf R verloor ik recent na een vlotte start dan ook kansloos. Voor dagelijks is het echter ruim voldoende.

Een paar (mij) opvallende zaken op een rij:
- De auto is voor een elektrische auto behoorlijk analoog. Waarschijnlijk moet je voor alles bijbetalen, dat is wel weer het nadeel aan Duits. De enige digitale assistentie die op mijn auto aanwezig is, zijn parkeersensoren achter. Er zit standaard zelfs geen stoelverwarming op, wat best opvallend is in een elektrische auto: het interieur verwarmen is minder efficiënt. Ik had de auto er niet echt op uitgezocht en mis ook niet per se iets, maar vind het wel opvallend voor zo'n dure en recente auto: mijn Golf uit 2015 is luxer.
- De auto is met kleine kinderen best bruikbaar als gezinsauto. Het houdt niet over maar met een kleuter van bijna 4 en een baby van 10 maanden is prima met vier personen en wat bagage te rijden. Het kan dus prima zo af en toe. Al moet je een grote kinderstoel wel via de kofferbak inladen; tussen de B-stijl en voorstoel past niet zoveel;
- De hoeveelheid aflegruimte in het interieur is wel minimaal. Dit is bij BMW vaak ook en de Golf is ter vergelijk ook erg praktisch op dit gebied. Een plek voor je zonnebril bijvoorbeeld zou handig zijn;
- De software voor Carplay is redelijk traag. Wil je bijvoorbeeld een volgend nummer selecteren, duurt het een volle seconde na het aanklikken voordat hij doorgaat. Via het stuur kan je overigens niet in een keer naar een volgend nummer (wat in de Golf wel kan). Toevallig kwam ik er deze week achter dat je via de Ok-knop op het stuur in de HUD een volgend nummer kunt aanklikken (met drie selectie acties). Beetje omslachtig. De standaard speakers hebben ook een goede geluidsweergave, erg positief;
- Over die HUD: ik ben er nog niet helemaal uit of dit nu echt wat toevoegt. Het zat er op, zelf zou ik dit denk ik niet hebben besteld. Gezien je een scherm rechter achter je stuur hebt, voelt het wat dubbelop;
- De auto is in goede (lees: warme) omstandigheden redelijk makkelijk op gemiddeld 13/14 kwH per 100 km te rijden (in ECO, niet harder dan 100 km/h). Hij is dus echt zuinig te rijden, waarmee 200km prima haalbaar is. Is het kouder en heb je wind tegen, is het een ander verhaal. Ik ben dan ook benieuwd naar de winter. Uiteraard rijdt de auto vooral lekker in de normal en sport modus. In de laatste is de gasrespons het beste en het sturen zelf nog wat zwaarder en vleziger.
- De bediening van de auto vraagt verder weinig gewenning. Het enige wat wel redelijk irritant is: de speed-limiter functie zit naast de bediening van de cruisecontrol. Hierdoor druk ik geregeld per ongeluk op deze knop, waarna de auto meteen hevig afremt.
- Een paar dingen die mij opvallen (en ik gewend ben uit mijn Golf): als je achteruit rijdt gaat de achterwisser niet aan, wordt de muziek niet gedempt en de sportieve instelling van het tractiesysteem gaat uit als je op cruise control rijdt;
- De algehele rij-ervaring is echt als BMW of premium. Dit merk je bijvoorbeeld aan de zitpositie, de goede stoelen (met uittrekbare zitting), de gebruikte materialen, de iDrive bediening, het staande gaspadaal, sfeerverlichting en het gevoel van alle bedieningselementen. Zelfs de ventieldopjes zijn premium (van alu).
- De zitpositie is fijn door de goede stoelen, lage zit en mogelijkheid het stuur ver naar je toe te trekken. Wel dien je ietwat lenig te zijn om stoplichten te kunnen zien; door de lage en rechtopstaande ruit zie je niets boven de auto.

Al met al is de overstap naar elektrisch zeker geen tegenvaller. Uiteraard dien ik wel vaak (2-4x per week) te laden. Gezien dat kosteloos op werk kan, en in de toekomst thuis aan een eigen paal, levert dat geen problemen op. Het bespaart zoals verwacht in ieder geval een hoop kosten, gezien ik voorheen wekelijks de Golf met 98 volgooide en dat niet echt een goedkope hobby meer is.

Zoemen met plezier

  • 29.707 km

De MINI is inmiddels ruim een jaar in bezit. Inmiddels is hij terug geweest voor een terugroepactie en heeft hij een beurtje bij mijn lokale garage gehad, waarbij de remolie vervangen is (dit wordt blijkbaar vrij snel door BMW voorgeschreven) en een nieuw interieurfilter is geplaatst. De volgende beurt staat voor 2026, waar waarschijnlijk weer niet al te veel hoeft te gebeuren. Dat scheelt weer ten opzichte van een aardsap aangedreven voertuig. Ondertussen blijf ik tevens besparen op brandstofkosten, de MINI verdient zichzelf dus prima terug.
En dit alles zonder op plezier in te leveren t.o.v. de Golf R - de MINI blijft een heerlijke kart die je veel stuurplezier geeft. Boven de 100 is de fut er overigens wel wat uit maar wellicht ben ik wat verwend met 400 pk in de andere wagen. We hebben de auto zelfs 3 maanden als gezinsauto ingezet toen de Golf voor groot onderhoud onderhanden werd genomen. Met wat passen en meten ging dit ook prima, wat me alles meeviel. Zelfs een korte vakantie met z'n vieren en een trip naar Antwerpen (waarbij we terug zonder te laden naar Haarlem zijn gereden) waren geen punt.
Elektrisch rijden bevalt over de hele linie erg goed, zeker voor de dagelijkse woon-werk kilometers. Natuurlijk, de auto moet relatief vaak opgeladen worden, je bent hier altijd wel bewust van. Een auto die >300km haalt op een lading, lijkt me wel een plus. Maar gezien de infrastructuur in Nederland, levert dit nooit echte problemen op. Daarbij dien je ook altijd goed te checken wanneer de auto vol raakt; hij is door de relatief kleine accu relatief snel volledig opgeladen, wat ik probeer te vermijden voor de duurzaamheid van de batterij.
Wat verder opvalt is dat je een stuk rustiger gaat rijden, vooral op de snelweg. Boven de 110 km/h schiet het verbruik omhoog en dat is met de relatief kleine range natuurlijk wat zonde. Scheelt ook weer in de bekeuringen zullen we maar zeggen. Verder ben ik fan van de iDrive knop; onbewust zoek ik deze rijdend in de Golf ook wel eens. Stom dat ze deze in moderne BMW's wegbezuinigd hebben. Verder geen bijzonderheden voor nu, we blijven lekker karren!

Repareren kan je leren

  • 33.333 km

We hadden recent een eerste defect te pakken: de auto bleef aangeven dat de laadpoort (tankklep) nog open stond, terwijl deze dicht zat. Wat checks verder bleek dit vaker voor te komen bij MINI's. Het probleem zit 'm in een sensor in het binnenwerk, die door vocht stuk gaat. Navraag bij de dealer bleek dit niet meer binnen de garantie te vallen. Het leek echter wel mogelijk dit zelf te fixen. Het onderdeel zelf kost overigens zo'n € 65, dus dat valt mee. Met een YouTube tutorial in de hand bleek het redelijk eenvoudig om het binnenwerk te vervangen, waarna de storing is opgelost. Dat scheelt weer! We zoemen lekker verder.

10,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (9)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.