Mini Coupé Cooper S (2013) #2

autoreview

Mini Coupé Cooper S (2013)

Signalement

UitvoeringCoupé Cooper S
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2013
Jaar van aanschaf2014
KM-stand bij aanschaf5.600 km
KM-stand laatst26.500 km
Lezerswaardering: 10%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Een bommetje met veel kabaal

  • 5.600 km

Mijn vorige auto een Hyundai Veloster bleek voor mij niet de juiste keuze, iets meer PK's en beleving was mijn wens.
Op internet op zoek naar alternatieven. Ik realiseerde me dat tijdens een proefrit (auto voor mijn dochter) ik een mini wel grappig vond rijden. De filmpjes op internet bevestigde waar ik op hoopte, dit is een serieuze kandidaat.

De keuze voor het model coupé, was voor de hand liggend. De laatste "normale" auto die ik kocht is snel meer dan 12 jaar geleden. Ik hou niet van de eenheidsworst die je normaal op de snelweg ziet. Of je de Mini Coupé mooi vind of niet, de Coupé is geen eenheidsworst. En met minder dan 200 exemplaren in het Nederlandse verkeer uniek te noemen. Na in het totaal drie proefritten was mijn keuze gemaakt een Coupé S, met zijn 181 Pk voldoende snelheid en plezier. Met de sportknop, die zorgt voor een fraai geluid. Met zijn stugheid, geweldige wegligging voor voldoende rijbeleving.
Maar niet zo stug dat het woon werkverkeer (30.000 per jaar) een drama zou worden.

Na een korte zoektocht vond ik deze auto in Rotterdam bij Breeman. Een jaar oud, 5600 op de teller en full options (inclusief JCW bodypakket) voor een acceptabel bedrag.

Vandaag mocht ik hem ophalen, gepoetst en helemaal onderhouden, 2 jaar garantie. De auto zal flink worden gebruikt, per week een 600 km woon werk verkeer en een 200 km plezier ritje in de avond uren en weekend,...Nadat ik de eerste tank heb leeggereden ga ik ook het verbruik bij houden. (Nu is niet eerlijk, ik ben volop aan het spelen)

Zoals ik aangaf de auto is compleet, full options, er is dus als het goed is niets te wensen. De grote kilometerteller in het midden bevat een scherm, wat gebruikt wordt voor radio, media, navigatie, boordcomputer, eigenlijk alles, bestuurd met een kleine joystick en twee knopjes. Het schijnt een buitengewoon handig systeem te zijn en als je weet hoe het werkt een eitje,...de tijd zal het leren.

En als ik naar de auto kijk, weet ik zelf nog niet wat ik van de buitenzijde vind. Vanuit de reviews op You Tube, schijn je aan het model te moeten wennen. En vanuit een paar hoeken vind ik de auto fraai, maar dat spoilertje op het dak, ik zou daar zelf niet voor hebben gekozen. Mijn voordeel ik zit erin, en de binnenzijde met het bruine leder, dat vind ik in ieder geval prachtig,...

De eerste 1400 kilometers

  • 6.970 km

De eerste kilometers zijn gereden en gelukkig nog steeds helemaal blij. Natuurlijk is zoals bij iedere auto, moet je wennen aan de besturing en het gedrag. Iedere beweging -hoe klein ook- aan het stuur heeft gevolg, de auto gaat direct links of rechts. Iets om aan te denken al je snel bent afgeleid, maar het gedrag geeft vertrouwen en iedere bocht weer iets sneller.

De coupe reageert enthousiast op het gaspedaal je voelt dat hij veel harder vooruit wil dan de Nederlandse wet toe staat, als je even het gas aanraakt zit je al snel op de invorderingsgrens. Ik verheug me er ook op om op korte termijn de grens even over te gaan. Even 200 kilometer heen en weer naar de grens is goedkoper dan een bekeuring.

In de sportstand wordt je voortdurend verrast op het geknetter en geplof van de uitlaat een verslavend geluid, en hij reageert net iets enthousiaster.

Na even ruzie te hebben gemaakt met de boordcomputer/bluetooth/mediaspeler/navigatie , kunnen we het inmiddels redelijk vinden. Ik heb het gevoel dat dit systeem een van de betere is die ik in een auto heb gehad. Het BMW joystickje werkt prima.

Afgelopen week lang bezig geweest met het instellen van de bestuurders stoel. Ik ben 1,85 lang, dat gaat prima, maar het is wel zoeken naar de ideale stand waarbij je goed naar buiten kan kijken en comfortabel zit. Uiteindelijk is het nu min of meer gelukt zit nog niet perfect. Maar dit kan ook komen omdat de stoelen nog helemaal nieuw zijn en keihard.

Op korte termijn nog wel naar de Mini, in het dashboard zit een irritant rammeltje. Vooral op de slechtere snelwegen en binnendoor hinderlijk hoorbaar. Niet ongewoon in een auto die hard is geveerd, maar als er wat aan gedaan kan worden is het fijn. Tot dan de radio maar wat harder.
De Harman-Kardon set is fantastisch een mooi geluid in de auto vind ik belangrijk, je zit er redelijk wat uren in. Ik had de verwachting (dacht dat het standaard was) dat er een digitale radio (DAB) in zat. Dus niet, maar tot nu toe een storingsvrije ontvangst tot zelfs in Friesland.

Nog iets wat miste (ik kan mij de laatste auto niet herinneren waar het niet in zat) er zit geen motor temperatuur meter in, en natuurlijk ongeveer 10 tot 15 minuten, maar toch een auto in deze prijs klasse, zelfs in de Daihatsu van mijn vrouw zit een motortemperatuurlampje,…

Tot slot het verbruik, voor deze auto geldt inderdaad het ligt helemaal aan jezelf. Ben deze week naar Sneek heen en weer geweest, uiterst fatsoenlijk gereden en kwam uiteindelijk op 14.3 kilometer per liter. Maar op het moment dat je denkt nu even gas erop dan zie je het benzine verbruik flink oplopen. Wel prettig dat je de keuze hebt!

2 maanden en 6000 kilometer verder

  • 11.234 km

Afgelopen week zag ik de kilometerstand 11.111 voorbij komen en het gaat snel.
Twee maanden geleden werd de auto geleverd en ik ben er nog steeds zo blij mee als op de dag van levering, eigenlijk blijer.
Dus allemaal goed nieuws!

De motor komt los, het geluid uit de uitlaat wordt beter en nog steeds geniet ik van het terugschakelen en de plofjes.
Het verbruik blijft onverwachts netjes, 14.1km per liter benzine (Vpower) Ik rij lekker door en mag graag in bochten gas geven en tussensprintje op de snelweg is ook wel leuk.

Op de Nederlandse wegen is het niet mogelijk om echt hard te rijden, ik hoop op korte termijn een reden te hebben om even naar Duitsland te gaan.
Ik ben toch wel erg nieuwsgierig naar het gedrag boven de 200 km/u.
Want af en toe volgt de auto op een wat overdreven manier de kuilen, hobbels en sporen van het asfalt.

Inmiddels begint de bestuurderstoel iets zachter te worden, wat was dat ding hard! Na een uurtje of twee rijden had je een blikken reet.

De rammel in mijn dashboard zit er nog steeds in (heb ook geen afspraak gemaakt), ik ben er ook min of meer gewent aan geraak. Je hoort het ook alleen op het moment dat de motor flink toeren maakt, het is ook meer resoneren dan rammelen. Maar zoals ik aangaf, de radio wat harder en je merkt het niet.

Ik heb wel zo'n lullig stoplichtkijkertje (rond stickertje) naast mijn achteruitkijk spiegel geplakt. In mijn woonomgeving hangen de verkeerslichten vrijwel allemaal boven de auto's, ik lag de helft van de tijd met mijn hoofd op het dashboard.

Het navigatiesysteem blijkt een van de beste welke ik ooit heb gehad, het was even klooien met het joystickje, maar nu ik er aangewend ben, ik zou niet anders willen.

Tot mijn spijt heb ik wel een zuignap op mijn voorruit moeten plakken, op het navigatiesysteem, kon helaas geen radarverklikker gezet worden die je met geluidssignalen waarschuwde. Ondanks dat ik niet als een idioot door het verkeer knal, zijn er toch momenten dat je liever niet op de foto gezet wil worden. Mijn GSM waarschuwt mij nu netjes, en de kosten van de aanschaf van een zuignap en 12V kabeltje heb ik er al uit. :-)

De rammel is weg :-)

  • 13.250 km

Even een korte update en een pluim voor mijn Mini dealer Breeman in Rotterdam.

Zoals ik hierboven als schreef, sinds de levering zit er een rammel/resonantie in het dashboard. Die steeds irritanter lijkt te worden.
Uiteindelijk een afspraak gemaakt bij Breeman, stond netjes een leenauto klaar en anderhalve dag later weer opgehaald.
Hele auto is nagekeken op rammels en is voor zover mogelijk rammelvrij. Vanochtend even een stukje gaan rijden over slechte wegen, flink doortrekken. Wat een genot, de uitlaat en de motor zonder de rammels en bijgeluiden.

Auto is nu geheel probleemloos!

De autobahn

  • 17.884 km

Deze week was er eindelijk een reden om naar Duitsland te rijden en te kijken wat die kan.
Gedeeltelijk is dit gelukt, beperking was toch vaak auto's met gele kentekenplaten die blijkbaar geen achteruitkijkspiegel hebben en met 130 km/u vlak voor mijn auto naar links komen. Dit, terwijl Xenon verlichting toch wel goed zichtbaar is.

Mijn enige vergelijkingsmateriaal is de RCZ 156pk welke ik heb gehad. Dit is toch wel iets anders, zowel in positief opzicht, maar ook minder positief.

De Mini is duidelijk veel sneller, de extra 30 pk zijn goed merkbaar. De RCZ trok lekker door tot 170/180 en daarna werd het minder, deze trek vrolijk door tot boven de 200 km/u, ook dan lijkt het nog niet echt op, er blijft voldoende trekkracht over. Maar eerder genoemde Nederlandse chauffeurs, en de wil tot leven, hebben voorkomen dat ik dit echt kon uitproberen, de top van 230 heb ik ook niet gehaald.
Het geluid is prachtig, als je hem doortrekt tot het maximum toeren, een kick.
Ook het op snelheid vanuit 130 (dus linksrijdende Nederlander die naar eindelijk rechts gaat) naar 200 doortrekken gaat enorm snel, tot verbazing van meerdere bestuurders, die mij voorbij zagen komen :-)

Minder positief was het verbruik, de Mini verbruikt op een snelheid van 200 km/u 1 liter per 3 kilometer, wat fors te noemen is.

Ook is het verstandig met deze snelheden op de Duitse autobahn goed op de weg te blijven letten, de kuiltjes/sporen in combinatie met de sportstand maken dat de auto wel eens een tikje onstuimig kan voelen. Voor de bestuurder niet zo'n probleem die heeft de auto onder controle, en corrigeert direct. Maar voor de bijrijder minder prettig, die voelt de auto stuiteren en zoeken.

Voor de rest in zijn algemeenheid, ik heb in de afgelopen vier maanden nu bijna 13.000 kilometer gereden, ik ben dik tevreden met de Mini. De rammel ook bij hoge snelheden is weg gebleven. De auto is probleemloos en na wat gedoe met de stoel in de juiste positie te krijgen, zit ik uiteindelijk prima.

Tot nu toe nog helemaal blij met mijn Mini, op naar de 25.000 kilometer!

De 25.000 deze week....

  • 24.785 km

Sinds maart, bijna 20.000 kilometers gereden,nu het moment om iets zinnig te gaan roepen.
Ik ben nog steeds blij met mijn Mini, vind het door de bochten trekken met een knetterende uitlaat nog steeds fantastisch!
De Mini presteert voortreffelijk geen enkel probleem ondervonden.
De rammel is weggebleven ik ben dus nog steeds dik tevreden over de auto.

Twee maanden geleden de spiegelkappen laten vervangen door Chili Red spiegelkappen, netjes bij BMW laten doen, je doet het goed of doet het niet :-)

Wel voorzichtig aan het rondkijken voor een opvolger. Volgend jaar medio april zal de 50.000 kilometer op de teller verschijnen en dat is een mooi moment voor een andere auto.

Volgende update 35.000 kilometer!

Een onverwachts einde,..

  • 26.500 km

Was ik een paar weken geleden nog in de veronderstelling dat we de 35.000 kilometer wel zouden halen voor de kerst. Staat nu deze wagen over twee weken te koop bij een dealer. En ga ik naar huis in een Jeep Renegade Openings Edition. Iets totaal anders.

De Mini heeft zich in de afgelopen 8,5 maand perfect gedragen en ik zou niet weten waarover ik zou kunnen klagen. Het is een prettige auto, uiterst betrouwbaar, bijzonder en een droom om in te rijden.
Razend snel en toch zuinig, een heerlijk geluid bij het terugschakelen.

Ik hou van verandering en koop nogal eens iets anders, ook de Mini moet er aan geloven om binnen het jaar ingeruild te worden. Een heel groot verschil ten opzichte van veel auto's, is dat de Mini waardevast is gebleken!

De volgende eigenaar heeft er een prettige auto aan!

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (9)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.