Mini Cooper S Cabrio Chili (2006)

autoreview

Mini Cooper S Cabrio Chili (2006)

Signalement

UitvoeringCooper S Cabrio Chili
Versnellingen6, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2006
Jaar van aanschaf2008
KM-stand bij aanschaf14.000 km
KM-stand laatst67.000 km
Lezerswaardering: 15%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

MINI Cooper S Cabrio

  • 18.000 km

Met pijn in het hart afscheid genomen van onze Honda S2000.
Niet omdat we 'm in de puin hebben gereden, maar we waren op zoek naar een auto met een achterbank(je). Onze twee honden moeten wel in de auto passen en we vinden het jammer om met mooi weer te moeten kiezen tussen "cabrio rijden zonder honden" of "dicht rijden met honden".
De eis van mijn vriendin, want zij rijdt met de auto, was dat het wel een leuke, speelse cabrio moest worden. Dus geen A4, Eos, 3-serie, 9-3 of iets dergelijks.
Tja, toen bleven er dus twee auto's over: een Porsche 911 cabrio (van een jaartje of 8 oud) of een zo goed als nieuwe MINI Cooper S cabrio. Omdat mijn vriendin vond dat zij in een Porsche toch wel een beetje over kwam als "Het blonde mokkeltje in .." hebben we gekozen voor de MINI. Natuurlijk wel de sterkste motorvariant (oké de GP en Works zijn nóg sterker) en eentje met alle mogelijk luxe.
En ik moet eerlijk bekennen dat de MINI een heel erg leuke auto is. Ik was best wel bang een gigantische stap achteruit te doen t.o.v. de Honda, maar het valt allemaal heel erg mee.
Natuurlijk heb je wat minder bekijks met de MINI en is het wat meer een girly-car, maar de rijeigenschappen zijn super. Haaks door de bocht, stoplichtsprintjes, hard rijden bij onze Oosterburen. Ze kan het allemaal. Ook het rijden in de stad is nu een stuk prettiger. De MINI is stug geveerd, maar lijkt op een limo vergeleken bij de S2000.
Ook is het comfort een stuk beter dan in de Honda. Als je in de leren recaro-stoelen glijdt is dat alsof je in een maatpak stapt. De metertjes, knopjes en lampjes zijn allemaal erg speels en stijlvol verwerkt en afgewerkt. Af en toe ff zoeken waar welk knopje zit, want dat is niet allemaal even logisch geplaatst. Maar na een paar keer ben je er wel aan gewend. De afwerking van de MINI is prima. Er zijn mooie materialen gebruikt en de schakelaars geven een nostalgisch idee. Wel jammer van de plastic-panelen naast de achterbank. Deze doen erg goedkoop aan.
De kofferruimte is minimaal, maar voldoende om 2 sporttassen in te vervoeren. Ook kun je de achterbank neerklappen. Daardoor past er verrassend veel in deze kleine auto. Waarschijnlijk zelfs genoeg om een weekje op vakantie te gaan en de honden ook nog mee te nemen.
Met de kap eraf, duurt ongeveer 25 seconden en kan op afstand met de sleutel-a.b. gebeuren, zou je hele grote objecten kunnen vervoeren: een lantaarnpaal bijvoorbeeld :-) Zonder gekheid, het is wel makkelijk om lange latten bij de gamma te halen.

Bij de huidige cabrio's is het absoluut niet meer nodig een stalen (winter)dak te hebben. Kan bij de MINI ook niet. En mocht de voorruit toch een voorzien zijn van een laagje condens, dan is dit door de voorruitverwarming zo verdwenen. Alleen zie je in het donker wel die hele dunnen draadjes iets lopen als er lampen in de voorruit schijnen. Overdag heb je er nauwelijks last van.

Conclusie: een heel erg leuke en sportieve auto wat een goede vervanger is voor onze Honda S2000. En het beste van de MINI: we kunnen nu eindelijk met z'n vieren open rijden!!

Update na 10.000 km

  • 27.000 km

We hebben de Mini nu bijna 2 jaar.
Het blijft een genot om mee te rijden, al blijf ik toch mee weemoed terugdenken aan de S2000.
Onderhoud bij de dealer (BMW-Smudde) bevalt goed. Nooit gedacht dat je bij BMW normale prijzen zou betalen. Toen we opdracht gaven om de APK samen met een kleine beurt uit te voeren, heeft men de kleine beurt achterwege gelaten: "Dit was nog niet nodig en waarom zouden we u nodeloos op kosten jagen".
Setje originele ruitenwissers kost € 26,- !!. Zelfs de imitatie die ik ooit eens heb gehaald was veel duurder.

Sleutel opnieuw laten programmeren, zodat het dak nu met een druk op de sleutel opengaat. Staat toch wel erg leuk als je bijrijders meeneemt.

En dan het verbruik. Tja, daar word je niet echt vrolijk van. Dagelijks verbruik (wel voornamelijk kortere ritten tot 15 km) ligt rond de 1:10. Beetje doortrappen, dan blijft de meter op 1:8 steken. Snelweg 130-140 km/uur dan halen we 1 op 9.
Maar goed, dat weet je van tevoren en gelukkig is dit niet de auto waar we veel kilometers mee rijden.

Na een aantal leuke auto's gehad te hebben (Smart reaodster, Honda S2000) is dit toch wel de idale mix van fun en gemak.

Al bijna 10 jaar een genot

  • 67.000 km

Nog een klein half jaartje en dan wordt de MINI al weer 10 jaar. En weet je wat het mooie van de MINI is? Hij is nog steeds net zo leuk en modern als toen we haar 8 jaar geleden kochten.
Erg veel kilometers worden er niet mee gereden. Woon-werk van m'n vriendin en af en toe een leuk ritje met de kap eraf.

Maar elke keer is het weer een genot om in deze kleine rakker te stappen. Wat daarbij ook helpt is dat we haar een beeje gekieteld hebben: andere software en een 107% pulley waardoor er nu 211 PK uit het 1.6 liter blokje wordt geperst.
De 170 PK was al niet mis, maar nu is het echt een bommetje. Door het tunen is de auto ook veel soepeler gaan rijden en, geloof het of niet, zuiniger geworden. Niet heel veel, maar we komen nu toch zo'n 1 tot 1,5 km verder op een lite, terwijl de tijstijl er niet rustiger om is geworden. Integendeel zelfs.

Problemen met de auto: géén!!
Oke, er staat pas 67000 op de teller. Maar na 10 jaar is er werkelijk nog niks kapot gegaan, buiten een lampje (gelukkig niet de xenon).

Deze MINI staat de komende jaren nog wel voor de deur en we zullen er nog veel olezier aan blijven beleven!

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (4)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.