Mini Cooper S (1999) #2

autoreview

Mini Cooper S (1999)

Signalement

UitvoeringCooper S
Versnellingen4, Handgeschakeld
Bouwjaar1999
Jaar van aanschaf2005
KM-stand bij aanschaf59.963 km
KM-stand laatst77.258 km
Lezerswaardering: 62%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

  • 70.008 km

Ja, het lijkt een rare overstap van een 2004 Peugeot naar een Classic Mini. Komt voornamenlijk door het rijden in een bedrijfsauto, waardoor ik de (overigens zeer fijne) 206 heb verkocht voor een aardige ’hobby’ auto. Het stilstaan van de 206 en de afnemende restwaarde waren de hoofdredenen, en het is gewoon zonde om zo’n auto de hele week stil te laten staan.

Het is eigenlijk onmogelijk rationeel een revieuw over de Mini te schrijven, maar probeer het toch. Is misschien handig voor niet ervaren Mini mensen die een dergelijke auto overwegen. Want puur rationeel heb je voor het geld dat zo’n Classic Mini tegenwoordig op moet brengen ( 7000-10.000 euro) gewoon veel makkelijkere, luxere, betrouwbaardere, en veiligere auto’s. Maar die hebben vaak niet het charme van deze kleine rakker. Want karakter heeft ie!! Hoewel de auto van 1999 is, het ontwerp blijft toch in hoofdlijnen van 1959. Oke, een airbag en gordelspanners zitten er wel in, en ook veiligheidsbalken in de portieren, maar dan heb je het wel zo’n beetje gehad.

Rijden in een Classic Mini is met geen andere auto te vergelijken, het is en blijft een kart. Veel comfort heb je dan ook niet, maar daar hebben mini-fanaten lak aan. Voor zo’n kleine auto heb je toch redelijk wat binnenruimte, de kofferbak is erg klein. Met andere woorden, het is eigenlijk een pure ’funauto’ en niet echt practisch voor dagelijks gebruik. Inparkeren gaat in de ’S’ (sportpack) erg zwaar, maar je propt hem wel overal tussen.

Het fabeltje van de laatste Mini’s zijn roestbestendig gaat niet op, ook deze roesten lekker door wanneer er onvoldoende getectyleerd wordt.

Ben je echt liefhebber van een Classic Mini, bekijk ze goed, wordt verliefd, aai hem, praat tegen hem, en je wordt de dikste vriendjes, en vergeeft hem alle onvolkomenheden!!! En oh ja, wil je een MPi in goede staat, breek je spaarvarken maar open, want dit speciaals kost wel wat. Ga je voor een oudere Mini, en je wilt goedkoop autorijden, ga dan kijken naar bv een zuinige kleine Japanner.

Kortom, je raadt het al, ik ben een absolute minifanaat, en wil dat graag aan iedereen laten weten. Heb tot noch toe geen enkele keer spijt gehad van de overstap naar de Mini. Wel raad ik mensen aan die echt serieus aan het denken zijn eenzelfde overstap te maken, kijk goed bij alle aanbieders, en koop een dergelijke auto het liefst bij een ’specialist’.

Update 30-07-2006

De laatste tijd mag ik niet mopperen. Afgezien van een haperende schakelaar tbv achteruitrijverlichting heb ik geen problemen gehad. Dus eigenlijk doet hij het erg goed momenteel. Maar heb waarschijnlijk toch weer iets anders gezien (Solar red Cooper S uit 2000), waardoor deze misschien het veld gaat ruimen, hoewel ik erg aan het twijfelen ben. Kwalitatief is deze auto goed, of de opvolger dat ook is wordt toch weer afwachten naturlijk. De auto is inmiddels al een tijdje uit de garantie, en over 2 maandjes staat de APK voor de deur, iets waar ik overigens totaal niet nerveus van wordt. Het worden lange nachten van piekeren, of deze groene rakker houden, of een mooie rode...Hmmmm

Update 04-09-2006

Vandaag heeft de auto een verse APK gekregen. Helaas waren ook de remschijven krom waardoor ook deze moesten worden vervangen. Teven waren er een aantal stofhoesjes defect, een stuurkogel, en is de uitlaat opnieuw gemonteerd (rammelde), batterij van afstandbediening vervangen, en de motor van het vouwdak uitgelijnd. Kosten totaal 461 euro, inclusief de kleine beurt, viergastest en afmeldkosten. Op zich een redelijk bedrag, zeker voor een Mini, want bij iedere apk kun je rekenen op wat meer reparatiekosten.
In principe behoeft de Mini 1 X per jaar een grote beurt bij maximaal 15,000 km p.j. Omdat ik dar lang niet aan geraak is er deze keer een kleine beurt uitgevoerd, en is de planning de grote beurt omstreeks april 2007 uit te laten voeren. Kosten van een grote beurt draaien rond de 180 euro, ex de extra kosten die eventueel uit vloeien. Blijkt dus dat het rijden van een Classic Mini geen erg goedkope bezigheid is, zeker in het geval van dagelijks gebruik.

Oh ja, de rode is het niet geworden overigens. In principe is de huidige kwalitatief -voor je zover kunt spreken van een Classic Mini..- in zeer goede staat, en in het geval van een eventuele waardebepaling zal ik er met de rode er op achteruit gaan.

Wel is er een offerte uitgebracht voor een deelrenovatie van de carosserie. Helaas eisen de enorme slechte weersomstandigheden van de afgelopen tijd zijn tol, en begint het plaatwerk zich te bewegen onder de lak. Ja roest dus, een steeds terugkerend ergenis van deze auto’s. Maar ja, je weet het als je er één aanschaft, dus een verassing is het helaas niet, hoewel het probleem zich ook in de portomonnee akelig tot uiting komt. Voorstel is nu het vervangen van de 2 ’a’ panelen, het aansluitstuk tussen voorscherm en portier. Tegelijk met het spuiten van 4 wielkastverbreders (steenslag) en 2 gehele zijkanten (lakkwaliteit uitermate slecht, ja British Only...) met een beetje arbeiddsuren komen we op een kleine 1600 euro uit. Slik.....

Update 04-10-2007
Ja, het is weer tijd voor een APK. Gezien de minimale km’s die gereden zijn het afgelopen jaar (2900) en tijdgebrek geen zin weer af te rijden naar de vaste minispecialist, maar lekker naar een betrouwbare dorpsgarage om de hoek. Eigenlijk had ik weinig zorgen, ook gezien het minimale gebruik van de auto, maar het blijft een Mini... Dus ging na een uurtje alweer de telefoon met de mededeling dat de achterremmen verzopen in de remolie, en het verhaal dus op deze manier niet door de APK ging komen. Omdat de garage weinig ervaring met Mini’s heeft ook de vraag waar men de onderdelen vandaan kon halen. De Rover dealer was immers al weg. Toch is het ze gelukt onderdelen te bemachtigen, en de volgende morgen stond hij weer klaar m’n kleine vriend, mét verse APK. Totale kosten; 200 euro. Viel mij zat mee, dus de auto wordt in 2008 lekker vertroetelt met wat verse lakjes, en gadgets. Soms gaat autoliefde wat ver he....

UPDATE 02-08-2008
Wederom bijna een jaar verder, en de volgende APK staat bijna voor deur. Afgelopen jaar krap 1800 km gereden, tis eigenlijk zonde voor zo\'n auto. Sinds de verhuizing 6 maanden geleden staat de Mini onder de carport, en dat vind ie lekker. Buiten spelen in de regen doen we nauwelijks, en de momenten dat de auto echt nat wordt, is het meestal water met autoshampoo. De onstane roestplekjes groeien helaas wel verder, hetzij zeer langzaam. Eind van dit jaar, mogelijk eerder gaat ie toch echt uit elkaar om de boel weer strak in het vel te krijgen. Ik houd de Mini graag in mooie staat, en bij iedere wasbeurt storen de plekjes mij enorm. Op een grote meeting in Mei heeft hij bovendien ook een voorbij vliegende partytent opgevangen, met wat krasjes als gevolg. Ook die zullen dan weer geretoucheerd worden. Kan ie straks weer een paar jaar fris mee.

Technisch verwacht ik weinig schokkende zaken. Afgelopen jaar is wel de grote beurt overgeslagen (foei...), dus die wordt straks gecombineerd met de APK. Grootste kostenpost zullen 4 nieuwe banden worden. Tja, rijd je veel dan slijten de banden, rijd je weinig drogen ze uit... Belangrijkste issue wordt het verhelpen van de olielekkage. Onze verse oprit is redelijk naar de gallemiezen door de druppels olie. Eens kijken wat dat opleverd. Al met al verwacht ik redelijke kostem, ook gezien het spuitwerk, maar we zullen het zien.

Update 07-10-2008/ km 70008

Hoera, hij mag weer een jaar vooruit met APK... Helaas was het voor de bankrekening minder hoera. Een nieuwe uitlaat vanaf het blok tot aan de kat, wat reparaties aan de remmerij, stuurkogels (drempels...), een grote beurt, en de 4 nieuwe banden. Vooral die laatste hakt er bijhoorlijk in, maar qua banden had ik een eis waaraan gewoon moest worden voldaan, en dat kost geld. In 2007 is de beurt overgeslagen, en als je de kosten van de banden in minderheid brengt valt het allemaal eigenlijk wel mee. Verder, veel km\'s hebben we niet gemaakt het afgelopen jaar, dus ook geen extra reparaties. Sinds een jaar staat de auto onder een carport, en dat doet hem goed. De hoeveelheid roest is nauwelijks meer geworden, en daarom heb ik besloten voorlopig geen grote spuitkosten te maken. 2 plekjes zijn in maart 2006 gerepareerd dmv spotrepair, is nog steeds niks van terug te zien, en de huidige plekjes gaan we nu ook daarmee behandelen. De overige krassen als gevolg van een overwaaiende partytent zijn inmiddels gepolijst, en verdwenen. In mei heeft de auto een créme leder interieur gekregen, qua kleur staat het geweldig met de Racing Green koetswerkkleur. Verder..?? Neuh, we hobbelen lekker verder, met een \"Big Smile\", ofcourse!!

PROBLEMEN

  • 70.008 km

-Roest
-forse waterlekkage
-inhouden en stotteren motor
-storing airbag
-trillingen in stuur
-storing aanjager
-Stuurkogels vervangen (APK)
-ashoesjes vervangen (APK)
-Revisie achterrem trommels (APK)

APK

  • 73.108 km

De Mini kan er weer een jaar tegenaan, want er is een APK uitgevoerd. Deze ging niet geheel zonder problemen, ondanks de weinige km's die de auto het laatste jaar heeft gereden. Ik had al wat problemen met de remmen, het bleek dat de schijven krom waren. Deze zijn tezamen met de remblokken vervangen, evenals een stuurkogel en hoes, en nog wat kleine dingetjes. Voorlopig issie weer zoals het hoort en karren we lekker verder!

Beurt & Vakantie

  • 77.258 km

Omdat we dit jaar het plan hadden opgevat met de Mini naar Zwitserland (international Mini Meeting) te gaan hebben we een beurt uitgevoerd. Om de kosten wat te drukken heb ik besloten de beurt zelf uit te gaan voeren, of beter gezegd, door een "handig mannetje" en zelf mee geholpen. Deze persoon was namenlijk mijn reisgenoot voor de trip naar Zwitserland en deze had al enige technische ervaringen met Mini's dus leek mij wel vertrouwd.

We hebben de boegies vervangen, olie- en filter, kleppen gesteld en dekselpakking vervangen, alle smeerpunten doorgesmeerd, luchtfilter vervangen en remmen gesteld. De schijven en blokken aan de voorzijde waren al bij de APK in 2010 vervangen dus deze kunnen nog wel even mee.

Tevens is de RC40 DTM uitlaatdemper vervangen door een einddemper van Maniflow. Reden was de herrie die de RC40 produceerd, erg leuk op korte stukjes maar niet als je 2500km gaat afleggen, en de de RC40 was al een aantal keren provisorisch gelast ivm scheurtjes in flensaansluiting. De Maniflow is evenmin een "fluister-pijp" maar wel wat minder doordringend en dus een stukje comfortabeler.

Zoals aangegeven zijn we met deze Mini op pad gegaan naar een internationaal Mini evenement in st.Stephan in Zwitserland. Deze Mini rijden we eigenlijk heel weinig, en al zeker niet op lange afstanden zoals deze. De heenweg hebben we de binnendoorwegen genomen met diverse bergpassen en smalle bergweggetjes. Het zal geen verassing zijn dat dit soort routes rijden met een Mini een waar genot is. Het lijkt wel alsof de Mini erop gebouwd is met z'n korte veerwegen en directe besturing. Het is wel even werken in de haarspeldbochten en in de kleine dorpjes met de onbekrachtigde besturing en 175 brede bandjes, maar de pret is er niet minder om. Met 2 personen en volle bepakking (tent, stoeltjes en bagage) is het wel allemaal proppen en je merkt duidelijk de volle belasting tijdens het rijden,, maar hij trekt het wel!

De terugweg via de Autobahn, tja dat vind ie niet heel erg prettig. Het gaat allemaal best, maar sneller dan 140km/h op de navi (de meter geeft dan rond 160 aan....!!) gaat het niet en het mag geen wonder zijn dat enige comfort wer te zoeken is. De sportpackwielen hebben op de veel slechte stukken van de autobahn moeite met spoorvorming en af en toe trekt het stuur toch wel grif de andere kant uit, hier moet je even op bedacht zijn. Kruissnelheden rond 110km/h op de navi gaat het best, kun je ook nog prima het dak open gooien en je komt iets later thuis, lol heb je toch wel.

Al met al toch een kleine 2600km afgelegd in krap 10 dagen tijd, en het was een feest. De onvolkomenheden van het formaat wisten we al een tijdje, en je gaat er naar leven. Bergwegen rijden is een feest met de Mini, en ook lange stukken snelweg zijn eigenlijk prima te doen. Pech onderweg hebben we niet gehad, hij heeft het prima gedaan. Verbruik heb ik niet bijgehouden.

Op naar de APK in oktober, eerst mag de Mini even bijkomen van z'n zware reis...

6,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (13)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.