Mini Clubman JCW ALL4 (2020)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Clubman JCW ALL4 |
---|---|
Versnellingen | 8, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2020 |
Jaar van aanschaf | 2023 |
KM-stand bij aanschaf | 40.583 km |
KM-stand laatst | 50.700 km |
Clubman JCW, een andere beleving.
- 40.583 km
Na jaren altijd VAG te hebben gereden en dan met name Audi besloot ik eens gek te doen en een MINI aan te schaffen. Nu komt dit natuurlijk niet zomaar uit de lucht vallen want in het verleden heb ik al vaker met MINI geflirt maar is het nooit tot een relatie gekomen.
De MINI Cooper S JCW Cabrio stond destijds op mijn lijst als vervanger van mijn Audi A3 Cabrio maar ondanks dat het erg leuk reed kreeg ik spontaan de kriebels toen ik het dak dicht deed. Die kapconstructie aan de binnenkant was iets waar ik me aan zou gaan ergeren. De kapconstructie bij Audi is bij de A3 en TT mooier afgewerkt. Dit ging hem dus niet worden. En als het dan toch een MINI zou worden dan een dichte versie.
Begin dit jaar begon het weer te kriebelen. Nu had ik de A3 sedan nog geen jaar in mijn bezit maar de drang om wat anders aan te schaffen werd steeds groter. Na 4x een A3 wilde ik eens wat anders. En zo kwam die MINI weer in beeld. De zoektocht was begonnen en er passeerden heel wat MINI's de revu. Ik had bijna een 3 drs Cooper S JCW aangeschaft tot ik de Clubman tegen kwam.
Internet afstruinen om zoveel mogelijk info te verzamelen en testen te lezen over de Clubman JCW. Wat bleek, de A3 sedan en de Clubman zijn op 1 cm na even groot. Dat had ik niet verwacht.
De JCW heeft hetzelfde blok als de M135i en MINI mocht lekker ongegeneerd shoppen in de schappen van BMW. Zelfde als wat Seat mag doen bij Audi/VW.
Resultaat een dikke 306 pk en vierwielaandrijving plus al het overige lekkers wat men ook op de M135i heeft geschroefd.
Nu heb ik geen directe vergelijking tussen de M135i en de Clubman JCW, dus of alles 1 op 1 is overgenomen weet ik persoonlijk niet al zeggen de filmpjes op YouTube dat er tussen beide heel weinig verschil zit.
Wat ik wel als vergelijk heb is natuurlijk mijn TTS roadster, die is standaard geleverd met 310 pk en Quattro. Al moet ik wel erbij vertellen dat de TTS tegenwoordig meer heeft dan de standaard 310 pk.
Maar goed, de Clubman JCW.
De looks.
DE JCW zit aardig in de opties, op een paar dingen na zit alles erop en aan. Een van de dingen die er niet op zit is de DDC in de Sport mode (Dynamic Damper Control).
Of het een groot verschil maakt weet ik dus niet. Op de TTS heb ik drive select en daar kan je dus diverse persoonlijke aanpassen doen zoals gasrespons, stuur en onderstel.
Verder is hij voorzien van de heerlijk JCW schaalstoelen. Ze zijn wat aan de hardere kant maar dat vind ik zelf wel prettig. Na 2,5 uur aan een stuk rijden stap ik nog fris en fruitig uit de auto.
Een panorama dak mag natuurlijk ook niet ontbreken, het zorgt voor wat extra licht waardoor de ruimte minder benauwend overkomt. Nu heeft de JCW een dubbele panorama dak waarvan alleen het voorste deel open kan.
Zaken als voorruitverwarming (heel handig), stoelverwarming, automatisch inparkeren, 3 rijmodussen, blackline, rode striping , rood dak en spiegels, dakreling in mat zwart , extra getinte ramen, 19 inch JCW velgen, dikke Brembo's , JCW Aero pakket, All4 enzovoort, de lijst is lang.
Hoe hij er zo bij staat vind ik het een bommetje om te zien.
Maar.....de hoogte. Hij staat te hoog op zijn pootjes. De afstand tussen band en spatbord is 3 vingers. Dat is gewoon teveel en daar gaan we dus wat aan laten doen. (1ste foto is een fotoshop van hoe hij moet worden met de KW set)
De auto zal dan ook over een paar maanden worden voorzien van de KW schroefset zodat de afstand band-spatbord wordt terug gebracht naar 1 vinger.
Helaas had mijn JCW nog het oude analoge teller klokje, deze heb ik een paar weken geleden laten vervangen voor de nieuwe digitale cluster en gelijk de nieuwste versie van o.a. Applecarplay erop laten zetten. Hij is nu helemaal geüpgraded naar 2023.
Rijbeleving.
4,9 sec is heel snel voor een MINI. Voordat je het weet rij je rijbewijsvernietegend hard.
De JCW is stug, vooral in de Sport modus merk je dat op slecht wegdek. In die stand staat ook alles op stand agressief. Je hoeft dan alleen maar naar je gaspedaal te kijken of hij gaat er als een gek van door. Je kan asociaal hard met dat ding.
Heel af en toe gebruik ik hem maar 9 van de 10 x staat hij gewoon op comfort.
Nu moet ik wel even vermelden dat ik het geluid van de motor over de speakers uit heb laten zetten. Wat een rust geeft dat in de auto. Een aanrader. Snap sowieso niet wat nou de toegevoegde waarde ervan is om je motorgeluid over je speakers te laten lopen.
De verhalen dat de MINI plakt aan de weg, je hem ongehoord hard de bochten door kan trekken heb ik nog niet zo mogen beleven.
Ik vind hem nogal erg gevoelig bij spoorvorming, bij slecht wegdek en windgevoelig. In bochten krijg ik het gevoel dat hij meer zweeft en zijn grip verliest. Daar waar ik de TTS hard door bochten heen kan trekken moet ik dat met de JCW toch een stukje langzamer doen.
Vorige week heb ik die vreselijk runflats vervangen voor non-runflats. Wat een verschil. Ik heb voor de JCW dezelfde banden genomen als die ik onder mijn TTS heb zitten, Hankook Ventus S1 Evo3. Persoonlijk vind ik dat een fijne band en tot op heden goede ervaringen mee.
Ik vind de JCW heel erg licht sturen, voor mijn gevoel te licht. Dat hele directe waar men het over heeft heb ik nog niet kunnen ontdekken.
Tijdens de proefrit stuurde hij voor mijn gevoel veel zwaarder en directer dan nu het geval is.
Misschien dat het te maken heeft met een instelling maar ik heb deze niet (nog) kunnen vinden.
Het verbruik.
Is hij zuinig? Ja en nee! Het is me gelukt om 1 op 15/16 te halen. Gewoon met het verkeer mee, snelheden tussen de 100-120.
Trap je hem op zijn staart dan ga je heel snel naar de 1 op 10-11 ,helemaal als je een dagje Duitsland heen en terug pakt.
Als ik zuinig had willen rijden had ik geen JCW moeten aanschaffen. Niet klagen maar dragen zeggen ze toch.
Ontdek elk plekje.
Ik was mijn auto's altijd zelf met de hand. Voordeel daarvan is, vind ik, dat je heel snel dingen als krassen en deukjes ontdekt. Maar ook dat je voorganger minder zuinig op zijn auto was dan in eerste instantie leek.
Natuurlijk bekijk je je nieuwe aanwinst bij koop zorgvuldig na maar tijdens het wassen ontdek je en zie je nog veel meer.
Zo helaas ook mijn JCW. Daar is een achter scherm gespoten maar helaas niet met de juiste kleur. Het was een tint lichter dan origineel. Het viel alleen op vanuit een bepaalde hoek en onder de juiste belichting (autospuiters in de familie, heel handig)
Verkopende partij hierover ingelicht, maar die hadden het ook niet gezien.
Tijdens het vervangen van de banden bleek een velg aan de binnenkant een vlak stuk te hebben. Waarschijnlijk dat de vorige eigenaar een stoepje of iets dergelijks heeft geraakt. Aan de buitenzijde is niets te zien. Het is nu ook niet zo dat je elke velg van een auto gaat afhalen om te kijken of hij niet beschadigd is.
En niet iedereen is netjes met zijn auto/velgen.
Maar goed, toch wel twee dingen die het plezier van een nieuwe auto een beetje ontnemen. Plus komt nog bij dat ik me nog niet kan vinden in al die verhalen over die directe besturing van de JCW/MINI's.
En nu verder?
Het scherm is gespoten, de velg zal een keer gerepareerd moeten worden.
Ik heb de JCW een weekje of 5 nu. Zou ik er weer een aanschaffen? Ook wetende dat dit de laatste Clubman's zijn van MINI.
Ik ben er blij mee maar (nog) niet zo blij als ik ben met de TTS. Wie weet , en ik hoop het, komt dat nog.
9-5-2023
Ik heb de Clubman nu een kleine 13 weken in mijn bezit. In mijn eerdere review had ik geschreven dat ik niet helemaal happy was met de wegligging van de auto en dan vooral in de bochten.
Om toch er zeker van te zijn dat er niets "mankeerde" aan de auto heb ik een afspraak gemaakt bij MINISpeed in Den Haag. Erg vriendelijk geholpen by the way.
Samen met de monteur een stukje wezen rijden en hij kon niks geks ontdekken. Hij gaf aan dat doordat de auto staat wat hoger op zijn pootjes meer op comfort is afgesteld en daardoor wat meer zal overhellen in bochten. En ja, er treed een lichte vorm van body roll op. Dus mijn gevoel dat de auto minder direct instuurt was zo vreemd nog niet.
Om dat alles te verminderen zou een KW schroefset (deze is al een tijdje geleden besteld) en 12mm spoorverbreders (hij heeft nu ET54) de wegligging al een stuk moeten verbeteren. Extra aandachtspunt is het goed laten uitlijnen van de Clubman.
Ik vond op een Engelse site nog het volgende :
The steering takes a second to wake up around the dead-ahead and there’s a little body roll to gather up, which blunts some of a Mini’s responsive turn-in. It’s possible the optional 10mm lower chassis would help initial steering response by tightening up that body movement. That said, the Clubman does have quite a busy, firm ride. It’s perfectly tolerable on most main roads, but a B-road excursion revealed an excess of patter and lack of wheel control.
Ik ben dan ook erg benieuwd hoe hij zal rijden na de aanpassingen. Helaas moet ik wachten tot Juli voordat hij eronder zit.
Kleine Upgrades.
Via een site in de UK heb ik een set zwarte deurgrepen aangeschaft. Deze had ik op het YouTube kanaal van PetrolPed , hij rijdt o.a. een Clubman JCW, gezien.
De simpele en snelle upgrade geeft de Clubman gelijk een andere look. Verder heb ik nog een Mini Belt Line De Chrome Kit aangeschaft, het is eigenlijk een smalle rol zwarte tape om de beltline zwart te maken. Ik moet hier even op mijn gemak voor gaan zitten om het te plakken.
Nieuwe originele JCW Spoke 592 velgen.
Van het weekend een setje nieuwe JCW velgen ophalen in DE. De velgen die er nu onder zitten zijn niet meer zo netjes, die vorige eigenaar was wat minder Pietje Precies met zijn velgen, vandaar dat ik deze ga vervangen. De "oude" velgen laat ik repareren en spuiten. Twijfel nog of ik deze zwart of gun metal grey laat spuiten. Deze wil ik dan als winterset gaan gebruiken.
North Coast 500
- 44.485 km
Nadat ik 5 jaar geleden een treinreis door Schotland had gemaakt besloten om dit weer te gaan doen. Helaas gooide Corona roet in het eten en moest ik de vakantie uitstellen. Het was de bedoeling om deze wederom met de trein te gaan doen tot ik een programma over Schotland voorbij zag komen waar men het over de North Coast 500 had. De Route66 van Europa zeggen ze ook wel. Het behoort tot de top 10 van wegen die je een keer gereden moet hebben, dat is wat ze zeggen.
Plannen werden gemaakt, internet werd afgestruind, boeken aangeschaft, en niet onbelangrijk het financiële plaatje.
Het was de bedoeling om met de MGB de NC500 te gaan rijden. De auto was er klaar voor nadat hij vorig jaar een grote onderhoudsbeurt had gekregen. Toen kwam de Clubman ten tonele. Tja, wat ga je dan doen? Luxe vs old skool?
Uiteindelijk heeft de Clubman het gewonnen er werd deze volgestouwd met tassen en allerlei rotzooi, daar kom je pas achter wanneer je weer thuis bent, wat je niet hebt gebruikt tijdens de vakantie. By the way, dit is mijn eerste autovakantie sinds mijn jonge jaren.
Op naar IJmuiden, inchecken en dan de boot op. De schrik sloeg me om het hart toen ik constateerde dat we wel heel erg krap op elkaar moesten parkeren. Alle auto's werden zo neergezet dat je je deuren open kon doen en uitstappen. Alarm uit, spiegels inklappen, tas omhoog en maar schuifelen langs de auto's naar de uitgang en op zoek naar je hut/verdieping.
Volgende ochtend aangekomen in New Castle waar de rit naar Edinburgh kon beginnen. Een kleine 200 km te gaan voor de eerste stop. Ondertussen een aantal stops gemaakt bij o.a. Rosslyn Chapel.
Even wennen om links te rijden maar na een uurtje ben je al gewend aan het verkeer daar.
De Clubman gedroeg zich netjes op de Engelse en Schotse wegen. Die 306 pk is toch wel lekker als je even moet inhalen voordat je van een 2-baans naar 1-baans weg gaat. Iets wat je daar vaak tegenkomt.
Omdat wij de NC500 tegen de klok in hebben gereden zorgde ik ervoor dat ik altijd een volle tank had. Ook al was hij maar op de helft. Want hoe noordelijker je komt hoe minder pompstations er zijn. En het rijdt gewoon relaxter met een volle tank langs die kustlijn van Schotland.
Op de kronkelweggetjes was de Clubman in zijn sas. Berg op, berg af, het ging allemaal heel erg soepeltjes.
Het was wel uitkijken voor gaten in de weg omdat niet overal het onderhoudt optimaal was uitgevoerd. Er zijn er die hun banden lek hebben gereden door zijn gat in de weg.
Het verbruik wisselde en was afhankelijk van hoe en waar je reed. Nu weet ik niet zeker of ik de verbruikersmonitor juist heb ingevuld omdat ik in die periode bij een halve tank de auto alweer volgooide. Ik zou, volgens de monitor, een gemiddelde van 1 op 10 hebben gereden??? Ik zou eerder verwachten rond de 1 op 14/15 omdat de snelheden altijd tussen de 70 en 110 maximaal lagen.
Ik ben trouwens heel erg blij dat ik die soundactuator uit heb laten zetten. Dat motorgeluid over de speakers zou op den duur gaan irriteren.
Nog net voor de vakantie had ik nog even een setje tassen aangeschaft via CarBags.com, zij hebben tassen op maat voor elk automerk. Geen gepuzzel in de kofferbak maar 6 tassen die je er zo in zet. Wel zo fijn omdat je toch van Hotel naar Hotel aan het reizen bent.
De Clubman JCW schaalstoelen zitten echt perfect. Helemaal op die bochtige weggetjes in de bergen bleef je lekker op je plek zitten terwijl je op heerlijke bochten wordt getrakteerd.
Ik had het er al eerder over in mijn review, maar de Clubman is geen kart.
Hij is comfortabel zonder echt te stug te worden, vooral op die wegen daar, en brengt je uitgerust op de plaats van bestemming.
We hebben in die 13 dagen z'n 2400 km gereden, aan brandstof was ik 400 euro kwijt plus twee wasbeurten daar.
Brandstofprijzen daar zijn ietsje lager dan in NL. Het goedkoopste was 1,70 euro (1,459 pond), duurste was 1,96 euro (1,659 pond), wat ik heb getankt.
In het noorden van Schotland is het goedkoper tanken.
Voor mijn gevoel valt er nog wel het een ander te verbeteren aan de Clubman. Volgende week komt er een KW V1 onder en zal ik de Cobra spoorverbreders plaatsen. Kan niet wachten om te zien/voelen hoe groot het verschil zal zijn ten opzichte van het standaard onderstel.
Afscheid van de Clubman
- 50.700 km
Na lang wikken en wegen besloten te Clubman weer te verkopen.
Ondanks dat het een erg leuk model is kon ik uit eindelijk niet wennen aan deze auto.
Misschien waren mijn verwachtingen toch anders van de Clubman omdat ik wel veel lol had met de Cooper S JCW 3 drs die ik een aantal keren heb kunnen rijden. Dat miste ik bij de Clubman.
Een hele snelle auto dat sowieso....maar helaas was het niet mijn ding.
Vanaf volgende week weer terug bij VAG.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Mini Clubman 1.5 Cooper Business Edition Achteruitrijcamera | Apple Carplay/Android Auto | Stoelverwarming | Climate Control | Cruise Control |
- 2023
- 45.442 km

Mini Clubman 1.5 Cooper Essential | Navigatie | Climate-Control | Stoelverwarming | Cruise-Control | Camera |
- 2023
- 38.076 km

Mini Clubman 1.5 Cooper Business Edition | 136 PK | Navigatie | PDC
- 2019
- 123.814 km