Mini Clubman Cooper S ALL4 (2018)

autoreview

Mini Clubman Cooper S ALL4 (2018)

Signalement

UitvoeringClubman Cooper S ALL4
Versnellingen8, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2018
Jaar van aanschaf2025
KM-stand bij aanschaf84.000 km
KM-stand laatst84.901 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Maxi - introductie

  • 84.900 km

De kop is eraf; we verwelkomen de 2e Mini in ons huishouden! Naast een ‘British Racing Green’ Mini Cooper SE (EV, 2022) staat er nu een ‘Moonwalk Grey Metallig’ Mini Clubman CooperS ALL4 voor het huis. Een lekker plaatje samen. De Clubman is een model waar ik al heel lang een oogje op had en nu had ik goede redenen (vond ik zelf) om in actie te schieten. De redenen zijn wat gecompliceerd en ik raad de volgende alinea alleen aan voor de echte ‘petrolhead’ omdat ieder ander normaal mens er gek van gaat worden (incl. Mijn directe familie).

De verwarrende achtergrond dus (u bent gewaarschuwd); de ‘British Racing Green’ Mini Cooper SE gaat ons over 3 maanden verlaten, helaas komt de lease tot zijn eindje. So far, so good. Wij wonen op het Zweedse platteland, midden in het bos en hebben dus twee auto’s nodig. De Mini Cooper SE, in principe de auto van mijn partner, moest dus vervangen worden voor ‘iets anders’. Liefst voor een AWD want de winters zijn hier nogal hardnekkig en we wonen aan een ‘gruisweg’. Dus nadat ik alle te koop staande auto’s in Zweden bekeken had (138.731 op het moment van schrijven), besloot ik mijn Lexus RX450 (notabene een AWD) te verkopen. Ik vond dat logisch want ik had die al 2 jaar en vond het wel weer mooi geweest. Volgt u nog? Mijn partner niet. Na 2 weken rond-taxiën (het weer werkte even niet mee) kreeg ik een gele kaart en de dringende werkorder om een 2e voertuig aan te schaffen, en diezelfde avond dook deze grijze Mini Clubman op het internet en alles kwam weer goed. Ja maar ja, zegt u .. dan zit je toch over 3 maanden weer met hetzelfde probleem ? Ja maar nee … ik heb inmiddels ook een Renault Scenic E-tech besteld om aan de zonnepanelen te hangen en voor de lange ritten, maar had ernstige behoeftes aan wat extra rijplezier. Waarom niet de nieuwe Mini Countryman ipv een Renault, vraagt u zich af? Terechte vraag, dan hadden we nog steeds een leuk setje gehad, maar ander verhaal. Laten we het er maar op houden dat ik na een proefrit vond dat dat de ontwerpers daar een beetje de draad zijn kwijtgeraakt zijn met de nieuwe Countryman. Ik licht dat graag toe als de nood hoog is. Op de dag dat de grijze Mini Clubman op het internet verscheen, had ik net die ochtend bedacht dat ik toch wel heel blij werd van de Mini. Dus voila, een Mini Clubman aangeschaft. Ik zei toch dat het verwarrend was ?

De Clubman dus. Voor het gemak noemen we ‘m Maxi. Ik heb dit model al op de bucket list sinds een paar jaar. Vind ‘m gewoon leuk, mag ik ? Het is er nooit van gekomen, maar 3 jaar oefenen in de Cooper SE deed ons beseffen dat je van een Mini altijd blij wordt. Het fijne weggedrag, interessant dashboard en de mogelijkheid om even gek te doen met sturen dus. De Maxi zit lekker in de uitrusting. Leer, Harmon & Kardon stereo, Panorama dak en een trekhaak stonden op ons lijstje, dus dat hielp het beslissingsproces plus nog wat klein grut in pakketjes, verder niet de moeite waard. Wel het vermelden waard is dat de auto is uitgerust met ALL4, dat zal in Nederland niet veel voorkomen maar voor gebruik hier in Småland een dikke pre. De Maxi werd netjes (thuis) afgeleverd met 84,000 op de teller. Volledig dealer onderhouden (zie onderaan deze review), twee nieuwe sets velgen/ banden en een verse service beurt. De winterbanden zijn van het merk KUMHO, dus dat zal met benieuwen. Ook Renault levert de Scenic af met KUMHO’s dus die timmeren lekker aan de weg, en qua ervaringen wordt dat dus vervolgd.

Hoe rijd het dan? In één woord, TOP. Het onderstel kleeft lekker aan de weg, daar zal de ALL4 verantwoordelijkheid voor nemen, zonder oncomfortabel te zijn. Het viel me op dat het onderstel vergevingsgezinder is dan de Cooper SE is voor hobbels en kuilen, best comfortabel eigenlijk. De idiote acceleratie van de Cooper SE is natuurlijk geen ding in de Clubman, al wil die ook lekker van zijn plaats komen met z’n 192 pk en 280nM koppel. Naar mijn gevoel is de ALL4 iets zwaarder, en dus wat trager dan een gewone Clubman Cooper S die ik eerder reed. De versnellingsbak en ik zijn nog geen vrienden; de Cooper SE is een EV, dus heeft geen versnellingen, en de Lexus had een CVT. Het kan dus wennen zijn, met name de eerste en twee versnellingen zijn een beetje ‘jerky’. Ook bij snel inhalen is het beter om de bak in ‘sport’ te zetten. Als het aanhoudt zal ik de transmissie olie laten vervangen, en kijken of het dan beter wordt. Ik heb ook het idee dat de vorige eigenaar een beetje een slome doos was, dus misschien moet de boel weer even losgereden worden.

Qua interieur en opties dan. Een eerste, en vooralsnog enige, ergenis betreft ‘Mini Connected’. Mini Disconnected dus. Omdat mijn auto van 02/2018 is werkt dat dus gewoon niet. Punt. Ik kan de Clubman niet toevoegen aan mijn Mini App en dat vind ik gewoon irritant. Ik verwarm mijn auto’s graag voor bij -20 graden, en ik denk dat iedereen me daar wel gelijk in geeft. Kan wel, maar dan moet ik gaan zitten pielen in het dashboard. Verder is de interface wat ouder dan mijn 2022 Mini, maar gek genoeg start CarPlay in turbo stand op. Wel op een half scherm, wat ik niet geweldig vind. Ik daar heb ik (nog) geen oplossing voor. De Harmon & Kardon lijkt ietsje minder bas te geven dan in de nieuwere Cooper SE, valt niet mee en valt niet tegen. Ben blij dat ‘ie erin zit, hou echt niet van ondermaatse stereo’s. De telefoon lader werkt niet geweldig op mijn iPhone15, maar daar zit ik verder niet zo mee. De echte lange ritten gaan toch niet met de Clubman gemaakt worden, en anders pluggen we een USB kabeltje in. Sportstoelen vind ik heerlijk zitten/sturen, kan me wel voorstellen dat die op een echte lange rit niet geweldig gaat zijn. Tot slot de ruimte in het interieur; beter dan verwacht. Mijn volwassen dochter kan gewoon achter mij zitten. De bagage ruimte is toereikend, zeker met een extra opbergvak onder de bodem. Voor de afneembare trekhaak werkt keurig een ‘foam’ bak meegeleverd op maat, samen met een bandenreperatie set.

Tot slot het verbruik. De 6.7l/100 km wijten we voorlopig aan het overenthousiaste rijgedrag. Naar verwachting gaan we hier zo’n 7,500 km per jaar mee rijden en is het voorlopig een blijvertje.

Plussen, Minnen en service historie

  • 84.901 km

Plus punten
* Rijplezier in het algemeen
* ‘stickiness’ ; auto kleeft echt aan de weg, ook op gravelwegen
* comfort en rust in onderstel
* Zit ruimte achter mijzelf (176 cm)
* Opbergruimte onder laadvloer
* Led lichtopbrengst in het donker (bij groot licht)

Neutraal
* Harmon & Kardon,
* Acceleratie; moet even ‘nadenken’; beter om in sportstand te zetten voor snelle inhaalsactie.
* Kumho winterbanden; we gaan het zien, update volgt

Min punten
- Mini Connected werkt niet (op modellen voor 02/18)
- Apple CarPlay alleen op half scherm
- Automaat (8v) een beetje ‘jerky’ in de eerste versnellingen (kan wennen zijn)
- Lichtpakket is een deel van de opties, maar geen ‘auto high beam’ gek genoeg

Service history:
Excuus ik had dit in het Engels genoteerd, denk dat jullie er wel uitkomen. Het volgende service punt is over 3.500 km voor een setje remblokjes en over 11.000 km voor een normale beurt. Mini/BMW kunnen dat om e.o.a. Niet met elkaar combineren, heb ik al eerder ervaren.

28.11.2018: 17 km pre-delivery check
11.06.2020: 6.957 km engine oil, microfilter
27.09.2021: 17.880 km brake fluid
02.08.2022: 30.218 km engine oil, vehicle check, microfilter, air cleaner element, spark plugs
11.09.2023: 48.976 brake fluid
09.09.2024: 63.376 engine oil, micro filter, 4x new summer tires Bridgestone Turanza
16.09.2025: 83.129 brake fluid
08.10.205: 84.698 4x new winter tires (friktion) Kumho

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.