Mini Clubman Cooper Business Edition (2023)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Clubman Cooper Business Edition |
---|---|
Versnellingen | 6, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2023 |
Jaar van aanschaf | 2024 |
KM-stand bij aanschaf | 24.781 km |
KM-stand laatst | 40.106 km |
Wennen
- 27.109 km
Na vier jaar een basic Renault Clio diesel gereden te hebben, werd het hoog tijd voor wat anders. Tijden veranderen, na 2024 komen we op veel plekken de stad niet meer in met de Clio (belangrijk ivm de hond). Na lang nadenken wat we wilden kopen, Kia proceed, Volvo V60/XC40, Mercedes A/CLA zei mijn vriendin letterlijk: ik wil geen gezinswagen… dus alles van dit viel meteen af en ze zei: ik wil een Mini. Ivm met de hond zou het een Clubman of of Countryman worden. Het is een Clubman geworden met als reden het prijsverschil van ongeveer 5000 euro in gelijkwaardige uitrusting. Ik kon het niet kiezen maar we hebben een business plus uitvoering met schuifkanteldak, parkeersensoren voor, Harman Kardon, elektrische stoelverstelling met geheugen en voorruitverwarming. Prachtig om te zien, nu het rijden nog.
Het rijden.
De proefrit was fijn, comfortabel genoeg dacht ik. Maar relatief slechte winterbanden icm erg slechte wegen hoeven veel trillingen op 🙈. Voor aflevering werd één band vervangen, raar maar goed. Eenmaal opgehaald naar huis gereden voelde ik veel meer trillingen dacht ik. Maar in de week na het ophalen ging het sneeuwen en viel er niet veel te testen. Na 1 week rijden toch een afspraak gemaakt om na te kijken waar de trillingen vandaan kwamen( ik had na een paar dagen al opnieuw laten balanceren bij een klant in de buurt van werk). Dat had niks geholpen. Ik werk in het zuiden van NL Limburg en heb de auto gekocht onder Antwerpen bij de dealer. Vandaar mijn keuze om niet terug naar de dealer te gaan voor alleen balanceren. Eind januari terug gegaan naar de dealer om oorzaak van het trillen te achterhalen. Ik zou proef gaan rijden met een monteur, maar in plaats daarvan stond de auto voor ik het wist op de brug. Er werden meteen haarscheurtjes in één van de achterbanden geconstateerd. Nadat ik naar huis gestuurd was met een Countryman kreeg ik later die dag telefoon dat alle banden slecht waren. Verder weinig uitleg gehad maargoed. Nieuwe banden maken al veel verschil maar ik moet nog erg wennen aan de stugheid van de auto.
Aangezien ik in België woon voel je ieder ribbeltje in de weg, de auto heeft echt alles door, veel meer dan de Countryman die ik 10 dagen te leen had. Door de fijne comfortstoelen word je goed op de plek gehouden.
Waar ik ook erg aan moest/moet wennen is de automaat. En dit is waarom: vroeger heb ik jaren taxi gereden met Mercedes E-Klasse automaat. Daar voelde je nooit iets van, zo zijdezacht ging dat. Als de DCT koud is voel je em vaker wel schakelen (producteigenschap). Eenmaal echt warm bijna niet meer. Wel is ie voor mijn gevoel soms nerveus bij stadsverkeer en met filerijden. Das minder. Ik moet er op moment echt nog aan wennen. Ik mag die vroegere Mercedes ook niet vergelijken met de Mini(maar het gebeurt soms toch wel) want het is appels en peren vergelijken. Verder probeer ik de auto nu wat sportiever te rijden zodat de automaat zich aan mij gaat aanpassen want als je hem heel erg lui gaat rijden(zoals ik de eerste weken deed) dan schakelt hij veel te snel naar de hoogste versnelling met als gevolg onder toeren rijden bij bijvoorbeeld 50 en 70 km/h.
Het verbruik is nu ongeveer 1 op 14,5. Ik tank altijd E5 en hoop dat dit zich in het voorjaar nog gaat verbeteren
De auto staat nu ook op 17 inch winterbanden, een vreemd maatje (195/55/17) en daar krijg je alleen maar Pirelli banden voor á ongeveer 165 euro per stuk 😞 . Ik ben ook geen fan van Pirelli banden maarja soms heb geen keus in het leven haha 😛.Over een dikke maand gaan de zomerbanden erop maatje 225/40/18. Ik heb geen ervaring met runflat banden(Bridgestone in dit geval) dus we zullen zien hoe het gaat bevallen. Tot dusver bevalt de auto redelijk goed, ik had wel meer comfort verwacht, maar de hardheid van het onderstel went wel denk ik in de loop van de tijd. We zullen zien
Wat meer ervaring
- 30.730 km
Nu we weer even verder zijn wel meer kunnen wennen aan de auto.
Ondertussen zijn de zomerbanden erop gekomen, mijn god wat zijn die stug!!(RFT) Alles voel je van de weg, zeker bij ons in België , maar het rijdt ohhh zo veel beter. Tips voor andere banden heb ik gekregen, waarvoor dank maar dat moet effe wachten. Kost toch weer een aardige hoop 🙈.
Over de automaat ben ik niet altijd tevreden. Soms voel je em met doorschakelen en andere keren gaat het heerlijk soepel. Hij reageert niet altijd goed op het gaspedaal. Ben bij 2 verschillende dealers (eentje in de buurtje en die waar de auto vandaan komt) geweest, alles is in orde. Even afwachten dus. Hij heeft een humeurtje zullen we maar zeggen. Verder rijdt het wel heel fijn, redelijk zuinig maar dat kan beter. Geen problemen tot op heden. Alleen één rubbertje gescheurd bij het achterste zijruitje. Met tegenzin vervangen door de dealer in de buurt onder garantie. We rijden lekker verder, het blijft soms wennen voor me maar als ik de auto alleen al zie ben ik meteen weer verliefd
Weer een aantal maanden verder
- 40.106 km
We zijn weer een aantal maanden verder en ik kan toch weer wat meer ervaringen delen. Over de zomerbanden ben ik aardig tevreden, toen ze op de auto gezet werden ben ik met dik 3 bar erin vertrokken blijkbaar. Nadat ik ze rondom op 2,5 bar had gezet was het comfort al een stuk beter. Het verbruikt misschien iets meer, 1 op 14,5 tegenover 1 op 15, maar dat heb ik er wel voor over. Ondertussen ook een vakantie richting Zwitserland achter de rug, de auto doet bij normaal gebruik (tot max 150 km/h) 1 op 16. Op de terugweg een aardig stuk rond de 170/180 km/h gereden in Duitsland waar het mocht, verbruik nam toe tot een dikke 1 op 13. Ik kwam niet thuis op 1 tank helaas haha. Verder bevalt de auto op lange afstanden wel goed, in de stad minder maar dat komt door een probleem met de automaat/gaspedaal.
Automaat
Voor we op vakantie gingen had ik al een tijd het gevoel dat de automaat niet naar behoren werkte. Hij schakelt vaak niet heel vroeg op zoals een dct hoort te doen, je moet het gaspedaal dieper zetten intrappen dan normaal om dezelfde snelheid te halen. Ik was een tijdje geleden al terug geweest naar de dealer waar de auto vandaan komt, natuurlijk deed de auto het die dag perfect. De dag voor we op vakantie gingen klein onderhoud laten doen, de adaptiewaarden laten resetten, meer kon de dealer niet want met uitlezen waren er geen foutmeldingen uitgekomen.
Ik heb ook het gevoel dat de gaspedaal zeer wisselend reageert op mijn input, de ene keer vrij direct, de andere keer reageert de auto heel traag op het gaspedaal. Dat met mijn voet in dezelfde stand en auto (buiten de snelweg) altijd in standje normaal. De ene dag schakelt hij ook perfect, dan weer een aantal dagen voelbaar( zowel op als terugschakelen). Alsof de bak niet goed weet wat ie moet doen. Dan gaat het weer een dag goed…. Echt vreemd. Het is echt een blaam op een verder heel fijne auto, zitcomfort is zeer goed, genoeg toeters en bellen, altijd leuk.
De dealer (in Antwerpen) heeft dus niks kunnen vinden(of niet willen vinden) dus wacht ik maar eens af tot de volgende beurt. Dan ga ik in de buurt (wij wonen bij Maastricht net over de grens) naar de dealer voor onderhoud en het hele verhaal maar weer eens opnieuw vertellen. Ik heb nog fabrieksgarantie tot maart 2025 en daarna nog mini next garantie tot januari 2026. We wachten eens geduldig verder af. Tegen de volgende beurt zal ik me weer melden
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Mini Clubman 1.5 Cooper Business Edition Achteruitrijcamera | Apple Carplay/Android Auto | Stoelverwarming | Climate Control | Cruise Control |
- 2023
- 45.442 km

Mini Clubman 1.5 Cooper Essential | Navigatie | Climate-Control | Stoelverwarming | Cruise-Control | Camera |
- 2023
- 38.076 km

Mini Clubman 1.5 Cooper Business Edition | 136 PK | Navigatie | PDC
- 2019
- 123.814 km