Mini Clubman Cooper (2020)

autoreview

MINI Clubman Cooper (2020)

Signalement

UitvoeringClubman Cooper
Versnellingen6, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2020
Jaar van aanschaf2021
KM-stand bij aanschaf20 km
KM-stand laatst98.500 km
Lezerswaardering: 42%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Nieuwe lease auto

  • 224 km

Nieuwe clubman

Van mijn werkgever mocht ik dan eindelijk een leasewagen uitzoeken. Budget was beperkt (dat was ik anders gewent) in eerste instantie een shortlist gemaakt van een paar auto’s alles benzine aangezien de kilometrage onder 40000km blijft en ik ook nog een andere auto heb waarmee we altijd op vakantie gaan. Deze leasewagen moet de business cruiser zijn en voor weekendjes weg ed. Electrisch valt voor mij af, oplaad mogelijkheden zijn te beperkt en als ze er zijn in de woonwijk dan staan ze altijd vol en ik hou van doorrijden op de autobahn.
Mijn voorloop auto is een Mini Cooper automaat 5-deurs, niet geweldig qua bediening via de idrive.

Mijn eisen die de auto meost hebben:
Anders dan anders
Stoelverwarming
Opendak
Carplay

Mijn shortlist:
BMW 1-serie 118
Mini Clubman Cooper
MB CLA Shooting break 200
Mazda CX-30 Anniversary

Voor de oplettende lezer, idd geen VAG producten. VAG producten zal ik nooit meer rijden, overpriced, betreurende kwaliteit en aftersales.

Na verschillende proefritten viel gelijk de 1-serie af, kort maar krachtig dit wordt hm niet qua rijbeleving, motorisch gek genoeg niet overtuigend en ik kan niet wennen aan die Jan modaal uitstraling (sorry als ik hiermee iemand tegen het zere been stoot)
Hierna de Mini Clubman Cooper, dezelfde motor als de 1-serie, euh dat rijdt toch anders! Ik voel me er gelijk in thuis, navigatie en andere bediening goed onder de hand (dit in tegenstelling tot de 5-deurs huur Mini) de vrouw vindt het ook wel lekker rijden (die is niet zo kritisch, zolang de auto maar niet te groot is) Offerte laten maken en even laten bezinken.

Na een paar dagen viel me via een MB e-mail de CLA shooting break op, waarvan de Business Solutions erg compleet zijn en bijzonder gunstig geprijsd. Dus een proefrit aangevraagd…. In weet het niet hoor maar de dealers in het westen van et land zijn niet zo betrokken bij klandizie (understatement) dat was een absoluut tegenpool van wat we bij de MINI/BMW dealer hadden. De proefrit gemaakt en ik was volledig om, wat een heerlijke rij wagen is de CLA Shooting brak! MBUX werkt gewoon goed, bediening is goed, de AMG sportstoelen vindt ik erg lelijk maar zitten goed. De SB wordt door velen uitgespuugd als lelijk, wat ik heb met de CLA sedan haha, smaken verschillen.

De Mazda CX-30, 1 heel irritant min punt, carplay is niet touchscreen…. Totale misser. Daar ga ik mij aan ergeren en wordt hm dus niet. Verder mooie wagen.

Na de balans op te hebben gemaakt gekeken waar staat wat op voorraad (ik ga niet X maand wachten terwijl er genoeg bij de dealers in voorraad staat) de offertes ingediend en euhm de CLA gaat totaal niet lukken, en dit zit in de brandstof kosten. Zo jammer, want dit was de wagen die ik echt zou willen rijden. Dus de 2de keuze op mijn lijst gepakt. (een CLA 180, 116pk zou echt veel te weinig zijn voor de CLA die toch wel zwaar is)
Uiteindelijk een Clubman gevonden bij De Maasche, mooie uitvoering Richmond alles erop en eraan. De offerte voor de Kerst binnen en na de kerst was alles rond. Levering 2de week januari. De Maasche maakte mij nog terloops attent dat eea wel geregeld moest zijn voor 2021, vanwege de BPM verhoging.

Uitvoering van de Mini Clubman Richmond Park Edition
Comfortstoelen
Mini Connected Nav plus
LED lampen (incl mistlampen)
HK sound system
Panoramadak
Electriach verwarmde stoelen
Comfort opening
En nog een heleboel gimmicks

224km
De eerste rit naar huis, de zit is heerlijk, de automaat pakt goed op, lekker stil.
Overzicht in de auto is goed, het wel even wennen aan de middenstijl in de achteruitkijkspiegel. In het donker naar huis, valt me op dat de binnenspiegel niet automatisch dimt, tegenwoordig zijn die led lampen zo vel in de spiegel.
Bij Utrecht de aansluiting A2-A12 ri Den Haag ff een snelle bocht gemaakt in de sportstand, daar wordt je wel blij van. Hoewel de auto nu op winterwielen staat (17”) gaat die lekker de hoek om, de Run flats glijden wel makkelijk…. Standaard maat wielen is 18” met Run flats. Geluid uit de autoradio is meer dan goed, geen vergelijk met de vorige HK systemen die eigenlijk geen waar voor hun geld boden. Het huidige HK sound systeem is een heerlijke toevoeging op de het heerlijk cruisen.
Grappig gimmick die erop zit, electrisch te openen deurtjes hahahaha (echt een onzin feature als je het mij vraagt) verder Mini Connected om te controleren of bv de auto dicht is echt handig voor mij want ik vergeet dat regelmatig.
Nu maar eens kijken hoe het verbruik zich houdt.

5500km verder

  • 5.500 km

Goed we zijn een poosje verder. De roze bril is weg. De eerste deuk zit er ook al in.
Een of ander onverlaat heeft aan de voorkant ergens op een parkeerplaats (geen idee waar) een deuk in de motorkap gedrukt (tussen koplamp en grill) verder geen krassen oid. Afijn eerste krasje doet het meeste pijn.
Verder wat onhandige dingen die ik niet zo gewent ben:
Elke rit de cruise control weer aanzetten.
Elke rit weer de automatische wissers aanzetten.
2 puntjes die bv bij mercedes gewoon altijd aan staan en als je dat gewent bent valt het op als het niet zo is.
Verder de carplay integratie/navi integratie niet echt heel geweldig. het geluid is meer dan goed uit het HK-systeem. Mijn Alpine Carplay aftermarket systeem doet dat toch beter in mijn andere auto.

Verbruik, kan ik nog niets zinnigs over zeggen, de eerste 2000km viel het enorm tegen zo gemiddeld 1:13-14.
Ik hou het niet actief bij, soms een 1 tankbeurt. Wel opvallend dat de green-modus wel serieus zuiniger rijdt, ook wel relax om te cruisen trouwens.

Eind maart de standaard wielen met zomerbanden eronder, eens kijken hoe de mini dan rijdt.

Het einde nadert

  • 98.500 km

Nog een paar maanden en dan verruil ik deze mini voor een nieuwe leaseauto.
98000km verder hoe is de clubman bevallen?
In 1 woord goed!
Opvallend hoeveel beter het rijdt met de 18inch wielen, stuur en remgevoel is zoveel beter. Natuurlijk is het op de 17inch winterset behelpen, maar dat is ook echt een wereld van verschil hoeveel beter de auto plakt met de 18inch set.
Is de mini zuinig? Met mijn rijstijl niet, nog steeds 1:13-1:15, mijn vrouw doet dat beter en perst bijna 850km uit 40ltr.

Als ik echt kritisch ben/moet zijn:
- Automaat is niet verfijnd bij het wegrijden, dat gaat niet soepel en dan slaan de wielen makkelijk door. Vooral in comfort en Eco modus zit er een vertraging die niet fijn is. Mijn partner heeft er gen last van, zij is dan ook het zuinigheids wonder hier.
- Automaat wisselen tussen N en D, vooral in een wasstraat is het hinderlijk dat je even de rem moet gebruiken om van N naar D te gaan, dit voelt tegennatuurlijk
- Cruisecontrol, telkens weer activeren na het starten
- Automatische inschakelen van ruitenwissers, telkens weer activeren na het starten
Vooral de laatste 3 is merk afhankelijk en bij BMW had ik dit ook, vindt het onzin om dergelijke zaken telkens weer te moeten inschakelen.

Wat echt top is, BMW/Mini dealer netwerk! Ze zitten armvol qua planning in de garage. Maar een belletje en je kan bij Dusseldorp overal terecht. De auto komt van De Maasche, welke een fijne dealer is. Het netwerk van BMW dealers en hoe die samen werken bv het overbrengen van je winterwielen naar een"vreemde" vestiging is goed geregeld.

Verder opvallende zaken, eigenlijk niets. Jammer dat er geen clubman meer is anno 2025 anders had ik die blind opnieuw besteld.
Nog ff tot juni genieten van dit rakkertje en dan weer wat nieuws. Ik ben gezwicht voor een CLA 250e Shooting brake in een mooie metallic rode kleur.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (14)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.