MG ZS 50kWh Luxury (2023) #2
autoreview
Signalement
Uitvoering | ZS 50kWh Luxury |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2023 |
Jaar van aanschaf | 2023 |
KM-stand bij aanschaf | 20 km |
KM-stand laatst | 5.000 km |
Van Twingo naar MG
- 800 km
Na bijna 3 jaar met onze elektrisch Twingootje toch overgestapt op een MG zs ev.
We hadden ook nog een Ford cmax van 10 jaar en hebben beide ingeruild.
We zijn beide op pensioen en 2 auto's was een beetje zottekes.
Vorig jaar promotie van MG gezien: 5500€ korting op een elektrische auto. De zs kwam overeen met onze zoektocht: een auto die in onze garage kon waar onze laadpaal staat, meer range als de Twingo, mogelijkheid van trekhaak voor fietsenrek, snelladen onderweg en traagladen thuis om zoveel mogelijk van zonnecellen te genieten.
Nu hebben we nog een terugdraaiende meter maar volgend jaar zullen we verplicht een "slimme" meter krijgen met capaciteitstarief en worden we "gestraft" als we een auto snel opladen.
We hebben een oplaadpaal die 11 en 22 kw kan geven en de Twingo kon aan 22kw laden en was op een uurtje vol.
Nu laad ik de MG met 22 kw maar hij is 1-fasig en komt daardoor op 6,6kw laden. Volgend jaar met 11 kw op 3,3.
Maar wij hebben de tijd om het langzaam te doen.
De aankoop verliep wel niet zo vlotjes.
We hebben 2 garages van MG in de buurt. Bij de 1ste een testrit gedaan die goed beviel maar de overnameprijs voor ons 2 auto's was laag.
Bij de 2de garage een beter contact en ze gingen een overnameprijs via hun relaties vragen die beter ging zijn. We ware akkoord, maar het bestellen van een nieuwe MG zs bleek een probleem: de korting was alleen op stockwagens en de keuze was beperkt.
In plaats van een rode in normale uitvoering is het een zwarte in luxe uitvoering geworden.
UIteindelijk was de overnameprijs ook niet geweldig en hebben we onze auto's zelf kunnen verkopen voor 5000€ meer, komt bijna overeen met de korting die ze gaven!
Ik dacht de versie met de grootste baterij te nemem tot ik ontdekte dat de kleinere een lfp baterij is die milieuvriendelijker (geen kobalt), een dubbel aantal oplaadcycli aankan, brandveiliger en 4000€ goedkoperis.
De verkoper was niet op de hoogte van verschil in samenstelling van batterij.
De levering was ook een probleem. Voor ons was er eerst geen haast bij want bij inschrijving dit jaar zouden we misschien nog kunnen profiteren van de premiie van 5000€ van de Vlaamse regering.
Voor MG kon dit niet want auto moest vorig jaar ingeschreven worden om hun cijfers te halen.
Het gekke is dat we hem vorig jaar ingeschreven hebben maar dat hij dit jaar pas geleverd is door transportproblemen! Een auto in stock waar we 3 maand op moesten wachten. Van Mossel ervaring niet zo goed.
We hebben ondertussen onze eerste 800km afgelegd.
Ik had schrik dat mijn echtgenote wat moeite ging hebben met de overstap van Twingootje naar een suv maar ze was onmiddelijk aangepast.
Met onze Ford cmax daarentegen had ze eerder een haat relatie.
Maar ik ben gestopt om vrouwen te proberen te begrijpen.
Het starten doet me wel aan onze oude diesel denken: start indrukken en rustig de tijd om gordel aan te doen tot het scherm "ready" zegt, gelukkig in het engels en niet in het chinees!
De radio begint dan te spelen en soms ook niet. Gelukkig is er een knopje op het stuur om de radio te starten.
Een van de redenen om voor deze auto te kiezen is het feit dat er toch nog wat knopjes opzitten en dat je niet alles van een scherm moet bedienen zoals in vele huidige auto's het geval is.
Het wegrijden gaat vlotjes en ik heb de indruk dat het vemogen bij het wegrijden wat afgeknepen is om te verhinderen dat je met doorslippende wielen vertekt.
Met behulp van de camera's langs de 4 zijden geen probleem om in en uit de garage te rijden. Bij het achteruitrijden uit de garage klinkt er een alarm als er een auto paseert, das handig.
Ook de waarschuwing in de spiegel bij een auto in de dode hoek kan ik waarderen.
in een file kan je dankzij de adaptieve cruicontrole relax rijden: de auto regelt zelf de snelheid en stopt ook automatisch.
Voor terug vertrekken moet je wel "gas"geven of een tikje tegen het hendeltje.
Ik had wat schrik van de vele veiligheidssystemen die alarmpjes geven en rukjes aan het stuur. Dat valt tot nu toe heel goed mee.
Ik had de lane assist eerst op minste stand gezet en nu staat hij helemaal uit en blijkbaar moet ik dit niet telkens bij het starten opnieuw instellen, oef.
Het comfortgevoel is beter als in de Twingo, maar dit is geen Citroen.
Op onze Belgische wegen hoor en voel je de betonrichels. Op kasseien daarentegen is het goed te doen.
Het verbruik is wel erg afhankelijk van de temperatuur en dat is wel eennadeel van een lfp baterij.
Bij 12° had ik een verbruik van ongeveer 17kw en nu bij 4° meer dan 20 kw in stadsverkeer. Valt toch wat tegen zeker in vergelijking met ons Twingootje met een gemiddelde van13 kw . Maar dat is dan ook bijna 500kg lichter.
Met de Twingo reden we ook altijd in de ecostand die vooral minder maar nog genoeg vermogen gaf.
Bij de MG is het vooral de verwarming die minder vermogen geeft wat in de winter niet aangenaam is en dus rijden we altijd op normale stand.
Er zitten trouwens ook verwarmde stoelen op maar spijtig genoeg is dat wat zoeken op het scherm.
In de testen was er veel kritiek dat doordat het stuur alleen in de hoogte verstelbaar is men geen goede rijhuiding kan vinden maar daar hebben we gelukkig geen last van.
De kleinkinderen vinden het een"coole" auto, daarvoor doe je het.
Deze zomer zouden we een vakantie naar Frankrijk overwegen en de snelladers uittesten.
5000km en een zomer verder
- 5.000 km
Ik had beloofd dat we tijdens de zomervakantie naar Frankrijk de snellaaders eens zou uittesten. Maar helaas stelde de vrouw haar veto toen ze begreep dat laden onderweg onze tocht minstens een uur zou verlengen in vergelijking met gewoon tanken. De benzinewagen van de dochter was beschikbaar en daar zijn we dan maar mee vertrokken.
Onderweg heb ik toch opgemerkt dat opladen in Frankrijk geen probleem is langs de autostrades zelfs in de drukke periodes.
Op een snellaadplaats stond er zelfs een persoon om te helpen
De laadpas (eneco) die MG meelevert heeft tot nu toe op alle laadpalen gewerkt en zou ook bij Teslachargers werken.
Hoe heeft onze MG de zomer doorstaan? Best goed eigelijk. Het verbruik was soms 12kW a 13kW en ipv airco kan je ook heerlik met open dak rijden. Ik begin nu ook alle speciallekes te doorgronden. zo heb ik onlangs ontdekt hoe ik de internetverbinding in de auto moest inschakelen waardoor de ingebouwde gps nu real time verkeersinfo zoals files weergeeft. De acc heb ik ook uitgetest maar ik rij toch liever zonder omdat een plots invoegende auto een enorme remreactie geeft en een kwade blik van vrouwlief.
Nu het herfst is heb ik wel terug last van wat blijkbaar een MG kwaal is namelijk snel aandampende ruiten. Ik heb de ruiten binnenkant eens goed gereinigd want bij een nieuw auto zijn er veel uitwasemingen die de vensters vuil maken blijkbaar. Ik heb ook de airco anders afgesteld: alleen op voorruit gericht, automatische stand uitgeschakeld, de ventilatorsnelheid op 1 en de luchtcirculatie op frisse lucht van buiten. Deze laatste stond op automatisce stand namelijk. So far so good.
Het verbruik gaat wel terug omhoog naar soms 20Kw. het gemiddelde zit nu op 16,5 KW.
Europa wil Chinese wagens een serieuze invoertaks opleggen en GM zal daarvan het grootste slachtoffer zijn blijkbaar. Ben benieuwd wat dat voor een 2dehandse MG gaat betekenen maar ook voor de prijs van de wisselstukken?
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE MG ZS
Had je deze auto's al gezien?

MG ZS EV Luxury |
- 2021
- 56.595 km

MG ZS EV Luxury 45 kWh (INCL-BTW) *PANO | FULL-LEATHER | CCS-FASTLOADER | KEYLESS | NAVI-FULLMAP | ADAPTIVE-CRUISE | CAMERA | HEATED-SPORTSEATS | CARPLAY | BLINDSPOT | DAB | LANE-ASSIST | 17"ALU*
- 2021
- 176.826 km

MG ZS EV Standard Range Comfort 50 kWh | Navigatie | LED koplampen | Apple carplay
- 2023
- 5 km
Lezersreacties (0)
Reageren