MG TF 135 (2004) #2
autoreview
Signalement
Uitvoering | TF 135 |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2002 |
Jaar van aanschaf | 2019 |
KM-stand bij aanschaf | 178.000 km |
KM-stand laatst | 186.000 km |
Aanschaf
- 178.000 km
Na jaren van dromen moest het er dit jaar van komen!
Ik ben fan van Engelse auto's, en na jaren Rover te hebben gereden, wilde ik al heel lang ook een Engelse cabrio. De keuzes binnen MG-Rover zijn dan een oudere Rover cabriolet, een MG F, of een MG TF.
Na een zoektocht is het uiteindelijk een MG TF geworden, kleur Antracite (LQW voor kenners), met zwart interieur. Gevonden in Harskamp, bij Harkink Automotive. Het bouwjaar is 2004, dus 15 jaar oud ondertussen. Je rijdt echt een bijzondere auto, en dat merk je. Veel mensen kijken om, en je krijgt vaak een opmerking bij een tankstation of onderweg. "Leuk bakkie!", "Coole wagen!" en "Wauw, die zie je niet vaak, wel merk is het?" zijn vaak gehoorde opmerkingen.
En wat een ongelooflijk leuk autootje is het! Open die kap! Het gaat met auto's als deze toch om het open rijden. Je ontgrendelt de kap met de hendels en laat hem dan met de hand achter de stoelen verdwijnen.
Ga je de snelweg op, dan is het aan te bevelen het windscherm te gebruiken. Dat rijdt stukken comfortabeler en met de zijruiten omhoog blijft dat tot minstens 140 km/h het geval.
Het zitcomfort is prima, ik ben zelf 1m86 en heb geen problemen om een goede zithouding te vinden. Ik heb veel gelezen over dat het allemaal klein aanvoelt, ik ervaar dat eigenlijk niet zo. Je zit prima achter het stuur, en qua ergonomie klopt alles wel. De auto is zó leuk om mee te rijden, iedere rit is een glimlach van oor tot oor! Met name door de middenmotor is het weggedrag heerlijk, je kunt hem lekker door de bocht trekken, het ligt als een blok op de weg.
TF's zijn bedoeld voor fun, op de snelweg kan allemaal wel, maar op leuke landweggetjes met mooie uitzichten met wat bochtjes voelt de auto zich thuis. Een leuk ronkend geluidje bij het optrekken, en evengoed ook relaxed op een vaste snelheid. Vering is stug zoals het hoort, maar biedt zeker voldoende comfort om niet met een geschudde ruggengraat te eindigen.
De TF zal voornamelijk gebruikt worden voor de mooie dagen, niet als daily-rider. Wel naar evenementen, en als hobby-auto. Evengoed zal ik mijn ervaringen hier bijhouden de komende jaren. Snel weggaan zal deze TF niet, de bedoeling is om hem nog een jaartje of 30-40 te houden.
APK en beurt
- 182.000 km
We zijn bijna een jaartje verder! De TF heeft ondertussen onderhoud gehad, en aanpassingen om de auto naar mijn smaak te maken. Alles in het interieur was zwart bij aanschaf, ik houd zelf van de combinatie zwart / zilver / rood. Die lijn heb ik afgelopen jaar doorgetrokken. Nieuwe stoelen, deurbekleding, stuur, middenconsole etc. Zie de foto's voor het resultaat.
Verder is er niets op aan te merken, bij de beurt zijn er geen speciale zaken naar boven gekomen. Alleen de gewone zaken, en wat preventieve zaken om de auto in nieuwstaat te houden. Verder wat slordigheden van de vorige eigenaar opgelost. Eigenlijk niets bijzonders, maar de vorige (garage van de) eigenaar had de koppeling van het spruitstuk en uitlaat maar met 5 bouten vastgezet, in plaats van 6. Dat resulteert in wat valse lucht, en dus vermogensverlies.
Bij de keuring had de TF een te hoge emissiewaarde, het bleek dat de katalysator stuk was. Deze vervangen, en ook daar alles in orde.
Om de auto een mooiere brom te geven heb ik onlangs er een RVS uitlaat onder laten monteren, dus ook daar zijn we de komende jaren vanaf. En genieten straks weer met het dakje open!
En rijden doet de TF heerlijk, iedere minuut is rijden met een glimlach.
Ook dit jaar gaan we weer veel genieten, naar evenementen, en wat TLC.
Enjoy 2021!
- 186.000 km
Dik een jaar verder, het goede seizoen komt maar langzaam op gang.
Laten we beginnen bij de APK, deze heeft de TF (natuurlijk) zonder opmerkingen doorstaan. Niet vreemd, we hebben ook maar 4000 km gereden vorig jaar. Daarnaast onderhoudt ik hem dusdanig dat de auto geen tijd heeft om stuk te gaan.
Het blijft natuurlijk een hobby-auto, dus wat betreft is er weer genoeg gedaan :-)
- Nieuwe kap (rood, met glazen ruit)
- Nieuwe stoelen (Deze keer geheel in leer, met stoelverwarming), de vorige waren skai, en daardoor kwalitatief niet mijn standaard.
- Nieuw stuur
- Voorste mistlampen ingebouwd
- Zilveren ringen om de speakers
- Zilveren ventilatiedozen
- Vaak gepoetst en regelmatig een liefkozend klopje.
Er zal dit jaar ook wat regulier onderhoud aankomen, ik denk bijvoorbeeld aan de remschijven. Maar dan zou ik graag ook betere remmen wensen, met rode remklauwen.
Verder motorisch alles weer nalopen, in ieder geval olie vervangen, koelvloeistof en de airco een beurtje geven.
Al met al een jaar vol genot gehad, en als de zon nu weer eens gaat schijnen wordt dit jaar ook weer heerlijk!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.