MG F 1.8i (1999)
autoreview
Signalement
Uitvoering | F 1.8i |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1998 |
Jaar van aanschaf | 2015 |
KM-stand bij aanschaf | 186.000 km |
KM-stand laatst | 229.000 km |
Fantastische auto maar met 'gebruiksaanwijzing'
- 208.240 km
In de zomer van 2015 heb ik tweedehands een MGF aangeschaft bij een garage in de buurt. Ik ga dagelijks met de trein naar m’n werk dus ik was vooral opzoek naar een sportieve cabrio voor de weekend tripjes en hobby. Het uiterlijk van de MGF sprak mij direct aan; een auto'tje met karakter. En ook de combinatie van achterwielaandrijving met middenmotor maakte het destijds voor mij een interessante optie.
Qua sportiviteit stelt de MGF niet teleur; de wegligging is strak en door het lage gewicht is het ook anno 2017 een vlotte auto. Inmiddels heb ik er meerdere tourritten, ‘track-days’ en auto vakanties mee gereden (Duitsland, Italië, Frankrijk) en alles is een erg leuke beleving. De spookverhalen over lekke koppakkingen en dergelijke zijn wat mij betreft dan ook wat overdreven al vermoed ik dat er in het verleden al wel eens aan de kop gesleuteld is. Ik heb hier zelf nog geen problemen mee gehad (even afkloppen) en toch een aantal keren goed de grenzen van de auto opgezocht. Toch is het allemaal geen sprookje en moet je zeker geld opzij houden voor een boel onderhoudskosten wanneer je er één koopt. De MGF’s zijn momenteel spot goedkoop maar verwacht zeker bij de lager geprijsde modellen geen foutloze auto.
Die van mij komt uit 1998 en is daarmee momenteel 19 jaar oud, met een kilometerstand van rond de 208.000km. Bij die leeftijd komt simpelweg slijtage om de hoek kijken aan bijna alle onderdelen. In de afgelopen 2 jaar heb ik twee keer de ANWB nodig gehad! Eén keer bij een kapotte startmotor en een gescheurde koelslang midden in het centrum van Amersfoort... Verder ook al aardig wat onderdelen vervangen zoals: de radiateur, remschijven, banden, distributieriem, dynamo, cylinder van de koppeling en wat dingetjes aan de ophanging.
Ook de afwerking van de auto is op z’n zachtst gezegd “Engels” te noemen. Alles voldoet maar hier en daar laat er altijd wel een schroefje, plastic dopje, of een stuk tapijt los. Ook zijn de mechanische onderdelen een soort mengelmoes van Rover onderdelen. Toch merk je dat er bij de bouw oprecht passie is ingestoken en moeite is gedaan om er een leuke rijders-auto van te maken. Eigenlijk klopt alles en voelt niks als een slechte compromis. Remschijven rondom, een (onderhoudsgevoelig maar) goed gas-vering systeem en standaard een compleet optiepakket. Ook de kofferbak ruimte is verassend royaal. Ik vind het zelf een leuke mix van een beetje spartaans rijden en toch net genoeg rijcomfort als vakantiekar.
Elke keer als ik in de MGF rij stap ik in- en uit met een glimlach. De rijbeleving is super; je zit laag op de weg, comfortabel en de acceleratie is prima (zelf in het tamme 120pk modelletje). Door de perfecte balans in gewicht en het strakke onderstel blijft de F in bochten goed op de weg plakken. Ook kun je de motor (mits goed onderhouden en warm gereden) flink doorhalen tot hoog in de toeren. Het is een licht en pittig 1.8 motortje dat graag toeren maakt en met name op het circuit komt de auto lekker los.
Waar de MGF eigenlijk vooral wat tekort komt zijn de kleine slordigheden; het is een auto met een gebruiksaanwijzing waardoor je toch een beetje handig moet zijn om er mee te kunnen leven. Zeker in vergelijking met solide concurrenten als een Mazda MX5 en BMW Z3 is de MGF rationeel niet de beste keuze. Zo is de soft-top standaard niet makkelijk in te klappen waardoor je een soort ‘aftermarket’ riempjes moet monteren voor een soepele werking. De remlichtschakelaar is een knullig systeem dat bij mij meerdere keren los is geraakt, waardoor mijn remlichten constant bleven branden. In een handomdraai druk je de schakelaar weer vast, maar ik kan mij voorstellen dat niet iedereen op dit soort dingen zit te wachten. Zo zijn er nog een aantal van dit soort dingen wat eigenlijk geen naam mag hebben, maar voor iemand die zich aan elk gebrek stoort of met elk ding naar de garage gaat kan dit opstapelen tot een vervelende algemene ervaring. Wanneer je hier niet te zwaar aan tilt en het als een hobby auto ziet heeft het zo z’n charmes.
Al met al is en blijft het een leuk sportieve auto waar je veel plezier aan kunt hebben. De road trip die ik met de MGF door Italië (5.000km) heb gemaakt was onvergetelijk. De verhalen over lekkende koppakkingen, schaarse onderdelen e.d. zijn naar mijn mening overdreven. Ik heb er ondanks de onderhoudskosten geen moment spijt gehad van de aanschaf. Ook de Nederlandse / Belgische MG fora, clubs en Engelse scene is onwijs leuk en behulpzaam. Vooral tijdens clubdagen en evenementen merk je dat MG een merk is met een rijke autohistorie.
Rij nog steeds met plezier in de MG
- 229.000 km
Inmiddels deze MGF 8 jaar in bezit. Ben er nog steeds er blij mee! Veel mooie rijzen gemaakt onder andere naar de noordkust van Schotland en toen de auto 20 jaar oud was ben ik ermee teruggereden naar de Engelse Longbridge fabriek bij Birmingham. Het blijft genieten, al blijven mijn punten uit mijn vorige review staan. :) Veel onderhoud wel elk jaar en een halve motorrevisie laten doen (er zat blijkbaar een verkeerde kop op het blok uit een voorgaande reparatie in een ver verleden). Voornamelijk natuurlijk een eindeloos gevecht met roest. Dorpels lassen, onderkant tectyleren etc. je kent het wel. Vanwege gezinsuitbreiding (en een elektrische MG erbij) rij ik jaarlijks erg weinig in deze MGF, maar ik blijf er met plezier in rijden.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.