MG F 1.8i (1999)
autoreview
Signalement
Uitvoering | F 1.8i |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1999 |
Jaar van aanschaf | 2006 |
KM-stand bij aanschaf | 100.000 km |
KM-stand laatst | 120.500 km |
ERVARINGEN
Vanaf het eerste moment dat ik de MGF op de AutoRai in 1996 had gezien was het een wens om er een te bezitten. Maar bij het kopen van een auto speelden praktische keuzes een belangrijker rol dan emotionele. Pas in 2006 was ik in de omstandigheden om er een te kopen, als derde auto, puur voor de fun. In oktober ging ik op zoek. Het moest een racing-groene worden, met een licht leren interieur.
Uiteindelijk vond ik bij een bedrijf in Brabant de perfecte auto: Een MGF 1.8i Brooklands uit 1999. In Brooklands Green (variant op British Racing Green) met een cremekleurig leren interieur en een beige kap. Auto verkeerde in goede staat en ik had vertrouwen in het bedrijf. Auto had twee eigenaren gehad en was door de laatste eigenaar uit Duitsland geimporteerd. Alle originele Duitse papieren en het volledig ingevulde onderhoudsboekje zaten er nog bij.
De Brooklands serie is een gelimiteerde oplage van 500 stuks en is alleen in 1999 in Duitsland verkocht. In Engeland was hetzelfde model in 1998 als ’Abingdon’ verkocht, met als enige verschil de plaatsing van het stuur. In Nederland rijden slechts enkele van deze Brooklands modellen rond, allemaal geimporteerd uit Duitsland.
De auto is in een woord samen te vatten: Big Fun! De Rover K-motor is sterk genoeg voor sportief rijden, maar ook weer niet tsterk. Je trekt er geen stenen mee uit de weg, maar bent vaak wel als eerste weg bij het stoplicht. De motor kan enorm hoog in toeren en blijft lekker doortrekken. Het verbruik blijft daarbij alleszins binnen de normen. Dankzij het relatief lage gewicht haal ik gemiddeld zo’n 650 kilometer op een tank van 50 liter, dus net geen 1 op 15. Nu zitten hier wel veel snelwegkiloemters bij, en vanwege het comfort niet harder dan 120.
De middenmotor zorgt ervoor dat de auto als een kart op de weg plakt. Afslagen neem je met 50 km/h, waarbij de redelijk gevormde stoelen je goed op je plek houden.
Het openen en sluiten van de linnen kap is bijzonder simpel, en gaat sneller dan met menige automatische stalen kap. Twee beugeltjes aan de A-stijl los en je gooit hem vanuit je stoel naar achteren. Hij zit er ook net zo snel weer op, al moet je je daarvoor in je stoel omdraaien. Wel zorgen dat het plastic achterraam niet in een knik komt te zitten.
Eenmaal open is het puur genieten in het zonnetje. En ook met lage temperaturen zorgen de stoelverwarming en de aanjager voor een warme zit. Alleen bij hogere snelheden slaat een koude wind in je nek. Een windscherm kan hierbij voor verbetering zorgen, maar die zit er bij mij (nog) niet op.
PROBLEMEN
Tja, dit is een wat oudere Engelse auto. De door de verkoper gegeven Bovag garantie van zes maanden heb ik dan ook hard nodig gehad. Bij aflevering kreeg de auto een grote beurt, waarbij de distributieriem is vervangen, evenals een wiellager.
Tussen november 2006 en mei 2007 ben ik drie maal terug geweest bij het bedrijf: Eenmaal om de accu te vervangen (startproblemen in de winter), nog een keer omdat een lampje in de kofferbak niet meer uitging (en vervolgens in een nacht de accu leegtrok). Laatste keer dat ik terug moest was voor een lekke uitlaat, slechts 3 dagen voor het aflopen van de garantie. Overigens alle lof voor garage Tonnie van der Heijden, die alle keren zonder morren mijn auto keurig in orde maakten.
In de toekomst verwacht ik nog wel meer mankementen, maar ik denk dat dat er een beetje bijhoort als je een dergelijke auto op de weg wilt houden. Let wel: Ik heb deze auto gekocht om in te rijden. Ik ben geen sleutelaar (dan had ik wel een MGB of zo gekocht). En een paar kilometer in deze auto maakt me zo blij dat ik enkele ongemakken graag voor lief neem.
Probleemloze nieuwe klassieker
- 120.500 km
Vandaag met enige spijt de MG verkocht, na 4 jaar probleemloos gebruik als zomer-auto.
Enkele kleine puntjes die het afgelopen jaar aandacht nodig hadden: Achterruit was gescheurd na een keer te snel opengooien. Deze is opnieuw ingenaaid door de MGF specialist. Afgelopen winter besloot de verwarming alleen nog op de hoogste stand te willen werken. Beetje spelen met de fan-setting moet nu de auto op temperatuur houden. Dit is echter een eenvoudige reparatie. Auto heeft al die tijd zuinig en probleemloos gelopen. Geen olie verbruikt.
In de sneeuwrijke winter van 2010-2011 blijkt de auto niet geschikt voor gladheid. Combinatie tussen achterwielaandrijving, zomerbanden en een laag gewicht zorgen dat de auto snel gaat glijden. Slipcursus komt aardig van pas. Auto gaat bij beetje gas geven op sneeuw 180 graden rond, zeker bij optrekken bij lage snelheden. Auto binnenhouden bij sneeuw en ijs lijkt een goed idee. Met recht een zomerauto!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.