MG EHS Luxury (2021) #2
autoreview
Signalement
Uitvoering | EHS Luxury |
---|---|
Versnellingen | 0, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2021 |
Jaar van aanschaf | 2021 |
KM-stand bij aanschaf | 5 km |
KM-stand laatst | 10.300 km |
Onbetrouwbaar
- 10.300 km
In januari 2021 hebben we als één van de eerste een proefrit kunnen maken in de MG EHS. De auto had onze interesse gewekt door de voordelige prijs, een aansprekend uiterlijk en de elektrische range van 52 km.
Daar we veel korte stukken rijden, maar ook op vakantie naar het buitenland willen was een plug-in hybride voor ons de beste keuze. We rijden veel stukken van 10-15 km waarin we tussentijds kunnen opladen. Dit zou dan ook de ideale auto voor ons zijn vertelde de verkoper van Van Mossel/MG.
Dat viel dus even tegen. Na levering werd ons pas duidelijk dat de auto geen elektrische verwarming heeft. Daardoor gaat als het niet warm is, standaard de motor aan om de verwarming van de auto aan te zetten. In plaats van een rit van 10 km elektrisch te rijden, staat de eerste kilometers de motor te brommen om het een beetje behaaglijk in de auto te krijgen. Dit vermelden ze natuurlijk nergens. Maar verantwoordelijkheid voor hun foute advies namen ze niet.
De auto rijd redelijk goed. De wegligging in de bochten is zeker niet strak, maar te doen. Er ligt een rare automatische schakelbak in de auto. Er zijn erg grote overgangen tussen bepaalde snelheden. Als je bijvoorbeeld elektrisch rijd, van 30 naar 100 km per uur optrekken, blijft de auto lang hangen bij +/- 80 km per uur, voordat hij doorschiet naar sneller. We storen ons daar niet echt aan, maar blijft opvallend en is daarmee noemenswaardig.
Het echte minpunt van deze auto is de betrouwbaarheid. Dat is toch wel het belangrijkste van een auto; Dat ie het doet. In een half jaar (waarvan we 6 weken met vliegtuig op vakantie zijn geweest) dat we de auto nu hebben is de ANWB al 3 keer geweest:
- De eerste keer vielen na een bezoek aan de wasstraat alle systemen langzaam uit terwijl we aan het rijden waren. Een erg nare ervaring.
- De tweede keer hielp een harde reset van door de ANWB. Maar de auto hoefde van Van Mossel niet terug om nagekeken te worden.
- De derde keer waren we enkele weken op vakantie, en daarna startte de motor gewoon niet meer. De accu deed het, de systemen gingen aan, de elektrische range op 50 km, een volle tank. Maar rijden deed ie niet meer. Harde reset werkte ook niet meer, dus de auto mocht weggesleept worden.
Nu zou je denken dat als een 6 maanden auto naar de garage wordt gesleept ze bij Van Mossel er wat aan doen om hem snel weer op de weg te krijgen. Maar: “Regulier onderhoud heeft prioriteit” zo zeggen ze. Dus we zijn anderhalve week verder, en na een week melden ze dat ‘er een speciaal gereedschap uit een andere vestiging moet komen’ Na een week kregen we wel een vervangende auto van ze, met de suggestie dat het repareren nog wel even kon gaan duren.
Je hebt bij MG 7 jaar garantie, die lijk je hard nodig te hebben, en meer een garantie op 7 jaar ellende. Ik zou niemand aanraden om deze auto te kopen.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.