Mercury Grand Marquis LS (1997) #2

autoreview

Mercury Grand Marquis LS (1997)
Mercury Grand Marquis LS (1997)Mercury Grand Marquis LS (1997)Mercury Grand Marquis LS (1997)Mercury Grand Marquis LS (1997)Mercury Grand Marquis LS (1997)Mercury Grand Marquis LS (1997)Mercury Grand Marquis LS (1997)Mercury Grand Marquis LS (1997)Mercury Grand Marquis LS (1997)

Signalement

UitvoeringGrand Marquis LS
Versnellingen4, Automaat
Bouwjaar1997
Jaar van aanschaf2010
KM-stand bij aanschaf180.000 km
KM-stand laatst332.841 km
Lezerswaardering: 86%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

De eerste kennismaking

  • 182.000 km

Tsja, als het eenmaal kriebelt om een dikke V8 RWD sedan te rijden, dan moet je daar gehoor aan geven.

Ik was niet tevreden over de Alero en zijn dorstig karakter. 1 op 8,5 was voor deze auto heel normaal, bij een redelijk normale rijstijl. Ik vond dat gewoonweg te veel voor de afmeting van de motor en de auto. Tevens was de wegenbelasting ook van 34 euro voor mijn Mazda 626 uit 1996 naar 59 euro gegaan voor deze Chevy (eigenlijk een gerebadgde Oldsmobile.

Ik had al ervaring met een V8 toen ik de Caprice reed, en wist dat een verbruik boven de 1 op 8,5 zeker mogelijk was met een grote motor.

De Alero kon ik 1 op 1 ruilen voor de Merc bij een autohandelaar die de Merc van de 1e eigenaar had overgenomen.

Tijdens de proefrit waren mijn vriendin en ik al gelijk verkocht. Het comfort, die stilte en die power......ongelooflijk.

Sinds de aanschaf heb ik er wat preventief onderhoud aan gedaan en wat regulier. Ik zal hieronder wat voorbeelden geven met de daarbijbehorende prijzen.

Nwe bougies en bougiekabels = 110 euro excl.BTW. (erinzetten was wel duur, totaal kostte mij het incl. materiaal 340 euro)

APK en olie filter en olie vervangen tesamen met preventief een stabilisatie stangetje vervangen. (stangetjes was 89 euro, filter en olie bij elkaar 70 euro) totale kosten ongeveer 210 euro.

Airco opnieuw afvullen, was bijna geheel leeg > 89 euro.

Upstream CO2 sensor vervangen (80 euro) vervangen was 26 euro arbeid.

De auto kost mij in de wegenbelasting 87 euro per maand. Het verbruik is nu met de nwe sensor al gestegen naar 1 op 8,9 en word waarschijnk nog wel 1 op 10.
Dit is met een normale rijstijl en veel de cruisecontrol gebruiken. Als je ga jagen da heb je naast een hoog verbruik ook slijtage van allerlei onderdelen. Dus lekker cruizen is het devies.

Comfort van de auto is echt fenomenaal.
De voorbank die 50/50 gedeeld is met een tweetal brede armsteunen biedt aan twee personen ruime zitgelegenheid. Met zijn drieeen is ook mogelijk, echter, dan word het wel wat krapper. Maar er zitten 3 gordels voorin, dus het is legaal. Alles is in 6 richtingen electrisch verstelbaar met voor de bestuurder een instelbare electrische lendensteun.


De achterbank is zo niet nog comfortabeler met ook hier een armsteun in het midden die opklapbaar is. Leeslampejs achterin en voorin en een lekkere climat control zorgen voor een super klimaat.

Cruise control is erg handig en de motor maakt geen lawaai. Het enige is wat banden geruis, maar ik ga er nwe banden onder gooien die wat geluidsarmer zijn.

Dan de kofferbak, ik heb nog nooit zoiets gezien, wat een enorme ruimte. zo diep dat je er met gemak een jacuzzi in kan aanleggen.

Met een baby in aantocht heb ik bewust voor deze auto gekozen. Ruim, veel kofferruimte en comfort en veilig.

Ik ben erg te spreken over deze auto.

De vaste kosten per maand zijn natuurlijk redelijk, maar met 1800 kg is deze auto niet veel zwaarder dan een beetje Renault Espace of Volkswagen Sharan om maar iets te noemen.

Enige minpunt wat ik op de eerste avopnd rit in het donker kon vinden was de erg matige verlichting van de koplampen. Kwaal bij alle amerikanen zowat van deze generatie. De reflectoren zijn zo slecht ontworpen dat je echt vlekken op de weg krijgt en niet een mooie strak afgetekende bundel.

Aangezien dit mijn daily is gelijk Xenon 5000K erin gegooid van Pilot.

En ik moet zeggen, een wereld van verschil. Door de automatische rijhoogte instelling van de luchtvering achter blijven de lampen ook bij zware belasting op hetzelfde niveau. Ik heb ze ook iets lager dan normaal gericht om evt. strooilicht niet in de ogen van mijn tegenliggers te gooien. Resultaat is verbluffend. Ook borden in de verte vallen nu op door de reflectie. Wel belangrijk om ze goed schoon te houden.




Aanrader!

Vervolg!

  • 192.000 km

Welnu, we zijn weer een tijdje verder en de auto is er nog steeds.

Er is wel het e.e.a. aan gedaan in de tussentijd. Korte samenvatting:

- Nwe accu, oude was gewoon op door slijtage.
- Nwe banden rondom in de maat 225-60-16
- Afdichtingsrubber bij het schutbord was vergaan en is gefixt. Veroorzaakte wat vocht aan de binnenkant.
- Trekhaak laten monteren en aansluiten
- Nwe schijven en blokken voor.


Het verbruik is momenteel in de stad alleen, 1 op 7,3 en bij gemengd gebruik 1 op 8,5 tot 1 op 8,9.

Hoewel het soms wel erg verleidelijk is om even iemand bij het stoplicht het nakijken te geven.

De auto laat zich heerlijk sturen, is erg stil en remt ook erg goed. Weinig duikneigingen, maar dat komt waarschijnlijk door het HPP pakket.

Sterker nog, ik ben zo enthousiast van het merk, dat ik er nog een 2e bij heb gekocht. Een 77-er Mercury Grand Marquis. Toen was het "Grand" nog een echte optie. Dit model is nog iets groter dan de 97-er en meet 5.83 meter en weegt 2400 KG. Op een van de bijgevoegde foto's een afbeelding van beide naast elkaar.

Enige wat ik momenteel mezelf aan stoor bij de 1997 MGM is dat ik na een redelijke rit, condens tussen de vloermat en het tapijt heb. Niet veel, maar net genoeg om van vochtig te spreken. Rijd ik zonder vloermat, dan gebeurt er niets. Onder het tapijt zit ook een rubber isolatie laag en ik vermoed dat door de hitte van de katalsatoren onder de auto, die toevallig beide ieder onder precies de plek van de vloermatten vallen, er condensatie optreedt. Tis ietwat storend, maar doet niet af aan het comfort en gebruiks gemak van de wagen.

Het valt me ook op dat er nog steeds erg veel mensen kijken naar de auto als ik voorbij kom, erg leuk.

Ik heb er wat dingen aan verfraaid:
- Nwe koplampen en sidemarkers.
- Xenon ingebouwd
- Chromen B en C pillar lijsten van hoogwaardig gepolijst RVS.
- LED kentekenplaat verlichting.
- K&N luchtfilter

Conclusie: afgezien van de dingen die ik zelf zonodig moest aanschaffen ter verfraaïng en niet perse nodig waren, heeft de auto niet veel gekost.

Voor de liefhebbers, ik moet 1 November mezelf in Nieuwegein melden voor klokje rond met de 97-er. Dus dan word ze echt goed doorgelicht en blijkt of ik een auto heb gekocht die ik nog jaren onbezorgd ga rijden.

Mijn gevoel zegt van wel.

Oh ja, hoe kan ik fotos bij het verslag toevoegen? Geen idee!

Ach ja

  • 196.000 km

Heb zojuist een gepeperde rekening gekregen voor het vervangen van een verroeste remleiding. 6 meter is vervangen tegen het leuke sommetje van 710 euro!

Navraag bij andere bedrijven leert dat mijn huidige garage, waar ik al 12 jaar mijn auto's in onderhoud heb, me flink beet neemt.

Er moet nog een 6-tal meters gedaan worden en een moeilijk stuk aan de voorkant. Volgens mijn garage minstens twee hele dagen werk!!!!!!!! AUWWWW!

Ik ben dus wezen shoppen bij andere bedrijven en die vertellen mij dat ze er ca. 3-4 uur over doen!

Ongelooflijk!

Dus ja, een Amerikaan kan duur zijn in onderhoud, maar dit word voor 90% bepaald door de fijne garage waar je hem in onderhoud hebt.

Er zijn genoeg alternatieve adressen en ik heb mijn les geleerd, ware het niet dat het een dure les was........

De auto heeft verder een nwe multiriem gekregen, spanrol en winterbanden.

Het rijdt wederom heerlijk comfortabel en het verbruik is varierend, afhankelijk van het weer.
Bij erg koud weer ligt dit rond de 1 op 6 a7,5.
Maar ja, het comfort en rijgenot maken dit meer dan goed!

Remmen, vervolg

  • 198.560 km

Remleidingen nu rondom vervangen, luchtfilter huis vastgezet en handrem kabel gespannen. Weer 770 euro! Maar ik krijg van die andere garage wel 380 euro terug vanwege slechte fix van het euvel. Kortom, ze is er weer helemaal klaar voor. APK in Maart moet een eitje zijn! To be continued.

Tussenstand

  • 199.030 km

Auto rijdt nog steeds heerlijk, echter met dit koude weer is bijna onmogelijk erg zuinig te rijden. Ik kom momenteel tot een 1 op 6.5 tot een 1 op 7 uit met voornamenlijk snelweg kilometers.

De Goodrich winterbanden met white walls bevallen mij tot dusver niet. De auto heeft nu veel last van resonanties tussen de 90 en 100 km/u. Eind Maart maar weer snel de normale banden eronder zetten en dan is, als het goed is, het getril over.

Wel irritant, een auto van dit kaliber hoort stil en comfortable te zijn en niet te trillen.

Er werd mij door mijn nwe garage ook verteld dat dit type winterband erg ouderwets is qua banden profiel. Dit kan de oorzaak zijn van alles.

Ik zit erover te denken om aankomende winter OF nwe winterbanden te kopen (wel zonde van de 600 euro die ik nu uitgegeven heb) OF gewoon lekker doorrijden op mijn all season banden.

In Maart komt de APK eraan en verwacht ik geen bijzondere zaken. Wel laat ik de airco dan ff checken en indien nodig opnieuw afvullen.

Voor de rest hetzelfde liedje, ben elke keer als ik in de auto stap en naar mijn werk rijdt nog steeds erg tevreden over rijgedrag, comfort en ruimte.

Deze zomer met de Mercury op vakantie naar Zuid Frankrijk!

Klokje Rond

  • 199.370 km

Zo, tis een feit, het Klokje Rond artikel staat in AW. Leuk beschreven met de nodige humor. Jammer van wat feitelijke missers, maar ach, het zij de verslaggever vergeven.

Aantal mankementen was dusdanig laag, dat men bij het ter perse gaan van het artikel maar een aantal punten dubbel heeft vermeld, zo lijkt het lijstje langer :o)
Nee, zonder gekheid, zal wel door de editor over het hoofd gezien zijn.

Mooi dat men de auto omschrijft als in een nette staat. Ik ben tevreden.

Ik heb 23 Maart een APK gepland staan en zal daarna mijn bevindingen verder beschrijven. Ik heb tot dusver een oliewissel en filter, bandenwissel (winter > zomer) en een check van de stabilisatiestangen en voorremmen gepland staan. Ben benieuwd!

APK keuring 2011

  • 200.080 km

Auto gisteren gebracht en opgehaald voor de APK. Na Klokje Rond eigenlijk geen bijzonderheden meer verwacht en dat was terecht.

Ik had wel vantevoren aangegeven dat ik linksvoor een licht gebonk hoorde als ik over klinkers reed. dit bleek achter een stabilisatiestangetje te zijn die bijna op was. Dit is vervangen.

Verder heb ik een oliewissel + filter laten doen en een boutje van de kachelbevestiging was kwijt en deze is netjes vastgezet. Airco en kachelkanalen gereinigd voor een goede flow.

Ik kan er weer een jaar tegen.

p.s. heb inmiddels ter voorbereiding op de zomervakantie en de rit met de Merc naar Zuid Frankrijk een setje windvangers besteld voor zowel de voor als achterramen. Dan kunnen de ramen iets opengelaten worden wanneer geparkeerd. Ze zijn smoke kleurig en ben erg benieuwd of dit extra windgeruis op gaat leveren of niet.

En ik zit er nog aan te denken of ik de achterruit samen met de achterste zijruiten laat tinten met een redelijk donker, ietwat blauwige folie of spray. Misschien de voorste zijruiten ook wel met een legaal tint %. Of zou dat de auto te aso maken? Wat vinden jullie?

vakantie voorbereiding

  • 203.000 km

Ivm de lange trip naar Zuid Frankrijk, ben ii de auto ook zelf even aan het nalopen.

Het viel me op dat de voorbumper op een dusdanige manier is gemaakt, dat de luchtinlaat welke in het onderste gedeelte zit, de hele breedte overspant en de radiateuren bloot stelt aan steentjes en andere ongein die zomaar omhoog kunnen spatten en een gat kunnen slaan in de lamellen. Er zit geen gaas voor of ander spul, wat wel voor lucht doorvoer zorgt en tevens bescherming biedt.

Dus maar even vandaag gaas gehaald om er erachter te prakken. Heb e.e.a. zo netjes mogelijk eronder gemaakt en vast gezet met tie-rips. Ziet er nog netjes uit ook moet ik eerlijk zeggen. Maar schaamde me wel dood bij de kassa van de automaterialen zaak......De man achter de balie vroeg:"Kan ik U helpen?" Ehm, ja zei ik...ik ben op zoek naar "race gaas"....

Wat een jeuk woord....

Tint

  • 204.000 km

Auto weer terug van het tint bedrijf.
Ziet er precies uit zoals ik had gehoopt. Achter donke,r maar niet te donker. als je goed kijkt, kun je mij nog via de achterruit zien zitten. Voorste zijruiten zijn licht getint en is net genoeg om geen gezeur mee te krijgen. Kreeg er een certificaat bij voor de voorste zijruiten om evt. een overijverige agent nader in te kunnen lichten over het percentage.

Mag nu twee weken lang niet de ramen naar beneden doen zodat e.e.a. kan settelen. De achterruit scheen extreem moeilijk te zijn (???) en word over twee weken, wanneer ik voor een laatste check langs moet komen verder strak gemaakt. Er zitten nog een drietal kleine streepjes lucht die hij weg moet halen en bij de randen moet ook her en der wat aangescherpt worden. Schijnt normnaal te zijn aldus de tint man. Levenslange garantie op montage, dus als het mij niet bevalt, mag ie het er weer af halen en het opnieuw doen. :o)

Ik zal dit weekend eens wat nwe foto's er van maken.

Ik merk nu al dat wanneer de auto langere tijd in de zon heeft gestaan dat het minder warm is in mijn auto en de airco minder hard hoeft te werken of zelfs geheel uit kan blijven, top!

Dan nog dit:
Met het mooie weer is mijn verbruik gecombineerd stad/snelweg 1 op 7,7 (a 7,8). Ik rij redelijk door en rijd op de snelweg tussen de 120 en 130. Accelereren doe ik normaal om het verbruik enigszins te beperken.

Dit is voor mij momenteel nog acceptabel.

Verder heb ik voor de zekerheid de airco laten checken, tis inmiddels weer een jaar geleden dat deze opnieuw is afgevuld. Tot mijn verbazing was deze bijna helemaal leeg. Dit kon ik absoluut niet merken tijdens het rijden, want er werd voldoende gekoeld. Maar het schijnt dat de airco pomp dan harder moet werken en dit kan wellicht tot overmatige slijtage leiden met een kapotte airco pomp als gevolg. Dus heb ik de airco ook maar even laten bijvullen.

Spruitstuk

  • 205.000 km

Sinds ik de auto heb gekocht, hoorde ik bij WOT (wide open throttle) een soort gepruttel dat mij steeds meer en meer ging irriteerde.

Garage zei, kan niet kwaad, lekker doorrijden.

Deze auto hoort stil te zijn en zo gezegd zo gedaan.

Deze week linker spruitstuk laten vervangen. Was krom en daardoor was de pakking eruit geblazen. Auto is nu erg stil geworden voorzover het nog stiller kon.

Ander euveltje aan het licht gekomen; bij een constante, lage snelheid, zeg bijvoorbeeld 60km/u komt het af en toe voor dat wanneer ik iets het gas aan raak, de auto ietwat bokt. Net genoeg om als irritant te ervaren. Bougies en kabels zijn prima. Ik vermoed dat het een vuile MAF sensor is, of de aansluiting die de benzine toevoer meet en regelt (DPFE), of de EGR klep vervuild is of wellicht slechts een vervuild benzine filter. Probleem is dat het niet constant is en alleen bij lage snelheden gebeurt. Na mijn vakantie rit naar Zuid Frankrijk de auto maar eens wegbregen. Eerst maar eens 3000 km brullen of de franse wegen.

Net terug uit Zuid Frankrijk

  • 208.580 km

1 woord: geweldig!!!!

Op 11 juni richting St. Aygulf vertrokken met de wagen volbeladen en de cruise control op 130 km/u. In die twee weken de bergen ingetrokken, naar Monaco geweest en Cannes en ik kan je vertellen, de auto heeft ontzettend veel aandacht getrokken vanaf het moment dat ik de Franse grens overschreed op 11 juni tot het moment dat ik weer terug reed op 25 Juni. Mensen bleven met hun auto achter, naast of voor me hangen op de Route Du Soleil om de auto te bekijken, te wijzen, te fotograferen of hun duim omhoog te steken. Op parkeerplaatsen (Aires) en ook in elk plaatsje waar we kwamen veel bekijks. Erg leuk en dat had ik nooit verwacht. In Monace en Cannes werd er meer naar mij gekeken dan naar de Ferrari's en Lambos.

Ik wist niet wat ik kon verwachten van de auto op deze rit, ik was tenslotte nog nooit zover weggeweest met hem en gezien het feit dat de auto 14 jaar oud is en 2 ton heeft gelopen, houd je toch rekening met calamiteiten. Die zorg was geheel onterecht. De Merc deed het super. De climate control functioneerde zoals het moet en hield het hoofd koel tijdens lange hete ritten. Ook door de bergen op weg van St. Aygulf naar Monaco met 4 volwassenen, een hond en een baby deed de wagen het erg goed.
Veelal raad men af om de airco bij steile bergritten aan te hebben, zeker als je volbeladen bent, maar ik hield de motor temperatuur goed in de gaten en die bleef netjes in het goede gebied staan. Wel ietsje hoger als normaal, maar dat is niet verwonderlijk als het buiten 31 graden is en de gewenste temperatuur in de auto op 24 staat.

Enige wat ik op kon merken is dat ik iets olie moest bijvullen bij aankomst op de camping. Voor de goede orde ,mijn motor lekt geen olie (geheel droog aan de onderkant)en walmt ook niet vieze rook uit de uitlaten.

Dankzij de zelfstellende air supspension bleef de kont van de wagen ten alle tijden horizontaal en ging de auto niet hangen bij zware belading. Ik ben niet extreem lang met mijn 1.90m maar de stoelen zaten fenomenaal. Ik stapte elke keer weer uit zonder pijn in de rug, gevoelloze kont of wat dan ook. De cruise control is erg fijn als je een flink stuk asfalt voor je hebt waar weinig verkeer is. Scheelt ook in de benzine consumptie. Je merkt dat je een dikke V8 aan boord hebt als het heuvelop gaat en de meeste wagens wat terugvallen in snelheid. De V8 stampt gewoon rustig verder en houd de pas erin.

Dan het verbruik, zoals hierboven beschreven, reed ik meestal tijdens het twee weken verblijf op de camping met een volle wagen en meestal berg op en berg af. De Route Du Soleil maakte wel weer wat goed icm de cruise control. Ik kwam uit op een gemiddelde van 1 op 8.

Tis voor mij nogmaals duidelijk gemaakt, als de omstandigheden het toelaten, is mijn volgende wagen weer een Merc of misschien wel het nog luxere broertje, de Lincoln Town Car.

Kleine tune up

  • 211.000 km

Merkte al een tijdje dat de wagen bij lage toeren in een hogere versnelling ietsje inhield bij klein beetje gas geven.

Nwe bougies er, want de oude waren echt helemaal op. Wel raar, na precies 1 jaar en 30.000 km al op? Afijn, gelijk remmen laten checken of ik er mee de winter in kan en nwe ruitenwissers (flatblades) besteld. Elk jaar een nwe set, geen overbodige luxe met dit schitterend hollands zomerweer......bah...

Grappige was dat er AC Delcos in de Ford zaten. USA kenners weten dat er altijd al een competitie gaande is tussen GM en Ford. Laat AC Delco nou net de standaard onderdelen supplier zijn van GM. Misschien dat ze daarom zo snel verwisseld wilden worden hehehehe

94 euro lichter voor de bougies, proefrit en check up.

Met de nwe bougies erin merk ik ineens dat stationair de auto nu af en toe ff aarzelt. Dus....nwe bougiekabels besteld en die komen maandag binnen. Ik verwacht er ongeveer een half uurtje mee bezig te zijn. Zowel bougies als distributiekappen zijn makkelijk te bereiken. Kabels kosten 74,- euro (zijn er wel 8 he?).]

In mijn speurtocht naar de oorzaak van dit euvel ook maar de DPFE sensor vervangen en de MAF sensor.

Winterklaar maken

  • 215.000 km

Zo, gisteren ff de zomermix ruitensproeier vloeistof vervangen door wintermix. Voorkomt onaangename verassingen.

A.s. zondag de white wall winterbanden er even onder gooien, dan kan ik met een gerust hart de winter in. Is binnen een uurtje gedana schat ik als het droog is buiten.

Geen bijzonderheden anders dan een enkel dashboard lampje wat het niet meer doet. Nwe is al besteld, want dit zijn niet de standaard lampjes die je bij de automaterialen zaak op de hoek kan halen.

Winterklaar

  • 217.000 km

Afgelopen weekend maar even de winterbanden eronder gegooid. Alhoewel het merk BF Goodrich is, ben ik er niet echt tevreden over, ze zijn stil, maar absoluut niet trillingsvrij. Afdraaien en balanceren mocht ook niet baten. Ach, het is voor slechts een paar maanden per jaar.
Verder weinig bijzonders te melden. Lampjes vervangen in het dasboard (eindelijk binnen gekregen) en even de onderkant nagelopen of alles er nog netjes uitziet vlak voor de winter.

Nwe radiateur

  • 218.000 km

Ik merkte een geborrel wat ergens tijdens het rijden vanachter mijn dashboard vandaan kwam. Onder de motorkap zag ik al snel dat de koelvloeistof beneden peil stond en bijvullen was gewenst. Peil gaat niet voor niets omlaag en na hevig zoeken kwam ik erachter dat de radiateur de geest aan het geven was. Gelukkig had men bij mijn garage eentje op voorraad, deze was van een van de monteurs die ook een Mercury rijd en die mocht ik overnemen. Hij bestelde wel een nwe. Anders had ik anderhalve week kunnen wachten op een nwe uit de USA. Dus ik had erg veel geluk.

Gemonteerd en de auto weer mee. Alleen waren ze vergeten de radiateur en het systeem goed te ontluchten en heb ik er nog ca. 3 liter koelvloeistof bij moeten gooien om het reservoir op peil te houden en het geborrel weg te krijgen.

Tevens kwam men erachter bij demontage van de oude radiateur dat de stekker naar de electrische fan van mijn airco niet aangesloten was.....
dit verklaart de engzins oplopende temperatuur van mijn motor in de vakantie in het bloedhete zuid frankrijk, heuvelop met 5 man en de airco aan. Ook weer opgelost. Dan heeft de normale fan nog goed zijn best gedaan moet ik zeggen.

Nwe radiator kost in de USA slechts 121,- USD. Dus ik was met een anderhalf uur arbeid nu ook weer niet de wereld kwijt aan deze reparatie.

Airco check

  • 219.000 km

Tussentijdse airco check gedaan en er was in de tussenliggende tijd slechts 10% ontsnapt. Netjes. Opnieuw laten afvullen voor de zekerheid.

Luchtvering

  • 220.000 km

De luchtvering controle lamp ging ca. 1 keer per 1 a 2 maanden heel even aan. Dit bleek nu gelukkig slechts een vervuilde sensor te zijn die de rijhoogte controleert.

APK voorbereiding

  • 222.000 km

Weinig bijzonders te melden.
Stabilisatie stangetje bestuurderskant rammelde en is vervangen.

Voor eind Maart moet hij weer gekeurd worden en verwacht helemaal niets. Wel laat ik de motor olie en filter en de bak olie en filter vervangen. Bak olie is nog helder rood, maar dit zegt niets over het filter.

APK gekeurd

  • 223.000 km

Zoals verwacht, is de Mercury glansrijk door de APK heen gerold.

Ik heb de motorolie en filter en de bak olie en filter laten vervangen. Bak olie was nog helder rood naar ruim twee jaar en 40.000 km, maar je weet nooit wat er in het filter zit.

Tevens dit weekend even de opvangbak onder de voorruit waar de ruitenwisser in verwerkt zitten even opengemaakt en de losse troep eruit gehaald. Blaadjes, kleine takjes etc. Kan er weer volop frisse lucht naar binnen en de kans op beslagen ruiten is ook weer wat minder. Ik kwam ook nog een totaal verroeste punt tang tegen die waarschijnlijk ooit door een monteur per ongeluk achter is gelaten. Vanmiddag de winter banden eronderuit en de zomerbanden er weer onder. Kan ik deze zomer de winterbanden weer wat netjes maken.

Nwe voorruit

  • 225.000 km

Tsja, ik rij nu eenmaal 400 km per week woon-werk verkeer en begeef me daarbij veel op de snelweg. En zo gebeurde het dat ik gisterochtend een enorme klap hoorde terwijl ik op de rechterbaan reed en ineens een grote ster in mijn voorruit zat. Nog voordat ik de auto kon stoppen bij de eerstvolgende gelegenheid, schoot er ineens vanuit die ster een grote barst naar rechts. Vervangen dus! Ben WA Plus verzekerd en komt allemaal wel goed, maar wat een gezeur om de glas garage zo ver te krijgen om mij terug te bellen. CarGlass is echt waardeloos in communicatie. Moet constant zelf bellen, overal achteraan gaan en weet nu nog niet wanneer de ruit binnen is en ik langs kan komen. Ach ja, als de ruit er eenmaal inzit, heb ik weer een schone blik naar buiten. Moet wle zeggen dat de oude ruit vol zat met spikkels die irritant verblinden met de zon erop en ook savonds als er autolichten mij tegemoet schijnen. Daar ben ik straks mooi vanaf.
Dus bedankt wie er dan ook verantwoordelijk was voor het opwerpen van die steen vanonder zijn autoband vandaan.

Nwe tank dop

  • 225.500 km

Ik heb bij aanschaf van de Mercury een nwe afsluitbare tank dop gekocht. Recent, gooie de wagen er spontaan benzine uit, via de ontluchting slang die via de achterste wielkast naar buiten loopt. Gevaarlijk, want het is al snel een behoorlijke plas benzine.
Blijkt nu dat de benzine dop niet meer goed sluit en een geblokkeerd ontluchtings ventiel heeft. Maar even een nwe besteld.

Kleine update

  • 232.000 km

Zo, we zijn inmiddels al weer flink wat km's verder en ben ook al weer met de Mercury op vakantie geweest naar de Ardennen. Gemiddeld 1 op 8 met een rijstijl van 130-140 km/u op de teller en cruise contro ldaar waar mogelijk. Kwam tijdens de vakantie erachter dat de ruitenwissers hun beste tijd gehad hebben en heb voor 32 euro een nwe set SWF (SFW??) wissers gekocht. Schijnt het beste te zijn dat er is. Ook gelijk even de ruitenwisser armen op nieuw gespoten, de verf erop heeft toch flink te lijden onder de elementen.

Kachel radiateur

  • 236.000 km

Net als elke andere auto, kan ook bij een Mercury de kachelradiateur kapot gaan. Het bleek dat de mijne al zolang ik hem heb ietwat lekte, wat ook de soms zoetige interieur geur verklaarde en het feit dat zonder de climate control aan de ramen snel besloegen bij vochtig weer.
Om deze te vervangen, tesamen met de actuator door (klepje bovenop de radiateur) moet het gehele dashboard los.
Afijn, 8 manuren verder zit alles er netjes in en ben ik van alle ellende verlost. Tis een rib uit mijn lijf, maar ben blij dat het gedaan is. Geen gedoe meer in de winter met beslagen ramen.

Tevens heb ik nwe (zeer goede tweedehands) OEM koplampen op de kop getikt en deze geinstalleerd. Dit kostte mij per unit 10 minuten werk. Gelijk andere kleur temperatuur Xenon erin gezet, 4300K nu, wat er veel natuurlijker uitziet dan de 5000K die erin zat. Voordeel van OEM units t.a.v. aftermarket, is dat het lichtbeeld wat rustiger is zonder al te veel strooilicht.

Straks even de lampen goed af laten stellen en weer klaar. Laatste check voor de winter van de onderkant, of er nog wat bodyschutz af is en bijgewerkt moet worden, de winterbnaden eind deze maand eronder en klaar!

Verkocht

  • 239.000 km

Afgelopen zaterdag is de Mercury door zijn nwe baasje opgehaald. Die is er erg blij mee en zal een probleemloze auto hebben voor de komende jaren. Ik zal d'r missen...


En ik?...ik ging voor iets met LPG omdat ik 1600 km per maand woon-werkverkeer afleg en de Mercury dan toch al snel te duur word. Hoe raar kan het lopen...ik ging voor een Dodge Durango op LPG....dat werd niets en nu heb ik een nieuwe liefde....een 1999 Lincoln town Car Signature Touring Sedan met net een ton op de teller. LPG erin laten ga ik maandag onderzoeken. Vandaag bleek al dat ik op de snelweg al gauw 1 op 10 haal op benzine.

Welcome home again....

  • 253.000 km

Tsja...wat kan ik zeggen? Het speelde al een tijdje in mijn hoofd...de Mercury...hoe zou het er mee zijn? Ik had nog een Facebook bericht van de eigenaar die de Mercury heeft verkocht aan een verzamelaar. De beste man gemaild, gevraagd of hij mij in contact kon brengen met de huidige eigenaar...

Dat kon hij! Heb de eigenaar een ouderwetse brief gestuurd en een week erna een telefoontje.....

Stomtoevallig heb ik hem op het juiste moment benaderd. Hij liep al met de gedachte om de Mercury te verkopen. Gebruikte hem te weinig en MRB is dan duur! Had nog veel meer ander Amerikaans spul staan, waaronder enkele met LPG, dus de keuze was snel gemaakt.

Ik ga haar maandag a.s. halen. Word vervolgd! (ben als een kind zo blij)Zeker met de hele onderhoudshistorie zoals hierboven vermeld, is dit zeker geen kat in de zak!

En nu......APK

  • 253.350 km

Na erg veel boenen en poetsen, weer wat van de oude glorie hersteld. Ik rijd erg voorzichtig met de auto, om te achterhalen wat men er allemaal mee heeft uitgespookt in de tussenliggende jaren en de 15.000 km dat men er mee gereden heeft.

aan de buitenkant wat schaafplekken op elke hoek, waarvan het meeste wel te verhelpen is. Op de achterklep zat altijd al een hoekje waar de blanke lak wat dunner werd,voorlopig laat ik dit zo, en misschien dat in de toekomst dit aangepakt word.

Motorruimte is nooit netjes schoongemaakt meer na mijn bezit, en verdient dit voorjaar ook wel even wat TLC. Interieur zoals gezegd was ontzettend smerig, vet, zand, en ander ranzig spul op deurpanelen, vloerbedekking en bekleding. Tis allemaal weg, maar de vettige lucht hangt er nog wel enigzins....
Heeft tijd nodig vermoed ik.

De auto rijd nog steeds lekker en vertrouwd. Reageert goed op het gas, schakelt netjes op en neer en de besturing is nog steeds vederlicht, bij elke snelheid. Wel weer wennen.

Voor de APK op vrijdag alvast de volgende check punten meegegeven:

- Airco (koelt prima, maar toch even kijken of deze nog vol genoeg zit.)
- Banden rondom balanceren
- Ashoesje vervangen
- motorolie en filter vervangen (bak olie nog niet, dit is gebeurt bij ca. 200.000 km.)
- differentieel olie vervangen
- wiellagers rondom nalopen

De auto gaat dit jaar weer mee naar Zuid Frankrijk, en dient er weer top bij te staan. Wellicht dat Ik het klaarmaken van de 83er Vijf nu even wat doorschuif.

Dagelijks vervoer gaat even voor. Uitkomst APK volgt binnenkort.


13 Maart : tussenstand APK voorkeuring:

- ABS sensor links achter moet idd vervangen worden. Is besteld.
- Luchtbalgen van de luchtvering zijn nu echt op. Nwe zijn besteld.
- Handrem moet worden bijgesteld.


- En van de 4 banden zijn er twee die toch over niet al te lange tijd vervangen moeten worden. Dat mag ook wel na 70.000 km te zijn meegegaan....

al met al een nette uitkomst. Pure slijtage en geen misbruik van de wagen, van wat aan het licht is gekomen.

Verse APK

  • 253.420 km

Zo! heb haar weer terug! Man, het was de hoogste tijd voor een tune up kwam ik wel achter! Luchtbalgen van de air suspension waren op en moesten worden vervangen, abs sensor moest worden vernieuwd, motorolie en filter vervangen, as hoesje, differentieel olie vervangen (was dikke zwarte troep met een hoop meuk onderin), airco gecheckt, stabilisator stangetje, stuurstangetje en nog wat klein grut.....


Ben 1300 euro kwijt, maar ze rijd weer als nieuw. Je zal me voor gek verklaren, maar ze is mij elke cent dubbel en dwars waard. Dit zijn allemaal slijtage zaken die er bij horen. En ik wil een betrouwbare auto en dan moet je dit soort acties uitvoeren.

Paar dingen die me opvallen door de jaren heen...

Een aantal zaken komt zeer regelmatig terug voor vervanging:

Stabilisatie stangetjes, stuurstangen, bougies en kabels en benzine filter. Die rotten onder je kont vandaan vanwege het goedkope blik waar ze van gemaakt zijn.

Ook nwe koplampen binnen om de vergeelde te vervangen zodra het mooi weer is. Met 500K Xenon erin. Ook een andere radio gekocht met USB optie via een kabel aan de achterzijde, welke in mijn handschoennekastje uitkomt. Ideaal.
Daarna buitenkant opknappen en krasjes wegpoetsen etc. Word vervolgd!

weer ff verder

  • 255.362 km

Welnu, de Mercury is bijna weer als vanouds....de achterklep is gespoten en de lelijke slijtplek van de blanke lak is nu verleden tijd. Eind dit jaar, maar wellicht pas volgend jaar is het dak aan de beurt en de motorkap. Die komen er ook langzamerhand aan...is toch best een kwaal uit de jaren tachtig/negentig....slecht gespoten wagens....mijn 626 uit 1996 had het ook op de motorkap....

Auto rijd heerlijk. Heb inmiddels een reserve set wielen aangeschaft voor de winterbandjes. Veel geluk gehad om deze te vinden, ze worden nu wel behoorlijk zeldzaam.

Ik hoop dit weekend nog de nwe koplampen te kunnen monteren, om geheel klaar te zijn voor het Youngtimer Event volgende week in Boxtel. Een nette voorkant oogt toch heel anders. Eind Mei komt iemand mijn bestuurders stoel opknappen. Het leer is gaan barsten en nu komen er de eerste slijtplekken in. Tijd om in te grijpen om erger te voorkomen.

weer wat verder

  • 257.386 km

Zo, nu de achterklep gesptoen is (350 euro), de koplampen zijn vervangen en Xenon 5000K erin is gegaan, zijn we weer een stap verder in het netjes maken van de auto. Tevens een ontbrekende afdek plaat onderaan het dashboard bestuurderskant op de sloop gehaald. Was verdwenen bij de vorige eigenaar. Ook een in perfecte staat verkerende bestuurders stoel op de sloop gehaald en mijn enigzins gebarsten stoel vervangen. Morgne naar de sloop de andere stoel ook ophalen. Ook reserve gordels, deurrubbers, kofferbak rubber en ander klein grut meegenomen. Men kent de prijzen onderhand wel op de sloop, want ook daar weten ze dat onderdelen schaarser worden. Momenteel scoor ik met mijn redelijk nette rijstijl een verbruik van 1 op 8,3, maar dat kan nog veel beter.

Volgende week komen er 4 hagelnieuwe Michelins Premacy 3 onder. Dan ben ik van de rijgeluiden van de oude banden af. Die hebben een V-profiel ,wat al luidruchtiger is, en ze gaan al 70.000 km mee en er zijn nu twee bijna op. Netjes voor een c-merk. Winterbanden scoor ik op Marktplaats wel gebruikt, scheelt weer wat centen.

oeps....

  • 260.129 km

Zo, vandaag even naar mijn garage geweest. Had het gevoel dat er bij 130 km/u een trilling of resonantie voelbaar was achteraan de auto. Na een proefrit van de monteur, komt het erop neer dat er wellicht een lager aan het slijten is in de aandrijving. slik.....oke, 260.000 km verder...maar toch. Revisie van de achteras kost al gauw 1000 euro. Ik kan er mee doorrijden wel 5-10 jaar, maar als ik harder rijd, merk je er wel iets van....ik denk er nog even over na. Wellicht een achteras van een sloper die minder heeft gelopen?

En...sinds gisteren, blies de airco geen koude lucht meer. Gek, eergisteren deed hij het nog prima en koelde als een tierelier bij 38 graden buiten...

Vermoeden is, en aan de hand van de aanblik van desbetreffend object ook wel een goede aanname, is dat de droger lek is. Dat kreng staat in een soort rubberen sok zijn werk te doen, maar door al dat condens, blijft er elke keer water in die rubberen voet staan. Dat is na 17 jaar toch gaan vreten aan het metaal....dus na verwijderen van de rubberen laars, zag het er redelijk triest uit.....

De monteur durfde er niet in te prikken, bang dat hij het geval echt helemaal kapot maakte...om de mate van rot aan te even

Lekker...volgende week donderdag de auto pakken om vrijdag naar Zuid Frankrijk te gaan...

Airco afgevuld met 1 KG koelmiddel en op hoop van zegen heen en weer voordat hij weer leeg is.
Anders word het een ouderwetse vakantie met de raampjes open rijden....

Nwe droger word besteld, maar is niet op tijd binnen voor mijn vertrek....

Ik kan het het beestje niet kwalijk nemen, maar haar timing is erg slecht...

Eerst maar eens op vakantie...dan bij thuiskomst de droger laten vervangen en dan maar eens op mijn gemak bedenken of ik met de huidige achteras wil doorgaan of niet. Ene kant, 130 is wel het maximale wat je mag rijden overal....en deze auto is gemaakt om te cruisen....

Eerst maar eens zien wat de vakantie gaat kosten....

De auto rijd verder in ieder geval heerlijk en de autohoes gaat ook mee voor als de wagen op de camping werkeloos onder de bomen staat.

Terug van vakantie

  • 263.168 km

Zo, de hitte van Zuid Frankrijk weer verruild voor de herfst in Nederland....

Vlak voor vertrek bleek de condensor van de airco lek. Nu is een rit naar Zuid Frankrijk zonder airco wellicht in de jaren zeventig en tachtig normaal...maar met een klein kind aan boord is dit voor mij een must have. Een nwe laat ca. 2 weken op zich wachten, alvorens uit Amerika te arriveren...dus geen optie.
Dan maar de sloop proberen en ja hoor, rooie Ben had nog eentje staan.
Mijn vader was zo goed om er heen te gaan met een familielid en heeft de condensor eruit gesloopt. Deze bleek aan de onderkant een flinke klap te hebben gekregen ooit en het leek twijfelachtig of deze nog goed zou functioneren.

Onder het motto beter iets dan niets, toch de gok genomen en een 250 euro lichter had mijn garage het geval in gebouwd en na uitvoerig testen op lekkages, bleek het kreng het gewoon nog te doen!!!

Op naar Zuid Frankrijk! De airco heeft zich perfect gehouden, ook het laatste stuk op de tweede reisdag, waar een ellenlange file vanaf het zuiden van Lyon, tot aan Orange de boel ernstig vertraagde. Bij temperaturen oplopend tot 38 graden, bleef de wagen zijn hoofd koel houden. De cruise control is erg aangenaam op de wat rustiger stukken. Niet 1 maal met een pijnlijke rug uitgestapt en de kleine had het achterin heerlijk comfortabel, inclusief tv en versnaperingen.

Ook op de reis weer genoeg bekijks van de medeweggebruikers. Ik moet zeggen, wat zijn die Fransen slechte automobilisten en nog erg ongeduldig op de koop toe. Bah.

Leuke detail, zowel bij Luik als verderop in de reis, bewees het maar weer eens dat een dikke V8 die alsmaar door stampend een heuvel op dendert, alles en iedereen achter zich laat, en mensen verwoed terug schakelend met hoge toeren proberen de pas er een beetje in de houden wanneer de heuvels dermate steil worden, dat je echt moet gaan klimmen. Tsja, dat was wel ene erg leuk moment.

Bij thuiskomst (1370 km in 14 uur met een aantal pauzes en 1 x geflitst voor 12 km te snel rijdend, gelijk een afspraak gemaakt om een nwe droger en condensor te monteren. Dit gebeurt eind Augustus.

De trilling in de achteras een paar keer als storend ervaren, maar er waren ook momenten dat er helemaal niets te voelen viel. Stiekem vermoed ik toch dat het een kapot lager is. Die hoor ik nu bij bochten wat meer aanwezig.

Gaan we later dit jaar maar eens naar kijken.

Ik ben echt beretrots op de ouwe meid. Na zoveel kilometers trouwe dienst gewoon doorgaan. Ik weet nu zeker dat ik haar op probeer te rijden. En dat dak, word zekers opnieuw gespoten. Heeft ze wel verdiend.

oh ja, verbruik....
De heenweg was relaxter dan de terugweg, en de snelheid lag ook iets lager. Echt 130 kilometer per uur op de cc. Heb zelfs een 1 op 9 gescoord. De terugweg heb ik wat meer doorgereden en daardoor niet minder dan 12,8 liter per 100 kilometer er gemiddeld doorgejaagd. Maar ja, het waren wel erg fijne kilometers kan ik je vertellen....

Koud!

  • 265.925 km

Afgelopen maandag eindelijk de tijdelijke airco onderdelen vervangen door een new droger en condensator. Verschil is niet te merken, aangezien de sloop onderdelen ook prima hun werk deden. Portomonee merkte het wel helaas en 490 euro lichter. Die kan er weer 265.000 km mee...

Verder heb ik voor mezelf even de prioriteiten op een rijtje gezet vwb de volgende fix word.

Eerst laat ik ergens in September het dak opnieuw spuiten. Erger ik me daar ook niet meer aan. Dan in het voorjaar nww remschijven, geventileerd. Oude zijn toch ruim 60.000 km meegegaan. Daarna, word het sparen voor een achterasrevisie...nodig of niet...het ietwat dreunen bij 140km/u is echt irritant. (hoop nog steeds dat dit een lagertje is)

Opgefrist!

  • 266.542 km

De auto is deze week naar de spuiter gegaan om het dak, wat flink last had van een vergane blanke lak laag, op te knappen. Net als eerder bij het kofferbakdeksel. Men heeft tevens een rare lak plek bovenaan de bestuurdersdeur meegenomen in het proces. Alles ziet er weer erg strak uit! Heb het nog niet in zijn totale glorie mogen aanschouwen, aangezien het de gehele week al zo
'n beetje regent en het dak nog niet droog is geweest. Dit maakt de auto weer af, netjes en representatief. 350 euro die terecht is uitgegeven!

Winterklaar?

  • 268.954 km

Zo, de Mercury heeft zich ook weer gemeld....

Twee weken terug heb ik de auto op een huurbrug gehad om de onderkant na te lopen van een eerdere tectyl beurt bij mijn 1e bezit. Ter voorbereiding op de winter. Alles zag er nog netjes uit op een paar plekjes na die in herhaling moesten. Daarvoor heb ik nu Dinitrol ML gebruikt, en afgewerkt met Dinitrol Metallic.
Toen mijn vader een klein plekje ontdekte…dat plekje werd na borstelen met de machine al snel een klein gaatje en bij nadere inspectie was er aan de binnenkant van de balk meer aan de hand….

Wat is er gebeurd…..

De airco scheid bij gebruik condenswater af…

Die verlaat via een flapje in het schutbord de auto en drupt dan ongecontroleerd naar beneden, via allerlei onderdelen die zich aan de onderkant bevinden…..dus niet zoals bij moderne wagens via een net slangetje die het helemaal naar beneden leid.
Het drupt ook vaak in het chassis, en met name bij de rechtervoorwielophanging.
…vlakbij het lekker warme hitteschild…dit bij elkaar creeert een warm en vochtig plekje….

In de loop der jaren, en dan spreek ik vanaf nieuw dus, is dit opgehoopt en gaan roesten door vuilophoping en langzaam vrat het zich een weg door een tussenwandje in het chassis. En ook naar buiten via eerder genoemd gaatje.
Ik ontdekte dit een vrijdagmiddag en het gehele weekend vroeg ik me af wat te doen…
Normaliter moet een forum je de stuen en kennis bieden om dignen uit te sluiten en advies te geven.
In dit geval werd ik er alleen maar onzekerder van…de kalcht was herkenbaar en ik kreeg fotos voorgeschoteld van nog ergere gevallen of van gelijkwaardige gevallen. Die laatste gaven aan dat ze gewoon rijden, niets eraan te doen en als het te erg word, koopt men gewoon een nwe….tsja…die luxe heb ik niet…ten eerste omdat dit Nederland is en niet de USA, waar ze overal te koop staan voor lage bedragen….en ten tweede omdat ik bij het 1e bezit er al ca. 7000 Euro in heb geinvesteerd, en nu onderhand bij het tweede bezit al weer 2500 euro.

Dus…mijn eigen garage gebeld en langsgegaan voor advies.
Eenmaal op de brug herkende de monteur de klacht. Hij heeft zelf ook jaren een zelfde MGM gehad. Echter, hij had een gaatje ergens achterin. Hij schrok er niet echt van en gaf aan dat dit ca. 3-4 uurtjes werk kost om het weer netjes te maken. Ik had de zaak inmiddels al dermate in de Dinitrol ML gezet dat hij mij vertelde gewoon door te rijden, want de structuur is niet aangetast en de veiligheid niet in gevaar, en dan zouden we het met de nwe APK volgend jaar wel even meenemen in de beurt.

Top! Tsja, soms vergeet ik wel eens dat de grote meid alweer bijna 20 jaar oud is…en dan mag ze best een ouderdomsvlekje hebben af en toe. Zolang het maar op te lossen is zonder al te veel kosten.
Voorlopig karren we rustig verder…….
Het gekke is, nu ik haar weer terug heb, ik mezelf oo kneit kann voorstelle nom in iets andere te rijden naar mijn werk…die auto, dat ben ik, en ik, ik ben die auto….

This car is here to stay!

Winter.....

  • 270.920 km

Zo, net een set winterbanden gescoord, gebruikt, met zeer goed profiel. Michelin Wintrac Xtreme. Setje velgen had ik al klaar liggen. De big Merc doet het prima en qua bijzonderheden valt er niets te melden eigenlijk.

Wat ik wel wil vermelden en wat ik ook ontzettend gaaf vind...is dat mede door deze review, maar ook het Klokje Rond wat ik met de Mercury ooit gedaan heb tijdens het 1e bezit...er diverse mensen zijn, die de sprong in het diepe ook gewaagd hebben en er eentje gekocht hebben, met meer of minder kilometers op de teller dan de mijne.

Ook zij, zijn nu besmet...welkom bij de club jongens en een super beslissing....;o)

klik?

  • 273.650 km

Gisteren wilde ik de Mercury, na een week stilstand door vakantie, waarbij de Mazda zijn dagelijkse taken had overgenomen, weer starten om hem eens flink te wassen.

Helaas....klik...en verder niets....alarm deed het wel, maar startmotor ging niet rond...


Accu eruit gebouwd en laten doormeten...1 cel kapot en de accu kwam net aan de 10V. Overleden dus..


Dus maar een nwe aangeschaft...90 euro.
Was even onvoorzien, maar blij dat dit thuis gebeurde...dit had dus ook elders kunnen gebeuren. Was niet tof geweest.

Zo! geen gejank meer!

  • 273.800 km

Ondanks dat de Mercury toentertijd door Hessing een destijds top of the line autoalarm kreeg en startonderbreker, is deze in de loop der jaren wat gevoeliger geworden met heel aparte kuren. En laten we wel wezen, niemand kijkt nog meer op of om als er een auto alarm afgaat, want, meestal is het loos alarm. En als het echt is, gaat niemand zijn eigen nek riskeren voor andermans auto.

Zo ook bij de Mercury. Het alarm ging de laatste tijd met name gedurende het weekend, en bij voorkeur midden in de nacht af. Meerdere malen. Op een gegeven moment sliep ik met de auto sleutels op het nachtkastje. Om de haverklap rechtop in bed, want het alarm ging weer af. Ook leuk voor de buurt zullen we maar zeggen.

Dus, toen het op een gegeven nacht voor de 4e keer afging, de gereedschapskist gepakt en accu lo gemaakt. Dat dient ook voorzichtig te gebeuren want dit kreng heeft een noodstroomvoorziening indien de accu word losgekoppeld. Fijn als je met je hoofd net onder de motorkap zit....

Gelijk de volgende dag een afspraak gemaakt bij mijn vaste garage en men heeft voor mij binnen een halve dag het alarm uitgebouwd, met behoud van de startonderbreker..

Ik slaap nu veel geruster kan ik je vertellen.

tegenvallertje....

  • 275.860 km

Met een weertype als vandaag, veel wind en continue regen, viel mij nogmaals op hoe ontzettend zijwindgevoelig de Mercury is. Je zou het niet verwachten met een zwaar beest als dit, maar zodra ik de wind vol van de zijkant heb, of achter een vrachtwagen of bomenrij vandaan kom, dan moet ik echt met twee handen de boel in het gareel houden. Geen miliseconde de aandacht laten verslappen. Met de winterbanden eronder is de auto extra zenuwachtig voor dit soort weersinvloeden, de auto lijkt lichtvoetiger. Terwijl het toch Vredestein Snowtracs zijn. Een maat van mij met een identieke auto heeft dezelfde ervaring gehad met deze banden, dus volgen jaar maar eens andere opsnorren op MP.

Dan nog een korte update omtrent het vibrerend euvel wat tijdens 110-130 km/u optreed en wat van achteren lijkt te komen..hetgeen ik en mijn garage dachten dat het de achteras moest zijn en een versleten lager...Welnu, ik heb een kennis gesproken die al 40 jaar in Amerikanen handelt, rijd en sleutelt. Die herkende de symptomen, zeker dat het optreed bij steeds lagere snelheden naarmate de tijd verstrijkt. Een kruiskoppeling van de cardan as (tussen as) kan wel eens versleten zijn. Dus die moet eronder uit, nwe kruiskoppelingen voor en achter, cardan as laten balanceren en er weer onder prakken. Vraag me af of dit goedkoper gaat worden dan de voorspelde 1000 euro voor achteras revisie....
enfin, eerst maar eens APK in Maart.

Nwe APK

  • 277.126 km

Gisteren de Mercury weggebracht voor een nwe APK.
Ik had ook wat dingetjes die ik wilde laten vervangen uit onderhouds oogpunt.
- Bak olie en filter (elke 100.000 km) en motorolie en filter (elk jaar ofwel 20.000 km).
- Gaatje lassen in chassis balk waar airco afwatering heeft (bekend fabrieksaf afwateringskwaaltje)
- Kruiskoppelingen vervangen (als 1e poging (en tevens de goedkoopste van alle) om resonantie bij hogere snelheden te verhelpen) Dingen zijn maar 25 euro per stuk.
- Nieuwe ophangrubbers voor het uitlaat systeem. Ze zijn allen uitgedroogd door de aren heen.

Er waren helaas twee kostbare verassingen inbegrepen;
Bij demontage van de helft van de uitlaat om te kunnen lassen, braken een tweetal bouten af. Dit creeerde extra arbeid en zorgde voor vertraging.
Tevens moeten er achter nieuwe remschoentjes gemonteerd worden. Een kant was al dermate op, dat die niet meer lekker op zijn plek zat. Dus net op tijd.

Alles bij elkaar kwam het op een fors bedrag van 950 euro excl. uit. Een hoop geld voor een APK, maar als ik de werkzaamheden eraf haal die ik zelf had gevraagd, valt het reuze mee.

Maar goed, voor dat geld rijd ik wel weer een jaar in luxe. En aangezien ik de rest van het jaar eigenlijk niet echt kosten maak aan de auto mbt onderhoud, afgezien van de nieuwe accu deze winter, valt dit alleszins mee.

Ik heb de 1e snelweg rit gedaan vanochtend en de resonantie is tot 120 minder zo op het 1e gevioel, maar bij 140 toch weer duidelijk aanwezig. Dus een revisie van de achteras zal zeker een keer in de planning komen als ik er vanaf wil komen. Eerst maar eens er voor gaan sparen en ondertussen me om de andere wagens bekommeren.

Oh ja, ik heb wel zelf een multieriem besteld om te vervangen, de oude gaat ook alweer 100.000 km mee en begint nu ouderdomskwaaltjes te vertonen in de vorm van slijtage aan de zijkanten van het loop vlak. Toentertijd ook zelf gedaan en met het 1e mooie ietwat warmere weer ga ik het weer zelf uitvoeren. Riem zelf kost maar 30 euro op Ebay en nog wel van een merk, in dit geval SKF. (via leveranciers in NL zou het me tussen de 60 en 98 euro gaan kosten!!)

onverwacht!

  • 279.268 km

Na een behoorlijke tegenslag met de Corolla, de Mercury maar weer van stal gehaald. Veel te vroeg eigenlijk nog, de winterbanden zitten er nog onder, maar ja....

Accu erin gedaan en het voelde weer als vanouds, hoog op de bok, in zetels ipv omsluitende stoelen als in de Corolla.
Heb gelijk maar even zelf de multieriem vervangen. Een beetje rondkijken levert een leuke karting op. via de diverse toeleveranciers inNL waren de prijzen tussen de 60 en ruim 90 euro. Via Ebay duitsland 37 euro inl. verzenden. En ook nog een merk, in dit geval SKF.

Het viel mij op dat beide voorspatbord randen nu wat meer kleine speldeknopjes onder de lak krijgen. Heb daarom dan ook besloten om de achteras revisie uit te stellen naar December dit jaar en eerst beide spatborden te laten voorzien van vers staal en daarna te laten spuiten.
Ik ga waarschijnlijk ook de RVS gepolijste b -en c stijl kapjes eraf halen en zo weer teurg naar de originele look te gaan. Keer weer iets anders zullen we maar zeggen.

Gemidddeld verbruik ligt tot dusver, vanaf moment van weeer in gebruikname vorig jaar, op 1:7,5. Enigzins acceptabel. Kan veel beter, maar zoals eerder gezegd, dan rij je echt als een bejaarde....

Ach...

  • 283.000 km

Zo, we zijn weer wat kilometers verder met de grote bak. Afgezien van het heerlijk rijden, zijn er wel wat dingetjes weer ontstaan.

De kleine spikkeltjes bij de voorschermen beginnen nu ineens broertjes en zusjes te krijgen. In een hele korte periode is de builenpest uitgebroken. Raar dat dit zo snel gaat. snelle actie ie gewenst. De persoon die momenteel mijn Corolla restaureert, gaat ook de Mercury aanpakken. Nwe spatbord randen bij beide voorschermen, het dubbele plaatwerk dat alle ellende veroorzaakt eruit en frisse randen erin. Even strakmaken, spuiten en klaar. Wellicht kan hij ook gelijk de voorbumper van steenslag e.d. ontdoen en de motorkap een nwe glans geven. Dan is de auto geheel klaar qua exterieur.
Verder kwam een ander onaangenaam geluid mij ter oren....een tikkend geluid vanuit het dashboard, wat soms een paar keer achter elkaar klinkt, maar soms ook een tijdje niet van zich laat horen. Duurt maar heel even, en is weer weg. Via het Mercury forum in de USA geleerd, dat dit de BDA is. Ofwel de Blend Door Actuator. Kortgezegd, een regelklep die de ventialtie aanstuurt naar de gewenste roosters. Nu is bij mij deze klep een paar jaar terug vervangen toen er een nwe kachelradiateur gemonteerd moest worden. Men raad dit altijd aan, omdat wanneer de klep alsnog kapot gaat, het dashboard los moet, wat ook gedaan moet worden bij een kachelradiateur. Dus sla je twee vliegen in 1 klap. Nu is dus de nwe kapotgegaan, of is bezig met kapot gaan... fijn, heb ik weer! Maar ditmaal ga ik het zelf doen, want ik wil niet weer een factuur van 1100 euro. Demontage dashboard kost tussen de 4 en 7 uur. en dat voor een onderdeel van net 70 USD.

Verder viel mij op tijdens de vakantie in Luxemburg, dat de auto piepte en kraakte bij het sturen, veren remmen en dergelijke. Uitgedroogde rubber is waar je als eerste aan denkt. Afspraak gemaakt, dat ik bij thuiskomst langs de garage ga. Kom ik thuis, geluid weg.....en nu, een week na dato, nog steeds geen herrie. Wellicht dat dit dan weer een gelukje is.....

Kortom, de auto blijft mij bezig houden, vooral financieel. Maar ik heb nu A gezegd, en zal ook B moeten zeggen.

Betekend wel dat andere projecten uitgesteld moeten worden. Als de Corolla straks klaar is, ga ik er een tijd in rijden, en zet de Mercury stil, om met het dashboard te kunnen beginnen. Ik kan dan rustig de werkzaamheden over een week uitsmeren, omdat de auto toch niet hoeft te rijden dan.

TLC

  • 283.687 km

Toen ik gisteren mijn Corolla ophaalde van de hersteller, heb ik gelijk een afspraak gemaakt voor de Mercury.
Wat gaan we doen?

Nu de auto inmiddels bijna 20 jaar oud is en bijna 3 ton achter de kiezen heeft, is het tijd voor wat cosmetische chirurgie.
De eerder genoemde wielkast randen van de voorschermen worden kaal gemaakt, en voorzien van nieuw staal.
Tevens word de motorkap en vorobumper ook meegepakt in het spuiten. De motorkap is zijn glans op een paar plekjes iets aan het verliezen. Een leek ziet het niet, maar ik wel. Tevens heeft de voorbumper veel steenslag na al die kilometers. Ook zit er een kleine beschadiging op een hoekje. Ik heb ooit een klein kusje uitgedeeld bij het stoplicht. Zag een auto voor mij te laat die in de remmen ging. Ik heb ondertussen al een andere, mooiere grille klaar liggen en nwe knipperlichten.
Als hij hiermee klaar is, zal hij het dubbele plaatwerk bij voor en achter wielkasten inwendig gaan behandelen met anti-roest, zodat dit nooit meer terug komt bij de voorschermen en nooit gebeurt bij de achterschermen.

Dit heeft ze dubbel en dwars verdiend omdat ze mij nooit maar dan ook nooit heeft laten staan onderweg. Ik kan mij ook geen betrouwbaardere auto voorstellen dan de Mercury.

Binnen nu en twee weken bring ik haar weg. Alles bij elkaar zal ik haar 3 weken moeten missen. Geen probleem, is het wel waard.

Bijna zover...

  • 283.900 km

Eind volgende week, komt de Mercury weer van stal. Tijd om haar voor te bereiden op de winter, of die nou wel of niet sneeuw en troep met zich meebrengt.

Nadat de Mercury gespoten is, zit er nog een waas van blanke lak over de voorruit die eraf gepolijst moet worden.
Tevens moet ik beide voorspatborden aan de bovenkant poljisten. Ze zijn ietwat te dof naar mijn smaak.
Als de herstelwerkzaamheden goed zijn gedaan, en de auto strak blijft na een eventuele sneeuw winter met pekel e.d., dan laat ik alles zo. Komt er onverhoopt weer een klein blaasje bij het voorscherm, dan laat ik beide kanten de randen geheel vervangen. Omdat de Mercury voorzien is van een fabrieks af handaangebrachte striping op de flanken, zal ik ook hier iets mee moeten. Licht opschuren van de striping, zodat deze helemaal vlak is en dan de zjikanten overspuiten. Vanaf stootstrip halverweg de deur, tot aan de bovenkant zijkant. Maar dan door een erkend schadeherstelbedrijf. Dan maar geen striping, maar wel makkelijk met herstel.

Enfin, ik loop wellicht te ver voor op de feiten.
voor nu, zodra de auto opgepoetst is, gaat ze naar de garage voor de volgende zaken:

- Vervangen Blend Door Actuator. Deze is al eens vervangen uit voorzorg, toen de kachelradiateur werd vervangen. Word altijd aangeraden. Had ik het maar niet gedaan. Nu gaat de nwe module kapot. Gevolg, ding zit achter het dashboard en gaat weer veel manuren kosten.
- Nalopen voortrein. Gekraak en gerammel opsporen en verhelpen. Komt voor bij remmen, hobbels in de weg of sturen. Waarschijnlijk uitgedroogd rubbertje of zo.
- Nakijken rechts achter handrem aansluiting. De ijzeren huls is doorgerot en wil weten of dit kwaad kan.

Zoals je wel zult snappen, stellen we de achteras revisie nog even uit op deze manier.

De tussenstand tot nu toe, met twee keer aanschaf erbij opgeteld, vanaf 1e bezit...is dat ik al voor ruim 17K erin heb zitten. Eind is nog niet in zicht, maar ik ben gek op het monster en bij elke mijl een hele brede smile. En daar gaat het tenslotte om, genieten van elke kilometer.
Kan niet iedereen zeggen.

En sorry, een nwe auto vindt ik helemaal niets. Smaken verschillen en ik wil iets wat karakter uitademt. Daar stop ik mijn centen liever in.

Reparaties....deel 417

  • 285.264 km

Enfin, de auto is naar de garage geweest en toen bleek dat er e.e.a. aan slijtage was opgetreden. Stuurkogel en twee fuse kogels moeten vervangen worden. Tevens maakt een van de twee voorste schokbrekers een kraken en schurend geluid, wat ik in mijn vakantie dus horde de gehele tijd. De werkign van beiden is nog perfect. Toch besloten dit te vervangen, dat gekraak is niet leuk om te horen en ze klinkt dan net als een vermoeid oud werkpaard wat een spuitje moet hebben.

De voorste spatborden die gefikst waren vertonen her en der weer spoortjes van slecht herstel. Dit wotrd nu kosteloos gefikst. Zal de auto wel een maand meotne missen ofzo, en dus ben ik gedwongen een winterkarretje te moeten aanschaffen voor die tussenliggende tijd. De Blend door Actuator doet het de laatste weken zonder herrie, dus die laat ik maar even voor wat het is. Scheelt weer in de kosten.

De voor -en achterbank zijn weer gereinigd en opnieuw in de bescherming gezet voro de winterdagen.

Gekraak is voorbij

  • 285.952 km

Zo, auto gisteren weer opgehaald.
Twee fuse kogels, een onderste en bovenste, zijn vervangen, een stuurkogel is vervangen, twee schokbrekers voor zijn vervangen ivm gekraak de abs sensor ringen aan beide zijdes zijn schoongemaakt. Dat laatste omdat ik bij het insturen in een parkeerplaats, bij volledige uitslag van het stuur, af en toe de ABS hoorde sputteren, zomaar. Dit bleek dus daar aan te liggen. Schijnt bij meer auto's voor te komen, met name Europese modellen.

625 euro armer, maar een veilige auto rijker kan ik er weer tegenaan. Heb voor mezelf wel een belangrjike beslissing genomen.....

De Mercury gaat deels met pensioen als daily. Uiteraard is de Corolla in de zomermaanden al aanwezig, maar in de winter komt er een ander voertuig eind volgend jaar. Nadat ik volgend jaar beide voorspatborden van de Mercury heb aan laten pakken, zal deze wat vaker onder de car port gestald gaan worden. Wil de auto nu een beetje sparen en er niet de volledife 20.000 km per jaar mee tuffen. Dit betekend wel dat de R5 zal moeten vertrekken helaas, vanwege de stallingplaats.Ik heb nu een punt wat ik bereikt heb, waar ik per jaar veel te weinig per auto rijd, om er van te genieten. Ik vraag me dan ook af hoe mensen met 5-10 auto's dat doen? Je moet er minstens elk jaar wel even een paar keer goed eropuit om alles soepel te houden en werkend.

Erg jammer dat de 5 moet gaan, maar er moet gewoon lekker mee gereden worden. Geeft mij meer tijd voor de R4 o.a. en ja, dan heb ik eind voglend jaar weer 4 auto's. Maar de Mercury gaat voor, en als ik die droog heb staan, is mij ook heel wat waard.

Wederom nwe wielkasten

  • 286.952 km

Aangezien het wel erg lang duurde voordat de persoon die de wielkasten had aangepakt iets vond om de wielkasten nogmaals aan te pakken en de roestduivel wel erg snel te werk ging, ben ik zelf gaan rondshoppen. Uitgekomen bij een old skool plaatwerker die al 30 jaar meedraait. Lang verhaal kort....man heeft de rotte wielkasten eruit geslepen en volledig nwe wielkastranden erin gezet. Daarna alles in de zinkspray, daarna afgekit en daarna in de tectyl gezet.

Rijd er al weer een drietal weken mee in weer en wind en pekel en tot nu toe puik werk, Dit weekend maakt hij de ontbrekende striping er nog even op en klaar.
Dit alles heeft wel een prijs kaartje.........800 euro voor plaatwerken en lassen.....en spuiten moet ik nog afrekenen, maar zal zo rond de 350 euro liggen......

APK keuring...nog ff niet helaas..

  • 294.000 km

Tsja, had ik niet verwacht toen ik het blauwe beest vanochtend naar de garage bracht voor de APK keuring. Afkeur.

Wat blijkt nu, vorig jaar heb ik de voorste en achterste kruiskoppelingen laten vervangen (zie eerder verslag)
Tevens een maand of 4 geleden de voorste schokdempers vervangen, die waren op. Alles wat vervangen word, is van FoMoCo, ofwel OEM Ford spul.

1 Kruiskoppeling vertoont alweer slijtage ( terwijl de andere er meer dan twee ton op gezeten heeft!!!!) Tevens lekt 1 van de 2 schokbrekers als een idioot en moet deze ook vervangen worden. Ware het niet voor de schandalig korte levensduur van bovengenoemde onderdelen, dan was er enkel een binnenste stuurstangetje aan te wijzen geweest als puntje. Een typisch slijtage dingetje. De schokbrekers word onder garantie gedaan, de kruiskoppeling helaas niet, en de stuurstang uiteraard ook niet. Al met al, valt het me reuzen mee qua auto eigenaardigheden. Enkel de kwaliteit van de vervangings spullen is plausibel...

Enfin, de spullen zijn besteld en zodra e.e.a. binnen is, gauw APK er weer op.

APK erop.

  • 295.368 km

Nadat de benodigde onderdelen binnen waren uit de USA, is de auto verder makkelijke door de APK gekomen. Gemiddeld benzine verbruik zit nu rond de 1 op 7.6 met een redelijk stevige rijstijl. Hoe andere mensen het voor elkaar rijden om 1 op 9 of 1 op 10 te rijden, ik weet het niet.

Nog een klein maandje en dan gaat de Mercury even met zomerverlof. Dan ga ik allerlei zaken vervangen om hem weer helemaal in tip top staat te krijgen. Deurrubers, gordels, grille, enfin, ik heb het al vaker genoemd. APK kostte mij in totaal 450 euro.

Vakantiecheck up

  • 296.868 km

Ik merkte de laatste tijd dat er een raar ratelend, metaalachtig geluid onder de motorkap vandaan kwam. Lang verhaal kort, de aircokoppeling was versleten......maakte een lawaai, niet te zuinig! Onderdeel werd besteld, gemonteerd en nu is ze weer muisstil. Tevens de spanrol vervangen van de multiriem. Die had ik niet vervangen toen ik er een nwe riem op gezet had. Die dingen kunnen ook na verloop van tijd de meest rare geluiden veroorzaken. Net geen 300 euro armer.

Binnenkort eerst maar weer eens met het beest op vakantie, met een lief klein karretje erachter, want we nemen zoveel troep mee, dat zelfs de kolossale kofferbak niet genoeg is.

Vakantie enzo

  • 311.268 km

Enfin, even een grote beurt in Juli voor de vakantie.
Een stabilisator stangetje voor was weer aan de beurt, airco pomp maakte herrie en is vervangen, aandrijf as is gebalanceerd en de trilling is vrijwel weg bij rijden op snelweg als je je aan de snelheid houd. Vergeet niet dat de auto fabrieksaf begrenst is op 160 km/u. Er zit een speciale overbrenging in die er voor zorgt dat de auto in 8 seconden op de 100 zit. Maar dan lever je aan topsnelheid in. Ga je tegen de limiet aan rijden, dan vindt de aandrijving dat niet prettig lijkt mij en daar is hij ook niet voor gemaakt. Al met al weer een kleine 1100 euro ex BTW deze ervaring.


Week voor de vakantie, eind Juli, zakte de bijrijdersdeur opeens een stuk en wilde niet meer dicht of open. Versleten deursscharnier pin. Deze had ik gelukkig nog liggen en is alsnog snel vervangen. Tevens nog even gauw een volwaardig reservewiel geregeld. Had nog een velgenset liggen, enkel een band nieuw besteld.

Inmiddels is ook de vakantie achter de rug, met de MGM en een vouwwagen erachter uit 1979, helemaal naar de Dordogne en terug. Toen we nog geen kwartier op pad waren, ging het lampje van de luchtvering branden. Raar, want de balgen recent vernieuwd, compressor werkt....besloten even de motor uit te zetten en op nieuw te starten en lampje ging uit. Toen besloten door te rijden, we zien wel. ANWB verzekering was geregeld, dus kwam altijd wel weer goed. Na ca. 70 km ging hij weer aan. Proces herhaald en zo de gehele heen weg en terug weg gereden. De auto heeft dat prima uitgehouden en de compressor ook. Verbruik lag gemiddeld rond de 1 op 8,5. Netjes als je daarbij rekening houd dat ik tussen de 110 en 120 per uur reed.

Bij thuiskomst bleek een luchtbalg alsnog te lekken, domme pech, waarschijnlijk steentje tussen gekomen of korreltje zand. De factuur moet ik nog krijgen.

Tevens een dikke schroef in de rechtervoorband gekregen, precies op de plek waar loopvlak en wang samen komen, dus niet te maken met een prop. Nwe band er dus op. Nieuwe band en nwe luchtbalg, bij elkaar 425 excl. btw.

In de tussentijd is er een geluid bijgekomen tijdens het rijden, een kedoemkedoemkedoem geluid bij bepaalde snelheid. Vermoeden is kapotte wiellager achter of wellicht iets dieper in de achteras. Ik houd het nog even uit tot eind deze maand, dan gaat ze de stalling en schorsing in en komt de Mazda weer buiten spelen. Volgend voorjaar is ze weer aan de beurt en word dit aangepakt. Enige wat ik nog laat doen, is het overspuiten van de spiegelkappen en een deurlijst bovenaan linker achterdeur. Daar werd de blanke lak wat minder.
Tevens haal ik de chromen (gepolijst rvs) aftermarket accenten op de raamstijlen eraf. Deze zijn door de vele jaren door onbekende her en der wat gedeukt geraakt. Ik heb een nwe set klaarliggen, maar wellicht laat ik het dan even zo zonder. Misschien nwe zwarte folie erop. Staat wel mooi bij de donkere ramen. Over ramen gesproken, mijn garage heeft een nwe raammotor in de bijrijders deur gezet. Had ik nog liggen van Ebay. Iets van 79 USD incl. versturen. Is vervangen, maar in het process heeft men de lichte raam folie beschadigd van die deur. Aangezien zij mij zo vaak matsen, neem ik dit voor eigen rekening. Heb het wel gemeld wel zo eerlijk. dit is de lichtste vorm van tint, en eigenlijk bedoeld om de boel bij elkaar te houden in het geval van een calamiteit.

Ach ja, ruim 3 ton achter de kiezen en dingen gaan nu slijten, die eerder nooit voorbijkwamen. Ik kan het haar niet kwalijk nemen, ze heeft me tot nu toe altijd op de bestemming gebracht en heeft mij nog nooit in de steek gelaten. En dat zal ik bij haar ook nooit doen.

APK 2019

  • 313.167 km

Zp, de Mercury is weer uit de winterstalling. Gelijk APK keuring geregeld omdat deze tijdens de stalling verlopen was. Afgezien van een hulp pitman arm die versleten was en vernieuwd moest worden, en een klein gaatje in chassis wat gelast is, niet bijzonders. Oh ja, 1 Xenon lampje gaf de geest. Mag ook wel na 5 jaar trouwe dienst.

Verder is het weer prettig sturen. Wel weer even wennen aan de pomp, want het is wel anders tanken dan de Marbella of Mazda. Oef...

Bijna weer de stalling in

  • 319.806 km

Tsja, nog even September doorrijden en dan mag ze weer lekker door overwinteren. Ze rijd nog even lekker als altijd. Is ondertussen naar Normandie geweest in Juni, zonder morren. En heb zelfs tijdens een lang weekend naar Petten boven de 1 op 10 gereden! een record!
Ik maak me wel een beetje druk vanwege het feit dat dit najaar de Euro 95 verdwijnt en E10 aan de pomp komt. Medefans uit de USA zeggen dat de Mercury dit aan kan, maar ik wil het toch het liefst van Ford zelf horen. Helaas geven die niet thuis. En dus maar dan veilig de veel duurdere Super 98 tanken. Autch….


Uiteraard zijn er wel weer wat dingen gesleten. De katalysator aan de bijrijderskant is lek. Nwe via de gebruikelijke kanalen bestellen in NL, kost bijna 500 euro excl. BTW. Zelf via Ebay bestellen en 2,5 week wachten kostte mij aan enkel de katalysator 161 USD en nog eens een ruim 80 USD aan verzenden en inklaringskosten. Toch een stuk goedkoper dacht ik zo. Ik laat gelijk de bougies vervangen dan.
Ik heb ook het deurrubber aan de bestuurderskant vervangen. Ik heb nog een hele zeldzame voorraad zgan exemplaren liggen die ik nu kon aanspreken.

Voor volgend jaar al weer wat actiepuntjes op de lijst gezet:

- Spuiten paar plekjes waar blanke lak slijt (veelal randjes).
- Dreun in achteras verhelpen (revisie)
- Misschien andere uitlaat (meer sound)
- Balanceren banden en uitlijnen
- Remmerij voor vervangen, nwe schijven en blokken

Oh ja, ondertussen ook nog even in de AV gestaan met de Mercury. Leuk artikel over een auto die je nooit meer weg doet. Nou, dit is er eentje.

Ze is weer tot leven gewekt!!! APK 2021

  • 321.927 km

Zo, na en stilstand van ruim 2 jaar, mocht ze begin Mei weer uit de stalling om gelijk door te gaan voor een APK.

Nwe bandjes waren sowieso nodig. De huidige zaten er al vanaf 253.000 onder, Michelin Primacy 3. Prima banden en gaan ook nog eens lekker lang mee. Dus ook nu weer eronder.
Nwe bougies, nwe motorolie en filter, airco check. Airco bleek in die ruim twee jaar minimaal verlies te hebben gehad. Geweldig!

Kentekenverlichtingslampje bleek opde dag van de APK er mee te stoppen, dus die moest vervangen worden. Verder was ineens de Xenon aftermarket koplampen, die ik jaaaaaren terug ingebouwd heb, nu ineens APK afkeur vanwege incorrect lichtbeeld. Heel raar, maar ik heb nu ook ne andere garage, en wellicht zijn die wat kritischer. Dus maar even gewone lampen erin gedaan.

De grootlichtschakelaar bleek te zijn overleden, dat schijnt nogal eens te gebeuren bij wagens van het Panther platform. Op eBay een nwe besteld. 43 USD, maar met import tax en verzenden al gauw 70 USD.

Verder was het starten en mooi lopen toen ik haar uit de stalling reed. Ze heeft de APK keuring dan ook met glans doorstaan vindt ik, zeker na zo'n lange tijd stilstand.

Ze gaat nog 1 keer terug, omdat de Blend Door Actuator nog vervangen moet worden. Dat is een luchtstroom regelaar voor het vacuüm systeem wat de ventilatie aan stuurt. Maar daarvoor moet het hele dashboard los. Kunnen ze gelijk wat kapotte dashboard lampjes vervangen.

Al met al, met bovenstaande reparatie nog in het verschiet, ben ik 538 euro armer.
Maar daar staat wel weer een smile for every mile tegenover. En niets kan dat veranderen. Zelfs die belachelijk hoge benzine prijzen voor een litertje 98 niet.

Word vervolgd.

Factuur nummer 2

  • 324.731 km

Okay, de Blend Door Actuator is vervangen. De 2e factuur was inclusief de resterende twee banden die zijn vervangen en bedroeg in totaal ruim 600 euro.

Zelf heb ik ook een deel van het dashboard nog even losgehaald, men had de aftermarket radio niet goed erin terug gezet. Tevens de nwe grootlichtschakelaar geplaatst en alle dashboard lampjes vervangen. Nu is alles weer mooi verlicht.

Ik ben toevallig bij het wachten bij een verkeerslicht gisteren van achteren aangereden. De persoon achter mij schoot ineens met zijn auto naar voren en knalde achterop. Na een gedegen inspectie was er totaal geen schade. Ook niet onderhuids. Dat is het mooie van die amerikaanse bakken, zijn ontworpen om dit soort aanrijdingen te overleven zonder schade. Ik geloof tot 5 of 8Mph. De persoon in kwestie boft wel dat ik mijn trekhaak in de kofferbak had liggen, anders had hij zijn Zafira bij elkaar kunnen rapen vrees ik.

Nu lekker doorkarren tot eind September. Dan weer de stalling in.

Extreem lange pauze

  • 329.018 km

10 Oktober 2021 was de laatste dag dat ik de Mercury gereden heb, onderweg naar zijn stalling. Is ontzettend lang geleden al weer, zo voelt het.

Vorig jaar niet uit de stalling gehaald ivm de extreem hoge literprijzen voor Super98, die toen rond de 2,50 euro per liter lagen.

Dit jaar wilde ik hem eindelijk weer tevoorschijn halen, en wat zaken aan gaan pakken. Zoals opnieuw spuiten achterpanelen, waar de typische jaren negentig blanke lak nu ook wat begint te slijten aan de randjes. Niet veel nog, maar genoeg om me er aan te ergeren. Daarnaast wilde ik er voor nwe schijven op laten leggen, want de huidige gaan al weer even mee en bij flink remmen, merk je dat ze niet al te fris meer zijn en trillen ze flink. Daarnaast wilde ik ook de blindering aan pakken en verwijderen. Of er weer nwe er voor de in plaats komt, ben ik nog niet over uit. De bedoeling was om dit jaar met de Scout Routier vouwwagen uit 1978 er op uit te trekken naar de Dordogne. Met de Mercury als trekwagen. Hebben we al eens gedaan en beviel enorm met veel bekijks.
Wij in de Mercury, en mijn ouders en schoonouders in een van hun wagens, en die zouden dan een huis huren op de camping. Nu mijn schoonouders niet mee gaan, is een huisje huren wel een kostbare zaak voor 1 stel. Dus besloten om zonder vouwwagen te gaan, en met 1 auto zodat de kosten ook lager komen te liggen in tolweg kosten (die inmiddels oook flink verhoogd zijn) en benzine en met zijn allen in het huisje. Nu heeft de Mercury een royale binnenruimte, en je zit er heerlijk in, maar met zijn 5en 900 km naar de Dordogne kan wel wat probleempjes geven. De S-Max bied daarentegen meer ruimte per passagier, dmv een eigen stoel die naar smaak is te verstellen. Dit, icm de andere projecten die ik dit jaar heb staan (deelrestauratie Renault 4 / klaarmaken motor voor nwe seizoen), en een project die ineens om de hoek kwam kijken (lekkage dak oude gedeelte car port), heb ik besloten om helaas de Mercury nog een jaartje stil te laten staan. Je kan tenslotte je geld maar 1 keer uitgeven. Wel word de Mercury regelmatig gestart en heen en weer gereden op het erf , sinds Oktober 2021. Toevallig twee weken terug juist dit gedaan en ik moet zeggen, 1 keer starten en gelijk zo ontzettend mooi lopen. De luchtvering sloeg gelijk aan en bracht de auto weer op de juiste rijhoogte. Wat een geweldige auto is het toch en wat een kwaliteit. 2024 word het jaar van de Mercury, dat is echt zeker. Voor nu, moet ze nog even toegedekt blijven. Maar het komt zeker goed. Elke keer als ik haar weer zie staan, en haar start, word ik overspoeld met dat speciale gevoel dat ik ook had toen ik haar voor het eerst ging bekijken, nu al weer meer dan 13 jaar geleden, ergens in de Overijssel....

Nwe APK

  • 329.043 km

Eindelijk, na 2 jaar stilstand, de Mercury uit de stalling naar huis gehaald. Nu blijft ze ook gewoon hier, bij de R4 staan. APK erop en het enige wat er aan de hand was, was een versleten rechterachterwiel lager. Die hoorde je ook duidelijk. Verder olie en filter ververst.

Wil er mee naar Zuid Bretagne en dan moet hij 100% in orde zijn. De voorremmen konden nog prima mee aldus de garage. Vooruit dan maar. Totaal schade APK 480 euro.

De koplampen ga ik vervangen, want dit zijn goedkope aftermarket met een dramatisch lichtbeeld. Nu zijn de OEM lampen ook niet een wereld van verschil, maar wel stukken beter. Die heb ik van zolder gehaald en heb ik gepolijst en voorzien van 2K blanke lak. Als nieuw. Vervangen is 5 minuten werk. Heerlijk die ouderwetse techniek. Gemaakt om ouderwets nog aan je auto te kunnen werken.

Naast de vakantietrip word de Mercury af en toe meegenomen naar mijn werk. Prima stukje toeren. Heb wel besloten om de S-Max er gewoon als daily naast te houden deze zomer. De Super 98 prijzen zijn gewoon te hoog om enkel in de Mercury te gaan rijden naar mijn werk. Dat is 400 km per week, 1 op 7,5 liter...reken maar uit.

Ik heb de reserve set HPP alu velgen laten zandstralen en eronder laten zetten op de Michelins. Ziet er weer mooi uit.


Dit jaar maar weer eens genieten van de oude dame. Technisch zit er nog meer dan genoeg leven in die zijdezacht lopende motor en boterzacht schakelende versnellingsbak. Misschien ga ik wel weer eens naar een US car meeting....

Roadtrip

  • 332.841 km

Ja, ik heb haar een aantal maanden terug te koop gezt, omdat ik graag ngo een leuke 80's icoon wil bezitten en eraren, een Ford Capri MkII. En ik heb enkel nog de stalling in de tuin, dus moest 1 auto wijken om ruimte te maken. Ik dacht dat ik er klaar voor was om de Mercury te verkopen, maar naarmate de advertentie online was en de reacties binnenstroomden, sloop de twijfel weer naar binnen. Ook mijn gezin wilde graag met de Mercury op vakantie naar Frankrijk, zoals eerder overeengekomen met hen.
Dus, excuses aangeboden aan de potentiele kopers en de advertentie offline gehaald. En op vakantie! ik zou daarna wel weer verder zien.

1 woord : geweldig!!

Na ruim 2 jaar stilstand, de auto in April een beurt laten geven en deze vakantie naar Frankrijk gereden in Juli. 2500 km lang heeft deze mastodont ons overal gebracht zonder een krimp te geven. Cruise control en climate control aan en gaan! wat een ontzettend betrouwbaar bakbeest is het toch ook. En, de complimenten onderweg en op de bestemming waren weer talrijk. Dat gaf mij weer zoveel energie en bevestiging, dat het wel duidelijk is...de Mercury, maar ook ik, zijn nog niet klaar voor een afscheid.

We kabbelen rustig voort en ondertussen maar eens na gaan denken wat ik volgend jaar op het TO-DO lijstje zet voor haar. Iig andere raamfolie achterruit.

p.s. wat mij wederom opviel tijdens mijn vakantie die jaar, dat de prijzen van benzine, met bijvoorbeeld de Super 98 in de UK, Belgie en Frankrijk soms tot wel 40 cent per liter goedkoper zijn dan in NL. Ook langs snelwegen. Wat een oldtimer/youngtimer onvriendelijk pokkeland zijn we dan toch ook.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (85)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.