Mercedes-Benz Vaneo Ambiente (2002)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Vaneo Ambiente |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2002 |
Jaar van aanschaf | 2016 |
KM-stand bij aanschaf | 108.000 km |
KM-stand laatst | 148.055 km |
Terugblik na 10.000 kilometers
- 117.325 km
Alle superlatieven uit eerdere berichten staan nog volop overeind. Daarvoor moet je wel zoals ik vallen voor de gebruikseigenschappen van deze auto (na 15 jaar in z'n soort nog steeds ongeevenaard) want meer heeft ze niet te bieden ofschoon ze voor haar doen na een modderbad toch ook best leuke looks heeft. ;-) En dat voor een geflopt modelletje waarvan er 50000 werden geproduceerd en er in NL ooit 800 op de weg verschenen. Heb wel erg veel mazzel gehad dat ik zo'n weinig gebruikte auto (na heel lang zoeken) op de kop kon tikken. Zal ook wel de laatste keer zijn want ze drogen op.
't Benzineverbruik stelt inmiddels niet meer telleur, daar raak je aan gewend, maar gunstiger dan 1 op 11,5 krijg ik haar niet (vnl korte stadsritten en af en toe wat meer).
Wel gaat ze komende week naar MB voor de vervanging van o.a. een krukaskeerring, een onderdeeltje van slechts 10 euri, waarvoor dan wel de motor moet worden uitgebouwd. 'k Laat dan tegelijk de motorsteunen vervangen want die hebben het kennelijk ook wel gehad. Samen met een nieuwe V riem ben ik dan wel een 1000 euri verder. Maar dat is het me waard want voor de rest is deze 15 jarige dame in een prima conditie, om er hopelijk nog heel wat jaren lol van te hebben. Of dat gaat lukken kan je later in deze draad teruglezen. ;-)
update 28/02:
Belletje gehad van MB, de motor ligt er uit en afgezien van het bovenstaande hebben ze voor de rest niks kunnen vinden wat direct- of preventief aan vervanging toe was, en melden ongevraagd dat de auto zich verder in een uitstekende conditie bevindt. Da's dan maar weer mooi meegenomen. ;-)
update 01/03:
Auto afgehaald : wat (o.a.) 3 nieuwe motorsteunen al niet kunnen doen. ;-)
Drankprobleem (110.925 km)
Toegegeven, 'k had al veel eerder uit de doos zullen komen maar kwam het er tot nu toe niet van. Hierbij dan toch ff een kort tussenverslag na 3000 kms. Om meteen maar met de deur in huis te vallen: 't is een drinkeboer eerste klas. Niet echt een zuipschuit, maar met 1:11,5 (in de meest gunstige omstandigheden) val je toch binnen de risicogroep zou mn huisarts zeggen. Dat had ik al ingecalculeerd bij de aanschaf maar hoop je toch altijd op beter. Hiermee is dan tegelijk ook het enigste minpunt onder de aandacht gebracht. Want voor de rest is deze 14-jarige, op een paar pietluttigheden na, in een perfecte conditie. Tbc.
Goed begin! (108.215 km)
... afgelopen vrijdag is de Vaneo 1.9 Ambiente dan eindelijk afgeleverd. Na drie dagen en een paar honderd kilometer rijden is de eerste indruk meer dan uitstekend. Deze uit DL geïmporteerde auto rijdt en oogt als nieuw. Volgende week foto's en meer over de geschiedenis van dit unieke exemplaar.
New kid on the block (107.733 km)
21-05-2016: Nog weinig van te zeggen, na lang zoeken vandaag gekocht, wordt over 1 1/2 week afgeleverd. Waardige opvolger van de vorige Vaneo (?).
12-06-2016: Aflevering van de Vaneo is komende week, is vertraagd door een al te luidruchtige uitlaat wat uiteindelijk toch een scheurtje in het spruitstuk blijkt te zijn. Klein deukje in het vertrouwen een keiharde 14-jarige Vaneo gekocht te hebben maar heb er alle vertrouwen in dat het vakmanschap van het autobedrijf dit goed gaat oplossen. Tbc. :-)
.... een klein jaartje verder
- 129.051 km
.... en hebben we nog steeds veel lol van dit 15 jarige multi inzetbare muilezeltje in 'top' conditie, die dat weet te combineren met een confortabel/stil en zeer ruim interieur en (veilige) rijeigenschappen. De onderhoudskosten (een grote beurt en twee nieuwe stabo's) bleven beperkt tot 600 euro. Het enige minpunt blijft het benzineverbruik van deze windvanger op wielen : deze hoogtoerige 1.9 versie doet het voor niet minder dan 1:12, en dan moet ik flink mn best doen, maar 1:10.5 is het gemiddelde in de praktijk. Da's best veel. Iig heel veel meer dan onze vorige met een 1.7 cdi motor. All-in-all blijft deze Vaneo wat ons betreft een aanrader voor wie zoekt onder de 5000 euri.
Wazzie weer
- 137.856 km
Nog steeds alive and kicking and still running na de voorlaatste post! OH kosten blijven ruim binnen de calculaties en regelmatig realiseren we ons wat een super praktische (en voorlopig) ongeevenaarde bak dit toch is, los van z'n drankzucht die met gemiddeld 1:12 aan te hoge kant is.
Mysterie !
- 148.055 km
Wie het weet mag het zeggen, maar omschreef ik onze Vaneo tot nu toe als drankzuchtig (1:10/11), is dit plotsklaps omgeslagen naar 1:13! Rijstijl niet anders. Misschien omdat ik naast de vele korte afstanden een maandje gelden een tijdlang met 150 km/u over de Duitse autobahn heb gereden? Wel blij mee natuurlijk. Oow ja, deze Vaneo is uitgevoerd met een 1.9L motor met een opgegeven vermogen van 92 kW (125 pk) en niet de 60kW/82pk die hierboven ergens staan vermeld. Rijdt erg soepel en hoeft er nooit aan te sleuren om vooruyit te komen. Voor de rest gaat het goed met deze dame, de onderhoudskosten vallen dan ook erg mee. Geen noemenswaardige reparatie's meer. De enorme ruimte (max 3600 liter) komt ons regelmatig prima van pas. Gezien de goede staat van de auto willen we er nog minstens drie jaar mee blijven rijden. Daarna zal het Vaneo avontuur voorbij zijn want een goeie is nauwelijks nog te vinden.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.