Mercedes-Benz SLK 32 AMG (2002)
autoreview
Signalement
Uitvoering | SLK 32 AMG |
---|---|
Versnellingen | 5, Automaat |
Bouwjaar | 2002 |
Jaar van aanschaf | 2006 |
KM-stand bij aanschaf | 86.000 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
September 2006 heb ik een SLK32 AMG geimporteerd vanuit Duitsland. Het was een ex-lease auto en werd aangeboden als een SLK320. Vandaar dat de prijs ook aan de lage kant was, wellicht...? Voor de aankoop ook een paar keer een proefrit gemaakt in verschillende andere auto-s, zoals een Z3 (M-uitvoering), een s2000, een 330 ci en een A4 cabrio. Het verschil tussen een roadster en een ’gewone’ cabrio blijkt dan toch wel vrij groot: bij een 4-persoons cabrio zit je toch meer ’onder’ de voorruit, en het sportieve karakter is duidelijk minder. Bovendien vraag ik me af hoe prettig het is om met meer dan 80km/uur in een 4-persoons cabrio achterin te zitten...
De Z3 en Honda zijn zeker leuke en lekkere auto’s. Het interieur van de s2000 vind ik echter een beetje achterhaald met een digitale kilometerteller e.d. Uiteindelijk bleef de keuze tussen een Z3 en SLK over. De z3 voelt sportiever aan dan de SLK (met name de besturing is veel directer) en van binnen is de BMW strak afgewerkt. Het is aan de andere kant wel een relatief kleine auto. In de z3 stap je dan ook niet zozeer in, maar je trekt hem meer aan. De SLK is een stuk comfortabler: meer binnenruimte, meer kofferruimte en een fantastische automaat. Maar wat uiteindelijk de doorslag gaf was natuurlijk het metalen cabriodak. Na een jaar of 10 in een MX5 rondgereden te hebben, wist ik inmiddels wel dat een stoffen kap leuk is in de lente en de zomer, maar ook in winter en de herfst moet ik de weg op. En de hardtop is dan toch gekloot, want als die er op zit, kun je het dak niet nog even snel open doen om van die laatste of eerste mooie dag van het seizoen te genieten. En met de SLK beschik je dan toch over een cabrio en coupé in één...
De SLK is vooralsnog één en al genieten. Heb me al een aantal keren afgevraagd wat er niet aan bevalt, maar het enige dat ik kan bedenken is dat je voor het openen van het dak 25 seconden lang stil moet staan en je vinger op de knop voor het openen moet houden. Maar gelukkig zijn daar inmiddels mooie oplossingen voor te koop (zie www.simpleroof.de).
PROBLEMEN
Tot nu toe zijn er alleen 2 dashboard lampjes kapot gegaan. Kortom: geen noemenswaardige problemen.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.