Mercedes-Benz SLK 32 AMG (2001)

autoreview

Mercedes-Benz SLK 32 AMG (2001)

Signalement

UitvoeringSLK 32 AMG
Versnellingen5, Automaat
Bouwjaar2001
Jaar van aanschaf2014
KM-stand bij aanschaf161.400 km
KM-stand laatst175.000 km
Lezerswaardering: 79%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

SLK

  • 175.000 km

Ik rij nu 2 jaar in deze origineel Nederlandse Mercedes SLK32 AMG. Inmiddels staan er 175k op de teller.

Zoals te verwachten is de auto op zijn minst vlot te noemen. De wegligging is prima en de auto is zelfs comfortabel te noemen. Het is een echte cruiser, die je af en toe flink op zijn donder mag geven..

Ik had ingecalculeerd dat het onderhoud een flinke hap uit het huishoudbudget zou nemen, maar ik moet zeggen dat de auto technisch zeer degelijk in elkaar is gezet en zich slechts 1 storing (*) heeft voorgedaan. Ik heb wel wat achterstallig onderhoud en wat kleine modificaties uitgevoerd, waaronder :

Luchtfilters, oliefilter, rubbers behandeld, krukaspositiesensor, motorolie (Mobil1 0W40), superchargerolie, telescoopveren achterklep, interieurverf bijgewerkt, nieuwe voorruit, nieuwe banden, SmartTop, nieuwe intercoolerpomp en binnenkort een nieuwe condensor voor de airco, aangezien de huidige lek is.

Het onderhoud doe ik zelf. Ik heb geen ervaring als monteur, maar veel zaken zijn erg gemakkelijk zelf te doen. Er is online een grote gemeenschap die technisch advies kan geven en zelfs aanraadt voor sommige zaken vooral niet naar de dealer te stappen (SLKworld en CrossfireForum).

Het verbruik schommelt tussen de 1:9-10, wat niet slecht is voor een auto met ruim 350pk en een dikke kont (zwaar!) en de maandelijkse verzekerings- en houderschapskosten zijn goed te overzien.

Natuurlijk is de auto niet voorzien van de laatste technologische snufjes, aangezien het ontwerp ook al uit de jaren '90 van de 20e eeuw stamt, maar er is eigenlijk niets dat je mist met een open dak en een sterke motor, die continu een glimlach op je gezicht tovert. Je vergeeft de auto dan veel en laten we eerlijk zijn, de eerste SLK is eigenlijk al op weg om een klassieker te worden, net als de eerste Z3, MX5 en Barchetta, ook al van die leuke roadsters.

Zolang je het dak niet open doet, is er trouwens best veel bagageruimte beschikbaar, waardoor zelfs boodschappen doen geen probleem is.

Voor mij persoonlijk is het grootste voordeel dat ik niet het idee heb dat ik naar en van mijn werk rij als ik met de kap omlaag over de snelweg cruise met een lekker nummer dat uit de prima speakers schalt. De auto heeft de originele radio, waar zelfs navigatie in zit.

Hopelijk kan ik er deze zomer mee naar Zuid Engeland, want die weggetjes daar zijn perfect voor een auto als deze.

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (39)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.