Mercedes-Benz SL 55 AMG (2002)

autoreview

Mercedes-Benz SL
Mercedes-Benz SLMercedes-Benz SLMercedes-Benz SLMercedes-Benz SLMercedes-Benz SLMercedes-Benz SL - interieurMercedes-Benz SL - interieur

Signalement

UitvoeringSL 55 AMG
Versnellingen5, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2002
Jaar van aanschaf2004
KM-stand bij aanschaf30.000 km
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Het rijdt voortreffelijk. Doordat het een AMG is is de afstelling van de vering, de schakel-computer, e.d. behoorlijk sportief. Dankzij de ABC (Active Body Control) voelt de auto veel lichter aan dan de bijna 1.900Kg die het in werkelijkheid is, en de electronica zorgt onmiddellijk voor correctie in penibele situaties (overstuur of onderstuur). Desondanks komt het niet vaak voor dat ik echt plank-gas geef omdat dat een ongekend geweld met zich meebrengt. Half-gas is meestal voldoende.

Één van de absolute pluspunten is het geluid dat de auto produceert bij acceleratie. Je vraagt je af hoe de type-goedkeuring bij de RDW precies tot stand komt... Met dakje open door een tunnel gassen is een ongekende ervaring. Daarna suizen je oren enigzins, en als je niet oppast voor flitsers ook je portemonee.

Mensen die meer om comfort dan sportiviteit geven doen er goed aan om ook de SL500 of SL600 te evalueren. Dat zijn totaal andere auto’s, ook al zien ze er hetzelfde uit.

Het Coupé/Cabrio aspect is ideaal. Met dakje dicht is het een echte coupé, en met dakje open een echte cabrio. Boven de 220Km/h wordt de windruis door het dichte dak wel erg hoorbaar, maar die snelheden maak je zelden, laat staan in NL.

Enige minpuntje is het verbruik. Maar dat is een open deur.

PROBLEMEN

De vorige eigenaar heeft een waslijst van problemen gehad, aldus de service-historie. Van de afluiting van het dak tot aan de brandstofpomp die als een kapotte koffiemolen klonk, en alles daartussenin. Daarnaast ettelijke terugroepacties die meestal bij regulier onderhoud uitgevoerd worden.

Ik heb één terugroepactie van de SBC (brake-by-wire) en de dynamo meegemaakt. Daarnaast is bij een bezoekje aan AMG in Affalterbach, om de auto te laten verlagen (ride height optimalization), ook de Kompressor pakking vervangen. Dat was geen terugroepactie, maar ze lieten daar geen auto vertrekken zonder die fix.

Ondanks al deze ogenschijnlijke problemen heb ik er weinig van meegekregen, de vorige eigenaar deste meer. En met de terugroepacties ben ik in principe blij. Omdat in het gebruik er tot nu toe niks is misgegaan noem ik de auto ’betrouwbaar’.

Al met al is het toch een vrij exclusieve auto, en ik ben vrij tolerant als het om problemen gaat, zolang ze goed worden opgelost. Ik kan me overgens voorstellen dat anderen daar minder tolerant om zijn.

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (6)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.