Mercedes-Benz SL 350 (2007)

autoreview

Mercedes-Benz SL 350 (2007)

Signalement

UitvoeringSL 350
Versnellingen7, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2007
Jaar van aanschaf2012
KM-stand laatst120.000 km
Lezerswaardering: 73%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Onbetrouwbaar, zijn geld niet waard.

  • 120.000 km

Om maar meteen met de deur in huis te vallen. Deze auto is voor mij het einde geweest van mijn liefde voor Mercedes. Ik heb een drietal Mercedes auto's gehad, 2x een SLK, een R170 en een R171 en dan deze SL 350 (R230). Ik koop mijn auto's over het algemeen als ze tussen de 3 a 5 jaar oud zijn, zo ook met deze.

Deze SL was de duurste van het stel, maar ook met afstand het minst betrouwbaar. Gedurende de periode van anderhalf jaar waarin ik deze auto gehad heb, heb ik zeker 8 keer de trip naar de dealer moeten maken voor een of andere reparatie. Elke 2 maanden was er wel weer iets defect. En helaas zijn die reparaties niet goedkoop.

Het belangrijkste mankement was er 1 die door Mercedes zelf veroorzaakt is. Een schade aan de motor. In de M272 (3.5 V6) en M273 (5.5 V8) motoren die door Mercedes tussen 2004 en 2007 gemaakt zijn zitten constructie fouten (google maar eens op M272, had ik zelf ook beter voor aanschaf kunnen doen). In de M272 is voor de tandwielen op de balans as inferieur materiaal gebruikt. Met tot gevolg dat deze onderdelen veel te snel slijten. Dat betekent dat ergens vanaf 70000km deze tandwielen volledig versleten zijn en een dure reparatie nodig is. De motor moet worden uitgebouwd en volledig uit elkaar. Kosten post, minimaal 6000 euro. Nou heeft Mercedes daarvan de helft vergoed, maar ik ben van mening dat, als je als fabrikant achter je product staat, een volledige vergoeding gerechtvaardigd zou zijn. Zeker bij een dergelijk duur product. Zelfs Kia geeft 7 jaar garantie. Als je een Mercedes, met een nieuw prijs van meer dan een ton koopt, dan heb je dat dus niet. Zelfs niet als het constructie fouten betreft.
Ik zal een foto van de balans as, zoals die uit de motor is gekomen, bijvoegen. Aan de voorkant zouden 2 tandwielen moeten zitten, maar de tanden zijn volledig weggesleten. Mercedes was in 2007 al op de hoogte van de problemen, ik heb een bulletin van het net kunnen downloaden wat van Mercedes naar de dealers is gegaan om dit probleem, met de reparatie handleiding, te melden. Mercedes heeft bewust gekozen om geen "recall" te doen en de klanten met toekomstige problemen te laten zitten. Beter voor de financiele balans van het bedrijf aan het eind van het jaar.

Helaas heeft de auto nog veel meer problemen, ook deels veroorzaakt door constructiefouten.

Bijvoorbeelden:
Bij de rubbers op de achterruit is geen rekening gehouden met afvoer van het water. Door de dakconstructie worden bij gesloten dak die rubbers enigzins open gedrukt waardoor er water tussen de rubbers komt en blijft staan. Gevolg, na 5 jaar al roest vorming bij de achterruit. Dit zal uiteindelijk tot vervanging leiden, wederom een schadepost van 3000 euro. Helaas is dit ook niet de enige roestvorming bij deze auto na 5 jaar.

De auto heeft een dubbele accu, eentje voor het starten en een voor de accessoires en het alarm (en ook de dak bediening). Dat lijkt in eerste instantie aardig, het alarm kan dan immers niet de start accu leeg trekken als de auto een tijdje staat. Echter zitten er zoveel verbruikers in het systeem dat de accessoire accu eigenlijk continue leeg is. Ik weet uit ervaring dat 100km per week rijden niet voldoende is om die accu op spanning te houden. Resultaat, elk jaar een nieuwe accu nodig a 200 euro. Veel eigenaren sluiten daarom die accu op een druppellader aan bij stalling. Daar ik geen elektriciteit in mijn garage heb ben ik eraan gewend geraakt deze accu steeds maar af te koppelen bij parkeren. Voelt niet echt premium om eerlijk te zijn.

Van de 3 Mercedes'en die ik gehad heb heeft er maar 1 een tijdje (een half jaar) een werkende stoel verwarming gehad. Kennelijk kan Mercedes geen stoelverwarming maken die het langer dan 4 jaar vol houdt.

Van de 18 auto's die ik over de jaren heb gehad zijn er maar 2 geweest waar de deurbekleding los kwam. Jazeker, 2 keer bij Mercedes (SLK en SL) en bij auto's van minder dan 5 jaar oud.

Verdere problemen: Dak wat vast blijft zitten. Bekleding in de koffer ruimte die los komt. Defecte sensoren. Roest.

Voor mij is deze auto het einde van mijn relatie met Mercedes geweest. Ik rijd momenteel, tot volle tevredenheid, in een auto van een Duitse concurrent uit Bayern. Ik verwacht niet ooit nog weer een auto van Mercedes aan te schaffen.

Bij Mercedes zou men zich moeten afvragen of het bezuinigen op onderdelen, en daarna de klanten met de ellende te laten zitten, wel een goede strategie is. Op het web lees ik veel vergelijkbare verhalen als de mijne, waarbij (ex-)klanten naar de concurrentie over stappen. De klanten die ze daarmee verliezen zou wel eens kostbaarder kunnen zijn dan gewoon fatsoenlijke garantie en kwaliteit te bieden.

4,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee

Lezersreacties (16)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.