Mercedes-Benz S 300 BlueTEC HYBRID BE Edition Prestige Plus (2014)

autoreview

Mercedes-Benz S 300 BlueTEC HYBRID BE Edition Prestige Plus (2014)

Signalement

UitvoeringS 300 BlueTEC HYBRID BE Edition Prestige Plus
Versnellingen7, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2014
Jaar van aanschaf2014
KM-stand laatst175.000 km
Lezerswaardering: 92%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Ruimtevaartuig voor de openbare weg

  • 10.000 km

Half september 2014 heb ik met spijt mijn Jaguar XJ Sovereign achtergelaten bij de Mercedes dealer. Na meer dan acht jaar en 250.000 km. Smetteloos. Ondanks de hoge leeftijd en kilometerstand heeft hij hem niet aan de handel afgestoten, maar in de showroom gezet en doorverkocht. Zo mooi vond hij hem. En nu rijd ik zonder overdrijven in de modernste auto van dit moment. Tesla maakt ook aanspraak op die titel, maar je komt er niet mee tot Parijs, dus voor wie veel rijdt is het niks.

Hoe rijdt zo´n zelfsturende Mercedes?
Al yoghurt etend rijd ik zonder sturen, gas geven of remmen door de Parijse files. Ik wist niet dat het kon. Dat gas geven en remmen automatisch gaat, is met adaptive cruise control al jaren mogelijk, maar deze Benz stuurt ook. Je moet alleen zelf van rijbaan wisselen wanneer het GPS dat aangeeft. Zeven camera’s kijken mee. En als het verkeer het niet toelaat, krijg je een waarschuwing; sla je die in de wind, dan wisselt de auto niet van rijstrook. Dat doet hij alleen als het kan en jij het aangeeft. Waarom ik dat nog moet aangeven, is een juridische kwestie. Hij kan het veiliger zelf. Groot licht staat altijd aan, en dimt automatisch alleen dat deel dat voor verblinding zorgt. Van de twee motoren merk je eigenlijk niets, en door de luchtvering merk je van de weg ook al weinig. De digitale radio met het Burmester surround sound systeem zorgt voor concertzaalkwaliteit, en mocht in de duisternis een onverlichte fietser, persoon of dier op de weg zijn, dan licht op het beeldscherm voor mijn neus een beeld op met een rood vierkantje rond het gevaar. Overigens remt de auto daar zelf voor, mocht het nodig zijn. Wanneer ik niet zelf rijd, is het of je business class in een Airbus vliegt; hetzelfde ruisen en idem stoelen.

Hoe leuk is dat?
Als u houdt van een lekker potje gummen en van een motor die heerlijk aan het gas hangt, koop dan wat anders. Hoewel er schakelflippers achter het stuur zitten, en er een sportstand is. Maar eigenlijk past dat niet. Je kunt de auto het beste begrijpen door je voor te stellen dat er een complete IT-structuur omheen zit die de omgeving controleert, en ingrijpt als het nodig is. Als je zelf stuurt, gas geeft en remt, en je maakt geen fouten, dan merk je niks. Wil je het gas geven, remmen en sturen overlaten aan het systeem, dan kan dat. Net als een vliegtuig. Als je het zelf doet, grijpt de auto in als je een fout dreigt te maken: niet op tijd remt, wilt inhalen als het systeem heeft uitgerekend dat het niet meer kan, een voetganger of andere auto over het hoofd ziet, of te laat ziet. Waarschijnlijk zijn over een paar jaar de meeste auto’s zo, maar voorlopig is dit de enige zelfsturende enz. auto die er te koop is. Volvo krijgt de prijs van de beste PR over dit onderwerp, maar levert het tot op moment van schrijven helemaal niet. Bij Mercedes kun je dit sinds begin 2014 kopen. U begrijpt het al, het is een auto voor mensen die veel rijden, en dat met zo weinig mogelijk moeite willen doen. Niet alleen op snelwegen, maar ook in ingewikkelde steden neemt hij bijna al het werk uit handen. En dat is verrukkelijk. Een leuke sportwagen voor de vrije tijd neem je er dan maar bij voor de lol.

Is hij duur?
Ja. Hoewel, alles is relatief. Ik heb de diesel hybride uitvoering genomen met 109 mg uitstoot; dat maakt hem wat goedkoper dan de gewone diesel met 146 mg. Af fabriek is de hybride iets duurder, maar je betaalt ruim 7 mille minder BPM. Echt duur wordt de auto door de onweerstaanbare extra’s die je kopen mag. Zoals de beschreven veiligheidssystemen, het automatisch grootlicht, inparkeren, infrarood camera, de 360 graden camera (of je jezelf op Google Earth ziet rijden) surround sound en voorruitprojectie van de belangrijkste gegevens. Om maar wat te noemen. En om een Belgische journalist aan te halen: “Hij is wel duur, maar men voelt zich niet bestolen.” Tot zover de aanschaf.
De belasting valt mee, want het gewicht wordt gecorrigeerd voor de hybride aandrijving: zo valt hij in de klasse van 1750 tot 1850 kg, terwijl het kentekengewicht royaal boven de twee ton zit.
Het verbruik bedraagt met winterbanden rond de 6 liter per 100 km, en met zomerbanden ongeveer 5,5 liter. Na 1100 km zoek je een pomp op. Met onderhoud en reparatie heb ik na 10.000 km geen ervaring.

Werkt het allemaal?
Het is wel wennen. Er zitten zoveel mogelijkheden op, dat ik na een vliegreis van drie weken even moest denken hoe het ook weer ging. Veel details zijn extreem ergonomisch uitgevoerd zodat je de weg tussen de knoppen op de tast goed vindt. Andere zijn zo typisch Mercedes dat alleen ervaren Mercedesrijders geen fouten maken. Ik wel. Als ik richting wil aangeven, tikte ik aanvankelijk de automaat uit de D naar N, de bediening van de ruitenwissers gaat precies andersom als ik jaren ben gewend; dat soort dingen. Verder zit er zoveel software in, en is het zo nieuw, dat ik naar de garage geweest ben om hier en daar een nieuwe software te uploaden. Monteurs krijgen tegenwoordig geen olie meer aan hun handen. En nog een punt: de mogelijkheden zijn wel erg groot om te overzien. Maar bij de prijs is een dagdeel begeleiding inbegrepen van een privé instructeur. Daar moet ik nog een afspraak voor maken. Niet overbodig.

Conclusie:
“Das beste oder nichts” is pretentieus van Mercedes, maar het is nog waar ook. De Mercedes S is een bizar ruimtevaartuig voor de weg. Het neemt je desgewenst alles uit handen wat vervelend is om zelf te doen, is uitzonderlijk comfortabel voor wie onderweg moet werken, en last but not least, hij is niet meer zo opvallend als die S’en vroeger wel eens waren. “Thank you for flying Citroen” was ooit de leuze toen ik dat merk nog reed. Mercedes mag hem nu overnemen. Klinkt wat bescheidener.

Update: 17.000 km na 7 maanden

  • 17.000 km

Ik begin hem nu te leren kennen. Dat wordt tijd na ruim een half jaar. Maar de mogelijkheden zijn groter dan mijn brein kan bevatten, en het instructieboek verwijst ook voor kleinigheden naar het web. Of je moet op een knop drukken in het plafond. Dan krijg het je call center in Maastricht, en daar zitten mensen die alles weten. Bijvoorbeeld hoe het mistachterlicht uit moet. Ik had geen idee, maar kreeg steeds lichtsignalen van achteren, zodat ik vermoedde dat het brandde. Waarschijnlijk per ongeluk ergens op gedrukt, zoals bij je laptop gebeurt, en met geen mogelijkheid een knop te vinden om hem uit te doen. Maastricht wist raad.

Halve dag instructie van MB Driving Academy
Van de halve dag instructie van de Mercedes-Benz Driving Academy heb ik veel geleerd. Ik had voor de instructie een waslijst vragen gemaakt, en de antwoorden heb ik opgeschreven. Van de volumeregeling van de routebegeleiding tot de zelflezende stand van de ruitenwissers; er was heel wat waar ik geen touw aan vast kon knopen. Nu wel. En verder heb ik geleerd dat de auto ook automatisch haaks op de rijrichting inparkeert, en niet alleen langszij; en dat hij de parkeerplaats automatisch verlaat, mits je met de richtingaanwijzer aangeeft welke kant je op wilt. Verder had ik de spraakbediening niet geprobeerd, omdat ik dacht dat zo’n systeem moet ‘intunen’ op iedere stem, en het daarna nog verkeerd doet. Niets daarvan. Elke willekeurige persoon kan instructies geven, en het gaat meestal direct goed. Het geeft een James Bond gevoel: je noemt plaats, straat en huisnummer achter elkaar, en de Benz rijdt er heen. Mijn schoonmoeder dacht dat ik een grapje maakte. Bellen gaat net zo. Ik weet dat het al jaren bestaat, maar wist niet dat het feilloos werkt.

Verder wist ik van een aantal functies niet wanneer ze wel en niet actief zijn. Moet night-vision (de infrarood camera) aan staan om een dier of mens in donker op te merken voor je hem zelf ziet? Vroeger wel, maar nu niet meer. Je mag hem permanent aanzetten, maar als je dat niet doet gaat hij automatisch aan zodra in donker een beest of mens opdoemt. Met een rood vak er omheen. Je weet niet wat je overkomt: op een donkere bosweg ineens vier rode vlakken op mijn dashboard! Storing? Ik rem voor de zekerheid, en zie even later vier reeën dwars op de weg staan. Wauw!

Zijn er ook dingen die me storen?
Ja, als je een rotonde nadert met meer dan één rijstrook, geeft het systeem altijd aan dat je rechts moet aanhouden, ook als je ¾ slag linksaf moet. Wiskundig geheel juist: ooit moet je rechts als je de rotonde verlaat. Maar verwarrend is het wel. O ja, en overdag gaat het dimlicht niet automatisch aan, zoals ik gewend ben. Nu heeft hij wel permanente kerstverlichting in de koplampen, maar er is geen stand voor dimlicht zodra je start. En als u mij erop betrapt dat ik richting aangeef maar rechtdoor rijd, probeer ik de cruise control een standje hoger of lager te zetten. En tik ik tegen de handle die net iets hoger zit. Nog altijd na 7 maanden.

Elke rit een traktatie
Hoe meer functies je kent, hoe groter het genoegen. Zelfs de keuze uit zeven kleuren interieurverlichting, wat ik aanvankelijk vrij belachelijk vond, wissel ik met genoegen af. En hoewel journalisten denken dat mensen met dure auto’s zich niet bekommeren om het verbruik, geniet ik wel degelijk van de zuinigheid. De laatste keer 54 liter getankt na 1025 km: 1 op 19. En dan het gevoel van de ingebouwde veiligheid. Als ik op een tweebaansweg inhaal als het niet kan, trekt de auto zichzelf terug op de rechter weghelft. Na een waarschuwing. Als je niet luistert, doet hij het zelf. Zoals hij mij onlangs naar de dichtstbijzijnde Raststätte stuurde toen hij vaststelde dat ik te moe was om verder te rijden. Mijn vrouw was het met de auto eens.

Waarom stopt hij eigenlijk niet zelf voor rood licht? En doorrijden bij groen kan hij toch ook zelf zien? De proefmodellen in Duitsland doen dat intussen wel, en veranderen ook autonoom van rijbaan. Daar heb ik nog een upgrade voor nodig. Een app is inmiddels aangekondigd om allerlei functies op afstand te bedienen. Of daar ook bijzit dat hij uit de parkeergarage zelf naar mij komt toe rijden, moet ik afwachten. Niet of het technisch lukt, maar of het juridisch mag. Ik denk van niet. Daar moet het wetboek een upgrade voor krijgen. Tot die tijd blijven chauffeurs onmisbaar.

@piet paaltjens: Klopt. Maar in de bebouwde kom en op buitenwegen met straatverlichting gaat het systeem bij mij nooit op groot licht. In het pikdonker zal het wel misgaan, totdat ik een rood vlak op m’n dashboard zie. Dan dim ik zelf, wat laat vrees ik.

Bij de foto's

- Op deze plek kun je ’s avonds zomaar een ree voor je auto hebben. Gelukkig ziet de auto de ree het eerst.

- Met professioneel chauffeur André heb je in Den Haag altijd een parkeerplaats voor de deur van je relatie. Hij vindt de S een heerlijke, rustige huiskamer.

- De Jaguar kijkt buiten verdrietig toe, terwijl in de showroom zijn opvolger glanst.

Heel wat koffie gedronken bij de dealer

  • 52.000 km

Na ruim twee jaar en meer dan 50.000 km heb ik heel wat koffie gedronken bij dealer Wensink in Apeldoorn. En vervangende auto’s zijn mij ook niet vreemd.

Das beste oder nichts
Hoewel mijn Mercedes S van het tweede bouwjaar is, is het wel het eerste bouwjaar van de hybride diesel. Dat heb ik vaker moeten ervaren dan ik had verwacht. En of het nu gaat om bokkig remmen alsof de wielen vierkant zijn geworden, om het telkens uit de Drive schieten als je wilt wegrijden, om de lendensteun die opnieuw moet worden ingesteld als het contact is afgezet, om de waarschuwing voor olietekort of om accuproblemen, altijd is het een storing in de software. En die zijn lastig op te sporen. Maar goed, ik krijg de auto altijd keurig gewassen en van binnen gestofzuigd terug. En de chef monteur neemt de tijd om mij uit te leggen hoe het allemaal in elkaar zit. Iedereen doet zijn best. Maar das beste had ik mij anders voorgesteld.

Een E voor dubbele prijs?
Gelukkig is hij nu weer perfect, en op het gebied van comfort en gemak slaat hij nog steeds alles. Bij de introductie van de nieuwe E met alle lovende commentaren was ik even bang het dubbele te hebben betaald voor een auto die niet beter is dan die nieuwe E . Dus u begrijpt dat ik de uitnodiging om proef te rijden met twee handen heb aangegrepen. Gelukkig viel hij erg tegen. Dus dat viel mee. Je bent in de E met dieselmotor ook echt met een diesel onderweg, en qua stoelen, comfort en zelfs afwerking is er godzijdank een wereld van verschil. De hulpsystemen zijn hetzelfde, alleen kan de E ook automatisch inhalen. En daar moet ik voor aan het stuur draaien.

Heerlijke hulpsystemen
Interessant vond ik het artikel in Auto Week over de hulpsystemen. Merkwaardig dat pionier Mercedes – die ze al verkocht toen Tesla ze beloofde – er niet in voorkwam. Mijn ervaringen zijn na twee jaar niet overal gelijk aan die van de redactie. Wat ‘file-assistent’ wordt genoemd vind ik bepaald niet overbodig; het is echt een verrukking als je eraan bent gewend. Het is een geïntegreerd concept dat de auto het midden van de weg houdt, bij file de afstand bewaart, en je behoedt voor auto’s die gelijk met jou van rijbaan wisselen maar in omgekeerde richting. Het is semiautonoom rijden in die omstandigheden waarin autorijden vervelend is. Heerlijk! De nachtzichtassistent is inderdaad een dure grap die weinig oplevert. Meestal grijp ik toch al in voor het systeem het gevaar laat zien. De parkeerassistent gebruik ik weinig, maar helpt uitstekend bij krappe plekjes. En die zijn er voor een S wel eens.

Gratis marketingadvies voor Mercedes
Voor de rest geldt hetzelfde als in de tweede update. Brandstofverbruik rond de 5,5 liter per 100 km, dus 1200 km met een tank is geen probleem. De eerste beurt kostte nog geen € 400, daarna heb ik een contract gesloten voor 2 cent per kilometer, (een 2CV kostte destijds 3 cent, in guldens, maar toch). Voor een kleine € 700 heb ik twee jaar garantie bijgekocht. Dat laatste blijf ik gek vinden. Mijn leen-Kia kost geen kwart van de S met zeven jaar garantie. Als je een paar duizend Euro bij de aankoopprijs van de S optelt, kun in elk geval vijf jaar bieden. Dat verschil in aanschafprijs is relatief gering, en het onderscheid met garantie enorm. Maar goed, ik ben geen marketeer van Mercedes. Bij deze dan een gratis advies voor Peter Zijlstra. Moet ik hem ook nog eens vragen waarom het autonoom rijden bij de S nooit is gecommuniceerd, maar pas twee jaar later bij de E.

@XJ6: Nou zeg, dat is wel erg vlug terug naar Jaguar. Leuk uw verslag te lezen. Ik ervaar weinig hinderlijk commentaar op mijn S. Maar het is geen Maybach, en ik heb expres geen AMG of andere showfratsen bij een zeer gedekte kleur. Misschien helpt dat; of ik heb het gewoon niet in de gaten. Moet wel toegeven dat ik de auto zelden in het zicht parkeer…. Veel plezier met de Jag!

Vierde update en vier jaar en 90.000 km in zicht

  • 88.000 km

VIER JAAR IN ZICHT
Toen ik laatst werd aangehouden door een agent, het raam liet zakken en hij zijn hoofd naar binnen stak, onderbrak hij zijn eigen vraag met de verzuchting: “Ach mijnheer, wat een prachtig beeldscherm!” “Ik geniet er nog steeds van.” Zei ik en mocht doorrijden. Omgekeerde etnische profilering?

BLIJFT EEN VERRUKKELIJKE LIMOUSINE
Nog even en ik rijd de S vier jaar en nader de 90.000 km. Hoog tijd voor een update. Ben ik nog steeds zo blij als een kind in een speelgoedwinkel, of ben ik door de ervaring intussen toch iets genuanceerder geworden?

Het is en blijft een voortreffelijke limousine. Het geweldige comfort van de luchtvering, de business class stoelen, de ergonomie van de knoppen die je echt blind kunt vinden, de feilloos begrepen spraakinstructies voor telefoon en route, het is allemaal perfect. De draaiknop is ook handig om zonder ernaar te kijken zenderkeuzes in te stellen. Ik hoop niet dat de volgende uitvoering de touch screen mode volgt, want die kun je slecht bedienen zonder naar het scherm te kijken. Het giga scherm waar het dashboard uit bestaat blijft prachtig, al moet ik bekennen dat ik in hoofdzaak naar de voorruitprojectie kijk voor route, afslagen, aankomsttijd, snelheid en toegestane snelheid. En na 1000 km tanken blijft ook een voorrecht; 1200 km is geen uitzondering, met 5 à 5,5 liter per 100 km de laatste paar jaar.

TWEE STORINGEN HET AFGELOPEN JAAR
Maar…. Storingen zijn er ook. Omdat ik een onderhoud- en een verlengd garantiecontract heb, krijg ik nooit een rekening voor al die storingen, en dat is maar goed ook. Dan vergeet ik ze sneller. In dit vierde jaar herinner ik me tot zover twee storingen waarvoor de auto terug moest naar de garage; een daarvan vond plaats vlak na de servicebeurt. Kon ik wéér terug. Ik word keurig geholpen en krijg een leenauto, maar vervelend blijft het wel. Ik overweeg om ook voor het vijfde jaar garantie bij te kopen, hoewel ik geen idee heb wat al die reparaties hadden gekost als ik geen verlengde garantie had.

PAAR RARE DINGEN DIE BLIJVEN
Het routesysteem heeft een update gehad, zodat in Frankrijk niet meer drie dames tegelijk door elkaar heen kakelen. Dat scheelt wel, maar de uitspraak blijft hinderlijk belabberd. De verwarring bij rotondes met dubbele rijstrook is ook niet gecorrigeerd: als je linksaf moet, geeft het systeem rechts aan. Wie bedenkt zoiets? En tot mijn verbazing heb ik alleen in Frankrijk geen file data meer. Eerst dacht ik dat in Parijs de files waren afgeschaft, maar het systeem werkt daar gewoon niet na drie jaar. Raar. Hij rijdt er wel automatisch doorheen, dus zo erg zijn files ook weer niet, maar toch hinderlijk. En dan nog de app Mercedes Me. Ik heb hem wel gedownload, maar ik heb per ongeluk de voorwaarden gelezen en die zijn schandelijk: je gaat er mee akkoord dat deze app ook andere apps op je Smartphone uitleest, net als Facebook doet. Hij neemt kennis van al je bestanden, foto’s , externe opslag, om maar wat te noemen. Je kunt niet aangeven welke privé data je wel en niet wilt prijsgeven, zoals de AVG voorschrijft. Treurig. Ik heb de voorwaarden daarom niet geaccordeerd en kan er dus niets mee. Tegenvaller.

UW REACTIE OVER DE 500e
Heer Tisnietanders, dank voor uw reactie. Hebt u ook zo’n last van storingen? Het kan liggen aan mijn eerste generatie van de combinatie hybride met diesel. Harde wind heb je geen last van, want de auto heeft ‘zijwindcorrectie’. Ik wist niet dat het bestond. Haaks op de rijrichting parkeren lukt mij niet altijd, invoegen in een rij gaat gemakkelijk. Ik heb geen telepéage sticker, dus of dat werkt op onze voorruiten kan ik niet beoordelen.
Verder ben ik erg nieuwsgierig naar uw praktijkverbruik. Ik heb nog over uw uitvoering geaarzeld, maar mede wegens de geringere kofferruimte en nog meer wagenlengte heb ik voor de hybrid 300 h besloten. Maar ik blijf nieuwsgierig wat het verbruik geweest zou zijn en de actieradius. Mijn wegenbelastingvoordeel voor het hybride meergewicht is vervallen, zodat ik € 560 per kwartaal betaal; meer dan ik aan brandstof kwijt ben…. Dat zal bij u andersom zijn.
Uw vraag over banden: de auto heeft speciale lage weerstand banden voor de 300h, Michelin Primacy, MO; winterbanden zijn M+S SottoZero van Pirelli. Ik heb na 40.000 km op zomerbanden rijden de achterbanden laten wisselen. Het andere stel zomerbanden heeft nu zo’n 64.000 afgelegd.

En nu maar hopen dat de storingen tot het verleden behoren.

P.G. Postma

In september 2020 wordt hij zes

  • 125.000 km

ZES JAAR IN ZICHT
Al twee jaar geen vervolg review geplaatst, maar er is ook niet veel te melden. Behalve het gebruikelijke onderhoud waar ik een abonnement op heb van 2 cent per kilometer, is dit jaar de accu vernieuwd. Dat kost dan wel € 470, maar ja, Mercedes.

STORINGEN DOOR VOCHT IN KOPLAMPEN
De storingen zijn voorbij, en dat werd tijd. Ik heb daar nooit een rekening van gezien. Het bleken fabrieksfouten te zijn, zelfs bij Mercedes. Het kwam door vocht in de koplampen, waardoor de daar aanwezige printplaten voor het aansturen van veiligheidssystemen onklaar raakten. Dat gebeurde een paar keer opnieuw. De chef werkplaats heeft me de printplaten laten zien: nat en vol vieze schimmels. In AW nr. 32 lees ik dat condens geen kwaad kan, maar bij mij dus wel. De chef werkplaats heeft tenslotte in beide koplampen de printplaten afgekit en inderdaad heb ik geen probleem meer sinds die tijd. Hij heeft ook de fabriek geïnformeerd over hun fout, en gemeld dat op deze plek wel degelijk een afkitrand vereist is. Hebben we zo toch iets bijgedragen aan de productverbetering van Das Beste oder Nichts.

IK GA VOOR DE ACHT
Ik neem mij voor nog zeker twee jaar vrolijk verder te rijden. Comfortabeler is er niet, met een actieradius van 1200 km en een verbruik van 5 tot 5,5 liter per 100 km, ga ik nog niet voor volledig elektrisch. Hybride is zeer efficiënt en in de praktijk schoon. Ook zonder stekker en zonder een extra paar honderd kilo wegende accu's.

En nu ga ik voor de tIen

  • 151.000 km

EN NU GA IK VOOR TIEN

Nu ik mijn verbruik heb toegevoegd zie ik dat ruim twee jaar voorbij zijn sinds mijn laatste review. Heb ik hem acht jaar? Zo lang al, nee toch? Net als je kleinkind dat je niet dagelijks ziet. Je dacht dat hij vijf was, maar is net acht geworden.

Mijn oude reviews lees ik met enige verbazing. Al die storingen in het begin ben ik domweg vergeten. Ik ervaar de auto al jaren als volkomen storingvrij. Het komt geen moment in mij op een nieuwe te kopen, want hij rijdt als nieuw. Uiteraard bood de dealer mij aan in het nieuwste model S proef te rijden. Ook een fantastische auto, maar geen andere ervaring.

Dat is met de EQS wel anders: een ongekend futuristisch wonder op wielen. Het dashboard is een kunstwerk, maar niet intuïtief te bedienen. Autoweek journalisten ervaren het zelfde probleem: je aandacht voor de weg wordt onvermijdelijk onderbroken. Dat is geen aanwinst. De achterbank trouwens ook niet. Het dashboard van mijn S serie is juist heel knap ergonomisch ontworpen, en de achterbank zit beter. Maar goed, het zal wel wennen.

Omdat ik nogal eens naar Frankrijk rijd, is de actieradius van een EV bij 130 km niet geweldig. Dus ik blijf mijn S nog maar een paar jaar houden, met een actieradius van 1200 km. En met 18,5 km op een liter ben je zelfs bij dure diesel voordelig uit. Voor het onderhoud heb ik een abonnement dat voor zo’n auto verrassend voordelig is. En de meeste afschrijving heb ik wel gehad. Wist niet dat een Mercedes S zo voordelig kan zijn. Het enige dat duur blijft is de wegenbelasting. Zelfs voor mijn zeer schone diesel met Ad Blue vraagt de staat onevenredig veel. Maar goed, het verbruik en de onderhoudskosten compenseren dat. Dus niet zeuren.

Kortom, ik voeg weer twee jaar toe. Zijn 10e verjaardag probeer ik niet te vergeten. En die van mijn kleinzoon ook niet. Daarna toch eens kijken hoever ik met de EQS in Frankrijk kom.

Inderdaad, ik ben voor de tien gegaan.

  • 175.000 km

Wat kan een mens toch verknocht raken aan zijn auto. En aan zijn dealer. Ik rijd niet veel meer en heb alle tijd voor koffie bij de dealer. Het was voor het eerst een echt grote beurt. De medewerker legde uit wat herzien moest worden, en dat er ook zaken waren die niet direct hoefden. Zo’n toegewijde werkplaats collega, dan vind ik alles goed. Doe alles maar, zei ik. Een paar duizend euro, na 10 jaar en 175.000 km, dat mag wel eens. Tevreden naar huis rijdend wist ik dat ik opnieuw twee jaar ging genieten van mijn Mercedes-Benz S 300 BLueTEC Hybrid
.
Intussen had ik via mijn laptop bij verschillende dealers naar die EQS’en in hun showroom gekeken. Splinternieuw uit de fabriek met 10 km op de teller. Allemaal even erg: allemaal zwart van buiten en zwart van binnen. Daar word ik niet vrolijk van. En van die grote wielen: 21 inch of erger. Nooit doen; de actieradius wordt kleiner naarmate de wielen groter zijn. Ook twee elektromotoren? In 4 seconden naar 100 in plaats van 6? Gewicht wordt groter en actieradius kleiner. Wat moet je daarmee?

Totdat in diezelfde week…. één EQS op mijn scherm verscheen in hetzelfde blauw als mijn S. En tot mijn verrassing ook mijn beige interieur. Toch geen 22 inch wielen? Dan zeker twee elektromotoren? Nee, 19 inch, en één motor. Dat werd het einde van mijn geliefde S 300 Blue TEC. Ik was verkocht. De EQS ook. Binnenkort komt de ervaring met mijn EQS.

10,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (34)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.